harmittaa vaan niin paljon... mitä te tekisitte täs tilanteessa?
miten naapurin lapset voi tulla teidän pihalle, teidän leikkimökkiin leikkimään millon vaan??
Kommentit (39)
sellainen sääntö että leikin jälkeen leikkimökistä siivotaat sotkut. Etkä päästä naapurin lapsia livahtamaan pois ennenkuin olet tarkistanut että mökki on siivottu. Voi vähentää sotkemishaluja jos tietää joutuvansa ne myös siivoamaan.
No mun mielestä leikimökko on lapsia varten, ei aikuisia. Jos sun lapsetkin mielellään leikkivät tollasia sotkuleikkejä siellä, niin sitten varmaan kannattaisi sisustus laittaa sen mukaiseksi. Mitä iloa on mökistä, jossa ei voi leikkiä? Just yks päivä katoin jotain sisustusblogeja, joissa äidit tyytyväisinä esitteli supertuunaamiaan leikkimökkejä. Tuli mieleen että kenelle se mökki oikeestaan on tarkotettu, äidille vai tyttärelle. Mun mielestä jos haluu jonkun ihanan miniatyyrikodin, jota sisustella ja pitää siistinä, niin hankkii sitten itselleen vaikka aikuisten nukkekodin, johon lapset ei saa koskea. Lapsilla nyt vaan on ihan eri tarpeet ja kriteerit kuin aikuisilla. Uskon, että lapsista olisi vähintään yhtä kivaa, jos olisi joku kepeistä kasattu maja kuin superhieno leikkimökki - kivampaakin varmaan, kun siellä majassa ei tarvitsisi niin varoa.
Sen sijaan olen kyllä samaa mieltä siinä, ettei kivaa naapurin lapsilta, jos sotkevat vaikka nimenomaan olet heiltä pyytänyt ettei niin saa tehdä (olethan?). Voisitko esim. kirjoittaa mökin seinälle järjestyssäännöt ja käydä ne läpi kaikkien naapuruston lasten kanssa ja selittää, miksi ne säännöt on laadittu. Sanoisit sitten että mökkiin tulee tietyn mittainen porttikielto siltä, joka ei sääntöjä noudata. Kyllä lapsetkin osaa olla vastuullisia, jos heidät vastuullistetaan.
Puhut koko lapsiporukalle samalla että on kivempaa kun on siistiä ja kerrot heille säännöt mitä mökissä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Voi kyllä olla, että omat lapsesikin sotkevat siellä ihan mielellään. Naapurin syyksi on helppo laittaa kaikki vaikka olisikin itse tehnyt. Meillä sisarukset ainakin osaa toisiaan syytellä yhteisistä sotkuista.
Ja rentoudut sitten vähän itse. Ei se oikeasti haittaa mitään että leikkimökki ei näytä Avotakan kulissilta, että kalusteissa on naarmuja ja että lattialla on hiekkaa. Ei lapset kaipaa tyylikästä sisustusta, he haluavat leikkimisen vapautta.
sellainen sääntö että leikin jälkeen leikkimökistä siivotaat sotkut. Etkä päästä naapurin lapsia livahtamaan pois ennenkuin olet tarkistanut että mökki on siivottu. Voi vähentää sotkemishaluja jos tietää joutuvansa ne myös siivoamaan.
Jämäkästi vain kun lapset tulevat seuraavan kerran, sanot että "muistakaa, että mökkiä ei sotketa. Ja leikin jälkeen, ennen kuin lähdette kotiin, te yhdessä siivoatte mökin ja keräätte tavarat."
Ja vahdi että tekevät niin. Hae ne vaikka kotoa siivoamaan jos livistävät.
