Tehokkain ja paras särkylääke hammaskipuun?
Mikä on kokemuksesi mukaan paras ja toimivin särkylääke hammassärkyyn?
Kiva jos joku tietävämpi osaisi vinkata ennen apteekkireissua!
Ostaisinko ipuprofeenia, aspiriinia, parasetamolia? Mikä mielestänne on tehokkainta?
Kommentit (66)
Miksi sä et hoida vikaa pois. Mene lääkäriin toope tarkastuttaan se hammas
En ole elämässäin syönyt yhtään säkylääkettä enkä muutakaan kuuria
Hei!! Olisi sellainen kysymys että,minulla on alahampaassa reikä ja siihen vihloo,mutta myös ylä hampaisiin vihloo ja särkee kun syön tai en. Voisiko hammassärky heijastua ylähampaisiin,ylähampaissa ei ole reikiä koska röntgenetkin on otettu. Toivon että joku osaa vastata.
Kyllä voi hammassärky heijastua alahampaasta ylähampaisiin tai jopa korvaam. Mulla on useamnan kerran käynyt niin että särkee koko poskea vaikka vain yhdessä hampaassa on reikä.
KOKEILKAAPA SITÄ, ETTÄ MURENNATTE KIPUILEVAAN HAMPAASEEN, REIKÄÄN, KAULAAN SÄRKYLÄÄKETTÄ, ELI SUORAAN KIPEÄÄN HAMPAASEEN!! KYLLÄPÄ HELPOTTI. Ja edelliselle vastaan: kyllä, voi kipuilla muuallkein hampaisiin.Myös paljastuneet hampaan kaulat ovat vihlontaherkkiä
mula alkoi särkeä hammasta perjantaina illa aika myöhään otin burana olen selvinyt viiikonloppun burana ja panacol 3x päivässä isoja annoksia on ollut burana 400 mg ja panacol 5000 mg soitimme lauantaina aamulla päivykseen se antoi ohjeee otaa särkylääkettä mene oman terveasema hammaslääkärille jos on mahdlista selviää
[quote author="Vierailija" time="11.02.2012 klo 22:53"]
Milloin tuo kipu alkoi? Oireiliko ennekkoon? Pelkään, jos tulee itelleni tuollainen tilannejoskus...
Kipu alkoi eilen erittäin huonosti nukutun yön jälkeen. Ilmeisesti olen stressin vuoksi "jurskuttanut" isoa yläposkihammastani nukkuessani & nyt se on ärtynyt. Selkeää kipupistettä on vaikea määrittää: tuntuu että massiivista kipua on myös viereisten hampaiden juurissa ja ikenissä.
Oikeastaan koko poskipäätä jomottaa ja imusilmukkeetkin on turvoksissa. Tää hammas on oireillut joskus aiemminkin, viimeksi varmaan noin vuosi sitten ja tällöin kipu katosi parissa päivässä. Ja nyt vuoden jälkeen se palasi taas takaisin.
Kyseessä on paikattu hammas, viisaudenhampaasta seuraava. Varmaan paikka on alun perin jätetty liian korkeaksi ja kun sitä nukkuessani sitten voimakkaasti jurskutan, juuri ärtyy. Tää on ikioma diagnoosini.
Ihanaa kun särkylääkkeet vaihteeksi tehoavat! Tuo kipu on tosi invalidisoivaa!
Toi kuulostaa siltä, että tarvitset juurihoidon. Mulla oli just tuollainen kipu, kun juuren hermooli kuollut. Tsemppiä ja aamulla hammaslääkäriin!
Yksi kauhean hyvä lääke on, mutta se on laitonta. Tehokkuudeltaan samaa luokkaa kuin reseptillä saatavat opiaatit, mutta turvallisempaa.
nykyään alkaa olla niin hyväksyttyäkin, että varmasti jokainen saisi pienellä vaivalla käsiinsä.
Nelimaustetta (inkivääri, neilikka) sekoitetaan lasissa käden lämpöiseen veteen.
Purskuttele tällä vedellä suuta muutaman kerran. Auttaa!
Päivystykseen hakemaan resepti. Burana ei auta tuohon.
