Nyt kysyn minä: Mitä järkeä on antaa lapselle KARKKIA? Mikä sillä saavutetaan?
Kommentit (28)
vaa, kuten muuten meillä mehut ja limutkin. Kyllä kavereiden synttäreillä ja juhlissa saa ottaa, mutta kotiin en niitä lapselle osta, kun ei niitä muutkaan syö. Ei karkki ole mikään lapsen perusoikeus :-P
Mutta minä olenkin helvetin ylipainoinen paikattuhampainen karppi :-DDD
Ensinnakin siksi, etta on sita suurempiakin paheita ihmisilla kuin karkki. Enemman mina paheksun rasvan kayttoa.
Toiseksi olen kaikissa asioissa sita mielta, etta kohtuus kannattaa. Jos karkkia syo kohtuudella, niin mita vikaa siina on???? Ja miksi jotain pitaisi valttaa, jos siita ei ole mitaan haittaa??
Itse olen hammaslaakarin tytar, ja me olimme 70-luvulla koko tienoon ainoat, joilla ei ollut karkkipaivaa. Viela kolmikymppisenakin minulla oli tasan kaksi paikkaa suussa.
Nyt olen yllattanyt taman samaisen aitini antamasta sokeripaloja lapsilleni... siita en oikein pida. Vaikka aitini aina sanookin, etta samaa sokeria on kaikkialla.
jonkinsortin sokeririippuvuus. Lohduttavaa, että joskus voi olla usean viikon pätkä ilman namin namia.
Omille lapsille ajattelin " antaa" karkittoman lapsuuden, mutta mummipa meni syöttämään selän takana namia(koko työura Leafilla, eikä ymmärrä mitä pahaa namissa on :) )
Siinä se karkittomuus meni ja nyt olen itsekin taipunut ajattelemaan ettei totaali karkittomuudessa ole mitään järkeä. Pieniä iloja lapsen elämässä harvakseltan ja vähän kerrallaan. En suosi kerran viikossa karkkipäivää, jottei sitä opita vaatimaan viikottain. Joskus lapsi saa pari kertaa viikosssa vähän nannaa ja joskus menee useita viikkoja ilman.
ja niiltä koitan varjella myös lapsiani. Ei ole kivaa katsottavaa alle kouluikäisen hampaiden poraaminen, ei. Eikä kyllä vanhemmankaan.
runsaasta makean syönnistä huolimatta olen aina ollut 36-38 kokoa
että ei se nanna aina lihota ikää 33v, 2 lasta
ja karkkiriippuvainen en tosiaan ole. Syön karkkia ehkä kaksi kertaa kuussa, en joka päivä. Veljeni oli 5-vuotiaaksi ilman karkkia, ei osannut sitä edes kaivata eikä syö aikuisena oikeastaan ollenkaan karkkia. Karkki ei ole koskaan kiellettyä, mutta kun sitä ei erikseen ryhdy tarjoamaan pikkulapsille niin eivät osaa sitä kaivata. Kyllä jokainen lapsi oppii karkin syönnin ilman että vanhemmat siihen opettavat.
Meidän muksu, jo tosi pienenä halusi aina syödä samaa kuin minä ja mieheni. Alkuun saimme kyllä asiat sujumaan, että vaikka hän halusi emme antaneet.
Mutta,,, sitten hän meni perhepäivähoitoon ja PERHEPÄIVÄHOITAJA tutustutti hänet alle 2v. karkkeihin sekä limppariin!!!
No, sen jälkeen mekkala oli kamala, jos hän näki meidän syövän karkkia tai juovan limpparia....
Joka päivä karkkeja ei syödä (paitsi nyt joulukuussa), ja limpparia juodaan vain juhlatilanteissa.
Reikiä 0 ja ikää nyt 4v.
Olen iloinen, että lapsemme on ennakkoluuloton maistelemaan kaikkia ruokia.
Tuttava perhe on onnistunut " aivopesemään" 4v. lapsensa, että " karkit maistuvat pahalle" . samalla aivopesu on ulottunut myös normaaliin ruokaan ja lapsi ei uskalla maistaan mitään uutta, kun pelkää, että se maistuu pahalle.
Nyt vanhemmat ovat antaneet luvan lapsen syödä karkkia, mutta kun hänelle tarjoaa, niin lapsi sanoo: en minä tykkää.
Eikä uskalla maistaa.
kun väitetään että ne vanhemmat, jotka eivät halua pilata lapsensa hampaita, aiheuttavat anoreksiaa ja bulimiaa??! Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.