-_-_-_KESÄNUPUT 2008-_-_-
hei kaikki kesäkuussa 2008 vauvansa saaneet!
Laitetaampa vauvakuulumisia tähän pinoon!
Kommentit (105)
Nappulan yömeiningit kuulosta samalta kuin meillä. Viereen otan minäkin ja imetän makuultaan. Parhaat unet saadaan jokainen sillä tavoin. En tosiaan itsekään tiedä, monestiko imetän. Anoppi se eilen kysyikin että heräileekö öisin ja syökö monesti. Empä osannut vastata. Ja näyttää siltä että yöt eivät ole aina samanlaisia. Aluksi näytti siltä, että poika tankkaa iltayön ja nukkuu aamuyön täysin, nyt on kääntynyt toisin päin. Nukkuu n. 20-24, sitten syö, nukkuu taas n. 2-3h, kunnes syödään taas.
Vauvatalo Johanna on avannut liikkeen tänne Ouluun. Tänään käytiin Lukan kanssa siellä ja mukaan tarttui turvaportti. Pitää laittaa ulos, kellariin meneviin portaisiin. Luka on jo kerran meinannut lentää niissä, kun silmän välttäessä kerkesi mennä kiipeileen niihin betoniportaisiin. En uskalla edes kuvitella, millaista jälkeä niissä tulisi :(
Papin sain kiinni ja kastejuhlapäivä on päätetty. 13.7 sunnuntaina poika saapi nimen. Vielä mietimme kolmatta nimeä, kun mun ehdotukset ei ole menneet läpi. Pitää keksiä jotain... eiköhän se siitä...
Mutta Mukavaa Juhannusta kaikille!
t:Rouva ja poju 16vrk
meillä vasta vielä harjotellaan tätä elämistä kotona, eilen päästiin sairaalasta. jouduttiin olee vähän kauemmin ku vauva sai antibiootteja kohonneiden tulehdusarvojen takia.
itellä on aikas hirvee olo mut oon silti niin kiitollinen ku tuo poju on niiin kiltti. syö tasan kolmen tunnin välein ku kellosta kattois ja vetää mahan täyteen ja jatkaa unia. ei jää roikkumaan rinnalle. mikä on hyvä koska mulla on ihan käsittämättömän kipeet tissit ja toisen nännin päähän on tullu rakkula. ootan vaan et olo helpottuu ettei aina ite tartte itkua vääntää imettäessä.
mulle tuli ihan pien repeämä synnytyksessä jossa on viis tikkiä, tänää on eka päivä ku alapäätä ei säre nii et pystyy istuakki suht ihmismäisesti. jee. :)
mulla on kans käytössä ainun sähköpumppu, tykkään ite. välillä oon lypsäny ku on rinnat niin täynnä ettei vauva kerkee imee.
meillä on ristiäiset 28. päivä, vielä pikkusen mietitään nimeä..
ainii, Nappula, tossa kuvassa teijän pikkunen on niiiiin samannäkönen ku meijän poika et vois melkee olla identtiset kaksoset. (kuvan perusteella) hämmästyttävän samannäkönen, ei vaan oo koneella vielä kunnon kuvia et vois kans laittaa..
mut nyt pyykkäämää..
alf + poika 5 vrk
Täällä on vietetty vauvantuoksuista arkea jo kohta 3 viikkoa, hui! Kaikki on mennyt tosi hyvin, sitten kun haavaisista rinnanpäistä päästiin ;)
Päiviin on tullut jo aika selkeää rytmiäkin nukkumisineen ja valvomisineen.Yöt menee hyvin, nukahtaa n.22-23, nukkuu 4 tuntia, syö, nukkuu taas 2-3 tuntia ja syö.. Ylösnoustaan siinä 8 aikaan, eli sen 2-3 kertaa syöpöttelee yön aikana. Ja nukkuu ja syö vieressä..helpointa niin! Ensimmäisen 4h.n pätkän nukkuu joskus omassa sängyssään.
Meilläkin paino lähtenyt kivasti nousuun, 12 pvän ikäisenä oli syntymäpainoon tullut jo 200g lisää, eli kotiutumispainoon 400g.
Mahavaivat ovat ehkä hitusen lisääntyneet nyt muutaman päivän aikana - luulen sen johtuvan omasta ruisleipähimostani.. Ehkäpä olis syytä jättää pois. Jekovittien antokin aloitettiin, joten voi tietysti johtua siitäkin. Täytynee katsella tilannetta..
Ja pulauttelu on alkanut tässä viimeisen viikon aikana! Vaikka kuinka röyhtäyttää...
