Enskat JUHANNUS -viikolla
Huomenta kaikille!
Meillä on tänään neuvolalääkäri puolilta päivin niin palailen sitten kuulumisien kanssa paremmin iltapäivällä.
tässä edelliset jutut:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (37)
nyt hölmölle mitä nämä enskat on? Aivosolut valunu vissiin jälkikasvulle, kun ei raksuta... :)
Pia
Juhannus se sieltä vaan tulee kovaa vauhtia....ihanaa kun on lämmintä. Toivottavast jussinakin.
pia_maria: enskat on niitä joilla on ensimmäinen vauva :)
hermione: ronkeli-sana on todella tuttu mullekin vaikka olenkin täältä länsi-suomesta. En tiedä onko tämän alueen murretta vai ei, mutta pienestä pitäen olen tottunut sitä sanaa käyttämään...heh.
Pitää nyt vain taas kerran kirjoittaa omia kuulumisia kun käyn nykyään niin laiskasti täällä ettei mitään muista. Mies on tänään vielä viimeistä päivää töissä ja sitten alkaa piiiiitkä loma. 10 viikkoa olis tarkoitus lomailla. on isyyslomaa, kesälomaa ja isäkuukautta jne...ihanaa!!!!
Paul on alkanut yrittää liikkua lattialla eteenpäin, mutta vielä ei ryömitä eikä kontata....jotenkin pääsee kuitenkin aina vähän eteenpäin ja kierimällä tietty paremmin. Kokeilin kaupassa tänään laittaa Paulin istumaan ostoskärryihin ja hyvinhän tuo siinä istui. Tosin en uskaltanut koko aikaa antaa istua ilman, että pidän kiinni kun niissä kärryissä ei ole mitään tukea sivuissa....ootteko muut kokeilleet? No, kaupassa oli niin hirveä ruuhka etten sitten jaksanut kaikkia ostoksia tehdä eli täytyy mennä tänään yksin uudestaan. Vähän hölmöä, mutta oli tarkoitus etsiä vähän erikoisempia aineksia enkä pojan kanssa voinut siihen alkaa kun piti sitäkin samalla vahtia ja joka paikassa oli ahdasta....huoh!!
Onkohan täällä kellään tietoa osa-aikalisästä?? Aloin tuossa miettimään, että voinkohan hoitovapaan jälkeen jäädä osa-aikalisälle vaikka en nyt ole ollut töissä. Siinähän ehtona on, että työsuhde on kestänyt vuoden. Mä olen ollut töissä jo viisi vuotta, mutta pitäiskö ihan konkreettisesti olla työpaikalla se vuosi vai riittääkö vaan, että työsuhde on sen kestänyt?? Toivottavast jollain olis tietoa.
Kauhee tilanne kun en millään haluis vielä tammikuussa viedä poikaa hoitoon, mutta rahan takia olis kyllä pakko mennä töihin. Jostain luin myös lyhennetyistä työpäivistä, mitenköhän niiden kanssa on?
Joku tuskaili vauvan nukahtamisen kanssa....meillä sama alkoi tuossa 6kk iässä ja on kestänyt tähän saakka. Nyt on muutama yö jo mennyt melkein ilman heräilyjäkin, mutta iltaisin vielä nukahtaminen on vaikeaa. Sekin on jo vähän parantunut. Mun käsittääkseni olis kysymys tuosta iästä....sillon vauva alkaa oppia niin paljon uusia juttuja, että yöunet monilla häiriintyy ja tietty alkaa ympäristö ja hereilläolo kiinnostaa entistä enemmän. Oliko se ikä nyt noin 6-9kk. No, suunniteltiin tässä jo unikoulun pitoa kun mies jää lomalle, mutta ihan kuin Paul olisi sen vaistonnut kun nyt on yöt menneet paljon paremmin..heh,heh...
Jaahas....nyt vähän siivoilee kun poika vielä nukkuu....
HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dragon&Paul 7kk+
Enska-pinot taitaa olla vauvakuume ja odotus-puolellakin. Monilla on jo pitkä yhteinen taival takana kun on ensimmäistä lasta toivottu, odotettu ja nyt hoidettu yhdessä =)
Palailen illemmalla paremmin, nyt vielä siivous kesken!
Jotain ton suuntaista arvelinkin, mutta enpä ollu varma. Yritin vähän bongailla teidän jutuista varmistusta, mutta oottekin niin ahkeria tyttöjä kirjottelemaan että olisi vieny tovin. :)
Niin ja hiusteni väri ei muuten ole vaalea, vaikka ehkä voisi jostain niin päätellä... :)
Pia
Täällä on päivä siivoiltu ja touhuttu kotihommia Eetun kans, Siitä on tullut ihan hirmu innokas kaveri imurin käyttöön. Johto olis suussa kokoajan ja sen suulakkeen perässä yrittää raukka pysyä. Meillä olis keskuspölynimurikin mut mä en tykkää käyttää sitä =( Ruokakaupassa käytiin koko porukalla ja nyt Eetukin jo nukkuu. Päätettiin että jäädään sittenkin yöksi sinne miehen vanhempien kesäpaikalle huomenna. Nukkumispaikka meillä oli suurin ongelma ja sepä onneks selvis. Lähdetään heti aamupäivällä huomenna niin palailen varmaan lauantaina jos en huomisaamuna tule koneelle. KIITOS kaikille ketkä onnitteli Eetua uudesta taidosta, ja kiva että monet on ymmärtänyt sanan ronkeli =)
Heltsy, pidetään pino pystyssä =) ja hienosti siellä Kiia käy potalla! toivottavasti hampaat ei enemmälti ala vaivaamaan. Mekin kuvattiin Eetua videokameraalla kun se liikkuminen oli niin suloista!! Ja ihanan söpö ja nauravainen kuva Kiiasta =)
MamaJaJustus oli palannut reissusta, hyvä että oli mennyt mukavasti! et vissiin laittanutkaan mulle sun yhteystietoja sähköpostilla kun ei mitään kuulunut..?
