Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi miehet ei ota vastuuta kotitöistä tai yleisestä siisteydestä?

Vierailija
16.11.2013 |

Vai onko jossain mies, joka tarttuu omatoimisesti imuriin tai pölyrättiin? Tai järjestelee paikkoja, korjaa tavaroita lattialta tms.? Mieheni veti aamulla herneen nenään kun kehtasin sanoa hänelle, että laittaisi tuolin nätisti pöydän alle kun poistuu ruokapöydästä kun jouduin sitä siirtämään kulkuväylältä. 

Jos mies on hakenut lapset hoidosta, niin kun tulen kotiin on kaikki ulkovaatteet pitkin lattioita, niin että joudun raivaamaan tilaa päästäkseni sisään. treenikassinjää aina eteiseen, missä on muutenkin ahdasta.

Sama juttu töissä, miesten istuessa keittiön tai neukkarin pöydissä, jäävät tuolit hujan hajan. pöydiltä löytyy vähän juotuja kertakäyttökahvimukea, karkkipapereita tms. Ei siis viitsitä vaivautua sen vertaa, että laitettaisiin roskat roskiin tai astia tiskikoneeseen. Ollaan huomattu myös miten likaisia miesten vessat ovat, vaikka ne siivotaan samaan aikaan naisten vessan kanssa. Eivät myöskään käytä käsisaippuaa, koska saippua on mennyt huonoksi annostelijassa. Ilmankos ovenpielet ja valokatkaisijat ovat ihan ruskeita, yök.

Kotona mies jättää esim. Tyhjän mehupurkin tiskipöydälle sen sijaan, että se menisi roskikseen. 

Suutahti siis tänä aamuna tuosta tuolijutusta. Olisi syytä siivota ja aloin pestä vessoja toivoen, että mies hoitaisi imuroinnin kun olen itse vähän kipeäkin. Noh, eihän se mies niitä roskia näe lattialla enkä viitsinyt enempää ärsyttää häntä pyytämällä imuroimaan. Mies alkoi sen sijaan lajitella sukkiaan! 

Miksi yleensäkin mies ei voi oma-aloitteisesti tehdä kotitöitä vaan niitä täytyy aina pyytää tekemään. uskallan väittää, että näin on monessa kodissa - mies on se apulainen! Minunkin mies on ihan siistissä sisätyössä, käy päivittäin suihkussa jne., mutta ei vaan huomaa sotkuja kotona, tai sitten ei vaan välitä.

Mites muilla, onko mies pölyrätin kanssa liikkeellä, huolehtii lasten vaatteista tms.?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 10:28"]

Vai onko jossain mies, joka tarttuu omatoimisesti imuriin tai pölyrättiin?

[/quote]

Aika harva on omatoiminen asioissa, joita ei pidä tärkeinä. Onneksi omatoimisuus ei ole mitenkään välttämätöntä. Riittää, että sovitaan yhdessä, mitä tehdään, miten tehdään ja miltä valmis näyttää.

Meistä kumpikaan ei ole omatoiminen siivooja, mutta emme halua elää lätissä, joten olemme listanneet kaikki päivittäin ja viikoittain hoidettavat siivoustehtävät. Mies on saanut jopa itse suunnitella, miten siivoamisessa pääsee kaikkein vähimmällä. Lisäksi meillä käy ammattilainen joka toinen viikko tekemässä perussiivouksen.

Nalkuttamista ei kestä kumpikaan, joten se ei ole ollut missään vaiheessa vaihtoehto.

Vierailija
42/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 10:28"]

Vai onko jossain mies, joka tarttuu omatoimisesti imuriin tai pölyrättiin?

[/quote]

Aika harva on omatoiminen asioissa, joita ei pidä tärkeinä. Onneksi omatoimisuus ei ole mitenkään välttämätöntä. Riittää, että sovitaan yhdessä, mitä tehdään, miten tehdään ja miltä valmis näyttää.

Meistä kumpikaan ei ole omatoiminen siivooja, mutta emme halua elää lätissä, joten olemme listanneet kaikki päivittäin ja viikoittain hoidettavat siivoustehtävät. Mies on saanut jopa itse suunnitella, miten siivoamisessa pääsee kaikkein vähimmällä. Lisäksi meillä käy ammattilainen joka toinen viikko tekemässä perussiivouksen.