Kertokaas muuten, kuinka tarkkoja olette ulkona liikkuessa rintojen suojaamisen kanssa? Mä olen rintatulehdusta peläten astunut ulos vain kunnon tuulenpitävässä takissa, mutta mietin, että oonkohan aivan liian tarkka -- onko se veto/kylmä kuitenkaan se suurin tulehduksen aiheuttaja. maidon pakkautumista sietäisi pelätä enemmän...?
Ja kuinkahan kauan sitä pitäisi sitten katsoa miten ulos pukeutuu? Ei ihan helteellä viitsisi takki päällä haahuilla ;) (MILLÄ helteillä??)
Ihania vauvapäiviä kaikille, toivottavasti mahdollisimman moni joutaisi/jaksaisi kirjotella kuulumisiaan - niitä on niin mukava lukea :)
Hei, ja hyvää jussia!
Sakariini ja ihanaihana nasukkipoika 2vkoa 5pvää
Meillä on lähtenyt melko lunkisti elämä alkuun tuon pienen kanssa. Päivät nukkuu ja yöt kukkuu ja aina kun liikahtaa niin rusahtaa hanurissa. :D
Maitoa on melko hyvin tullut mutta viimekin yönä annoin vielä 20ml lisää kun lupsutti tissit ihan tyhjiin. Mitään pieruvaivoja ei ole ollut onneksi. Meillä ei vaan meinaa tuttipullosta kelvata maito millään, ainakaan minun syöttämänä. mies sai kerran menemään 30ml ja hetken päästä 20ml lisää mutta minun antamana syljeskelee mitä suuhun menee ja oisko 10-20ml pysynyt sisuksissa. :)
Ilmeisesti mamman tisseistä tulee mannaa kun ei Nan meinaa kelvata.
Mullakin pysyy tolkku kupolissa kun kerran päivässä saan päikkärit vetästä. Onneksi vaukku nukkuu pari tuntia kerrallaan ja isoveli 4-v nukahtaa pienten protestien jäljestä myös. Mies on ollut korvaamaton, niin on hoidossa ja kaikessa mukana etten voi sanoa pahaa sanaa. Tänään rakensi lauteisii korotusosan että vannassa kylvettäessä ei tartte selkä kyttyrässä kyyröttää. On se kätevä :)
Isosisko häipy reissuun eikä ole paljon sieltä kuulunut. Lie vielä murisee kun lähti niin pahalla tuulella ukin matkaan. No, sen nenän asennon näkee sitten kun ensi viikolla to mennään sinne perästä niihin mummin hautajaisiin ja otetaan tytär mukaan.
- Pirkko kera Vili-Pertin, Töppähönön ja iskän
Sakariini: itse en ole koskaan suojannut rintoja mitenkään, en mihinkään vuodenaikaan. Kesät olen juossut pelkällä imetystopilla ja talvisinkin ihan vaan normaali vaatekerta päällä. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta sehän on tosi yksilöllistä miten kullakin "tissit vilustuu" :-) kokeilemallahan sekin selviää.
Meillä ei ihmeitä. Olla möllötetään, syödään ja nukutaan. Ja tosiaan vaippaa saa pestä koneellisen päivässä, varsinainen sinappikone meilläkin eli ihan joka henkäyksellä tuntuu olevan lastit pöksyissä. No ainakin tietää että oma maito piisaa :)
Mies on vielä huomisen kotona ja sitten taas häipyy kapsäkkeineen muutamaksi viikoksi. Sitten aikookin pari viikkoa olla ihan kotosalla, näkis vaan ;-) Meikäläisen mutsi yrittää tupata nyt viikonloppuna tänne vauvaa tiiraamaan, kaipa tuo on päästettävä vaikken millään haluaisi. Onneksi tulevat nyt eikä seuraavana viikonloppuna kun mies on matkoilla, en kestäisi olla yksin samassa huoneessa äitini kanssa, pakko hakea miehestä turvaa kun se kuitenkin edes yrittää olla kohtelias ja jutella niittenkin kanssa.... suku on sitten mahtava juttu!
Muutenkin olin ajatellut että seuraavat kaksi viikkoa makaan vaan sohvalla kattoon syljeskellen mutta taas on sata sen sukulaista ja tuttavaa änkeämässä meille. Osaispa pysyä lujana ja pitää kettingit portissa paikallaan, toivottavasti nyt ei kuitenkaan mitään kansavaellusta tänne tule, tämä kulunut puolitoistaviikkoa kotona vauvan kanssa on ollut nyt ihan liian haipakkaa menoa, ei ole päässyt yhtään lepäämään ja tutustumaan vauvaan kunnolla...
