Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

harmittaa vaan niin paljon... mitä te tekisitte täs tilanteessa?

Vierailija
17.06.2008 |

miten naapurin lapset voi tulla teidän pihalle, teidän leikkimökkiin leikkimään millon vaan??

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T.I.L.A-ohjelmassa muutoskohteena? No kylllä minuakin vituttais jos naapurin pennut tulee pistämään paikat mullin mallin, kun se on noin hieno kuin kuvassa. Kyllä lapset oppii, että hiekkaa ei viedä mökkiin (leikki-), kyllä sinne löytyy muutakin "ruokaa".

Vierailija
22/39 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnianhimoinen sisustusprojekti, jolla prassailla äitikavereille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ystävällisesti mutta tiukasti selväksi, että leikitään, ei tahallaan sotkemalla sotketa. Eivät ne hiekkakakut sinne leikkimökkiin sisälle kuulu, se ei mitään sisustusniuhottamista ole. Tietenkin hiekkaa kantautuu jaloissa, mutta se on eri asia.

Mutta jos on tuollaisia äitejä niilläkin lapsilla, että mitä tahansa saa mellastaa, niin hankala on..

Sinun on vaikea vauvan kanssa ehkä näitä selvittää, mutta toivottavasti pystyt siihen.

Vierailija
24/39 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkimökkiin ei saa mennä kengät jalassa, ovea ei saa jättää hyönteisten takia auki, mökkiin ei saa viedä muita leluja kuin siellä jo olevat, mökkiin ei saa viedä kukkia jne jne.



Lapseni jaksoi kyläillessä leikkiä EI-SAA-mökissä noin minuutin ja sitten alkoi mieluummin leikkiä kotia pensaan juuressa. Kaveri valittaa miten kallis mökki jää käyttämättä eikä kavereiden lapset siellä leiki. Miksihän?

Vierailija
25/39 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian abstraktia lapsille. Ja mistä tiedät ettei siellä ole siivottu jo "pikkuisen", itse mainitsit ettei sinulla ole aikaa vahtia kokoajan.



Sanot niille lapsille tarkasti minkänäköinen mökin pitää olla kun leikit loppuu ja mitä pitää siivota. Esim. lattialta pitää harjata hiekat pois ja annat esim. harjan jolla harjata hiekat pois. Kalusteet pitää olla paikoillaan (kerrot mitkä niiden paikat on). Pöytäliina pitää pudistella.



Olen itse sitä mieltä että lapsille ei nykyään oikein opeteta tavaroiden arvoa ja siisteyttä. Kaikki suunnitllaan aikuisten taholta niin että lapsilla on vapaus riehua ja sotkea. Kotiin ei osteta mitään kallista "koska lapset kuitenkin rikkoo", lapsia ei pueta asianmukaisesti "koska se kuitenkin sotkee ja on sitäpaitsi epämukavaa". Joskus, ihan joskus, voisi poiketa siitä "antaa lasten olla lapsia" ja kasvattaakin niitä lapsia tässä asiassa.

Vierailija
26/39 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ahkerassa käytössä. Neuvoisinkin sinua olemaan käymättä siellä jos sotkun näkeminen harmittaa. Laitoinpa minäkin kerran hienon leikkimökin lapsilleni ja muistan pettymyksen tunteen kun eivät leikkineetkään siellä niin kuin MINÄ olisin halunnut. Mökki oli tosiaan hiekkaa ja muuta sälää täynnä alta aikayksikön. Asia harmitti kunnes päätin että leikkikööt miten haluavat, kunhan on kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/39 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli lapsille suunniteltu paikka, eikä vanhemmille suunniteltu paikka. Silloin lasten pitäisi saada pitää leikkimökki sellaisena kuin he haluavat. Leikkiminen sotkee aina. Meilläkin on yksi huone tarkoitettu leikkimistä varten ja alta aikayksikön se on sotkuinen siivoamisen jälkeen. Vasta 5-6 vuotiaina lapset ovat alkaneet ymmärtää, että omia jälkiään voisi siivota. Kyllä se siihen saakka oli täysin minun työtäni. Silti en vieläkään pakota täysipäiseen siivoamiseen. Jos kesken siivoamisen lapset väsyvät, niin annan heidän väsyä ja minä siivoan loput.

Vierailija
28/39 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkimökkihän on tarkoitettu kotileikkejä varten, eikös juu?

Ja kotileikkeihin kuuluu myös siivoaminen, joka opettaa lasta leikin avulla myöhempää varten.

Mun mielestä jokaiselle lapselle kuuluu opettaa, että leikin jälkeen siivotaan paikat aiankin suurin piirtein. Pihalle ei jätetä leluja lojumaan jne. J ajos jonnekin leikkimökkiin kannetaan kilokaupalla hiekkaa ja sotketaan se vedellä lopuksi ja kaiiki vaan lattialle ja huonekaluille, niin johan jo järkikin sanoo, ettei ole kovin pitkäaikaista touhua leikkimökki tykötarpeineen..