Jos eivät silti siivoa, ilmoita seuraavana päivänä, että "tässä mökissä ei leiki ne, jotka eivät siivoa jälkiään."
siis ei naapurin muksut yksinään leiki pihallamme, tai mökissä. vaan silloin kun omatkin lapsemme on pihalla.
ja nyt kesällä kun on nättejä ilmoja lapset laukkaa lähes koko päivän pihalla, välil tietty käy juomassa ja syömässä kun on ruoka aika. mut muuten aika menee pihalla temmellessä....
ei sitä tuu pidettyä lukua mistään, välil naapurin muksut käy kotona tulee takas, jotku leikki hiekkiksellä toiset mökissä ja yhtäkkiä kaikki juoksee taloamme ympäri (esim hippa leikki tai piilosta) niin ei tuu pidettyä lukua et kuka oli leikkimökissä kello 15.14 ja kuka hiekkalaatikolla 16.30 ja mitä siellä leikki.meilkin iso piha niin ei silmä millää kerkeä joka paikkaan nähdä.
ja saatan välillä olla sisällä lasten ollessa pihalla, esim. hoidan vauvaa, teen ruokaa... enhän mä silloin tiedä mitä pihalla tapahtuu.
mut jos jotain "tapahtuu" naapurit kyl luikkii vähin äänin pois paikalta.. esim jokin aika sitten pyörivät ja kiikkuivat meidän kuivaustelineessa (se pyöreä joka pyörii) ja oli siis meidänkin lapset. sitä en oo ennen kieltänyt kun omat lapset on sitä pyöritellyt monestikkin ja juossut pyörien siinä... tiiätte varmaan...
mut naapurin muksu ilmeisesti roikku siinä kunnolla omalla painollansa niin se meni rikki (ja livahti kotiinsa) <--- mut tuo oli varmaan mun vika kun en ollut kertaakaan kieltänyt telineessä pyörimisen, eli se ei ollut ns. kiellettyä puuhaa.. kun en tiennyt että tuollaisesta viattomasta pyörimisleikistä saa pyykkitelineen rikki..........
kuten eka viestissä kirjoitin, oon sanonut lapsille, et leikkiä ja sotkea saa, mut välillä vois edes pikkusen siivota... edes pikkusen. eikä elää kuin pellossa.
ja kyllä minä myönnän että olisihan se ihana kun leikki mökki olisi tip top kuin sisustuslehdissä, mutta tiedän et lapsen maailma on erilainen ja pitää olla tilaa leikille ja sotkuille... mut jossain se raja tulee..siis sotkuille....
tyytyväinen olisin et leikkimökki olisi edes "perus siisti" että ei hiekkamultaruoho mössöä lattialla ja seinillä.......... et hiekkamultavesimössö leikit HIEKKALAATIKOLLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mun on vaan kovin vaikea ymmärtää kaltaisiasi kontrollifriikkejä. Jos se leikkimökin sotkeminen sua niin häiritsee etkä saa kehitettyä keinoa, ettei hirveetä sotkua tule, niin laita ovi lukkoon ja päästä lapset sisään kun ovat teini-iässä. Ihan turha stressata jostai leikkimökistä, varmaan teidän arkeen mahtuu muutakin, mikä sua ärsyttää niin ei tollasia lisiä tarvita.
Ei se oikein auta että täällä valittaa. Hedelmällisempää olisi varmasti puhua asiasta miehesi, lastesi ja naapureidesi kanssa ja yrittää löytää joku kaikkia tyydyttävä ratkaisu. Oletko jutellut kavereiden vanhempien kanssa?
Ylipäätään mun mielestä äitiys on se viimeinen hetki ihmisen elämässä, jolloin pitäisi oppia ettei kaikki mene oman halun mukaan ja vastaa omaa maailmankuvaa. Se, että kynsin hampain pitää omista näkemyksistään kiinni silloin kun ne ovat ristiriidassa jonkun muun näkemysten kanssa, on paljon rankempaa kuin se että hyväksyy sen, ettei kaikki ole sellaista kuin itse toivoisi.
mä en mielestäni oo kontrollifriikki..
meidän oma talokaan ei oo sisustuslehtien kaltainen tip top
mut ei meillä sentään lattia ja seinät täynnä oo hiekkaa ja multaa....... ja jos on niin ne pestään pois....
sä sitten ilmeisesti viihdyt hiekkamulltavesimössön seassa? ok kukin tyylillään...
