Miksi miehet ei ota vastuuta kotitöistä tai yleisestä siisteydestä?
Vai onko jossain mies, joka tarttuu omatoimisesti imuriin tai pölyrättiin? Tai järjestelee paikkoja, korjaa tavaroita lattialta tms.? Mieheni veti aamulla herneen nenään kun kehtasin sanoa hänelle, että laittaisi tuolin nätisti pöydän alle kun poistuu ruokapöydästä kun jouduin sitä siirtämään kulkuväylältä.
Jos mies on hakenut lapset hoidosta, niin kun tulen kotiin on kaikki ulkovaatteet pitkin lattioita, niin että joudun raivaamaan tilaa päästäkseni sisään. treenikassinjää aina eteiseen, missä on muutenkin ahdasta.
Sama juttu töissä, miesten istuessa keittiön tai neukkarin pöydissä, jäävät tuolit hujan hajan. pöydiltä löytyy vähän juotuja kertakäyttökahvimukea, karkkipapereita tms. Ei siis viitsitä vaivautua sen vertaa, että laitettaisiin roskat roskiin tai astia tiskikoneeseen. Ollaan huomattu myös miten likaisia miesten vessat ovat, vaikka ne siivotaan samaan aikaan naisten vessan kanssa. Eivät myöskään käytä käsisaippuaa, koska saippua on mennyt huonoksi annostelijassa. Ilmankos ovenpielet ja valokatkaisijat ovat ihan ruskeita, yök.
Kotona mies jättää esim. Tyhjän mehupurkin tiskipöydälle sen sijaan, että se menisi roskikseen.
Suutahti siis tänä aamuna tuosta tuolijutusta. Olisi syytä siivota ja aloin pestä vessoja toivoen, että mies hoitaisi imuroinnin kun olen itse vähän kipeäkin. Noh, eihän se mies niitä roskia näe lattialla enkä viitsinyt enempää ärsyttää häntä pyytämällä imuroimaan. Mies alkoi sen sijaan lajitella sukkiaan!
Miksi yleensäkin mies ei voi oma-aloitteisesti tehdä kotitöitä vaan niitä täytyy aina pyytää tekemään. uskallan väittää, että näin on monessa kodissa - mies on se apulainen! Minunkin mies on ihan siistissä sisätyössä, käy päivittäin suihkussa jne., mutta ei vaan huomaa sotkuja kotona, tai sitten ei vaan välitä.
Mites muilla, onko mies pölyrätin kanssa liikkeellä, huolehtii lasten vaatteista tms.?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:34"]
Minun mieheni kyllä siivoaa siinä missä minäkin. Pesee meillä melkein kaikki pyykit, tiskaa useammin kuin minä, siivoaa, tekee ruokaa, ulkoiluttaa koirat. Yhdessä käymme pesemässä matot kesäisin, mies pesee molempien autot sisältä ja ulkoa. Emme ole ikinä joutuneet 3 vuoden aikana keskustelemaan siitä, kuka tekee tai kenen vuoro on tehdä kotityöt. Tosi olemme molemmat siistejä ja toiset huomioon ottavia ihmisiä, eipä tulisi kummallakaan mieleenkään istua sohvalla kun toinen siivoaa! Jos jotain kotitöitä on tekemättä, niin ne tekee se kumpi ensin ehtii. Yleensä vielä toinen tulee mukaan auttamaan tai ehdottamaan että "kyllä minä voin tehdä tuon".
Me emme kumpikaan viihdy sotkuisessa ympäristössä, uskomatonta että aikuinen ihminen oikeasti odottaa että toinen tekee kaiken ja toinen vaan istuu?
Minä teen usein ruokaa ja siivoan. En koe sitä minkäänlaisena ongelmana. Nautin mieheni hemmottelusta. Usein se kumpi ei tee sinä päivänä ruokaa, ulkoiluttaa koirat sillä välin kunnolla. Toki useimpina päivinä ulkoilemme yhdessä.
Meillä on molemmilla omat harrastuksemme ja touhumme, se aika joka vietetään yhdessä ei todellakaan kulu moisista mitättömyyksistä kinaamiseen.