Jos kasvatus on teillä mammoilla sitä, että jälkiään ei tarvitse siivota, koska vaan leikitään, niin älkää sitä jumatsuka nalkuttako tuleville teineillenne likaista vaatteista lattialla, kaikesta muusta törystä puhumattakaan! Sitä saa mitä tilaa.

Ap, laita vaan selkeät säännöt mökkiin, jos sotketaan, niin siivotaan tai naapurin kersat saa mennä omille pihoilleen sotkemaan.

Kyllähän av-mammoille varmaan sopii hyin, että omat lapset on naapurissa sotkemassa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/39 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotkut ja joskus rikki menevät esineet ovat pikku asia sen rinnalla. En voi kuin ihmetellä näitä, jotka puhuvat nyrpeästi siitä, että vieraat lapset pyörii toisten nurkissa. Pahempi olisi, jos eivät pyörisi, ja lapsenne olisivat yksinäisiä. Ehkä sitten olisi siistimpää.

Vierailija
30/39 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pihalla kuin sisälläkin ja naapureiden kanssa olen sopinut että jos heillä on tapana että muksut siivoaa jälkensä niin pitää huolen että meidän muksut osallistuu siivoamiseen myös. Minä pidän siivoamiseen osallistumisesta huolen meillä.

Meille on tulossa leikkimökki, jossa sähköt ja myös talvella lämmin. kesällä saa mennä kengillä, mutta kura ym keleillä kengät ovenpieleen sisälle niille tarkoitettuun paikkaan. Ja sisustetaan mökki nätiksi, mutta leikkiin sopivaksi...



Itse tykkään laittaa myös leikkimökkiä sen myönnän, mutta tämä mökki ollaan suunniteltu ihan tyttöjen kanssa. Ja aiotaan myös se toteuttaa kolmisin...likat saa malata ja koristella ja äiti ompelee sitten kun tytöt on toivomuksiaan tekstiileitä esittäneet.



Kukin tyylillään, meillä tytöt toivoivat omaa mökkiä, jossa voi leikkiä vaikka nukeilla tai muilla sisäleluilla ja makoilla ja piirrellä ym kivaa...



Meidän naapurin muksut ovat ottaneet säännöt siivouksesta pihalla ja sisällä ihan hyvin vastaan, kunhan ne selostettiin heille mukavasti ja kaikki leikkivät meillä mielellään.



Mutta kannattaa kuunnella omia muksujaan, että mitä haluavat, jos ovat jo sen ikäisiä että osaavat mielipiteensä ilmaista. Ja ottaa lapset mukaan rakentamaan sisustusta niin he haluavat myös pitää se mieleisenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/39 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mikä leikkimökin sisustus? eikös se nyt oo niitä lapsia varten

Vierailija
32/39 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lapsena ollut tosi siisti (kuulemma) ja oma leikkimökki pysyi siistinä. Kuravelit ja sienisopat keitettiin vesisaavin lähellä eikä niitä tuotu mökkiin. Silti mökissä oli hauska leikkiä a järjestellä sitä. Oma tyttäreni olikin sitten ihan toisenlainen...



Meillä tehtiin aikoinaan säännöt selväksi naapuruston ja omien lasten kanssa. Hiekkaa ei kuskata laatikosta pois, lelut kerätään kun leikki loppuu ja mökki pidetään siistinä. Eipä sitä omat lapset viitsineet montaa kertaa siivota iltasella pihaa yksinään vaan alkoivat huolehtia siitä että kamat kerätään kavereiden kanssa - ja näin tapahtuu myös ystävien luona.



Nyt kun tytär on jo "iso" yhdeksänvuotias niin leikkimökki on sisutettu pihan "olohuoneeksi "missä on kiva sattellakin supatella ystävien kanssa - ja näyttävät riisuvan kenkänsä mökin terassille, ihan ilman käskyä.



Minusta on tärkeää, että lapset oppivat siivoamaan jälkensä ja käyttämään päätään sensuhteen, että missä on sopivaa esim tehdä kuravelliä tai säilyttää näitä mössöjä. Ihan pieniltä parivuotiailta ei tietenkään voi odottaa mitään muta kyllä isompi lapsi oppii nauttimaan siisteydestä ja "juomaan sitä näkymätöntä teetä" posliinikupeista...Niissä perheissä missä tämä ei onnistu niin juodaan ilmeisesti kuravelliä myös sisätiloissa?



Laita mökki leikkimiskieltoon jos (isot?) lapset ei ymmärrä kun ensin olet tehnyt säännöt selväksi. Kannattaa kertoa myös kavereiden vanhemmille, etteivät ihmettele jos lapset puhuvat asiasta kotona :).



Terveisin yksi naapuriston p*ska tiukkapipo ämmä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/39 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aika iisi juttu, eikö vaan. Lapset saavat leikkiä ja sotkea suht vapaasti myös hiekoilla ym., eikä joka päivä tarvitse korjata leikkejä pois tai siivota. Koska mikä voisi olla tylsempää!



Pidät vaan huolta siitä että esim. kerran viikossa tai aina silloin tällöin pidät iltapäivän, jolloin lapset yhdessä siivoavat mökkiä/mökin. Ja voit itse olla vähän auttelemassa, hommaat heille välineitä ym.