Tosiaan, taas "näitä".
Käsittääkseni kyseessä oli lastesi leikkimökki, ei sinun olohuoneesi. Tiedän kyllä että aiemmassa viestissä (johon vastasit) esittämäni asia voi olla vaikea ottaa vastaan ja se on sinun ongelmasi. Sitä ei ollut tarkoitettu sinuun kohdistuvaksi henkilökohtaiseksi kritiikiksi, mutta jos suhtaudut siihenkin mieluummin puolustuskannalla kuin avoimesti, se on sinun ongelmasi. Mua vaan aina jaksaa ihmetyttää ihmisten sodankäynti tuulimyllyjä vastaan ja sen halusin tuoda esille.
hiekkalaatikolla. en ole missään vaiheessa kieltänyt lapsia olemasta lapsia. ja en oo kieltänyt lasten lälly leikkejä. haluaisin vain että ne lälly leikit olisivat niille tarkoitetussa paikassa. se on vissiin liikaa vaadittu teidän (siis sinun) mielestä.. leikkimökki saa ja voi olla peppipitkätossun kaltainen talo jossa on kaikki vinksin ja vonksin, mutta en halua että hiekkaa nakellaan sisälle tai nurmikolle.
ja ne puiset tuoli ja pöytä.. kirpparilta ostettu lasten nätit kalusteet, ei mitkään kalliit ultra hienot joihin ei saa tulla naarmuakaan, halusin että niiden käyttö ikä olisi suht pitkä, ettei niitä tahallaan rikota ja naarmuteta piloille-tai jätetä vettä lillumaan niin et kalusteet saa vesivauriotl.
sillä alotin viestiketjun tänne kysyäkseni mitä tai miten kannattas tehdä et asiaan saataisi muutos,tavalla tai toisella, niinsen perusteella oon kontrollifriikki tai vastaavaa.... ok olkoon sitten niin. ja.... minun ongelma tää onkin eikä teidän päänvaiva.vinkkejä halusin saada ja vinkit sain kiitos.
Mikä on leikkimökin sisustus? Minä maalasin seinät vaaleanpunaisiksi ja katon valkoiseksi. Vein vanhan pinkin räsymaton ja pienen kalustesarjan lastenhuoneesta + muovikeittiön. Verhoiksi laitin pienet jätevoileenpalaset. Sen jälkeen lapsi on vastuussa "sisustamisesta". Siellä on välillä hiekkaa ja ties mitä kasveja, eikä tulisi mieleenikään rajoittaa. Rikkoa ei saa, mutta kaikki ulkoleikit on sallittuja, jos nyt ei suoraan mutaa hiota seiniin ja kattoon. En tosin ole siellä käynyt pitkään aikaan katsomassa edes kunnolla.
Mä en käsitä sua ap... "sisustus kesken"?
ei aikuisen sisustusunelma. Leikki voi olla kilttiä, siistiä, rajua, hölmöä, hassua, kivaa, kaikkea sitä yhtä aikaa ja erikseen, ja erityisen kivaa se on kun on kavereita. Muistatko?
se mökki oikein on, niin ovat juuri niitä äitejä joiden tenavat pyörivät muiden nurkissa päivät.
Kyllä lapsillekin pitää tapoja opettaa. Hyviin tapoihin kuuluu siivota jäljet.
