Lasten ylipaino
Meidän lapset ovat aina olleet neuvolan nollakäyrillä, ja kavereista suurin osa näyttää samanlaisilta tai laihemmilta. Vain muutaman pullukamman lapsen tiedän, ja tunnen todella paljon lapsia.
Yläkouluikäisistäkin joita itse opetan, suurin osa mitä olen nähnyt, on aika hoikkia, vain muutama tukevampi on joukossa, jokaisessa koululuokassa ei yhtään.
Kommentit (19)
Se oli siis tutkimustulos, jossa oli 100 000 lasta tutkittu. Ai niin mutta se on kuitenkin vain propagandaa. Jep. Paha salaliitto, vain pikkuisen lapsenpyöreyttä sanoo vanhemmat.
Mun mielestä tossa jutussa oli todella huolestuttavaa myös se, että vanhemmat kieltävät ongelman.
Kun tosiaan omat lapsemme ovat kaikki olleet nollakäyrällä ja alle, ja samaa lapsenpyöreyttä heissäkin on.
Ja tosiaan opena tunnen satoja lapsia, omassa koulussanikin on yli 500 oppilasta.
Ihmettelen tosiaan.
Nyt luvut kattavat jo 100 000 asukkaan väestöpohjan, eli noin puolet Etelä-Pohjanmaan kunnista. Peruskoululaisista 26 prosenttia on ylipainoisia, 6 prosenttia lihavia ja 3 sairaalloisen lihavia.
Eli tuon 26%:n sisään mahtuu ilmeisesti lapsia jotka ovat vain lievästi ylipainoisia, mutta silti ylipainoisia. Se ryhmä on eri kuin lihavat tai sairaanloisen lihavat.
Jutussa mainittiin myös, että korkeammassa sosioekonomisessa asemassa olevien lapset liikkuvat aina vaan enemmän ja syövät terveellisemmin. Mahtaako kakkonen olla töissä ns. paremman alueen koulussa?
silmäni tottuneen liikapainoon. Se ei enää pistä silmään lapsilla tai aikuisilla, vaan on arkipäivää.
Nyt luvut kattavat jo 100 000 asukkaan väestöpohjan, eli noin puolet Etelä-Pohjanmaan kunnista. Peruskoululaisista 26 prosenttia on ylipainoisia, 6 prosenttia lihavia ja 3 sairaalloisen lihavia.
Muu oli mun omaa jorinaa.
että nuo Etelä-Pohjanmaan kunnat voivat olla sellaisia perinteisiä maalaisseutuja, joissa pannaan voita kunnon siivut pullan päälle että tulee lapsosille pehmeät posket.
Oma kouluni on ihan kohtuullisen koulutetulla alueella, ei kuitenkaan mikään eliittikoulu. Mutta vanhemmat ovat kyllä fiksuja, ja lastenkin kanssa on helppo tulla toimeen.
Tälläistä ei jutussa mainuttu ollenkaan. Luin mitä halusin lukea. Anteeksi.
Jutussa mainittiin myös, että korkeammassa sosioekonomisessa asemassa olevien lapset liikkuvat aina vaan enemmän ja syövät terveellisemmin.
Ja hyvä että asiasta puhutaan. Lapsen ylipaino tulee pikkuhiljaa ja yllättäen lapsella onkin jo melkoisen paljon painoa ( oma silmä tottuu eikä ylipainoa näe ).
Minulla on neljä lasta joista yhdellä oli ylipainoa ihan kunnolla ( + 43 käyrä ). Minut havahdutti se, kun koulun terveydenhoitaja otti yhteyttä kun oli huolissaan. Remontoimme ruokavaliomme ( siis minä ja tyttö ) sekä aloimme harrastaa hyötyliikuntaa ja tytölle löydettiin liikunnallinen mieluisa harrastus. Nyt tyttö on jo vain +1 käyrälllä eli normipainoinen. Kiitos terveydenhoitajalle siitä, että avasi meidän vanhempien silmät.