Gaiole, eihän sitä koskaan tiedä vaikka olis yhteisiä tuttuja.. Tulee tästä netin käytöstä mieleen että huuto.netistä kerran ostin lastenvaatteita omalta työkaverilta =) eipä sitä koskaan tiedä keneen täällä törmää tietämättään. Hyvä että Piiperö on nukahtanut ilman itkuja!
Sara-marialle perheineen oikein hyvää lomaa!!! hienoja neuvolakuulumisia teillä!
Dragon, kiva kuulla sinustakin. Teilläpä on pitkä yhteinen loma edessä, nauttikaahan kesästä ja toisistanne =)
pia-maria, tervetuloa porukkaan mukaan jos satut enska olemaan =)
Nyt patongin, tuorejuuston ja muiden herkkujen kimppuun!
HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!! ja reissuun lähtijöille turvallista matkaa!
hermione ja Eetu sunnuntaina 9kk
Oon niin väsynyt että paljon en jaksa kommentoida...
Heltsyn Kiialla oli hienosti menny pottaharjoitukset:) Mä jo kauhulla ootan ku kahta pitäs samaan aikaan potalle opettaa. iik:) Ja ihana matkakuva:)
Hermione: Ihana ku sulla on apulainen siivouksessa:)
Tipu oli laittanu söpön kuvan Siennasta. Suloinen neito:)
Sara-Marialle ja poitsulle tsemppejä kiinteiden alotukseen!=)
'
Sit joku kyseli kampaajien hinnoista... Mulla pitkään tukkaan maksaa väri ja leikkaus 50 euroo. Tosin en käy täällä Järvenpäässä kampaajalla vaan mun entisessä kotkaupungissa.
Kaikille muille rakkaille enskaystävilleni hauskaa jussia ja miljoona halia:)
Mä oon niin väsyny ku käytiin miehen kaa tänään Lintsillä. Pojat ovat mummon ja vaarin luona hoidossa ja me mennään huomenna perässä juhannuksen viettoon. Inhottavaa ilmaa vaan luvannu et ei tuu kauheen hauska mökkisää, mut kaipa me silti sinne mennään. Sit ollaankin ainakin keskiviikkoon asti appivanhempien luona.
Leevi tosiaan nyt sit vissiin kääntyy tai ainakin muutaman kerran on menny selältä vatsalleen. Täytyyki alkaa olee tarkkana et ei tipu sängyltä ku ottaa sen aamulla sänkyyn. Leevi nukkuu nykyään tosi pitkiä yöunia. Viime yönä 12 h putkeen:) Lauri taas ei nuku joten eipä siitä ole paljon iloa. Pojat ovat viime aikoina alkaneet tajuta miten käsiä käytetään. Molemmat yrittävät kovasti repiä puuhamatolla ollessaan leluja irti, mutta eipä ole vielä onnistunut:) Kova on yritys ja aika hauskan näköstä.
Noh nyt täytyy mennä lepäilemään ja varmaan kohta nukkumaan et jaksaa huomenna matkustaa.
Terkuin Butterfly & Lauri ja Leevi (4 ja puol kk)
Sara-Maria: Hienot mitat poitsulla! Meillä oli lääkärineuvola tasan 3 kk iässä ja pari senttiä ja pari sataa grammaa pienempi oli Justus silloin. Meillä on seuraava neuvola tasan 4 kk iässä; saa nähdä miten on kasvettu, että joko meilläkin aloitellaan silloin kiinteitä. Kiva että olette kumeista melkein päässeet eroon. Meillä oli kans ne pari ekaa kuukautta käytössä. Jokos poitsu on näyttänyt äidillekin kääntymisen taidon? Joko ootte muuten rattaita käyttänyt, jos poitsu yrittää istumaan? Me kokeiltiin tänään ja kovasti olisi Justus itse viihtynyt, mutta ei oikein pysynyt paikoillaan vöistä huolimatta.
Niin, missäs iässä muut olette alkaneet käyttää rattaita?
Meillä opittiin kääntyminen selältä mahalle ihan yllättäen eilen. Hirmuista äheltämistä se vielä on, meinaa monta kertaa kupsahtaa kyljeltä takaisin selälleen, ennen kuin pääsee masulleen, ja sitten tietysti suututtaa, kun ei pääse takaisin. Mutta kyllä toinen näyttää söpöltä puuhaillessaan =)
Dragon: hehe, kannattaa vähän pelotella unikoululla, niin yöt paranee =D Ihana kun saatte olla pitkään koko perhe yhdessä. Meillä mies lähtee heinäkuuksi takaisin töihin (on nyt ollut lomalla), mutta jää elokuussa uudelleen.
Hermione: Sori kauheasti, mun sähköposti on temppuillut ja unohdin sitten laittaa sulle viestiä. Yritänpä vielä käydä etsimässä sen sun osoitteen. Oon aina kaupungilla kävellessä yrittänyt bongailla teitä, kun suurin piirtein tiedän kuvan perusteella, miltä Eetu näyttää ja minkälaiset yhdistelmät teillä on : ) Mun kummipoika oli kans ihan hulluna imureihin pienenä. Ostettiin sille joskus joululahjaksi (oli n. 1,5 v.) oma pikku imuri ja poju imuroi koko joululoman : )
Onnittelut Butterflyn Leeville kääntymisen taidosta ja molemmille käsien käyttämisen taidosta! Meillä piti ottaa puuhiksesta lelukaari pois, kun se on aika korkea, ja Justusta vaan suututti, kun ei yletä niihin.