Imetyspaitoja kiroan täällä. Onneksi on tallessa kassillinen vanhoja mutta mieli tekisi vähän uusiakin. Ovat vaan niin törkeän kalliita ja pääsääntöisesti tosi rumiakin. Ja ne mistä tykkään niin niihin ei kyllä kukkaro mulla anna myöten. Itse olen muutamia ommellut edellisen imetyksen aikana mutten nyt millään viitsisi aloittaa. Ehkä sitten myöhemmin.
H&M:n paidat ovat kyllä halpoja mutta en tykkää niistä muuten. Lisäksi ei oikein istu meikäläisen kropalle, jotenkin tuntuu että pitäisi olla kaksimetrinen laiheliini isoilla tisseillä, ja meikäläisen 156cm yhdistettynä B-kuppiin ei ihan täytä noita vaatimuksia...
Jotta jos jollakin on vinkkejä hyvistä imetyspaidoista niin vinkatkaa pliis. (jotenkin boobinkin mallisto on kauhian pliisu tänä vuonna, ei yhtään mun makuun sopivia värejä. Missymomilla kivannäköisiä pari paitaa mutta ei nekään mitään henkkamaukkahintatasoa ole...)
Kiva olla köyhä ja minimiäitiyspäivärahoilla.... valivali
Mukavaa juhannusta kaikille, mie menen kahvin keittoon ja hakemaan tuon röhköporsaan isännän vierestä imetettäväksi
nappula ja pikkupossu 2vkoa
Meidän nasupallero näköjään antaa äidin nukkua joka toinen yö ihan ruhtinaallisesti ja muistuttaa kaapin paikan heti seuraavana. Toissayö oli suoraan hanurista, mutta viime yönä syötiin neljän tunnin välein, eli kaksi herätystä vain ja rauhallista unta väliajoilla.
Eilen ehtoolla söin kyllä perunalastuja, jotka oli maustettu chilillä, sipulilla ja paprikalla, joten eiköhän ne iltamat ole taas ensi yöksi taattu ihan omalla tyhmyydellä ;-)
Rintojen tulehdusalttiudesta Sakariini kyseli: Olen saanut rintatulehduksen kolme kertaa. Se tuntuu tulevan minulle kylmästä ja ylipakkautuneista rinnoista. Viimeksi sain sen auton ilmastointilaitteen puhaltaessa suoraan viileää ilmaan rintoihin. Jos tulehduksen saa vedosta, sen kyllä tietää, kun rinnoissa alkaa tuntua epämiellyttävältä. Mitenkään ihmeesti en ole rintojani suojannut, paitsi mitä nyt kuljen takki päällä kun niitä aristaa näin kesäsäälläkin.
Onko teillä muilla keuhkot arat? Nyt kun imetän, tuntuu, että keuhkoissani olisi jotakin kun hengitän syvään. Liekö sitten jokin heijastuskipu aroista rinnoista, mutta tuntuupa epämiellyttävältä sekin :(
Ensimmäinen Juhannus tämä meilläkin kotona kaupungissa. Tänään olisi tarkoitus piipahtaa mökillä pikaisesti. Ei voida olla kovin kauan kun vauvan maitopullot pitää kiikuttaa mukana...tissistä imeminen ei onnistu vieläkään, vaikka maito ei enää pakkaa rintoihin samaan malliin kuin aluksi. Yritän silti sinnikkäästi imettää ennen ja jälkeen pullottelun, jotta pullottelusta päästään eroon. Tyttö kuitenkin saa omaa maitoani, joten sama kait tuo istä sen imuttelee...olisi vain niin helppoa kun ei tarvitsisi läträtä noiden pullojen kanssa.
Imetyspaitoja voisin ostaa minäkin lisää, onhan tämä taas n. 10kk pituinen elämänvaihe ja kyllähän noille paidoille on käyttöä imetysajan jälkeenkin. Tuntuu, ettei vaatekaapista löydy vielä mitään päällepantavaa muutenkaan, kun äitiysvaatteet putoavat jo päältä ja kuitenkin entiset vaatteet kiristävät vielä ikävästi. Yksillä housuilla olen nyt pärjännyt, enkä kyllä tähän välivaiheeseen ajatellut ostaa uusia kaappeja täyttämään...
Tytteli: voin vain kuvitella miltä tuntuu käydä kaupassa kahden pienen lapsen kanssa BUSSILLA...joskus ammoisina aikoina, kun meillä ei ollut vielä lapsiakaan, teimme samoin kun ei ollut omaa autoa ja se oli todella rasittavaa...saati sitten kun siinä on pari muksuakin vielä mukana...
Kertokaahan, minkälaisiin sisarusrattaisiin olette päätyneet vauvan ja alle parivuotiaan kanssa?