Esim. oma painoindeksini on tasan 25, eli olen aivan sillä rajalla että olenko ylipainoinen vai ei. Ihmiset kuitenkin tuhahtelevat mun laihdutuspuheilleni jne. ja väittävät mun olevan ihan normaalipainoinen. Normaali siinä mielessä joo, että moni muukin on samassa kunnossa, mutta silti ylipainon rajalla.
Tytöt ovat todella pulleita alakoululaisia, mutta äiti vetänyt herneen nenään aina jokaisesta neuvolan/kouluterveydenhoitajan kommentista koskien lastensa paino-ongelmia. Ei myönnä ei sitten millään.
Meillä syödään lihapiirakkaa, limua ja sipsiä ym. junkkia joka päivä koulun jälkeen ja makkaraa tai muuta epäterveellistä helppoa laitettavaa iltaisin. Tummaa leipää tai vihanneksia en ole tyttöjen kädessä nähnyt ikinä.
Äiti tykkää, että jostain syystä perhe on joutunut silmätikuksi. Olen yrittänyt totuttaa tyttöjä syömään myös terveellisempää aina kun ovat meillä.
Tuo tuntuu jo tahalliselta ilkeydeltä lapsia kohtaan, tai täydelliseltä kyvyttömyydeltä asettaa rajoja, kohdata negatiivisia tunteita ja olla aikuinen.
mukaan kieltävät lastensa lihavuuden.
Miten joku voi välittää laspestaan niin vähän, että antaa tämän mennä sellaiseen kuntoon ettei pysty juoksemaan. Apua!
Yli 90 % ei siis ollut lihavia.
t. 15
Muut olivat joko hieman ylipainoisia, normaaleja tai hoikkia. Eli lähes 90 % vanhemmista oli oikeassa sanoessaan, että lapsi ei ole lihava.
Ylipaino on myös terveysriski. Tämäkin ketju hyvin osoittaa vanhempien vähättelyn ylipainoa kohtaan.
Lihavuus tai liikalihavuus on jo todella vakavaa, mutta ei ylipainokaan mikään hällä väliä asia pitäisi olla.
Eräs lääkärikin sanoi tästä radiossa kerran, että silmämme OVAT JO TOTTUNEET LIEVÄÄN YLIPAINOON. Eli se mikä meidän silmissämme näyttää normaalilta, voi olla jo lievää ylipainoa! Esim. 50 vuotta sitten ihmiset olivat paaaljon laihempia kuin nykyään.
Ehkä me jotenkin kuvittelemme että joku BMI 25 on normaali? Sehän alkaa jo kuitenkin olla normaalin ylärajoilla.
Sama on tietty lastenkin kanssa. Mikä on normaalia pyöreyttä ja mikä ei?
On mun lasten eskariryhmässä ainakin ylipainoisiakin lapsia. Veljenikin lapset taitavat olla pikkasen liian pyöreitä, kuin myös vanhempansa. Mutta en ihmettele, kun iltapalakin aina koostuu pullista ja kekseistä! Että jotkut ei tajua!!
nollakäyrällä neuvolassa, yksi on nytkin -20 painokäyrällä, niin en usko, että minun ongelmani on se, että vähättelen lapsieni ylipainoa. Ja kun kaverit eivät sen pyöreämmiltä näytä. Jotkut näyttävät, mutta pieni vähemmistö.
tekstissään hieman ylipainoisiksi.
Kopioitu Aamulehdestä (tämä kappale oli mielestäni huolestuttavin):
Suomalaislapsista jopa 33 prosentin arvioidaan olevan ylipainoisia.
Lihavuus vaikuttaa jo koululaisten lihasten hallintaan. Joidenkin suomalaislasten lihakset ovat niin huonossa kunnossa, etteivät lapset pysy juostessaan pystyssä.
Koko juttu täällä, kannattaa käydä lukemassa:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/91377.shtml