Kyllä lapsesta näkee millainen on kotikasvatus.
jäljet silloin kun ovat naapureilla leikkimässä?
esim. yksi kaveri istui uusiin nukenvaunuihin ja ne meni ihan rikki. kyllä harmittaa ihan vietävästi. vanhaa mallia brion vaunut saa 60 eurolla nyt tarjouksessa mut viittiikö toisia enää ostaa jos taas joku istuu kyytiin. ja pakko olla noi brion koska ainoat jossa työntoaisa tarpeeksi korkea
Meillä on leikkimökki. Se on "sisustettu" just niin, että siellä voi leikkiä! Sitä vartenhan se on. Meillä tytöt esim tekee siellä "ruokaa", joka usein on juuri hiekkaa ja kiviä ja kasveja. Mitä hemmettiä hommaa leikkimökin, jos siellä pitäis istua nukke sylissä ja juoda siivosti näkymätöntä teetä posliinikupista. Ja kuka nyt kesken leikkien jaksaa välillä alkaa siivoilla tavaroita, kun niitä on nyt mennyt liikaa äidin sietokyvylle pitkin. Meillä saa lelut jäädä mökissä just siihen paikkaan, mihin ovat jääneet, itsehän leikkiä jatkavat kun jatkavat. Välillä itse intoontuvat pitämään siivouspäivän mökissään. Ja kyllä, meillä on kotona ihan siistiä, ja lapset osaavat siivota ja huolehtia tavaroistaan. (kun joku seuraavaksi alkaa väittää, että olemme varmaan muutenkin siivotonta ja omituista sakkia)
meillä on leikkimökki jossa on sisustus hieman kesken vielä, mut tasaisin väliajoin tuntuu et ei huvita sisustaa tai tehdä nättiä siitä ollenkaan.. syystä että...
naapurin lapsosilla on sen verran "rajut"(?) leikit että se on kuin pommin jäljiltä leikkien jälkeen..kuin kaatopaikka. oon sanonut lapsilleni että leikkiä ja sotkea saa, mut pitäisi aina välillä siivotakkin että on taas mukava alottaa leikkejä seuraavalla kerralla, ja lasteni kanssa ollaan yhdessä siivottu (tai siis oon laittanut lapseni siivoamaan) illalla se mökki. ei siinä mitään se "pelkkä" sekasorto, vaan mökkiin on kannettu hiekkaa, mihin lie ruoka soosi leikkeihin, ja miljoona kertaa ollaan sanottu et hiekkaa ei kuleteta hiekkalaatikolta yhtään mihinkään...
kun kysyn kuka tämän teki niin lapsemme sanovat et se ja se.... toki lapsemmekin on osa syyllisiä sotkuun, en sitä kiistä,mut suurin syy on niissä kavereissa. ja mulla ei todellakaan ole koko aikaa vahtia lasten leikkejä mökissä, muutakin tekemistä, ruuanlaittoa, kodin siivousta vauvanhoitoa.........
hain eilen illalla mökistä pois puiset tuolit ja pöydän, ja vintistä hain tilalle muoviset "ränkkänät" pikku pöydän ja tuolin... surettaa kun näin tein/piti tehdä, mutta en halua että puiset kalusteet naarmutetaan ja pilataan....
ei se tarkoita että vaikka on leikkimökki-lasten mökki- että siellä saa elää kuin pellossa.............. ja varsinkin kun se ei oo oma mökki (siis naapurin lasten)
paskan taidan saada täällä tästä niskaan mut ei voi mitään....
oon miettinyt jotain lukkoa leikkimökkiin, et sinne ei pääse ihan milloin vaan......
asiasta on mainittu moneen kertaan ja joukossa on hivenen isompikin lapsi joten luulis et sillä isommalla jo raksuttais jotain.....
kuten aiemmin sanoin, leikkiä ja sotkea saa, mut onko oikein kun naapurin muksut lähtee illalla kotiin hyvällä omatunnolla, siivoamatta edes pikkuisen omia jälkiä, ---> leikkimökki, koko meidän pihan nurmikko täynnä leikkikaluja viskottuna sinne tänne, hiekkalaatikon hiekat nakeltu nurmikolle leikkimökkiin ja ihan joka paikkaan...........
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/…
voi kun leikkimökki olisi edes tuollaisessa kunnossa kuin tuossa kuvassa "ennen"... tuota "jälkeen" kuvaa en uskalla edes haaveillakkaan, ellei vaikka sitä lukkoo laiteta... naapurin muksut varmaan sit aattelee musta et paska ämmä..