Ihanaa Juhannusta kaikille ja onnistunutta reissua niille, jotka lähtee sitä viettämään pois kotoa! Me mennään vaan tohon parin kilsan päähän kavereiden luo, mutta ollaan yötä, niin ei tarvitse lähteä klo 20 pois.
Mama & Justus yli 3,5 kk
Pitkästä aikaa minäkin pääsen tänne kirjoittamaan. On ollut kovin kiireinen kuukausi. Nyt juhannukseksi ei ole mitään tapahtumaa kun isä on töissä ja kaverit viettämässä märähköä jussia kuka milläkin juhlapaikalla.
Ensi viikko ollaankin sitten kovasti taas menossa, alkuviikosta savoon miehen vanhemmille ja sitten tampereelle mun vanhemmille, saadaan laatuaikaa viettää miehen kanssa kun mummit hoitaa Lottaa =)
Me muutettiin maanantaina ja Lotta oli ihan ihmeissään kun tavaroita kannettiin pihalle, mutta riemusti hihkui kun pääsi omaan huoneeseen ja sängystä löytyi tutut ja turvalliset nallet ja puput.
Viime neuvola käynnillä Lotta esitteli äänijänteitään neuvolatädille, suoraa huutoa 15 minuuttia, rauhottui kyllä yhtä nopeasti kuin huuto alkoikin, sitten lopulta. Uudet hienot mitat saatiin 64 senttiä ja 6920 grammaa.
Onnittelut kaikille enska vauvoille uusista taidoista.
Hauskaa juhannusta kaikille
Ä&L 4 kk sunnuntaina
En sitten ehtinytkään viikon aikana koneelle kun oltiin reissussa ja oli koko ajan ohjelmaa. Täällähän on ihan urakalla ehditty taas kirjoitella. Tänään palattiin ja pääsin kahlaamaan pinon läpi.
Sara-Maria: kiitos kuljetuskassivinkistä, pitääpä tutustua. Musta oli kanssa huvittavaa hakea vauvalle passia, varsinkin kun toinen on kuvassa niin virallisen näköinen...
Hermione: onnittelut Eetulle uudesta ryömimistaidosta! Arvaas mitä: Sienna oppi myös ryömimään! Nyt sitten samaan syssyyn alkoi myös harjoitella konttausasentoa, ainakin pepun noston osalta, joten voi olla, että kohta mennään lujaa.
Dajm: mitähän herkkuja teillä on lattialla kun pätkiksen pitää oikein nuolla... Hassu ipana! Kiva kuulla, että isomummo voi vähän paremmin. Kyselit Sinkkuelämää-leffasta: tykkäsin kyllä, onhan se sarjan fanille ihan pakollinen nähtävä. Niin, ja kyllä Sienna on ihan linssilude, mutta välillä on ollut vaikea saada esim. hymykuvia, kun se alkaa ihmetellä kameraa ja silloin ilme vakavoituu.
Gaiole: piiperö kuulostaa tosi söpöltä suihkupuuhissa... Meillä ei Sienna ole vielä koskaan ollut suihkussa, olen aina kylvettänyt. Kai sitä joskus pitäisi kokeilla. Kiva jos piiperöllä on alkanut ruokailu sujua. Mulle ainakin sopii treffit heinäkuussa, mutta vasta puolivälin jälkeen.
Buuffa: huh, en siis ole ainoa, jolla pottailu on vielä jäissä... Neea on kyllä tosi taitava jos jo noin hyvin seisoo!
Heltsy: toivottavasti pääkipu on helpottanut. Hyvä kun sanoit noista videopätkistä, pitäisi muistaa vähän useammin kuvata, varsinkin tuollaisia ekoja liikkeellelähtöjä yms. Ihana kuva Kiiasta!
Mamalla ja Justuksella oli onnistunut reissu. Kyllä meilläkin taisi mennä niin päin, että istumaan piti pungeta ennen kääntymistä, mutta Sienna olikin kääntymisen suhteen vähän hidas.
Dragon: meillä kyllä istutaan ostoskärryissä jo ihan hyvin, mutta Sienna oli kyllä yli 8kk kun ekan kerran kokeilin (siis ilman sitä vauvaistuinta). Yrittää mokoma aina syödä sitä ketjua, jolla kärryt kiinnitetään toisiinsa...
Butterfly: tsemppiä väsymykseen, toivottavasti on jo historiaa! Onneksi edes toinen teidän pojista nukkuu noin hienosti, vaikka onhan se tietysti laiha lohtu jos toinen ei nuku.
Äidille ja Edwinalle onnea uuteen kotiin!
Sitten vähän omaa napaa: oltiin siis ke-la Turussa mun isän luona. Treffasin sitten sen mun exänkin, josta täällä moni jo kyselikin (heh). Olihan se aika outoa, mutta tulipahan tehtyä. Se tilitti kovasti omia juttujaan (on eroamassa jne), eikä vaikuttanut kovinkaan kiinnostuneelta mun kuulumisista, lähinnä puhuttiin siis sen asioita. Voi olla, että vierähtää taas 10 vuotta ennen kuin treffataan uudestaan... Mutta ihan hyvin se siis meni. Tapasin samalla reissulla myös entisen kämppikseni miehineen ja tyttärineen (3kpl, joista nuorin pari kuukautta Siennaa vanhempi), ja se oli tosi kiva kyläily. Muuten juhannus meni ihan rauhallisesti. Kohokohtana ehkä se, että saatiin viettää aikaa meille syksyllä tulevan kissan kanssa! Toisin kuin täällä sanoin, se ei olekaan Ragdoll vaan pyhä Birma, olin käsittänyt väärin. Ihan saman näköinen se on kuitenkin kuin meidän hoitokissa, joka on Ragdoll.