Maanantaina hammaslääkäri, viime sunnuntaista lähtien särkeny hammasta. Päivystykseen ei kehtaa mennä, kun tuota hammasta varten on varattu ihan aika. Päivystykseen kun menee, niin pilaavat varmasti hampaan, ettei maanantain ajanvarauksella ole enää mitään tehtävissä. Huono tuuri että alko särky juuri ennen aikaa. Toukokuussa varattu aika (tarkastuksen yhteydessä). Tähän mennessä oon vedelly 3-4h välein 300-400mg buranaa. Nyt äsken otin 400mg buranaa ja 500mg panadolia. Ton pitäs toimia buranaa paremmin. Kaikki kotikonstit käytössä, akupunktiosta lähtien.
Asiantuntija kirjoitti:
Nelimaustetta (inkivääri, neilikka) sekoitetaan lasissa käden lämpöiseen veteen.
Purskuttele tällä vedellä suuta muutaman kerran. Auttaa!
Ennen lääkäriin pääsyä helpotusta voi tuoda myös esim :
OREGANO- öljyä pari tippaa ikenelle ja hampaan ympärille. Todella voimakasta, kirvelee aluksi, mutta itselleni auttoi ---- ainakin joksikin aikaa.
Myös PROPOLISuute tehoaa. Samoin annostus on .muutama tippa ikenelle / hampaan ympärille.
Käytin myös yhtä aikaa.
Luontaistuotekaupoista löytyy näitä ytytippoja!
nyt alkoon ja pullo vodkaa ei varmasti ole kipeä kun olet juonut pullon tyhjäksi mutta muista sit nauttia siitä kun ei ole särkyä
Isellä usein jomottavaa tulehdusperäistä hammassärkyä, kiitos nuoruusajan colan kittaamisesta. Kaikista tehokkain lääkeyhdistelmä on 2x500mg parasetamolia + 600mg ibuprofeenia kolmesti päivässä. Toki on tarkistettava, että elimistösi kestää tämän sekoitusannoksen.
Lisäksi olen kostuttanut kirkasta alkoholia vanutuppoon ja painanut sillä kipää hammasta, se turruttaa kipua. Sitten yöksi varaan kylmäkallen ja jääpaloja, joilla saa tulehdusta myös laskettua.
Miehellä oli viisauden hammassärky ja ennen kuin pääsi sen poistattamaan annoin tramadol 100mg . Se oli ainoa mikä auttoi kipuun. Itsellä tramadolia " varalla" pahimpaan hermo/nivelrikko kipuun .
Viina
Subutex
Oksikodoni
Ei siis missään tapauksessa sekaisin. Kaikki noista kolmesta poistaa hammaskipua tehokkaasti.
Panacod, tosin saa vaan reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Panacod, tosin saa vaan reseptillä.
Saa sitä ilman reseptiäkin. Maksaa tosin paljon enemmän.
Ota ihmeessä sitä naprokseenia kun sitä kerran jo kotoa löytyy eikä tarvitse lähteä reseptiä kerjäämään! Tuo on sekä minulla että miehellä ollut ainot lääke, joka on helpottanut pahaa hammaskipua. Esim. Lyricasta tuli vaan sekava olo, särky oli ja pysyi.
Pikku vinkkinä matkailijoille muuten: monesta Etelä-Euroopan maasta saa lähes mitä vaan reseptilääkettä apteekista ilman reseptiä, ja usein huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta. Ainoana poikkeuksena opiaatit.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 09:08"]
Apteekkarin neuvo: Jotain tulehduskipulääkettä (ibumax/burana) + parasetamolia sisältävää kipulääkettä (Panadol yms.). Kummatkin yhtäaikaa otettuna auttaa, myös hermosärkyyn. Kokeiltu on ja toimii!
[/quote]
Jep. Kaikkien kannattaisi kovan kivun varalle pitää sekä parasetamolia että ibuprofeenia lääkekaapissa. Kumpikaan niistä ei auta mitenkään erityisen hyvin, mutta yhdessä ja riittävän isona annoksena toimii paremmin kuin mikään muu mitä ilman reseptiä saa. Itselläni vakioannos pahassa kivussa on 1 mg parasetamolia + 800 mg ibuprofeenia. Viimeksi otin kolmoishermosärkyyn.