Jep, näihin tunnelmiin päätän monologini näin Juhannuslauantaina :D
Kanelisokeri & tyttönen 9 vrk
kirjoittelen yhdellä kädellä kun en raaski Nöttöstä laittaa sitteriin. Tämä kai sitten kostautuu niskajumina mutta tämä on niin lämmin ja pehmoinen pidellä että olisin vain nenä vauvan korvan takana koko ajan.
Ihan höperöksi on meno mennyt siis :)
Miehellä on levvee hymy heti aamusta, sai "namia" aamusta. Piti uskaltaa kokeilla kun eihän tuon kanssa olis enää kaupungille kehdannnu lähteä, kun piti telttaa pystyssä koko ajan. Ei tuntunu pahalta eikä oikeen hyvältäkään mutta positiivista oli ettei sattunu ja tais mies osua laitoihinkin välillä. ;D Ei kait siitä tulehdustakaan osaa ottaa kun kumilla touhuttiin. Ens kerran kyllä vaadin liukastetta myös väliin. Limakalvot ovat hiukkasen arat.
Viime yö meni jo niin ettei lisämaitoa vaukulle tarttenut antaa. PAri tuntia antoi nukkua syöttöjen välillä eikä meikäläistä tartte kauaa maanitella että nukahdan kun lupa lankeaa.
Ainoa on, että tuon reppanan silmät rähmii ihan satasella. Olen keitellyt vettä ja sillä kostuttanut vanutuppoa ja useaan kertaan päivässä pyyhkinyt silmät puhtaiksi. Kun toinen silmä oli jo välillä niin muurautunut ettei saanut auki. Rähmä on semmoista kellertävää eikä silmä punoita, luulis ettei tulehtunut ole vaan vain ahtaista kyynelkanavista johtuisi tuo. Pitää synnärille soitella ja kysellä neuvoa jos ei ala mennä ohi.
Terkkaritätin ratsia oli jo viime viikolla ke ja ens torstaina olisi aamusta jo vaukun oma neuvola. Viimeistään siellä varmaan osaavat neuvoa asiassa.
- pirkko ja sinappisilli, uudet potut puuttuu
mulla nousi turvotus jo sairaalassa kun aloin kätilön valvovan silmän alla juoda mehua että maitoa riittäisi. tuntuu että olisi pahempi pöhö kuin mitä raskausaikana. Onneksi ei tullut tämäkään ilmiö minään uutena, edellisen synnytyksen jälkeen tuntui että halkean kun oli niin kamala turvotus ja jälkitarkastuksessa paino oli miltei sama kun synnyttämään mennessä. Oli siis tosi kannustavaa sen suhteen tuo palautuminen.
Onneksi tasaantuu ajan mittaan tuokin. Ei siis tartte pelätä että koko imetysaika menisi palloillessa.
- mietaas
...kun ei muutakaan jaksa tehdä :-)
Tosin tänään olen lujasti päättänyt ottaa yhteispotretin kaikista lapsista sukulaisille, en meinaan ole saanut mummoillekaan mitään kuvia aikaiseksi viiteen vuoteen. Korkea aika siis. Ja iltapäivällä tungen Röhköpossun kantoliinaan ja lampsin kesäkahvilaan jätskille - saakin sitten sillä varjolla mässätä loppuillan kun on pari kilometriä laahustanut tienvartta pitkin ;-))
Kanelisokeri: sama vika täällä eli ahmin kaikkea ei-vatsaystävällistä vaikka tiedän että kostautuu vauvalle heti seuraavana päivänä. Kahvinjuontia ja suklaansyöntiä mun olisi ehdottomasti rajoitettava, ne näköjään tällä kaverilla aiheuttaa kipristelyjä. Onneksi nuo minun omat vatsakivut kuitenkin vähän hillitsee tulisimpien ruokien ahmimista vaikkei suoranaista yhteyttä ruokien ja kipujen välillä olekaan, nyt kuitenkin viimeistään vauvelin takia on vähän yritettävvä pysyä kohtuudessa.
Sisarusrattaista kyselit...
Mulla on käytössä ollut vierekkäin istuttavat Oran duoletot (en ole varma valmistetaanko kyseistä mallia enää lainkaan) ja tuplat siis kulkivat niissä ja silloinen kuopus kantoliinassa. Itse tykkäsin kovasti, ovat kapeat ja mahtuu hisseihin/busseihin/joka paikkaan hyvin ja ovat olleet tosi kestävät. Peräkkäin istuttavia en olisi ottanut mutta makuasia kai sekin.
Kalabaliikki alkaa, kai se on peffa nostettava ylös penkiltä ja mentävä komentamaan...
ampukaa mut jo, mähän vallan terrorisoin täällä palstantukkeena...