Sienna tosiaan oppi kunnolla ryömimään tässä viikolla ja alkoi heti myös pepunnostoharjoitukset. Osaa myös paljon entistä hallitummin siirtyä istumasta mahalleen. Siinäpä ne meidän tärkeimmät, taidan mennä vähän lepäilemään kun Siennakin on nukkumassa.
Tipu & Sienna 9kk+
ÄitijaEdwina: Hienot mitat tytöllä! Kiva lukea teidän kuulumisia, kun meidän poju tulee pari viikkoa perässä, saa nähdä minkälaiset mitat meillä heinäkuun alussa 4 kk neuvolassa. Muutitteko paikkakuntaa vai saman paikkakunnan sisällä isompaan? Meillä olisi haaveissa alkaa syksyllä katselemaan isompaa, että saisi poju oman huoneen ja muutenkin lisää tilaa kodinhoidolle yms.
Tipu: Onnittelut Siennalle ryömimisestä!
Meidän juhannusaatto sujui mukavasti kavereiden luona. Jäätiin yöksi ja Justus meni yöunille klo 21, minkä jälkeen saunottiin ja grillattiin. Tänä aamuna odottikin kivä ylläri parkkipaikalla: meidän uusi auto ei käynnistynyt! Siihen on jo kaksi kertaa vaihdettu jotain osia, kun moottorin merkkivalo alkoi palaa, ja ilmeisesti siihen samaan nyt liittyy.. Se auto on siis ollut meillä nyt kaksi viikkoa. Hauskinta tässä on se, ettei liikkessä ole tietenkään ketään nyt pyhien aikaan töissä. Saatiin myyjä puhelimella kiinni ja hän lupasi, että vika korjataan myyjän piikkiin ja saamme maanantaina toisen auton käyttöön. Paljonpa lohduttaa, kun piti lähteä tänään sukuloimaan toiselle paikkakunnalle... Eli joudutaan nyt odottelemaan viikonloppu kotosalla. Jääkaappikin oli ihan tyhjä, kun oltiin suunniteltu tuota reissuun lähtöä, ja ensimmäisenä tänä aamuna piti kähteä pyörällä etsimään auki olevaa huoltoasemaa, josta saisi ruokaa. Onneksi tuossa kohtuullisen matkan päässä on huoltoaseman yhteydessä pieni K-kauppa.
Sori, kylläpä tuli tilitettyä... Harmittaa vaan, kun juuri tälläkin hetkellä voitaisiin istua appivanhempien omakotitalon pihalla grillaamassa tän kerrostalokämpän sijaan...
Toivottavasti muilla on ollut parempi juhannusviikonloppu! M & J
MamaJaJustus: muutettiin saman paikkakunnan sisällä isompaan, asuttiin aikaisemmin pienessä kaksiossa nyt ihanan väljä kolmio.
Neuvola vaihtuu toivottavasti saadaan yhtä mukava neuvolatäti. Vanha täti oli raskauden alusta asti sama.
ä&E
kuvaa en vieläkään saa laitettua, ilmoittaa aina että sivut tilapäisesti pois käytöstä =(
ollaan IHAN poikki koko sakki. Tai Eetu varmaan pirtein =) kotosalla ollessa saa nukkua päikkärit aina kun Eetu nukkuu. Eihän sitä kylässä sitten voi nukkua pitkin päivää ja oli siellä sitä meteliäkin. En nyt jaksa kirjoittaa juuri mitään. Paitsi Tipun Siennalle onnittelut ryömimisestä, täälläkin Eetu heijaa konttausasennossa kokoajan mut eipä oo hoksannut muut. Hyvä että treffit meni ok, aika omanapaiselta kuulostaa se sun ex. Hyvä että aikoinaan oot siitä eronnut =)
Kivasti olette enskat kirjoitelleet näin juhannus-pyhinäkin =)
nyt lepäämään...
hermione ja Eetu huomenna 9kk
Tosiaan mukavaa kun on ollut monella aikaa kirjoittaa kuulumisia näin juhannuksen pyhinäkin. Mä eilen kirjoittelin pätkän tekstiä kunnes juuri ennen lähettämistä kone meni jumiin ja jouduin siis sulkemaan sen ilman että sain tekstiä talteen. Höh.
No mutta mekin ollaan kotiuduttu, eipä missään kaukana olla oltukaan mutta kumminkin. Eilen oli Kiiakin mukana juhannussaunassa kun oltiin anoppilassa.
Väsyttää joten taidan mennä Kiian seuraksi jo makkarin puolelle ja ehkä katsomaan toisella silmällä vielä jalkkista ennen nukahtamista. Jospa sitten huomenna paremmalla ajalla kommentoisi.
h&h
Täällä on vietetty laatuaikaa perheen kesken, grillattu ja ulkoiltu. Siinäpä se päivä nopeesti meneekin.
MamaJaJustus, laittele vaan se puh.nro kun saat aikaiseksi =)
Butterflyn toinen poika (olikohan Leevi..) oli oppinut kääntymään, hieno juttu! Ja olitte lintsillekin päässeet, mäkin haluun!!