Nalkuttamista ei kestä kumpikaan, joten se ei ole ollut missään vaiheessa vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 10:39"]

Kaksi hyvää syytä:

- äiti on opettanut, että naiset ovat olemassa sitä varten, että huolehtivat tuommoisista asioista kun miehillä on niin paljon muita tärkeämpiä töitä.

- vaimo on tehnyt selväksi, että mies ei osaa kuitenkaan yhtä hyvin kuin hän itse.

[/quote]

Täällä syy numero 2. Tekisin ja auttaisin, mutta ei saatana mene kertaakaan, etteikö oikein etsimällä akka etsi jotain huomauttamista, miten pientä ja merkityksetöntä tahansa. Ja nyt ei vittu ole kysymys mistään "pesit sitten värilliset valkeiden kanssa" -perseilystä (olen elänyt opiskeluaikoina omillani ja osaan vittu käyttää pyykkikonetta), vaan ihan jotain tyyliin "tuo yksi sukka on rutussa tuossa kuivausnarulla eikä kuiva kunnolla".

Ja joo, asiasta on puhuttu ja joka kerta se kyttääminen hetkeksi unohtuu, kunnes taas homma palaa entisille raiteilleen. Eihän siinä mitään muuten, mutta kun samaan aikaan sitten ollaan niin marttyyriä kun joudutaan "tekemään kaikki". 

Vittu. Ja anteeksi.

Vierailija
44/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä riitelemistä kotitöissä on? Vartti, kaksikymmentä minuuttia päivässä. Muun ajan voi rötvätä vapaasti. Ei kai teillä tekemällä tehdä sotkuja?

Vierailija
45/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin meillä. Mua niin ahdistaa tuo miehen siivous, että on sovittu että tekee tuon arkivapaapäivänään kun minä olen töissä ja lapset koulussa. Saa meuhkata ihan rauhassa. Mulle riittää se perussiivous, mies taas saattaa siivota 6 tuntia putkeen. Ja siis omasta halustaan. :) En estä, mutta en sitä touhua myöskään katso vierestä.

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 10:44"]

Meillä taas liikaa huolehtiva mies, eilenkin imuroi niin, että tavarat vaan lentelivät.. Siksi imuroin ja siivoan mielummin itse, en jaksa tehdä perussiivousta (miehen tapaan) joka viikko, vaan vetelen kevyemmän ylläpidon mielummin. Mies ei tunnu osaavan tehdä sellaista nopeaa siivousta ollenkaan, vaan kun hän siivoaa, siivotaan sitten kaikki perusteellisesti ja siihen pyörremyrskyyn joutuu koko perhe mukaan.

[/quote]

Vierailija
46/83 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 19:33"]

Mitä riitelemistä kotitöissä on? Vartti, kaksikymmentä minuuttia päivässä. Muun ajan voi rötvätä vapaasti. Ei kai teillä tekemällä tehdä sotkuja?

[/quote]

Juu tiedetään, että niillä, jotka ei katso kelloa, menee vartti päivässä. Pyykkihuoltoon ei mene kuin minuutti, ruoka valmistuu aina kymmenessä minuutissa, tiskit joutuu koneeseen ihan vain siinä sivussa ja talon imuroi viidessä minuutissa. Silittää ei tarvitse ikinä, lakanoita ei vaihdeta ikinä, verhoja, täkkejä, saunaa tai terassia ei pestä ikinä, ullakoita ei siivota ikinä, silitettävää ei tule ikinä, jne. Ja jos nyt joskus harvoin kerran vuodessa tulee jotain muutakin hommaa kuin se 10 minuutin ruuan laitto, niin ei se ainakaan aikaa vie yhtään.

Vierailija
47/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet törmännyt vain tyhmiin ja laiskoihin miehiin. Mun mies ja monet muutkin tuttavani ovat ahkeria. Oma mieheni ei voisi kuvitellakaan makoilevansa kotona sohvalla kun muut siivoavat. Se kyllä tarttuu toimeen heti kun näkee jotain tehtävää, oli kyse sitten pölyisistä pianon koskettimista tai lapsen pyllyn pyyhkimisestä. 

Vierailija
48/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mies, joka omatoimisesti järjestelee, siivoaa, imuroi. Pesee pyykkiä, laittaa puhtaat kaappeihin jne,

Tekee ruokaa ja siivoa jälkensä keittössä.  Mä olen tyytyväinen.

