Endometrioosi ja sairasloma
Onko täällä ketään, joka olisi ollut sairaslomalla endon takia? Olen aivan loppu henkisesti ja fyysisesti päivittäisiin kipuihin ja myös lääkkeiden aiheuttamaan väsymykseen. Hormonit aiheuttaa myös masennuksen ja jatkuvaa itkemistä.. nyt viimeisin hoito on keinotekoiset vaihdevuodet lääkeyhdistelmällä, josta saan voimakkaita nivel- ja raajakipuja.
Opiskelen yliopistossa alaa, jossa on paljon lähiopetusta ja poissaolo ei saa käytännössä olla ollenkaan. Olen sinnittellyt kevääseen, mutta tällä hetkellä minulla on tunne , että en jaksa enää. Mulla ei siis kipulääkkeet auta kohtauksiin. Voisinko ihan soittaa YTHS:lle ja hakea sairaslomaa? Vaikka viikoksi..
Vertaistukea kaipaan.. kiitos :)
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että kannattaa jutella lääkärille. Onko kaikki hoitokeinot kokeiltu? Niitä on muitakin kuin kipulääkkeet, esim kevyemmät tai järeämmät hormonihoidot ja leikkaus. Ensisijaisesti olisi varmasti mukavampaa saada kipu pois
Lukuisia hormoneja on kokeiltu ja parhaillaan on kokeilussa "rajummat". Leikkauksestakin menen keskustelemaan. Mutta olisiko teistä ok pyytää sairaslomaa?
Ap
Tossa on kaikki syyt Saikkuun !!
Pikaista paranemista
Tietenkin pyydät sairauslomaa. Endometrioosi ei ole "vain" joku naistenvaiva, se on laajaoireinen, vaikea ja erittäin kivulias sairaus. Ei tarvitse vain purra hammasta ja sinnitellä.
Itse tein niin aivan liian pitkään. Mm. Kaupan kassalla itku silmässä samalla kun tuhat puukkoa iskeytyy alavartaloon. Kun ei kehdannut olla vain menkkojen takia pois, etenkin kun sain diagnoosin vasta 35-vuotiaana sen jälkeen kun lääkärit hokivat 20 vuoden ajan että kuukautiskivut on normaaleja.
Nykyään en enää kysele tai arastele, vaan otan saikkua juuri silloin kun sitä tarvitsen. Tsemppiä! On todella veemäinen ja huonosti tunnettu sairaus vaikka jopa 10% naisista on se.
Kiitos vastauksista! Jokin ääni sisällä yrittää sanoa, että kyllä sä pärjäät, eikä tarvii mitään lomailla. Mutta tarvitseeko ihmisen mennä aivan äärirajoille jaksamisen kanssa? Minulla on liikuntaa, käsitöitä.. ovat kipukohtauksen tullen rankkoja. Mulla alkaa syksyyn asti kestävät kesätyötkin heti toukokuussa ja haluaisin vähän levähtää.
Ap
Mulle ainut vaihtoehto oli kohdun poisto. Sain verensyöksyn koska endoa oli koko kohtu täynnä. Olin silloin 42v.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainut vaihtoehto oli kohdun poisto. Sain verensyöksyn koska endoa oli koko kohtu täynnä. Olin silloin 42v.
Veikö kohdunpoisto kokonaan kivut pois? Minulla ei ole vielä lapsia, mutta haluaisin äidiksi. Siksi lääkärit välttelevät kai leikkaamista, vaikka itse toivoisin ainakin tähystystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikö kohdunpoisto kokonaan kivut pois? Minulla ei ole vielä lapsia, mutta haluaisin äidiksi. Siksi lääkärit välttelevät kai leikkaamista, vaikka itse toivoisin ainakin tähystystä.
Ap
Ehdottomasti pitää päästä tähystysleikkaukseen, se ei vaikuta lisääntymiskykyyn. Siinä vain varmistetaan diagnoosi ja siivotaan pois se mitä voidaan (omalla kohdalla suklaakystat puhkaistiin ja kiinnikkeitä poistettiin, kohtuun liimautuneet munasarjat vapautettiin).
Kohdunpoisto ei ole kaikilla vienyt kipuja pois, koska endometrioosimateriaalia on jäänyt muualle (sitähän voi olla jopa palleassa ja sydämessä asti). Toki monilla on helpottanutkin.
Mulla on juuri samat varmaan edessä, kun on endometriooma ja munasarjat kiinni kohdun takana. Saa nähdä, että milloin. 10 vuotta siinä meni, että sai diagnoosin.
Btw, voikohan sairaanhoitaja kirjoittaa minulle puhelimessa sairasloman?
Ap
Käy poistattaan ne munasarjat. 4 viikkoa ja kipuja ei enää koskaan. tietty julkisella puolella ne ei halua niitä poistaa kipujen vuoksi, vaan ehdottaa että söisit 20v buranaa. naistentauteja ei oikein hoideta täällä. ota vakuutus ja poistata yksityisellä. pikkuleikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Käy poistattaan ne munasarjat. 4 viikkoa ja kipuja ei enää koskaan. tietty julkisella puolella ne ei halua niitä poistaa kipujen vuoksi, vaan ehdottaa että söisit 20v buranaa. naistentauteja ei oikein hoideta täällä. ota vakuutus ja poistata yksityisellä. pikkuleikkaus.
