Miksi miehet ei ota vastuuta kotitöistä tai yleisestä siisteydestä?
Vai onko jossain mies, joka tarttuu omatoimisesti imuriin tai pölyrättiin? Tai järjestelee paikkoja, korjaa tavaroita lattialta tms.? Mieheni veti aamulla herneen nenään kun kehtasin sanoa hänelle, että laittaisi tuolin nätisti pöydän alle kun poistuu ruokapöydästä kun jouduin sitä siirtämään kulkuväylältä.
Jos mies on hakenut lapset hoidosta, niin kun tulen kotiin on kaikki ulkovaatteet pitkin lattioita, niin että joudun raivaamaan tilaa päästäkseni sisään. treenikassinjää aina eteiseen, missä on muutenkin ahdasta.
Sama juttu töissä, miesten istuessa keittiön tai neukkarin pöydissä, jäävät tuolit hujan hajan. pöydiltä löytyy vähän juotuja kertakäyttökahvimukea, karkkipapereita tms. Ei siis viitsitä vaivautua sen vertaa, että laitettaisiin roskat roskiin tai astia tiskikoneeseen. Ollaan huomattu myös miten likaisia miesten vessat ovat, vaikka ne siivotaan samaan aikaan naisten vessan kanssa. Eivät myöskään käytä käsisaippuaa, koska saippua on mennyt huonoksi annostelijassa. Ilmankos ovenpielet ja valokatkaisijat ovat ihan ruskeita, yök.
Kotona mies jättää esim. Tyhjän mehupurkin tiskipöydälle sen sijaan, että se menisi roskikseen.
Suutahti siis tänä aamuna tuosta tuolijutusta. Olisi syytä siivota ja aloin pestä vessoja toivoen, että mies hoitaisi imuroinnin kun olen itse vähän kipeäkin. Noh, eihän se mies niitä roskia näe lattialla enkä viitsinyt enempää ärsyttää häntä pyytämällä imuroimaan. Mies alkoi sen sijaan lajitella sukkiaan!
Miksi yleensäkin mies ei voi oma-aloitteisesti tehdä kotitöitä vaan niitä täytyy aina pyytää tekemään. uskallan väittää, että näin on monessa kodissa - mies on se apulainen! Minunkin mies on ihan siistissä sisätyössä, käy päivittäin suihkussa jne., mutta ei vaan huomaa sotkuja kotona, tai sitten ei vaan välitä.
Mites muilla, onko mies pölyrätin kanssa liikkeellä, huolehtii lasten vaatteista tms.?
Kommentit (83)
En nyt jaksa lukea muita viestejä, mutta kommentoin avausta.
Ensinnäkin, on olemassa paljon miehiä, jotka panostaa oma-aloitteisesti siisteyteen. Oma mieheni ei ole sellainen. Tosin hän on jonkin verran oppinut tekemään joitain juttuja, esim. keräämään leluja ja laittamaan astioita tiskikoneeseen, mutta siinäpä se. Miestäni ei haittaa sotku, joten hän ei huomaa sitä. Onhan se ärsyttävää, mutta minkäs teet. Mä kyllä sitten komennan miestä tekemään kaikkea, raikkoamaan, pyyhkimään pöytiä, järjestelemään jne. Jos lähden pois kotoa yöksi, sanon, että pitää olla järjestys, kun tulen takaisin. Se on toiminut.
Kotitöitä mies tekee kyllä ihan oma-aloitteisesti. Minusta kotitöihin ei kuulu pelkästään tiskit, siivous, ruuanlaitto ja pyykki, vaan myös muu talon ja irtaimiston hoito. Mies lämmittää, huolehtii, että on puuta ja tekee lähes kaikki puuhommat. Hän huolehtii kaikki autoon liittyvät jutut, minä kyllä yleensä pesen ja siivoan sen. Moottoripyöristämmekin hän huolehtii ilman erillisiä kehotuksia.