Etsikää paremmat miehet!
[/quote]
Että ihan oikeasti ajattelet, että kannattaa rikkoa perhe sen takia, että mies ei ole hyvä pitämään järjestystä? Voi jessus.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:37"]
Minun mieheni kyllä siivoaa siinä missä minäkin. Pesee meillä melkein kaikki pyykit, tiskaa useammin kuin minä, siivoaa, tekee ruokaa, ulkoiluttaa koirat. Yhdessä käymme pesemässä matot kesäisin, mies pesee molempien autot sisältä ja ulkoa. Emme ole ikinä joutuneet 3 vuoden aikana keskustelemaan siitä, kuka tekee tai kenen vuoro on tehdä kotityöt. Tosi olemme molemmat siistejä ja toiset huomioon ottavia ihmisiä, eipä tulisi kummallakaan mieleenkään istua sohvalla kun toinen siivoaa! Jos jotain kotitöitä on tekemättä, niin ne tekee se kumpi ensin ehtii. Yleensä vielä toinen tulee mukaan auttamaan tai ehdottamaan että "kyllä minä voin tehdä tuon".
Me emme kumpikaan viihdy sotkuisessa ympäristössä, uskomatonta että aikuinen ihminen oikeasti odottaa että toinen tekee kaiken ja toinen vaan istuu?
Minä teen usein ruokaa ja siivoan. En koe sitä minkäänlaisena ongelmana. Nautin mieheni hemmottelusta. Usein se kumpi ei tee sinä päivänä ruokaa, ulkoiluttaa koirat sillä välin kunnolla. Toki useimpina päivinä ulkoilemme yhdessä.
Meillä on molemmilla omat harrastuksemme ja touhumme, se aika joka vietetään yhdessä ei todellakaan kulu moisista mitättömyyksistä kinaamiseen.
Etsikää paremmat miehet!
[/quote]
Että ihan oikeasti ajattelet, että kannattaa rikkoa perhe sen takia, että mies ei ole hyvä pitämään järjestystä? Voi jessus.
[/quote]
Ihan jos lähdetään siitä liikkeelle ettei sitä perhettä kannata alunperinkään perustaa miehen kanssa, joka ei nää omaa persettään pidemmälle ;) T. 34
Mun mies todellakin ottaa vastuuta kodin ylläpidosta oma-aloitteisesti, ja tekee puolet kotitöistä. On ollut myös hoitovapaalla joka lapsesta vähintään vuoden. Näistä kiitän puoliksi anoppia, jolle siisteys on erittäin tärkeää ja jolla on vain poikia, eli hänen oli pakko opettaa pojat siivoamaan, puoliksi taas mieheni luonnetta, joka on vastuuntuntoinen ja riittävän epäitsekäs. Meitä on 3 siskosta, ja kaikilla on tällainen mies, eli ehkä myös omaa isää ja kasvatusta on syytä kiittää siitä, että osasimme valita miehet hyvin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:40"]
Etsikää paremmat miehet!
[/quote]
[/quote]
Ihan jos lähdetään siitä liikkeelle ettei sitä perhettä kannata alunperinkään perustaa miehen kanssa, joka ei nää omaa persettään pidemmälle ;) T. 34
[/quote]
Ihan jos lähdetään siitä liikkeelle, että tuo siisteys on vain yksi puoli ihmisestä. Jos henkilö ei ole kovin innostunut siivoamisesta tai siisteyden ylläpitämisestä, se ei tarkoita, ettei hän näe "omaa persettään pitemmälle", kuten niin viehättävästi asian ilmaisit. Minäkään en ole täydellinen ihminen, joten en voi vaatia toiselta ihmiseltä täydellisyyttä.