Vierailija
49/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yleistys. Kyllä täällä on mies joka tekee kotitöitä ilman erillistä huomautusta.

Siivoaa kissan laatikon, laittaa pyykit kaappiin, tiskit koneeseen/kaappiin koneesta, siivoaa ruuanlaiton sotkut, vie roskat yms.

Ilman sanomista ei kyllä ole vielä pessyt vessaa, ikkunoita, pyyhkinyt pölyjä eikä vaihtanut lakanoita, mutta en viitisi niistä nipottaa jos sitten pyynnöllä hoituu kuitenkin.

Vierailija
50/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi hyvää syytä:

- äiti on opettanut, että naiset ovat olemassa sitä varten, että huolehtivat tuommoisista asioista kun miehillä on niin paljon muita tärkeämpiä töitä.

- vaimo on tehnyt selväksi, että mies ei osaa kuitenkaan yhtä hyvin kuin hän itse.

Vierailija
51/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee kotitöistä 80 prosenttia.

Vierailija
52/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas liikaa huolehtiva mies, eilenkin imuroi niin, että tavarat vaan lentelivät.. Siksi imuroin ja siivoan mielummin itse, en jaksa tehdä perussiivousta (miehen tapaan) joka viikko, vaan vetelen kevyemmän ylläpidon mielummin. Mies ei tunnu osaavan tehdä sellaista nopeaa siivousta ollenkaan, vaan kun hän siivoaa, siivotaan sitten kaikki perusteellisesti ja siihen pyörremyrskyyn joutuu koko perhe mukaan.

Vierailija
53/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoaan on oppinut, ettei tarvi. Mun miehellä kodista oli huolehtimassa myös isovanhemmat, eli kaikki asuivat saman katon alla. Vaari hoiti lapset ja äiti ja mummo hoitivat kotia. Kyllä kaksi aikuista naista aivan varmasti ehtivät tehdä kaiken, kun ei lapsistakaan tarvinnut huolehtia. Joten eihän lapset siitä oppineet kotiöille. Ja sen huomaa. Mun mies ei laita mitään paikoilleen, nurisee mielettömästi, jos joskus saan sen osallistumaan siivoukseen. Ja sisaruksensa ovat samanlaisia, niiden kodeissa ei löydy jalansijaa lattialta, kun ovat niin rojukuorrutuksessa.

Sitä en tiedä miettiikö miehen äiti ikinä, että olisi pitänyt opettaa lapsia myös siivoamaan. Minä ainakin mietin :-) Ja kun kyse ei ole vain taidoista, vaan koko asenteesta, että pitää oikein hangoitella vastaan, kun vaimo sanoo, että olisi taas siivouspäivän aika.

Vierailija
54/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olen näköjään tosi onnellisessa asemassa. Mies hoitaa nyt lapsia kotona ja tekee oma-aloitteisesti suurimman osan kotitöistä. No, ei ehkä samalla tavalla tai samassa järjestyksessä kuin itse tekisin, mutta ei todellakaan ole mitään valittamista. Onneksi miehen vanhemmat ovat aikanaan opettaneet, ettei ole miesten ja naisten töitä vaan kotitöitä.

Vierailija
55/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne puuttuu ja laiskuus miellyttää.  Olen 55vee, enkä tunne yhtään siistiä miestä. Nauttivat kyllä siisteydestä ja osallistuvat just siihen mihin pyydetään, omatoimisesti ei mitään. Miehet ovat koulutettuja, harrastavia ja muuten mukavia. Jos kysyy miksi niin saa vastakysymyksiä rännien tyhjennyksistä, renkaiden vaihdoista jne.... Voisinhan tuohon minäkin laittaa vastakysymyksiä verhojen ompelusta, suvun lahjojen hoitamisesta, suvun yhteyksien hoitamisista jne... En viitsi.  Mun diagnoosi on laiskuus ja kyky valita aina ne rusinat siitä pullasta.

Vierailija
56/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne puuttuu ja laiskuus miellyttää.  Olen 55vee, enkä tunne yhtään siistiä miestä. Nauttivat kyllä siisteydestä ja osallistuvat just siihen mihin pyydetään, omatoimisesti ei mitään. Miehet ovat koulutettuja, harrastavia ja muuten mukavia. Jos kysyy miksi niin saa vastakysymyksiä rännien tyhjennyksistä, renkaiden vaihdoista jne.... Voisinhan tuohon minäkin laittaa vastakysymyksiä verhojen ompelusta, suvun lahjojen hoitamisesta, suvun yhteyksien hoitamisista jne... En viitsi.  Mun diagnoosi on laiskuus ja kyky valita aina ne rusinat siitä pullasta.

