Suomessa ei oteta riittavasti huomioon alatiesynnytyksen riskeja, ja joudutaan kovin usein hatasektioihin suunniteltujen sijaan.
Kommentit (55)
Suomessa ihan ilkeyttään pakotetaan äidit synnyttämään alakautta. Se on hengenvaarallista puuhaa sekä äidille, että lapselle. Niin paljon miellyttävämpi on siisti, kliininen, hallittu sektio, jossa ei kakka lennä, eikä noloja ruumiinosia paljastu. Alatiesynnytyspainostuksen takana on naisvihaajamieslääkärien ja luomuhörhöhippikätilöiden salaliitto.
niin pitää saada tehdä kaikki kokoarviot yms.
kokeneena en voi olla muuta kuin samaa mieltä ap:n kanssa, vieläkin toivon että synnytykseni olisi ollut suunniteltu sektio eikä lantiooni liian isoa vauvaa olisi yritetty ensin väkisin alakautta. Se oli lapselleni paljon vaarallisempaa kuin kuitenkin tehty sektio.
mitään kokoarviota että!Te luotatte liikaa hoitohenkilökuntaan.Suomessa ei saisi luottaa,niin paljon tehdään virheitä.
tai se on virheellinen, oma lapseni oli li kilon painavampi kuin oli arvioitu. Yksityissektioon ei ollut varaa. t. Se hätäsektion kokenut joka joka päivä pelkää milloin lapsen hapenpuute alkaa näkyä.
ultrattu kokoarvio heitti reilusti. Jouduin etukäteen ennen laskettua aikaa sairaalaan verenpaineen nousun vuoksi. Kun tulin pois leikkurista, niin eräs osastolla ollut kätilö sanoi, että arvasi jo mahani koosta ja mallista (vauva ei laskeutunut) ettei mahtuisi normaalisti tulemaan. Sitä normaalia alatiesynnytystä siis kuitenkin yritettiin vaikka moni kauhisteli kokoa. Että sellaista. Kukaan ei vaan minulle ennen yritystä sanonut mitään. Enkä itse sitä ymmärtänyt, jotta olisin voinut pitää puoliani. Eka kun oli mennyt kohtuullisen hyvin alakautta.
Kyllähän sitä vaatia voisi että jos ei luota tehtyihin kokoarvioihin että ne tehdään myöhemmin uudestaan.
Vierailija:
Suomessa ihan ilkeyttään pakotetaan äidit synnyttämään alakautta. Se on hengenvaarallista puuhaa sekä äidille, että lapselle. Niin paljon miellyttävämpi on siisti, kliininen, hallittu sektio, jossa ei kakka lennä, eikä noloja ruumiinosia paljastu. Alatiesynnytyspainostuksen takana on naisvihaajamieslääkärien ja luomuhörhöhippikätilöiden salaliitto.
Mikä ihme siinä on, että vielä 2000-luvulla naisen pitäisi " nauttia" hengenvaarallisesta toimenpiteestä, jossa oksennetaan, revetään, jossa paska ja hiki lentää! Kaiken em vielä voin kuvitella jonkun pervon kestävän, mutta EN hyväksy sitä, että viattoman lapsen terveys ja henki vaarannetaan alatiesynnytyksellä heti ensimetreistä alkaen!
Kirjoitukseni ironia ei tainnut mennä perille...?
Vierailija:
Vierailija:
Suomessa ihan ilkeyttään pakotetaan äidit synnyttämään alakautta. Se on hengenvaarallista puuhaa sekä äidille, että lapselle. Niin paljon miellyttävämpi on siisti, kliininen, hallittu sektio, jossa ei kakka lennä, eikä noloja ruumiinosia paljastu. Alatiesynnytyspainostuksen takana on naisvihaajamieslääkärien ja luomuhörhöhippikätilöiden salaliitto.Mikä ihme siinä on, että vielä 2000-luvulla naisen pitäisi " nauttia" hengenvaarallisesta toimenpiteestä, jossa oksennetaan, revetään, jossa paska ja hiki lentää! Kaiken em vielä voin kuvitella jonkun pervon kestävän, mutta EN hyväksy sitä, että viattoman lapsen terveys ja henki vaarannetaan alatiesynnytyksellä heti ensimetreistä alkaen!
Vierailija:
Mikä ihme siinä on, että vielä 2000-luvulla naisen pitäisi " nauttia" hengenvaarallisesta toimenpiteestä, jossa oksennetaan, revetään, jossa paska ja hiki lentää! Kaiken em vielä voin kuvitella jonkun pervon kestävän, mutta EN hyväksy sitä, että viattoman lapsen terveys ja henki vaarannetaan alatiesynnytyksellä heti ensimetreistä alkaen!
Tuli selväksi mistä syystä eräät eivät halua alatiesynnytystä. Järkisyyt eivät paljon paina, kun ei vain kestä ajatusta tilanteesta , jossa " oksennetaan, revetään, jossa paska ja hiki lentää" . Eli siis melkoista vieraantuneisuutta luonnosta ja omasta kropasta.
Ja riskit SEURAAVALLE lepselle ovat sektiossa tosiaankin moninkertaiset, vaikka ensimmäiselle lapselle sektio olisikin suhteellisen turvallinen tapa syntyä.
Ei siinä mistään salaliitosta ole kyse.Kyllä lääkärit tietää että synnytyksessä on pienemmät riskit sekä äidin että lapsen kannalta kuin sektiossa.Ja kyllä niitä sektioita tehdään kun on tarve.Virhearvioita toki sattuu,ihmisiähän ne lääkäritkin on.Mutta silloin pitäis itse tietää niin paljon asioista ja puolustaa itseänsä.
Elämään tosiaan kúuluu syntymä ja kuolema ja sairaudet ja muut asiat, joita nykyihmisen tuntuu olevan välillä vaikea kestää. Paska ja hiki ja veri ovat vain osa elämää, eikä niiltä yksikään voi välttyä, vaikka yrittäisi pitää kaiken niin kliinisenä ja puhtaana kuin ikinä voi. Synnytykset ovat olleet ainakin minulle vapauttavia kokemuksia juuri tuon luonnollisuuden ja itsensä hyväksymisen takia.
pelätään sitä verta,hikeä ja paskaa ja oksennusta.Ja halutaan päästä helpolla 2000-luvun tyyliin samoin kuin kaikki näyttelijät ja laulajattaret.
siis päivitellä mitään " minähän en alateitse synnytä" höpinöitä. Pelon täytyy olla suuri, mikäli äiti on valmis riskeeraamaan oman henkensä leikkauksessa ennemmin kuin synnyttämään alateitse, joten jättäkää heidät jo rauhaan.
Kyllähän se kuuluu rutiineihin.Eikä ketään voida pakottaa synnyttämään noin isoa alateitse.