Ei apua munasarjoja pois!!!! Sitten alkaa vaihdevuosioireet!!!
Sairausloman kirjoittaa VAIN lääkäri
Sulla on sentään edes diagnoosi. Minulla oli ns stressivatsa 15 vuotta ennen kuin yksikään lääkäri edes kuunteli.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on sentään edes diagnoosi. Minulla oli ns stressivatsa 15 vuotta ennen kuin yksikään lääkäri edes kuunteli.
Mikä kumma siinä on, että lääkärit vähättelee tätä sairautta. Olen saanut vähättelevää kohtelua osakseni, vaikka mulla diagnoosi onkin. Viimeksi muun muassa miesgynekologi katsoi ruutuaan ja totesi, että ei munasarjan endometrioosi aiheuta kipuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kumma siinä on, että lääkärit vähättelee tätä sairautta. Olen saanut vähättelevää kohtelua osakseni, vaikka mulla diagnoosi onkin. Viimeksi muun muassa miesgynekologi katsoi ruutuaan ja totesi, että ei munasarjan endometrioosi aiheuta kipuja.
Ap
No kun se on naisten vaiva. Vieläpä usein nuorten naisten vaiva (kun sitä diagnoosia ei vielä ole).
Vierailija kirjoitti:
Mä valitin ikävuodet 15-35 lääkäreille että pyörryn kuukautiskivuista. Kuulemma normaalia, ja pitää ottaa buranaa. Vasta sitten kohtasin lääkärin joka välitti ja diagnosoi minut saman tien. Olin 8 viikon päästä leikkauspöydällä ja diagnoosi varmistui. Jäin myös lapsettomaksi koska endo oli saanut rauhassa tuhota sisuskalujani 20 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä valitin ikävuodet 15-35 lääkäreille että pyörryn kuukautiskivuista. Kuulemma normaalia, ja pitää ottaa buranaa. Vasta sitten kohtasin lääkärin joka välitti ja diagnosoi minut saman tien. Olin 8 viikon päästä leikkauspöydällä ja diagnoosi varmistui. Jäin myös lapsettomaksi koska endo oli saanut rauhassa tuhota sisuskalujani 20 vuoden ajan.
Olen pahoillani puolestasi, että sinullakin kesti niin kauan. Oliko sulla missä endoa, kun jäit lapsettomaksi? Minua kiinnostaa, kun valmistaudun jo lapsettomuuteen endon takia. Mies ei halua vielä yrittää ja mun tilanne on huono.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani puolestasi, että sinullakin kesti niin kauan. Oliko sulla missä endoa, kun jäit lapsettomaksi? Minua kiinnostaa, kun valmistaudun jo lapsettomuuteen endon takia. Mies ei halua vielä yrittää ja mun tilanne on huono.
Ap
Vähän kaikkialla. Munasarjat etenkin täynnä sitä, munasolujen määrä vähäinen ja laatu huono (mitattiin myös Anti-Muller -arvo ja se oli tosi matala). Myös suolistosta ja virtsarakosta löytyi, vaikka ne nyt ei lisääntymiseen liitykään. Tsemppiä! Monet endopotilaat ovat kuitenkin saaneet lapsia. Ja tärkeintä olisi nyt että sinulla ei olisi kuukautisia lainkaan, ennen kuin oikeasti yrität lasta. Hormoneilla pois siis. Jokaiset kuukautiset antavat endolle lisää energiaa riehua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vähän kaikkialla. Munasarjat etenkin täynnä sitä, munasolujen määrä vähäinen ja laatu huono (mitattiin myös Anti-Muller -arvo ja se oli tosi matala). Myös suolistosta ja virtsarakosta löytyi, vaikka ne nyt ei lisääntymiseen liitykään. Tsemppiä! Monet endopotilaat ovat kuitenkin saaneet lapsia. Ja tärkeintä olisi nyt että sinulla ei olisi kuukautisia lainkaan, ennen kuin oikeasti yrität lasta. Hormoneilla pois siis. Jokaiset kuukautiset antavat endolle lisää energiaa riehua...
Kiitos vastauksesta :) Minä olen vuodoton, mutta en kivuton. Epäilen itsellä myös että olisi suolistossa ja virtsarakossa, kun on ulostamis- ja virtsaamisongelmia. Mutta ei ole ikinä tehty muita tutkimuksia kuin ultra..
Ap
Kuulostaa siltä että kannattaa jutella lääkärille. Onko kaikki hoitokeinot kokeiltu? Niitä on muitakin kuin kipulääkkeet, esim kevyemmät tai järeämmät hormonihoidot ja leikkaus. Ensisijaisesti olisi varmasti mukavampaa saada kipu pois