Haleja kaikille enskakamuille!!!
h+e
Mä laitoin äsken kokeeksi Eetun omaan sänkyyn ja sinne nukahti yksin päikkäreille =) kerran kävin kääntämässä sen mahalta takas selälleen ja laitoin tutin suuhun. Nyt kun mä oon saanut sen nukkumaan sisälle, se on nukahtanut aina meidän sänkyyn silleen että mä oon ollut siinä vieressä. Onhan se ihana että se tuolleen nukahtaa omaan sänkyyn, kun kerran illallakin sinne nukahtaa kiltisti. Kokeilin taas aamulla antaa tavallista kaurapuuroa. Keitin kattilassa kun keitin itellekin, hienonsin tehosekoittimella ja kokeilin luumun kans. Meni ehkä kolme lusikallista YHTEENSÄ! On vähän turhauttavaa sotkea sata astiaa ja kattilaa parin lusikallisen takia. Niitä vauvojen puuroja se kyllä syö hirmu isoja annoksia.Taidan suosiolla jatkaa niiden antamista. Kaipa se jossain vaiheessa oppii tavalliselle puurolle.
Susanna, miehen vanhemmilla on kesäpaikka 45minuutin matkan päässä. Siellä me aina ollaan kun puhun mökillä käynnistä. Hyvä matkaa teille Saagan kanssa. Alussa voi tosiaan noi kiinteiden maistelut tökkiä mutta kyllä se siitä =)
Odottelijalle jaksamisia pakkaus/muuttohommiin, hyvä että olette saaneet asunnon sieltä Kajaanista. Hienosti siellä jo Eemil liikkuu =)
Mä meen syömään ja sit pikkuhiljaa valmistaudutaan sinne neuvolaan lähtöön.
Olikos Sienna muuten tänään 9kk? ONNEA!!
hermione ja Eetu kohta 9kk
Viikonloppuna kerkesin käydä lukemassa, mutta aina ku meinasin alkaa kirjottelee isäntä ajoi mut pois koneelta eli siiss jospa nyt yrittäis saada raapustettua muutamia rivejä.
Aamulla ollaan jo uimassa käyty. Muuten taitaa poika vedessä viihtyä mutta joka kerta ku ollaan sieltä pois lähetty niin sellasta huutoa pitää että huh huh.. Sylissä hiukan rauhottuu, mutta heti ku jatkaa pukemista yms.. niin huuto alkaa. Rauhottuu vasta ku lähetään liikkeelle ja autoon nukahtaa. En vaan keksi että mitä pitäis tehdä ettei huutais. Selvästi jotenkin väsyitkuks oon tuon luokitellut.
Viime viikkokin meni kuin yhdessä hujauksessa. Parina päivänä treffasin kavereita ja pojalle käytiin passi tilaamassa, huomenna sen varmaan saisin hakea. Perjantaina käytiin kaverin kanssa katsastamassa raision uusi ikea ja meidän poitsu nukkus liinassa lähes koko shoppailun ajan (heräs kassojen luona). Mä ajattelin joskus etten jaksa opetella ja ettei tuo pitkä liina oo mun juttu, mutta nyt ku oon sitä muutaman kerran sitonu ja poitsu siellä ihan viihtyy ja sinne nukahtaa niin oon siitä oppinu ihan tykkäämään. Kaverilta sain lainaan niin päätin, että voihan sitä kokeilla.
Mama: Eipä oo tullut vielä koitettua tuota kuinka hyvin vaunuissa viihtyis lelujen kanssa jos ei ne liiku. Pitänee sitä joskus koittaa ja hyvähän se on olis niissä oppia viihtymään yksinkin ilman liikettä. Mukavaa, että justus oli viihtynyt mummin ja ukin hoidossa ja pääsitte miehen kanssa yhdessä ulos tuulettumaan. Toivottavasti sukuloimisreissu meni hyvin
Tipu: Varmasti oli mukavaa viettää taas isin kanssa aikaa. Mukavalta kuulosti tuo teidän "äitienpäivän" vietto. Teillä on monta reissua suunnitelmissa. Jokos ootte siennan kanssa tehnyt ulkomaan matkoja vai onko tuo ranskan reissu ensimmäinen? Mä tosiaan niitä rallyja mietin ja tosissaan ne hankittiinkin.
Hannah: Onhan nuo sadepäivät välillä kivoja kun hyvällä omalla tunnolla voipi olla sisällä ja saa jotain sielläkin tehtyä.
Pore: Kivaa, että teidänkin reissut oli mennyt hyvin. Neuvolasta oli mukavat mitat saatu ja taas pistetty, rokotukset ei aina oo mukavia ja hyvä ettei nooralle tullut suurempaa piikistä.
Dajm: Ikäviä uutisia teillä isomummusta. Mites on siellä liha-ateriat alkanut maistumaan?
Buuffa: Siellä neea on löytänyt kunnolla uuden tavan millä pääsee eteenpäin, vauhtia taitaa piisata. Hieno kuva Neeasta
Gaiole: Sielläkö on alkanut hiusten lähtö.. Meillä taas saa pelastaa pojan suusta noita koiran karvoja. Sen kädet on välillä niitä täynnä, eikä niitä meinaa sieltä sormien välistä saada millään pois. Toivottavasti piiperön yöt on parantunut. Hankittiin tosiaan nuo rallyt hetken mietinnän jälkeen ja pari kertaa oonkin niiden kanssa ollut shoppailemassa. Hyvältä ostokselta on vaikuttanut. Nyt reissun takia ostin vielä kuljetuskassin noille rattaille, ei tarvi lentokentiltä metsästää muovia mihin rattaat saa käärittyä.
Heltsy: Kivaa kuulla että teidän reissu meni hyvin ja Kiiakin viihtyi reissussa.
hermione: Olikos vesi kylmää mihin talviturkki jäi? Kivaa, että eetu on oppinut nukahtamaan omaan sänkyynsä päiväunille, helpottaa varmasti kummasti tuota päikkäreille nukuttamista.
Weera: Hienot mitat oli aino neuvolasta saanut. Onhan ne miehetkin joutunut sentään jotain sen vauvan eteen tekemään, joten sallinee heidän hiukan sitä juhlistaa vaikka äitienhän sitä urakkaa pitäis kunnolla päästä juhlistamaan.