Pirkko: olitpas rohkea! :D Kun minä tässä olen hellämielisesti yrittänyt toppuutella isäntää ettei nyt ihan vielä kehtaisi makuukammarihäsläyksiin kun vuotokin on vielä reipasta. Paha vaan kun itsellä tekis mieli niin kauhiasti - etenkin kun raskausajat meillä on perinteisesti vietetty hiljaiseloa sekstailusta. Hmm, pisti uudelleen miettimään josko sitä kuitenkin uskaltaisi kokeilla kun ei taas muutamaan viikkoon nähdä...
Turvotuksesta: viime synnytyksen jlk mullakin paukahti vaakaan aikamoiset lukemat kun laitokselta kotiutui, sen ajan valokuvia ei pahemmin kehtaa katsoa. Nyt ei ihan sama tilanne VIELÄ ole, vanhat housutkin menee mukavasti päälle mutta het jos jää veden lipittäminen alle kolmeen litraan päivässä niin silmiä ei meinaa aamulla saada turvotukselta auki.
Mikäs on muuten kullakin tuo tuttipolitiikka?
Olen kahden vaiheilla opettaako tuota Röhköpossua tutille vai ei. Tuo meidän edellinen kuopus ei koskaan kelpuuttanut tuttia eikä pulloa, en nytkään tälle muuten halua mutta jos tulee tästä yhtä hirviömäinen automatkaaja niin josko siitä tutista olisi vaimentajaksi noille tuntikausien yhtäkestoisille karjumisille ajaessa???? Vai liekö siitä sitten ennemmin haittaa?
(pojalla meinaan yöheräilyt oli tuskaa kun oli tuttilapsi ja sen sata kertaa yössä piti nousta pudonnutta tuttia tunkemaan suuhun...)
nappula taasen
Kanelisokeri: Taas samat "ongelmat" mulla sun kans: siis se pullojen ja tissin kans läträily. Meillä ollaan se tuntero tissillä jonka jälkeen joudun antamaan vielä pullosta ainakin 40ml. Eli en tiedä saako vaavi mun rinnoista tarpeeksi maitoa, onko imuote tarpeeks hyvä (rintakumilla imetän edelleen) vai mikä mättää. Pari kertaa päivällä ei oo tarvinnu antaa lisämaitoa. Mulla vielä se, että annan päivällä pumpattua rintamaitoa, eli annan tissiä, pumppaan, pesen pulloja...ja illalla ei ole enää omaa maitoa mistä antaa ja tyttöä syö KOKO ILLAN, niin oon sitten antanu aivan illalla hörpsyt Nannia, se kyllä pistää tytsin nukkumaan ja eilen meillä nukuttiin 7 tunia putkeen!!!!!!!!!!!!!!!!! eli jatkan samaan malliin; päivisin omalla maidolla ja illalla saa vähän tujumpaa tavaraa. Itse jouduin yöllä pumppaamaan, mutta jotenkin tuntuu, että helpompaa se pumppauskin on kun pulloon tulee 80ml 10 minuutissa kun imettämiseen menee tunti ja vielä pullo päälle. Silti, toivon, et pulloista päästäis eroon kokonaan, jos ei niin en tiedä kauan jaksan tätä härdelliä kun on tuo esikoinenkin vaatimassa oman huomion. Onhan tuo esikoinenkin kasvanut pääasiassa korvikkella. Tämä vauva saa kuitenkin nyt 95% äidin maitoa.
Nappula: Tuttia oon yrittänyt antaa pahimpaan imemisvimmaan, muttei huoli, periaatteessa hyvä, koska esikoisen kans oli sellaiset yölliset sembalot tuttien kanssa. Toisaalta tuo meidän vaavi tuntuu osaavan nukahtaa vain siihen imemiseen, se on sitten mun tissi, pullo tai tutti avuksi ja tutti nyt ehkä on helpoin (mun mielestä) kun en haluais opettaa tissille nukahtamiseenkaan ja näitä megaturbo tissejä on jopa hankala kaivaa aina esille kun uni olis tulossa. :)
Mä oon ainakin tosi turvonnut vieläkin, jalat on jo ihan ok mut kasvoissa näkyy vielä. 9 kiloa on lähtenyt painoa jo, eli 12 kiloa vielä jäljellä, huh! Tänään kävin vähän pidemmän lenkin vaunujen kans ja kylläpä puski hikeä..
ManskikkaPirkko: oletpas ollut rohkea ;) kun olet petipuuhiin jo uskaltautunut. Itse en uskalla edes vailkaista alapäätäni, kovasti on jumpattu lantiopohjanlihaksia, jospa sitä uskaltais kun tää vuoto loppuu.