39, totta, mutta sitten ei kannata hirveästi valittaa miehen epäsiisteydestä (sinähän et valittanutkaan, mutta ap:n olisi ehkä pitänyt valita miehensä tarkemmin). Toiseksi sitä toivoisi, että ei pidettäisi yllä myyttiä siitä, että "miehet nyt vaan on tuollaisia" eli selitettäisi sukupuolella saamattomuutta kotitöissä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:46"]
Etsikää paremmat miehet!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihan jos lähdetään siitä liikkeelle, että tuo siisteys on vain yksi puoli ihmisestä. Jos henkilö ei ole kovin innostunut siivoamisesta tai siisteyden ylläpitämisestä, se ei tarkoita, ettei hän näe "omaa persettään pitemmälle", kuten niin viehättävästi asian ilmaisit. Minäkään en ole täydellinen ihminen, joten en voi vaatia toiselta ihmiseltä täydellisyyttä.
[/quote]
Minä en nyt puhu niinkään siisteydestä vaan toisen ihmisen huomiionottamisesta. Kyllä aikuinen ihminen, joka odottaa että kaikki tehdään hänen puolestaan on minun mittapuullani aika itsekäs (=näkee vain oman takapuolensa). Varsinkin jos on isä. En minä nyt voi sinun henkilökohtaista tilannettasi tietää, mutta tosi kiva kuulla että olette löytäneet onnen toistenne epätäydellisyyksistä.
T.34
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:51"]
39, totta, mutta sitten ei kannata hirveästi valittaa miehen epäsiisteydestä (sinähän et valittanutkaan, mutta ap:n olisi ehkä pitänyt valita miehensä tarkemmin). Toiseksi sitä toivoisi, että ei pidettäisi yllä myyttiä siitä, että "miehet nyt vaan on tuollaisia" eli selitettäisi sukupuolella saamattomuutta kotitöissä.
[/quote]
Kyllä mä siitä valitan ja usein siihen tuskastun, mutta se on ohimenevää. Tiedostan, ettei mies ole epäsiisti piittaamattomuuttaan tai laiskuuttaan, vaan häntä sotku ei yksinkertaisesti häiritse. Meistä kahdesta mies on ilman muuta ahkerampi. Olen vain tullut siihen tulokseen, etten voi vaatia miestäni muuttumaan joksikin sellaiseksi, mitä hän ei ole, kuten hänkään ei voi tehdä minusta toisenlaista ihmistä.
Jos ottaa sellaisen miehen joka ei siivoa ja pitää sitä ihan ok:na niin ei sitten tartte myöskään nalkuttaa siitä ettei siivota eikä marttyyroida että "kun minä aina yksin, nih!"..
Niille ketä sotku häiritsee tuo aikasempi vinkki puree täysin, älä ota sotkuista miestä jos se ei halua edes ruveta siivoamaan osaansa.
Mulle henk.koht. riittää että mies vie edes joskus roskat ja siivoaa _omat jälkensä_ niin kuin meillä tekee pieni lapsikin. Pysyy kämppä jo sillä ihmeen siistinä kun kukaan ei pudota roiniaan mihin sattuu kuin kakkaa kanan pyllystä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:46"]
Etsikää paremmat miehet!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä en nyt puhu niinkään siisteydestä vaan toisen ihmisen huomiionottamisesta. Kyllä aikuinen ihminen, joka odottaa että kaikki tehdään hänen puolestaan on minun mittapuullani aika itsekäs (=näkee vain oman takapuolensa). Varsinkin jos on isä. En minä nyt voi sinun henkilökohtaista tilannettasi tietää, mutta tosi kiva kuulla että olette löytäneet onnen toistenne epätäydellisyyksistä.
T.34
[/quote]
Ei mun mies todellaakaan odota, että kaikki tehdään hänen puolestaan, hän on meistä kahdesta se ahkerampi ihminen. Mä en oikein usko, että kukaan ihminen olisi täydellinen, joten toisen ihmisen täydellisyydestä voisi näin ollen olla aika vaikeaa löytää onnea.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:57"]
Näin miehenä mietin aina samaa lukiessani foorumin aloituksia: miksi ihmeessä valitsette sellaisia äijiä, jotka eivät osaa edes laittaa astioita tiskikoneeseen? Kaupungilla tallailee kuitenkin joukoittain kaikin puolin asiallisia kavereita, joiden siivoamisesta, pukeutumisesta, käytöstavoista tai lastenhoidosta ei tarvitsisi valittaa. Itse ainakin naisena etsisin kumppanini siitä joukosta.