Meillä kämppä on kyllä siistempi miehen jäljiltä, vaikka minä haluan hoitaa pyykit, imuroinnin ja pölyt, mutta tiskit, lelut, sängyt laittaa mies heti, kun taas minä kerään niitä ja sitten on kaaos
Jaa kyllä meillä mies siivoaa ihan oma-aloitteisesti. Eiköhän siinä kotikasvatuksesta ole paljon kyse, joten voit syyttää vain anoppia, et miestäsi.
meillä minä olen se joka jättää tavarat hujan hajat, roskat pöydälle jne. Toki siivoaan, tiskaan ja pyykkääm ihan oma-aloitteisesti myös mutta olen myös nopea sotkemaan.. Tiedän että se ärsyttää miestä ja ihan tosissaan olen koittanu parantaa tapani mutta en vaan onnistu siinä. Kotona vanhemmat on siivonnu meidän jäljet joten myöhäistä nähtävästi nyt oppia..
koita siis ymmärtää sitä ukkoa tuon sotkemisen osalta ja keskustellaa vakavasti siivoamisesta, tehkää työnjako, vuorolista johon sitten kumpikin sitoudutte. Tuommonen murjottaminen että mies ei tajua imuroida kun sinä siivoat vessaa on oikeastaan aika lapsellista. Sen sijaan silloin kun aloitat siivoamista voit kysyä mieheltäsi siivoaako hän lieluummin vessat vai imuroiko ja sinä voit sitten tehdä sen toisen.
Täällä sama. Mies ei osaa oma-aloitteisesti tehdä mitään. Ollaan sovittu tietyt hommat mitä hän hoitaa, tai no, pyykkihuolto lähinnä, ja ne sujuu. Pyykkikori tyhjenee säännöllisesti. Mutta ei tulisi kuulonkaan, että mies kykenisi itse vähän katselemaan ympärilleen ja arvioimaan että mitä pitäisi tehdä. Siivouspäivinä velvoitan hänet kyllä mukaan hommiin, mutta joudun antaamaan tehtävän kerrallaan kuin lapselle, ja kun on sen saanut tehtyä, tulee kysymään että mitä sitten. Pitäisi varmaan tehdä seinälle joku lista (mieluiten kuvitettu) että mitä kodin siisteyden ylläpitämiseen kuuluu.
Minun miehellä tämä liittyy ihan suoraan siihen, että kotona ei ole velvoitettu tekemään mitään. Äitinsä siivoisi miehen (silloin pojan) huoneenkin aina säännöllisestri kun kyllästyi sen sotkuisuuteen. Kyllähän siivoaminenkin on sellainen asia, mikä vanhempien pitää lapsille opettaa. Omille lapsille olen nyt yksityiskohtaisesti yrittänyt opettaa että mitä se tarkoittaa kun pyydän heitä siivoamaan huoneensa. Että mitä sellainen siivoaminen sisältää ja missä järjestyksessä se pitää tehdä.
Töissä ei onneksi ole miehiä!
No joo, meitä on moneen junaan. Olen kuullut paljon tota valitusta (aiheesta), että miehet eivät tee mitään. Onneksi, kuten joissakin aiemmissa viesteissä, meissä nk miehissäkin on poikkeuksia. Itse olen tehnyt nk kotitöitä vähintään yhtä paljon kuin eksäni, ajoittain jopa enemmänkin. Mutta valitettavan yleistä tuntuu olevan, että nk mies haluaa pitää tapansa esim siivoamisten suhteen ja odottaa toisen tekevän kaiken hänenkin puolestaan.
Jos ne laittaisi läppäri/tabletti/pc/puhelinkieltoon, niin huomaiskohan ne sotkun sitten?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:31"]
Hän huolehtii kaikki autoon liittyvät jutut, minä kyllä yleensä pesen ja siivoan sen.