Jälkisupistuksista: Onko muilla? Mulla oli ihan karseet 4 eka päivää ja nyt tänää taas supistellut tosi ikävästi. Kohtu on kuitenkin supistunut hienosti en tiedä mitä se enää supistelee...
Kix ja madame 9vrk
Tuteista ja pulloista: Pulloa en anna tälle toiselle ollenkaan, imetys on paljon helpompaa kuin tuo pullojen keittely. Maidon uskon riittävän ihan hyvin, riitti esikoisellakin. Opetan sitten heti 5kk eteenpäin nokkamukille ja 4kk iässä aloitellaan kiinteät. Tuttia ollaan tungettu hyvin antamuksella neidille, kyllä se helpottaa niin monia asioita, esim. öitä. Esikoinen nukahti aina heti kun sai tutin suuhun, yösyötöt jäi huomaamatta pois.
Seksistä: Mulla just loppui jälkivuoto ja kohta ollaankin menossa sekstailemaan... Saatiin molemmat lapset samaan aikaan päikkäreilla. Vielä hetken odottelen, että vauva on varmasti nukahtanut hyvin. Kumia mekin käytetään. Itse olen niitä ihmisiä, jotka ei todellakaan harrasta seksiä vuodon aikaan, eikä mieskään kyllä haluaisi.
No, kyllä se taitaa nukkua. Pitää mennä niin pysyy mies tyytyväisenä.
Tytteli-83 ja typykkä 3 vk
mukavia hetkiä miehen kanssa ;).
Meillä on Aventin mikro sterilisaattori (tai mikä lie nimeltään) siinä "keittyy" pullot nopsaan 2-3min, ei tarvi erikseen kattilassa kiehautella vesiä ja pulloja/ tutteja, tosi kätevä. 29 euroa ja mukana tuli pari aventin pulloakin, kovassa käytössä ollut esikoiselta ja tältä. Harmittaa toki, että taas jouduttiin pullolinjalle. Soitin eilen osastolle tuosta imetysasiasta kun sovin niin yhden kätilön kanssa ja jotain vikaahan vauvan imuotteessa on oltava jos pumppaamalla saan 100ml ja se tytölle riittää, koska tissistä ei saa tunnissa kuin sen 40-60ml. no hiljaa hyvää tulee, olen jo askeleen edellä koska olen saanut lisämaidot pois kokonaan päiväsaikaan. Vauva vaan syö syö ja syö illalla...
Velvollisuudet hoidettu =) Mies vaan on ollut niin pitkään ilman, että ois halunnut heti perään uudestaan. Jos nyt ihan maltillisesti vaan aloitettaisiin... Tästähän tää taas pikkuhiljaa lähtee käyntiin. Kunhan iltarutiinit tasoittuu, niin jaksaa varmaan illallakin. Nyt tuntuu, että olen ihan rättiväsynyt kun sänkyyn pääsen, lisäks se ilta menee pitkälti iltapesuissa ja imettämisessä.
Meillä onkin jo ens lauantaina ristiäiset. On sitten alta pois. Itse kuulun kirkkoon, mutta en ole järin uskonnollinen. Minua ärsyttää sellaiset hihhulipapit, jotka paasaa Jumalasta ja Jeesuksesta. Minun päässäni Jumala on olemassa, mutta en tarvitse kirkkoa sitä todistelemaan. Inhoan Jumalanpalveluksia ja muita kirkollisia menoja. Enkä usko raamattuunkaan. No siis, tämä johdatteli siihen, että minua ei kauheasti kiinnosta mikä raamatun kohta tms. ristiäisissä luetaan. Haluan lapseni kastettavan, jotta he saavat mahdollisuudet osallistua kirkon toimintaan. Sitten kun ovat tarpeeksi vanhoja, niin voivat päättää jatkavatko kirkon jäseninä vai ei.
Mistäs muusta on ollut puhetta... No nyt heräskin vauva, pitää mennä.
Tytteli-83
täällähän on rohkeita....Itse en ole vielä "sillä mielellä". kaipa ne tikit kohta olisi sulanut ja alakerta kunnossa. Vuoto on lähes loppunut, eli jonkun ajan kuluttua vois vällyjä vähän pöllytellä..
Tekis hirveesti mieli leipoa. Kaapeissa ei ole juuri mitään, taitaa painua lettulinjalle. Mansikkahilloa olis kyllä.
Täällä pojat nukkuu päiväuniaan. Minäkin yritin mutta ei tullut uni silmään, meni ihan väkisin makaamiseksi. Yöt ovat vissiin sitten meillä ihan hyviä, kun ei uni maistu näin päivällä.