Vierailija
34/39 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et tiedä keitä pihassa leikkii?



Itse olen tietonen ketä meidän pihassa leikkii ja mitä sielä tehdään. Naapurissa eukko ei vaivaudu seuraamaan "leikkejä" ja usein heidän kiltit piltit haukkuu toisia ja ilkeilee.



Vastuutonta jos ei seuraa mitä lapset tekee pihassa. Se nyt kuuluu pihan omistajalle. Mitä jos jotain tapahtuu? Arvaa kuka on vastuussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/39 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin ymmärrän Ap:tä todella hyvin.

Jos kotona ei opeteta perusasioita eli siivoamaan jälkiä niin johan on kumma.



Millaisia teidä ihmisten kodit on jos tavaroita/sotkuja ei ikinä siivota.



Näinkö niitä uusavuttomia nuoria tulee joitten ei ikinä tarvitse tehdä mitään muuta kun mitä tykkäävä eli leikkiä ja sotkea.

Vierailija
36/39 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun ipanat tulee meidän pihaan ni ei todellakaan ole mun tehtävä niitä vahtia jos en ole erikseen sitä luvannut!!



Eivätkä todella ole minun vastuullani VAAN SINUN!!!!



Vai väitätkö taukki että jos kersasi tulevat aamulla klo 8 meidän pihalle leikkimään ja lähtevät illalla klo 20.00 minä vahdin heitä koko päivän, istuen pihalla ja komentamalla milloin mistäkin.. Jos omani tulevat sisälle ja lapsesi jäävät ulos vielä leikkimään, minunko pitäisi heitä jäädä vahtimaan??



Älä yritä siirtää omaa vastuutasi muille!! Varsinainen pelle olet!











i]Miten niin et tiedä keitä pihassa leikkii?



Itse olen tietonen ketä meidän pihassa leikkii ja mitä sielä tehdään. Naapurissa eukko ei vaivaudu seuraamaan "leikkejä" ja usein heidän kiltit piltit haukkuu toisia ja ilkeilee.



Vastuutonta jos ei seuraa mitä lapset tekee pihassa. Se nyt kuuluu pihan omistajalle. Mitä jos jotain tapahtuu? Arvaa kuka on vastuussa?

[/quote]

Vierailija
37/39 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omat lapsesi tulevat sisään, niin lähetät tietysti naapurin lapset kotiin. Ei se vaadi sen enempää kuin että sanot, että nyt on aika lähteä kotiin. Jotkut rajathan niille naapurin lapsillekin on vedettävä, muuten olet kohta ongelmissa, kun tottuvat siihen että teidän pihassa saa rauhassa mellastaa.

t. ei se, jolle vastasit alla olevalla lainauksella


Vai väitätkö taukki että jos kersasi tulevat aamulla klo 8 meidän pihalle leikkimään ja lähtevät illalla klo 20.00 minä vahdin heitä koko päivän, istuen pihalla ja komentamalla milloin mistäkin.. Jos omani tulevat sisälle ja lapsesi jäävät ulos vielä leikkimään, minunko pitäisi heitä jäädä vahtimaan??

Vierailija
38/39 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mökki oikein on, niin ovat juuri niitä äitejä joiden tenavat pyörivät muiden nurkissa päivät.

Kyllä lapsillekin pitää tapoja opettaa. Hyviin tapoihin kuuluu siivota jäljet.

Kyllä lapsesta näkee millainen on kotikasvatus.

ihme homma, ei voi arvata mihin av-mammojen pää käntyy. Nyt kaikkien lapset saakin rikkoa ja rellestää miten sattuu, mitään tapoja ei tarvii ja ap on kauhea nipo? Täh?

Voimia ap, kuulostat kohtuulliselta ja järkevältä.

Vierailija
39/39 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä käsitän leikkimökin ainakin pouolittain sisätilaksi, ja ei meillä tosiaan lastenhuoneen keittiö- ja kotileikkeihinkään tuoda ulkoa hiekkaa ja kuraa. Leikkimökkiin vielä ymmärrän sen, mutta ei sitä tosiaan lattialle kaadeta, ei meidän pihalla terassilaudoillekaan kaadella multaa ja hiekkaa vaan kuraleikit leikitään nurmikolla/hiekkiksella. Kaameita sottapyttyjä kasvatatte lapsistanne, kun hiekat ja kurat saa sisälläkin heitellä ympäriinsä! Olen ihmetellytkin, miksi ihmisillä on niin ankeita leikkimökkejä, joku rikkinäinen jakkara ja likaista, mutta jos asenne on tuo että mökissä voi olla kuin pellossa eivätkä lapset tarvitse sen parempaa, niin hohhoijaa. Muistan jo omasta lapsuudestani, etten keksinyt miten sellaisessa romumökissä voisi leikkiä ja viihtyä. Näteissä mökeissä keiteltiin ruokia kukista ja vedestä, ei siinä mutavelliä tarvittu eikä hiekkaa lattialla ja seinillä! Ap:n pitää nyt vaan uskaltaa tiukasti komentaa niitä naapurin lapsia mukaan siivoamaan leikin lopussa.