[/quote]
Mua huvittaa tuo "autoon liittyvät jutut", varsinkin jos vaimo vielä pesee ja siivoaa sen. Mitkä jutut? Renkaan vaihdot kaksi kertaa vuodessa? Pissapojan täyttö? Meidän autoille ei ainakaan tarvitse paljon tuon kummempaa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:31"]
Hän huolehtii kaikki autoon liittyvät jutut, minä kyllä yleensä pesen ja siivoan sen.
[/quote]
Mua huvittaa tuo "autoon liittyvät jutut", varsinkin jos vaimo vielä pesee ja siivoaa sen. Mitkä jutut? Renkaan vaihdot kaksi kertaa vuodessa? Pissapojan täyttö? Meidän autoille ei ainakaan tarvitse paljon tuon kummempaa tehdä.
[/quote]
No kiva, ettei teidän autolle tarvitse tehdä mitään muuta!
Näin miehenä mietin aina samaa lukiessani foorumin aloituksia: miksi ihmeessä valitsette sellaisia äijiä, jotka eivät osaa edes laittaa astioita tiskikoneeseen? Kaupungilla tallailee kuitenkin joukoittain kaikin puolin asiallisia kavereita, joiden siivoamisesta, pukeutumisesta, käytöstavoista tai lastenhoidosta ei tarvitsisi valittaa. Itse ainakin naisena etsisin kumppanini siitä joukosta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:57"]
Näin miehenä mietin aina samaa lukiessani foorumin aloituksia: miksi ihmeessä valitsette sellaisia äijiä, jotka eivät osaa edes laittaa astioita tiskikoneeseen? Kaupungilla tallailee kuitenkin joukoittain kaikin puolin asiallisia kavereita, joiden siivoamisesta, pukeutumisesta, käytöstavoista tai lastenhoidosta ei tarvitsisi valittaa. Itse ainakin naisena etsisin kumppanini siitä joukosta.
[/quote]
Niin, miksi ihmeessä kukaan valitsee kumppanin, joka ei ole juuri hänelle täydellinen, siis vastaa täysin henkilön haavekuvia kaikessa. Miksi?!
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:58"]
[/quote]
Niin, miksi ihmeessä kukaan valitsee kumppanin, joka ei ole juuri hänelle täydellinen, siis vastaa täysin henkilön haavekuvia kaikessa. Miksi?!
[/quote]
Sitähän minä juuri kysyin?
Vakavasti ottaen, en nyt tarkoita haavekuvia tai täydellistä prinssiä, mutta niin lapsellisia pikkuipanoita tuntuu täällä monien "miehet" olevan, että en voi kuin ihmetellä. Itse olisin mieluummin ilman sellaista kumppania, jota pitää hoivata kuin pikkulasta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 13:58"]
[/quote]
[/quote]
Sitähän minä juuri kysyin?
Vakavasti ottaen, en nyt tarkoita haavekuvia tai täydellistä prinssiä, mutta niin lapsellisia pikkuipanoita tuntuu täällä monien "miehet" olevan, että en voi kuin ihmetellä. Itse olisin mieluummin ilman sellaista kumppania, jota pitää hoivata kuin pikkulasta.
[/quote]
Koska jokaisella ihmisellä on vikoja. Toisen vika voi olla sellainen, että hän räjähtelee ja suuttuu pienistä asioista, toisen sellainen, että hän ei ole hyvä pitämään järjestystä. Jos mä olisin yhdessä jonkun tosi pedantin miehen kanssa, mä olisin se sottapytty, mutta kun olen yhdessä mieheni kanssa, se rooli onkin hänellä.
Kukaan ihminen ei ole täydellinen. Siinä se syy. Kun lähtee parisuhteeseen, pitää ymmärtää se, että kompromisseja joutuu tekemään.
Harmillinen juttu kyllä. Ihan varmasti suututtaa tuommonen. Oma mies kun kuitenkin on suht siisti tapaus ja kyllä - tarttuu siihen imuriin ihan oma-aloitteisesti ja oikeastaan aina viikkaa meidän pyykit sanomatta. Mun ei ole niihin tarvinnut pitkään aikaan koskea. Kaikki miehet ei siis todellakaan ole kuvauksesi kaltaisia. Toki on asioita joista joutuu huomauttamaan, mutta tekee niin paljon kuitenkin kaikkea muuta, etten viitsi niistä pienistä edes niin nipottaa.