Ulkona ollaan rymytty aamupäivä. Polteltiin oksia ynnä muuta tiiligrillissä. Aina väliinhän tuo heittää vettä, mutta iltapäivällä, lettujen jälkeen, vois käydä kävelyllä. Sais kroppaa vähän kuosiin. Lantionpohjalihaksia oon kans harjoittanut, jospa kohta jaksais tehdä jopa vatsalihaksia. Ei pidä mennä kuitenkaan hätiköimään, pitää aloittaa joogaliikkeillä ja staattisilla pidoilla, ettei tuu mitään vahinkoa.
Juu mutta lopetampa tän turhanpäiväsen ja lähen niitä lettuja paisteleen :)
Rouva ja tissikeisari 2vk 4pv
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=51987ce3-3f7e-11dd-b0b8-…!
ja ihan käsittämätöntä, mutta meikäläisellä heräsi seksihalut jo heti laitoksella. Kateellisena luen teidän lemmenhetkistä, näillä alapääkivuilla ja vuodoilla ei vielä viikkoihin päästä puuhiin.
Heippa ja jes, tällä puolella mekin :) Meille syntyi siis tiistaina ihana poju ja eilen kotiuduttiin. Ihanaa, että täällä on jo kunnon ketju pystyssä. Ja näyttää olevan samantyyppisiä ongelmia kuin meilläkin.
Ekana yönä laitoksella vauveli pulautteli lapsivettä ihan koko ajan ja meikäläinen ei saanut nukuttua ollenkaan. Toisena yönä taas itkettiin molemmat, kun toinen halusi ruokaa, mutta imetysasentoa ei vaan löytynyt. Sitten pojun verensokerit putosivat niin, että hän alkoi vapista. Silloinkaan ei laitoksella sanottu, että kaveri tarvitsee lisäruokaa, vasta sitten, kun kysyin, voinko antaa korviketta, sanoivat vastahakoisesti, että anna vaan. Imemistä harjoiteltiin vielä lisää tuntikausia, mutta huonosti se homma toimii. Maito ei ole vieläkään noussut, tänään on jo neljä päivää synnytyksestä, joten hmmm. Saa nähdä, nouseeko se ollenkaan, mutta annan kuitenkin rintaa useita kertoja päivässä ja pitkään. Sitten vaan korviketta päälle.
Rytmit ja vauvan viestit on vielä vähän hakusessa, ei oikein tiedä, mitä pikku-ukko tahtoisi. Mahavaivoja tuntuu olevan, johtuvatkohan ne pullottelusta... No, näitähän oppii tässä, kun toista hoitaa.
Maailman ihanin lapsi hän kyllä on :)
Oma olotila on ihan hyvä, repeämää tuli seitsemän tikin verran. Jälkisuppareita on ollut joka päivä jonkun veran, saisi jo loppua. Kohtu on varmaan supistunut ihan hyvin, tosin omat vaatteet eivät mahdu vielä päälle. Perseestä ottaa kiinni, hmm. Laitokselle jäi 8 kg eli puolet. Katsotaan nyt, miten tuo lähtee laskemaan, mutta eipä ole kiire. Jos nyt ristiäisissä näyttäisi ihmiseltä.
Tuttia mekin alettiin jo käyttää, vaikka ei saisi. Kun tuo ukko haluaisi vaan imeä ja imeä ja meikäläisen rinnanpäät on ihan rikki. Olemme varmaan huonoja vanhempia, kun annetaan pulloa ja tuttia, mutta emme osaa olla muutenkaan.
Poltsi+poju 4 vrk
Ihme sää ollut koko päivän. Jos ei sada vettä tai rakeita koko taivaan täydeltä niin sitten sentään paistaa aurinko...sitä tyypillistä kesäsäätä pitelee sitten kait.
Tänä viikonloppuna olemmekin syöneet hyvin (turvottaa). Ostimme grillin ja mies on kokkaillut meille kaikenlaista hyvää syötävää. Muutenkin tuo tekee hirveästi kotitöitä nyt. En tiedä mikä häneen on iskenyt, mutta saakoon se into jatkua tulevaisuudessakin, minun puolestani. Nytkin silittää kylppärissä pellavaisia pyyhkeitä, jotka on minun pesujeni jäljiltä vain mytyssä siellä kaapissa. Sanoin jo miehelle, että tuo kotitöiden tekeminen saa meikäläisen hormonit hyrräämään entisestään ja lupailinkin jo iltasella uskaltautua riettailemaan ;-) Haluja on myös minulla ollut jo synnäriltä lähtien, eikä alapäässä ole mitään kärsimyksen jälkiäkään, jotka hommaa estäisivät...