[/quote]
Tämä johtunee siitä, että kenenkään otsassa ei lue, että siivoaa omat sotkunsa. Tällainen t-paita olisi oikeastaan hyvä...
Minusta tässä keskustelussa on kaksi eri tasoa. On eri asia olla vastuunsa kantava, mutta eri siisteyskäsityksen omaava kuin tyyppi joka sanoo joo, joo naiselle, mutta tavoite on vain elää helpolla kun toinen passaa.
Jos siisteystaso on eri kuitenkin tekee siitten itse pyytämättä oman osuutensa kun taas siivellä elävä odottaa, että toinen tekee.
Joo kyllä se niin on, että minä teen suurimman osan kotitöistä. Vaikka nytkin mies on työtön ja lorvii päivät pitkät kotona, niin silti ei saa mitään aikaan! Olen ylpeä siitä, että on sentään alkanut nyt silloin tällöin viemään roskat.
Ootko sama joka koko ajan laittaa näitä aloituksia kun mies ei tee mitään?
Minun mieheni ei osaa siivota oma-aloitteisesti, eikä edes omia jälkiään. Aikaisemmin olen yrittänyt olla valittamatta (vaihtelevasti onnistuen), koska tiesin todellakin jo suhteen alussa mitä tuleman pitää. Vuosien varrella siivottomuus on vain yksinkertaisesti alkanut vituttaa enemmän ja enemmän, kun olen enemmän ja enemmän joutunut korjaamaan toisen jälkiä ja huolehtimaan kaikesta siivoamisesta yksin. En varmaankaan osannut suhteen alkuvaiheessa arvioida kuinka suureksi asiaksi tämä asia nousee, joten kyllä, itsepä valitsin sottapytyn ja saan siitä kärsiä.
Kesällä aloimme yrittämään lasta ja ennen sitä kävimme keskustelun, jossa kerroin miehelleni, että tulevaisuudessa ei ole enää mahdollista vain maata ja katsoa telkkaria kotitöiden sijaan. Hän oli ymmärtäväinen ja samaa mieltä kanssani. Tulin raskaaksi hyvin nopeasti, ja alkuaika oli kamalaa. En päässyt sängystä ylös, en voinut syödä, ja perussairauteni aiheutti minulle liudan muitakin vaivoja. Useista pyynnöistä huolimatta mieheni ei alkanut tekemään kotitöitä. Viikkoja meni, ja lattiat täyttyivät pölystä, hiekasta ym., tiskit haisivat altaassa ja tasoilla, pyykkivuori oli valtava, kylppäri niin likainen että siellä iljetti käydä... Ruoan mies teki, niinkuin muutenkin usein tekee kun kokkaamisesta pitää, mutta astioita ei tiskattu kuin vasta silloin kun niitä tarvittiin uudelleen. Valtavassa pahoinvoinnissa oli todella miellyttävää olla pienessä asunnossa, joka näytti nistien asumukselta ja haisi kaatopaikalta. Välillä kun pitkään pyysin, mieheni siivosi jotain, tai tiskasi kun anelin ja sanoin etten oikeasti pysty olemaan kun laatta lentää hajuista.
Tähän kokemukseen saakka olin uskonut, että mies kyllä edes yrittää osallistua viimeistään sillon kun vauva tulee, mutta enpä usko enää. Olen puhunut miehelle toistuvasti aiheesta, mutta mikään ei muutu. Nyt tuntuu tyhmältä, että uskoin hänen "aion kyllä sitten osallistua"-puheensa, vaikkakin uskon hänenkin uskoneen itseään, sillä ei hän pahuuttaan ole sellainen kun on.