Vierailija
57/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
58/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies jättää teepussin kuivettumaan mukiin, vaikka on sanottu miljoona kertaa. Ei oma-aloitteisesti tee mitään... Hän kokkaa niin, että keittää multaiset perunat kuorineen. Sukat ovat pitkin lattioita. Roskia viedessä ei jaksa erotella biojätepussia ja sekäjätettä, vaan nakkaa molemmat lähimpään pussit roskikseen. Huomasin tämän kerran, kun menin viemään roskia miehen jälkeen. Listaa voi jatkaa loputtomiin. Ei muutu, vaikka sanoisi hyvällä tai pahalla.

Töissäkin jotkut miehet jättävät likaiset astiansa tiskipöydälle, vaikka astianpesukone olisi lähes tyhjä, eli sinne mahtuisi hyvin. Taukotiloissa on lappu, jossa pyydetään laittamaan omat astiat koneeseen, mutta ei. Meidän naisten homma se ilmeisesti herrojen mielestä on. Minun puolesta jääkööt lautaset siihen tiskipöydälle. Tiedän, että ne ovat miehiä, jotka tekevät noin, koska olen nähnyt, kun ovat jättäneet lautasensa siihen.

En ymmärrä, miksi niin moni mies on tällainen. Uskon, että tämä on suuri syy siihen, miksi moni nainen menettää kiinnostuksensa seksiin. Eipä itseäkään huvita enää kovin usein, kun joutuu yksin pitämään koko huushollia kasassa ja korjaamaan toisenkin jälkiä, jotta koti ei olisi kaaos. Jos minä en kävisi kaupassa, niin meillä ei olisi ikinä varmaan ruokaa jääkaapissa. Haluaisin lapsia joskus, mutta mietityttää. Silloin mulla olisi vielä enemmän kotitöitä vastuullani.

Kai se on alettava vain tehdä omat ruokansa ja pestävä omat pyykkinsä ja kestettävä sikolättiä. Kaipa se tämän tilanteen voittaa.

Vierailija
59/83 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies kaataa juomalasinsa olohuoneen puupöydälle. Ei vaivaudu kuivaamaan. Kun mä vedän pultit, niin ihmettelee, miksi mä huudan jostain pikkuasiasta. Niin, sehän ei ollutkaan hän, joka maksoi 4000 euroa siitä Artekin pöydästä.

Meillä on just tuollaista kuin ap kuvaili. Mies ei tee mitään. Sen paperit ja tavarat ja työkalut lojuu pitkin ja poikin asuntoa, jos mä kosken niihin, niin paperit on kadoksissa ja vaatteet viikattu kaappiin väärin.

Kun tulee vieraita, mies haukkuu niille mua suureen ääneen,katsokaa, miten se pitää kotia.

Vierailija
60/83 |
04.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne odottaa sängyssä että vaimo on saanu siivottua. Sen jälkeen vaimolla ei ole mitään töitä niin se ehtii tulla tyydyttämään miehen tarpeet. Näin meillä. Ei kyllä lisää haluja tollanen,etenkään kun viiden minuutin välein mies huutelee,joko on siivottu... Eipä se mies tajunnut että siivouksen jälkeen laitan ruoan uuniin ja lähden ulos lasten kanssa.

Näin meilläkin. Aina pitäisi olla haarat levällään. Ihan sama vaikka lapset seisoisivat vieressä. Kun kieltäytyy niin mökötys/puhumattomuus/tiuskinta jatkuu, kunnes on haluamansa saanut. Meillä riidat alkaa kun mainitsen että hänkin voisi jotain kotitöitäkin tehdä. Ja kertoo ettei saa tarpeitaan tyydytettyä tarpeeksi usein (jos ei siis ole saanut päivään-pariin). Meillä siis riidellään lähes joka päivä ja syy on aina minun kun en anna tarpeeksi usein. Minun puolestani saa ihan vapaasti mennä hakemaan naisen joka suostuu tuollaiseen. Olen kyllä selkeästi hänelle sanonut että saa lähteä. Sitä päivää tässä on odoteltu jo muutama vuosi.