No varmaan siksi, että mies on muuten mkava, asiallinen, huumorintajuinen ja hyvä isä. Tämä siisteysasia on isossa mittakaavassa loppujen lopuksi aika pieni juttu, vaikka toisinaan ärsyttää suuresti. Minun mieheni ei osaa edes laittaa astioita astianpesukoneeseen, sinun ilmaustasi lainatakseni, mutta hän osaa paljon muuta. Luulen, että kavereidensa ja tuttujemme silmissä hän juuri tuollainen asiallinen kaveri, jonka siivoamisesta, pukeutumisesta, käytöstavoista ja lastenhoidosta ei tarvitse valittaa. Ja minäkin valitan vain tuosta siivoamisesta.
[/quote]
[/quote]
Juuri näin.
Itse olen myös mies, enkä tosiaan ymmärrä toisten miesten aloitekyvyttömyyttä kotitöissä. Tunnen miehiä, joita voisin kehua varsinaisiksi malli-isiksi - tekevät töiden ohella enemmän kotitöitä kuin kotona olevat äidit - ja toisaalta sitten taas niitä, jotka eivät viitsi esimerkiksi edes viedä roskia roskiin. Itse taidan olla siltä väliltä: vastaan osasta kotitöitä oma-aloitteisesti ja mielelläni (mm. tiskaus, pyykkihuolto), osaan osallistun mielelläni ja toimin välillä oma-aloitteisesti (ruuanlaitto), osaa en millään haluaisi tehdä (siivous).
Kannattaisiko tällaisessa parisuhteessa elävien naisten joko ajatella uuden miehen hankkimista tai sitten yksinkertaisesti ottaa kotitöiden osalta uudenlaiset taktiikat käyttöön, esimerkiksi vaatimalla selkeästi mieheltä tiettyjen askareiden tekoa erikseen huomauttamatta (esim. pyykkihuolto).
Jos miehet eivät ole asuneet esimerkiksi solussa tai kimppakämpissä ennen parisuhteeseen siirtymistä, voi olla, että heidän elämässään kukaan ei ole vaatinut kotitöiden tekemistä.
Muistuttakaa ihmeessä näitä velttoja jannuja myös intistä, siellä jokainen joutui aivan varmasti mm. siivoamaan ja pitämään huolen omista tavaroistaan. Tähän vetoaminen (ja kotioloissa vässykäksi haukkuminen) saattaisi hyvinkin auttaa asiaa ainakin velvollisuudentuntoisissa miehissä. Jos mitään ei tapahdu, kannattaa harkita kengänkuvan antamista takapuoleen.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:16"]
[/quote]
Juuri näin.
Itse olen myös mies, enkä tosiaan ymmärrä toisten miesten aloitekyvyttömyyttä kotitöissä. Tunnen miehiä, joita voisin kehua varsinaisiksi malli-isiksi - tekevät töiden ohella enemmän kotitöitä kuin kotona olevat äidit - ja toisaalta sitten taas niitä, jotka eivät viitsi esimerkiksi edes viedä roskia roskiin. Itse taidan olla siltä väliltä: vastaan osasta kotitöitä oma-aloitteisesti ja mielelläni (mm. tiskaus, pyykkihuolto), osaan osallistun mielelläni ja toimin välillä oma-aloitteisesti (ruuanlaitto), osaa en millään haluaisi tehdä (siivous).
Kannattaisiko tällaisessa parisuhteessa elävien naisten joko ajatella uuden miehen hankkimista tai sitten yksinkertaisesti ottaa kotitöiden osalta uudenlaiset taktiikat käyttöön, esimerkiksi vaatimalla selkeästi mieheltä tiettyjen askareiden tekoa erikseen huomauttamatta (esim. pyykkihuolto).