No, itsepä saan ristini kantaa kun tosiaan mieheni valitsin. Jos hänen laiskuuteensa etsitään syitä, löydän ne monien muiden tavoin lapsuudesta. Anoppilassa naiset tekevät ruoan ja siivoavat jäljet, miehet menevät syötyään makaamaan sohville. Miehiltä ei vaadita mitään. Vaikka valittaminen on kai turhaa, en voi sille mitään että kiukkukäyräni nousee melkoisesti kun kuljen päivän hänen perässään siivoten hänen jälkiään. Yhden asian hän on oppinut vuosien varrella: viemään sukkansa pyykkikoriin.
Kurjia tarinoita, voimia siskot! Sovitaanko yhdessä että kasvatetaan omista pojistamme ja tytöistämme fiksumpia? Auttavaisia, osallistuvia, yhteen hiileen puhaltavia perheenjäseniä, sellaisia joita ei tarvitse pyytää auttamaan vaan he tekevät sen ihan omasta tahdostaan?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 17:19"]
Kurjia tarinoita, voimia siskot! Sovitaanko yhdessä että kasvatetaan omista pojistamme ja tytöistämme fiksumpia? Auttavaisia, osallistuvia, yhteen hiileen puhaltavia perheenjäseniä, sellaisia joita ei tarvitse pyytää auttamaan vaan he tekevät sen ihan omasta tahdostaan?
[/quote]
Tämä onkin ainoa lohdutukseni, minulla on mahdollisuus katkaista kierre omien lapsieni kohdalla! :)
No huvaluoja. Kysykää, pokatessanne miehen, että onko siivous tärkeätä. Jos vastaa, että ei, niin siirtykää pois. Vaikeaa?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:12"]
No huvaluoja. Kysykää, pokatessanne miehen, että onko siivous tärkeätä. Jos vastaa, että ei, niin siirtykää pois. Vaikeaa?
[/quote]
Sehän se tärkeimpänä mielessä aina on.
no eihän ne mitään tekään, jos asenne naisella on sama kuin ap:lla. Oikeestikko jotkut ajattelee, että ei viitsi jostain asiasta sanoa, kun suutahti jo edellisestä?
Kyllä on mullakin ollut mies, joka ei pannut tikkua ristiin kodin siisteyden suhteen. Nalkuttaminen ei auta, vaan tasavertaisuus piti tehdä konkreettisesti selväksi. Jos hän ei imuroi, en imuroi minäkään. Jos ei pese pyykkiä, en pese minäkään hänen pyykkiään. Jos ei korjaa jälkiä, en korjaa minäkään. Lapsi on yhteinen, joten lapsen jäljet ovat yhteisiä, ei minun. Jos mies ei tykkää vaihtaa lakanoita, petaan puhtaat lakanat itselleni sohvalle. Hyvin nopeasti oppi jujun ja äskenkin tuossa teki pikaimuroinnin :'D
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:40"]
Jaa kyllä meillä mies siivoaa ihan oma-aloitteisesti. Eiköhän siinä kotikasvatuksesta ole paljon kyse, joten voit syyttää vain anoppia, et miestäsi.
meillä minä olen se joka jättää tavarat hujan hajat, roskat pöydälle jne. Toki siivoaan, tiskaan ja pyykkääm ihan oma-aloitteisesti myös mutta olen myös nopea sotkemaan.. Tiedän että se ärsyttää miestä ja ihan tosissaan olen koittanu parantaa tapani mutta en vaan onnistu siinä. Kotona vanhemmat on siivonnu meidän jäljet joten myöhäistä nähtävästi nyt oppia..
koita siis ymmärtää sitä ukkoa tuon sotkemisen osalta ja keskustellaa vakavasti siivoamisesta, tehkää työnjako, vuorolista johon sitten kumpikin sitoudutte. Tuommonen murjottaminen että mies ei tajua imuroida kun sinä siivoat vessaa on oikeastaan aika lapsellista. Sen sijaan silloin kun aloitat siivoamista voit kysyä mieheltäsi siivoaako hän lieluummin vessat vai imuroiko ja sinä voit sitten tehdä sen toisen.
[/quote]
Vai että vain anoppia saisi syyttää. entäs appi?