Bianco: Mihis tulokseen tulitte hoitopaikan suhteen? Hyvä, että teidän reissu meni hyvin ja kallekin viihtyi lentokoneessa. Meillä se on vielä edessä.
Butterfly: Varmasti hienoa kun näkee, että pojista on toisilleen seuraa. Varmasti mahtavaa kuunneltavaa Laurin nauraminen. Meillä on kanssa poitsu alkanu viime parin viikon aikana oikein nauramaan kunnolla, välillä pääsee itellä nauru kun poitsu nauraa.
Susanna: Hampaita siellä oltiin saatu lisää ja rokotuksetkin otettiin paremmin vastaan. Hyvää junamatkaa ja hauskaa sukuloimisreissua.
Odottelija: Hyvä, että kämppä löytys ja on katto pään päälle. Tsemppiä sinne muuttopuuhiin, sitä tavaraa vaan kertyy jostain ja muuttaminen on yks hyvä aika heittää kaikki turhat pois. millos teillä on muuttopäivä edessä? Siellä meinataan jo kontata, pian sitten mennään lujaa eteenpäin, äkkiä ne vaan niitä uusia taitoja oppii ja kasvaa.
No siinäpä näin pitkästä aikaa jotain ja mega pitkä viesti näyttää tulevan.
Meillä poitsu on alkanut kampeampaan itteä koko ajan istuvampaan asentoon. Sitterissäkin yrittää päästä koko ajan ylös ja jos pitää käsistä niin niin ylös yrittää eikä millään takasin. Kovasti jos mennään kyljeltä kyljelle muttei vielä päästä selältä mahalleen, mutta toisin päin kyllä onnistuu jos vaan tahtoo. Lelut on alkanut kiinnostaan ihan eritavalla ja niistä saadaankin jo paremmin kiinni. Huomenna meillä onkin neuvolalääkäri, koitan tulla sen jälkeen kertoilemaan kuulumisia.
Hauskaa viikkoa enskoille
-Sara-Maria ja poitsu pian 4 kk-
Piiperö on ekoilla päikkäreillä, niin jospa olisi hetki aikaa kirjoitella..
Hermione: mua kans välillä ottaa pattiin kauheella tohinalla säätää ruokaa pöytään piiperölle ja sitten se vaan irvistää.. Mutta tätä tämä on :) Tänään meilä meni jopa 2 teelusikallista pepo-sosetta, olin ihan innoissani, kun piiperö jopa avasi itse suutaan! Ja porkkanalla aloitettiin jo 2,5 viikkoa sitten... Hah. Tulehan kertomaan sit neuvolalääkäriasiat. Sun nimimerkistä tulee aina mieleen, että en ole vieläkään lukenut uusinta Potteria.. Se maatuu tuolla kirjahyllyssä koskemattomana. Ei vaan ole muka ehtinyt.
Sara-Maria on puuhastellut pojan kanssa vaikka mitä :) Juhannuksen jälkeenkö teillä oli se lomareissu? Mua vähän harmittaa, että mulla jäi liinailu niin vähille. En raaskinut ostaa sellasta trikooliinaa, kun kangasliina jo on, ja se kangasliina taas ei ole ollut piiperön kanssa kamalan hyvä. Ehkä seuraavalla kierroksella opettelen liinailunkin, jos lisää lapsia suodaan..
Mistä hankit Rallyille sen kantokassin? Se olis aika kätevä.
Biancon Kalle oli tavannut ponin :) Hih, varmaan hauska ilme Kallella ponia ihmetellessä :)
Weeran Ainolla oli upeat mitat neuvolasta!
Tipu: aika rohkeeta tavata vanha exä, varsinkin kun eikös teidän ero ollut miehelle rankka paikka? Onneksi on Sienna esiliinana :)
Butterfly kyseli mökkiolosuhteista. Me ollaan nyt pari kertaa oltu ja hyvin on menny. Meidän möksällä on sähköt, mutta ei juoksevaa vettä. Saunan padassa kun on lämmittänyt vettä, niin sillä on hyvin saanu pyllyn pestyä. Hyttysverkko on hyvä ottaa vaunuihin/rattaisiin mukaan. Mutta ei nuo hyttyset vauvojen kimpussa niin olekaan ku aikuisten. Meillä ollaan menty tisumaidolla, eli ei ole korvikkeita tarttenu lämmitellä, mutta eiköhän sekin onnistu ihan hyvin, jos sähköt on ja hella löytyy tai sitten mikro. Ainoa huono homma oli se, että mökillä ei nukkumatilaa saanu niin pimeäksi kuin kotona, se saattoi olla syynä vähän heikompiin yöuniin. Mukavaa mökkeilyä teille! Siellä on pojille paljon uusia ääniä, hajuja ja maisemia :)
Heltsylle ja Kiialle tervetuloa kotiin. Mukavaa, että reissu meni hienosti! Ja olitte nähny delfiinejä ja valaitakin, wau!
Susannalle ja Saagalle hyvää reissua ja junamatkaa, vaikka taidatte olla jo menossa.. Piiperö on kanssa saanut jo päärynää, se upposi paremmin kuin nuo vihannekset. Ei lannistuta, kyllä näillä on loppuelo aikaa oppia syömään :) Ajattelin seuraavana kokeilla bataattia tai kukkakaalia tällä viikolla. Sitten taas yksi marja tai hedelmä mukaan sen jälkeen.
Odottelijan Eemil alkaa liikkua oikein kunnolla :) Kiva, että olet saanut pakkausapua. Teillä menee juhannus sitten muuttolaatikoiden keskellä?