Poltsille hirmuisesti onnea esikoisen syntymän johdosta! Älä ota paineita imetyksestä. Se ei onnistu jos ei onnistu ja sillä hyvä. Tilanne kuitenkin helpottaa, kunha nyt ensin maito nousee ja sitten kun se ärsyttävä Dolly Parton-vaihe helpottaa (en oikeasti tajua ihmisiä, jotka laitattavat ylisuuret rinnat, omasta tahdostaan).
Tuttia tarjoan vauvalle minäkin ja tällä hetkellä joudun lypsämään maidon vielä pulloonkin. Meillä esikoinen on ainoa, joka ei ole tuttia huolinut, mutta imi peukkuaan vielä 4-vuotiaanakin...sitä onkin sitten tosi vaikea saada loppumaan, toisin kuin tutin imemistä.
Nuo masuvaivat saattavat johtua siitä pullottelusta, joko tuote ei sovi vatsalle tai vauva juo liikaa kerralla ja masu venyy liiaksi tai sitten pullosta tulee maitoa liian nopeasti, jolloin masuun kertyy myös ilmaa...
Hormoneista puheen ollen, hikoiletteko te muut öisin? Herään joka yö kauttaaltaan hiestä märkänä niin, että minusta voisi puristaa ämpärillisen vettä. Hikoilin myös edellisen imetyksen aikoihin monen monta viikkoa, ennen kuin se vihdoin loppui ajan myötä.
Kanelisokeri & tyttö 9vrk
Avtaanko ensi viikolle oma pino? Vois jotenkin alkaa rytmittämään jossain vaiheessa..
Onnea Poltsille! Tervetuloa vaan pinoutuun miedän kaa :)
Kanelisokeri: Mulla oli superhiostava yö laitoksella. Yhtäkkiä, humps, tissit tuntuivat raskailta ja pinkeiltä ja hiki nousi otsaan! Illalla yritin alkaa nukkumaan, mutta lakanat liimautu kiinni muhun, piti käydä suihkussa. Tuolloin se maito tais kunnolla nousta ja nosti kunnon hien. Enää ei ole ollut tollaista hikoamista.
ai prkl. poika kiipeili tuossa ja oli tippua. syöksyin ottaan kiinni ja ranteeseen kävi...............
rouva ja poika 2vk 5pv
Huomenta vaan sanoi raato...
On meinaan tooooosi flegmaattinen olo, ei jaksaisi tehdä mitään vaikka ruokaa pitäisi alkaa laittamaan ja siivotakin kaiketi. Mieskin on tulossa tänään viikonlopuksi kotiin reissuiltaan (onhan tuo jo kaksi vuorokautta ollutkin suomessa vauvan syntymän jälkeen) ja lähtee taas sunnuntaina muutamaksi viikoksi rapakon taakse. Sitten pitääkin kai pari viikkoa lomaa ennen kuin jatkaa taas reissaamistaan.
Tämä viikko on ollut kovin haipakkaa kun on koko ajan ollut tupa täynnä porukkaa. Ensi ja seuraavan viikon aion kyllä kovalla kädellä rajoittaa vierailuja, tässä on jo melkein kaksi viikkoa hurahtanut vauvan syntymästä eikä YHTÄÄN PÄIVÄÄ ole ollut rauhallista. Varsinainen lapsivuodeaika siis.
Vauvaraasu kärvistelee vatsakivuissa kun surkea äiti on ahminut kaikkea vauvan vatsalle sopimatonta. Nyt on pakko alkaa katsomaan mitä suuhunsa pistää, en edes reladropseja ole vielä hankkinut helpottamaan vaivoja. Nyt ei neiti nuku kuin pienissä pätkissä kun heräilee koko ajan kipristelyihin. Kurja äiti hällä :(
Muutoinhan tuo on nukkunut hyvin, en tiedä yhtään montako kertaa yössä herää - vai herääkö joka yö edes lainkaan. Omaan sänkyynsä laitan illalla nukkumaan ja jossain vaiheessa yötä sitten kun herää, niin otan viereen ja siinä nukkuu sitten aamuun. Eli imetän nukkuessani joten en aina ole varma aamulla että montako herätystä on ollut. Arvelisin että 1-2 puolen yön ja aamukuuden välillä.
Tuo meidän kolmivuotiaskin nukkui ekat viikot täysin heräämättä kunnes koliikki iski - ja sillä tiellä ollaan eli ei yhtään ehjää yötä sen jälkeen :)
Mutta ei meillä ihmeitä, olla möllötetään ja nuuhkitaan vauvaa haltioituneena - ja samalla jo suren että tämäkö tosiaan on nyt se viimeinen kerta..... (niisk)
Mukavaa juhannusta kaikille
Nappula ja "urpolainen" 13vrk