Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Patakakkonen (nyt teemalla) on aika hillitön :)

Vierailija
26.11.2013 |

Siis miten voi olla aika muuttunut näin nopeasti, että tuo ohjelma on aivan kuin jostain eri kulttuurista! Ihan kippurassa saa nauraa tuolle valsituksellisuudelle, karuille ruuille ja brutaaleille kielikuville :D 

Huh, äsken söivät karsean ruskean raatoisen liejun näköistä porokeittoa ruosteisesta padasta, jossa ei ollut muuta kuin noin tunnin miedolla lämmöllä vedessä kiehunutta poroa "lapsen nyrkin kokoisina" paloina ja pari klönttiä merisuolaa.

Ja sitä ennen tekivät keittoa kiehuttamalla massiivista naudanrintaa pari tuntia kokonaisena vedessä ja sitten jälleen kaamean näköinen köntsä pakettiin ja jääkaappiin tiilien alle. 

Ja hurmaavaa useampia minuutteja kestävää lähikuvaa silakoiden perkaamisjätteistä, lihamyllystä tursuavasta jauhelihasta, raa'asta poronjalasta ja niin edelleen. 

Huh, aika eksoottisen karua tähän nykymeininkiin verrattuna :)

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 23:52"]

Niin, ja ajatelkaas, kun Suomessa on sodittukin, eikä köyhillä hedelmistä tetoakaan. Eräs ystävällinen nainen oli isoäidilleni antanut omenan, johon lapsonen tähän: "Äiti, äiti katso, punaista perunaa".

Katsoin itse aina tän Patakakkosen ja opin esim. kalankäsittelystä paljon. Ja juuri nuo aidot maut. Suolan käyttö oli tuolloin kyllä liiallista.

[/quote]

Ihan totta. Syntiä ja saastaa oli ennen kaikkea sokeri, mutta suolaa Vanamo & Kolmonen käyttivät vielä surutta.

[/quote]

Suolaa saakin käyttää reilummin jos sitä ei muualta saa kuin itse valmistetusta ruuasta. Tuohon aikana ei ollut tönkkösuolattuja eineksiä ja "mäkkäri"ruokia joita nykypolvi syö. Elimistö ei kauaa pärjää ilman suolaa.

Vierailija
62/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi myytti suomalaisen ruuan puhtaudesta ja maukkaudesta ainakin 1970- ja 80-luvulla olisi syytä kumota nyt heti. Kukaan ei tuottanut luomulihaa tai -maitoa, luomuilua olisi itse asiassa pidetty tuolloin hyvin vanhanaikaisena toimintana.

Luomulla ei ole mitään tekemistä ruuan puhtauden kanssa. Luomu viittaa tuotannon luonnonmukaisuuteen, ei luonnonsuojeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ruokaan tulee reilusti suolaa.

Vierailija
64/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli kokit rautaa ja ruoka oli taivaallista, nyt on ruoka jotain vituntvistiä sinne tänne ja kokit näyttää vankikarkureilta.

Vierailija
65/67 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasi aamulla lentää laatta, kun Kolmonen herkutteli instassa poron peräsuolella.

Vierailija
66/67 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekkeittopäivä 

Vierailija
67/67 |
01.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80 luvulla oli tosi köyhää vielä ruokavalikoima kaupoissa. katsoin lapsena pata kakkosta. jo silloin se oli mulle hupi ohjelma jotain vanhaa perinne ruokaa. aika karmeeta oli mun vanhempien kommentit ruuasta.söimme kotona aika yksinkertaista peruna ja juures, liha tai kalaruoka ,hommelia ja leipää kasvispäällysteellä.tossa pata kakkosessa oli kummia yhdistelmiä.