Muillekkin enskattarille ja lapsille vilkutuksia ja ihanaa juhannuksen odotusta! Itse en ole mikään juhannusihminen... yleensäkin kammoan kaikkia "pakkojuhlia". Mökille ollaan menossa, ei varmaan tavallisesta mökkeilystä paljoa elo eroa. Ehkä paremmat ruoat hankitaan mukaan.
Täällä piiperö nukkui viime yön läpeensä, nukahti tosin vasta puoli 11 illalla itkuunsa... Mutta söi vasta klo 8 aamulla ekan kerran! Nukkumaanmeno on jostain syystä ollut nyt hankalaa, mutta kai tämä on nyt joku vaihe. Sitä osaa jo odottaa, että miten homma illalla menee.
Lauantaina pääsin muutamaksi tunniksi kaverin kanssa kaupungille. Oli ihanaa höpötellä tyttöjen juttuja ja hengailla vaan, käytiin oikein ulkona syömässä :) Piiperö oli isänsä kanssa ja hyvin niillä meni, niinkuin aina. Teki kyllä hyvää tuo oma aika.
Gaiole ja piiperö 5,5 kk
Eipä se lääkäri mitään ottanut kantaa tuohon nuhaan, keväällä ja kesällä on normaalia ja nyt kuulemma liikkeellä sitkeetä nuhaa. No onhan sitä kun mulla itelläkin on mutta silti... Keuhkot ja korvat yms kaikki oli kunnossa. Pituutta 71,7cm ja painoa 10130g, pää 47. En tiedä millä kriteereillä noi neuvolan terkat määrittelee liikkumistä, se meidän terkka oli jo edelliskerralla laittanut tietoihin ylös että Eetu ryömii! vaik ei varmasti oo ryöminyt enkä todellakaan ole valehdellut sille että se ryömis!! oon mä varmaan sanonut että se kääntyy mahalleen ja pääsee liikkumaan lattialla jonkin verran. Onhan se pitkään silleen liikkunut niinku kellon viisarit eli napansa ympäri. Liekö sekin sitten ryömimistä? No, eipä sillä kai väliä. Olis joskus kiva lukea mitä ne on kirjoittanut koneelle?? niinku omasta raskausajastakin, oikeushan meillä olis vaatia niitä luettavaks.
Sara-maria, käyttekö te vauvauinnissa vai ihan itekseen uimassa hallissa? siellä on päästy liinailun makuun, se kyllä jäi mulla kokeilematta vaikka vähän olis kiinnostanutkin. Mäkin pidän niitä muka jotenkin hankalina sitoa.. =/ laiskuutta taitaa olla. No, ehkä seuraavan lapsen kanssa (toivottavasti meille joskus toinen lapsi suodaan..)
Gaiole Piiperö oli nukkunut hienot unet! ja olit päässyt kavereiden kans liikenteeseen. Piristää aina tollaiset hetket omien kavereiden kans! ja mä kans uusinta Potteria säästin varmaan viikon ennenku raskin alkaa lukemaan, jotenki oli haikea mieli kun tiesi et se on se viimeinen. Kyllä se kuitenkin lopulta poltteli niin paljon että pakko oli alkaa lukemaan.
Eetu sai käsiinsä marmoriset tuikkuastiat ja paukuttaa niillä parkettia. Pitää mennä väliin..
Kiia unilla ja mä tässä teekupin kanssa tulin istahtamaan hetkeksi.
Meillä aloitettiin sitten tänä aamuna pottareenit. Aamupalan jälkeen tyttö istumaan ja sitten odoteltiin, muutama kirja piti lukea että Kiia malttoi olla paikallaan mutta kyllä kannatti. Ensin tuli pissat ja hetken päästä alkoi ähistämään kakkaa. Lounaan jälkeen ei sitten tullutkaan mitään mutta eipä me kauaa yritettykään kun oli niin väsy jo. On se vaan hauskan näköistä kun oma pikkuinen vauva istuskelee potalla!
Hermione: mä oon kanssa miettinyt et ois kiva lukea mitä se terkkaritäti sinne koneelle kirjoittaa kun neuvolakortissa on aina niin lyhyesti ja samoilla fraaseilla.
Gaiole: mukava että pääsit irrottautumaan kaupungille hetkeksi. On se ihanaa kun saa välillä höpötellä myös aikuisten kesken. Vaikka mä oon kyllä itsestäni huomannut että saan olla tarkkana etten koko ajan höpisisi vaan Kiiasta kun eipä noita lapsettomia kavareita välttämättä kiinnosta pelkästään sitä kuunnella. Mutta minkäs teet kun oot päivät pitkät tytön kanssa, siitähän ne kuulumiset koostuu.
Sara-Maria: meilläkin Kiia oli alkuun vauvauinnin jälkeen vähän itkuinen ja nukahti aina samantien kun laittoi kaukaloon. Varmaan aika rankkaa hommaa tuo vedessä pulikointi. Ja toiseksi luulen että menee aikansa ennen kun lapset tottuu että on vähän kylmä kun puetaan ja kuivataan ja sekin itkettää.
Odottelijalle ja Eemilille heilutukset ja vielä viimeiset tsempitykset että jaksat pakkailla loppuun ja siivota. Kiva että oot apuja saanut hommaan.
Susanna ja Saaga on jo varmaan matkalla Juhannuksen viettoon.
Ja vielä Siennalle täältäkin onnittelut 9kk iästä (kiitos vaan hermione taas muistutuksesta)! Ootko jo Tipu aloittanut luku-urakkasi? Millasia kirjoja luet?