Jos miehet eivät ole asuneet esimerkiksi solussa tai kimppakämpissä ennen parisuhteeseen siirtymistä, voi olla, että heidän elämässään kukaan ei ole vaatinut kotitöiden tekemistä.
Muistuttakaa ihmeessä näitä velttoja jannuja myös intistä, siellä jokainen joutui aivan varmasti mm. siivoamaan ja pitämään huolen omista tavaroistaan. Tähän vetoaminen (ja kotioloissa vässykäksi haukkuminen) saattaisi hyvinkin auttaa asiaa ainakin velvollisuudentuntoisissa miehissä. Jos mitään ei tapahdu, kannattaa harkita kengänkuvan antamista takapuoleen.
[/quote]
Mun mielestä sillä on tietty raja, mitä aikuiselta ihmiseltä voi vaatia. Kun vaatii, pitää tulle myös jossain itse vastaan, ja toisaalta myös antaa sille toiselle luvan vaatia itseltä muuttumista. Enpä minäkään ole täydellinen, jos minä keksisin vaatia jotain mieheltä tosi ehdottomasti, kai hänkin sitten voisi vaatia jotain minulta? Ja miltä se tuntuisi? Ei välttämättä hyvältä.
Siis tarkoitukseni oli kirjoittaa: "Mun mielestä sillä on tietty raja, MILLÄ TAVALLA aikuiselta ihmiseltä voi vaatia."
Ne odottaa sängyssä että vaimo on saanu siivottua. Sen jälkeen vaimolla ei ole mitään töitä niin se ehtii tulla tyydyttämään miehen tarpeet. Näin meillä. Ei kyllä lisää haluja tollanen,etenkään kun viiden minuutin välein mies huutelee,joko on siivottu... Eipä se mies tajunnut että siivouksen jälkeen laitan ruoan uuniin ja lähden ulos lasten kanssa.
Minun mieheni kyllä siivoaa siinä missä minäkin. Pesee meillä melkein kaikki pyykit, tiskaa useammin kuin minä, siivoaa, tekee ruokaa, ulkoiluttaa koirat. Yhdessä käymme pesemässä matot kesäisin, mies pesee molempien autot sisältä ja ulkoa. Emme ole ikinä joutuneet 3 vuoden aikana keskustelemaan siitä, kuka tekee tai kenen vuoro on tehdä kotityöt. Tosi olemme molemmat siistejä ja toiset huomioon ottavia ihmisiä, eipä tulisi kummallakaan mieleenkään istua sohvalla kun toinen siivoaa! Jos jotain kotitöitä on tekemättä, niin ne tekee se kumpi ensin ehtii. Yleensä vielä toinen tulee mukaan auttamaan tai ehdottamaan että "kyllä minä voin tehdä tuon".
Me emme kumpikaan viihdy sotkuisessa ympäristössä, uskomatonta että aikuinen ihminen oikeasti odottaa että toinen tekee kaiken ja toinen vaan istuu?
Minä teen usein ruokaa ja siivoan. En koe sitä minkäänlaisena ongelmana. Nautin mieheni hemmottelusta. Usein se kumpi ei tee sinä päivänä ruokaa, ulkoiluttaa koirat sillä välin kunnolla. Toki useimpina päivinä ulkoilemme yhdessä.
Meillä on molemmilla omat harrastuksemme ja touhumme, se aika joka vietetään yhdessä ei todellakaan kulu moisista mitättömyyksistä kinaamiseen.
Etsikää paremmat miehet!
Meillä onneksi mies itsekin oma-aloitteisesti osaa pyykätä, siivota, käyttää tiskikonetta ja viikata puhtaita kaappiin. (ruoanlaittoon en päästä, me emme muut saattaisi syödä..)
Moni ei päältäpäin uskoisi kun mies ei ole suomalainen vaan machokulttuurin maasta, mutta omaa järkeä ja käsittää että kotitöihin menee aikaa x määrä/päivässä tai viikossa ja kaikki pääsevät helpomalla kun työt jaetaan tasan.