Kävin muuten aamulla kampaajalla, äiti oli täällä Kiian kanssa kun on kesälomalla itse. Kaikki oli mennyt hyvin vaikka Kiia olikin moneen kertaan käynyt ovella katsomassa joko äiti tulee. Saa nähdä miten ilta menee kun mummo ja pappa tulee vielä silloinkin tänne hoitoavuksi kun meen reeneihin ja miehelläkin on menoa. Illat on nimittäin ollut vaikeampia jos äiti ei oo lähellä.
Mutta itse kampaajasta piti kirjoittaa. Mä jouduin tavallaan vaihtaan kampaajaa kun mun vakkari myi yrityksensä ja muutti vuokratuolilaiseksi (vai mikä se nyt on?) isompaan paikkaan. Olin siis tänään ekaa kertaa siellä, tosin se mun oma kampaaja oli lomalla joten olin toisen käsittelyssä. Hyvin meni, tukasta tuli sellanen kun pitikin, mutta hinta alkoi hirvittämään. Toki vähän arvasin että kalliimpaa tulee oleen, mutta kyllä alkoi harmittaan kun selvis kuinka paljon. Ennen nimittäin maksoin samasta käsittelystä 70€ ja nyt otti 88€. Ja tällä kertaa otti vaan lyhyiden hiusten hinnan kun laitettiin väri vaan tyveen eikä koko tukkaan. Koko tukkaan olis hinnaston mukaan maksanut 107-117€, josta maksoin ennen 80-85€! Paljonko teidän tukan värjäykset ja leikkaukset maksaa? Mun tarttee varmaan alkaa ettiin uutta parturia, ei kotihoidontuella käydä kyllä noilla hinnoilla enää kampaajalla! Tai siis en kyllä pysty enää perusteleen miehelle mitenkään tommosta summaa.
Joo mutta nyt meen vielä hetkeksi surffaan muualle ennen kun Kiia heräilee- Mukavaa Juhannusviikkoa kaikille, toivotaan ettei ainakaan koko ajan oo kylmää ja sateista.
heltsy ja kiia 8,5kk
Aamulla käytiin taas poitsun kanssa vauva-uinnissa, tällä kertaa oli iskäkin mukana. Vedessä poiisu näyttää viihtyvän tosi hyvin ja tais iskällä mennä paremmin nuo pukuhuonereissut poitsun kanssa ku äidillä.
hermione: Eetulle onnittelut ryömimistaidosta. Meillä oli lääkärineuvola ja kaikki oli kunnossa, mitä nyt paino ei ollut juurikaan noussut mutta pituutta oli hiukan tullut lisää.
Dajm: hyvä, että siellä on ruoka alkanut maistumaan. Meidän olis tarkotus alottaa kiinteiden maistelu kunhan reissusta palataan, saapi nähdä mitä poitsu siihen sanoo.
Gaiole: kivaa, että piiperö on hoksannut syömisen jalon taidon. Ja iltanukuttaminenkin oli mennyt hyvin, eiköhän ne jatku samana.
heltsy: Neuvolareissu meni meillä hyvin, muistin jopa tehdä kaikki kysymykset mitä olin miettinyt. Yleensä puolet niistä unohtuu matkalla. Siellä jatkuu hyvin pottailu :) Miten sitä ite jaksais siivota kanssa, huoh. Mä odotan vaan että miehellä alkaa kesäloma ja sitten saisin hiukan enemmän aikaa laittaa paikat järjestykseen. Mukavaa kuitenkin lukea kun toisilla riittää energiaa siivoiluunkin. Hyvä kuva Kiiasta
Mama: Mukava kuulla että teidän reissu oli mennyt hyvin. Meillä kanssa poitsu punkee itteä istumaan eikä vieläkään käännytä. Kerran kyllä oli selältään mahalleen kääntyny sinä aikana ku mä olin keittiössä piipahtamassa, odottelinkin tässä että millos kääntyy äitin nähden.
Buuffa: Ootkos noita kaupan soseita siis pakastanut, jos purkista on jäänyt yli? Meidän olis tarkotus alkaa maistelemaan kiinteitä reissun jälkeen ja miettisinkin että mitä purkin lopuille tekee. Muutaman kaupan purkin varastoon ostin, katotaan jaksaako sitä minkä verran sitten tehdä ite noita soseita.
Juhannus on tuonut mieleen muillekin alkuodotusajat. Me oltiin hiukan ennen juhannusta saatu tietää poitsusta. Kavereiden kanssa oltiin lähössä reissuun ja kovasti mietin että mikä on hyvä tekosyy juomattomuuteen, mutta loppupeleissähän niille ekana iltana kerrottiin. Se oli meidän poitsun ensimmäinen ulkomaanreissu masussa :)
Tosiaan tiistaina käytiin neuvolassa, oli neuvolalääkäri. Poitsulla kaikki kunnossa, uudet mitat 64,1 cm ja 6745 g. Kiinteistä oli puhetta ja niiden maistelu alotetaankin sitten meidän reissun jälkeen. Paino ei meillä ollu kuukaudessa paljoa noussut jotenkin sekin puoltaa sen että on jo hyvä aika alkaa saamaan muutakin kuin äidinmaitoa. Tosi tyytyväinen kyllä oo siihen, että tähänkin asti on tuo maito riittänyt ja imettäminen jatkuu kuitenkin vaikka lisätäänkin ruokavalioon muutakin. Rintakumeistakin on melkein päästy eroon, sillon tällöin enää käytössä.
Lauantaina lähetään sitten reissuun ja palataan ensiviikolla. Taitaa olla nämä pari päivää ennen reissuun lähtemistä kiireisiä kun pitää pakata ja viimiset pyykkäykset tehdä ja koira viedä hoitoon. Joten toivottelen siis nyt jo kaikille enskoille HYVÄÄ JUHANNUSTA!!
-Sara-Maria ja poitsu lauantaina 4 kk-