Nyt kysyn minä: Mitä järkeä on antaa lapselle KARKKIA? Mikä sillä saavutetaan?
Kommentit (28)
Ja mä olen sitä mieltä, niin kuin joku taisi toisessa ketjussa sanoakin, että ne syö sitä karkkia ahmien sitten kun pääsevät lopulta käsiksi karkkiin... Mä en saanut lapsena karkkia...
Jokainen saavuttaa sillä asialla, mitä itse haluaa. Tällainen provokeskustelu on aika turhaa??? Itse emme anna lapselle karkkia, mutta emme myöskään paheksu niitä, jotka antavat. Se on yksi elintarvike monien joukossa, ei sen kummempaa.
Pidäppäs ihan niistä omista asioistasi vaan huoli.
On meinaan kokemusta asiasta. Sillä saavutetaan se, että vanhempana tällaisesta lapsesta tulee mitä pahin karkin puputtaja. En tiedä johtuuko siitä, että siitä tehtiin kielletty hedelmä vaiko siitä, ettei opi pienestä pitäen säännösteltyyn karkin syöntiin?
Tiedän kuitenkin tämmöisiä tapauksia ja myöskin vastaavista kuullut, osa jo aikuisia ja osa nuoria.
Minä muutin käytännön kun tämän huomasin ja nyt pienimmät saavat karkkia säännöstellen.
Näin on sanonut parikin hammaslääkäriä! Rusinat ovat lähes sataprosenttisesti hiilihydraattia (Sokeria) ja vielä rakenteeltaan sellaisia, että jäävät hammasväleihin. Huvittaa, kun hysteerikkokarkinvastustajamammat luulee tekevänsä hyvänkin valinnan kun syöttää rusinoita...
on tehnyt juuri siitä KARKISTA hauskaa??! Ei jumaliste siihen hauskuuteen tarvita karkkia!!
Toivottavasti hoidatatte sitten lastenne mädäntyneet hampaat yksityisellä, ettei muiden tarvitse maksaa teidän tyhmyydestä.
ja nyt melkein jokaisesta kauppareissusta tarttuu mukaan karkkipussi....=/
kuten lakut ja suklaat ja nehän vasta hampaisiin jumittuvatkin :)
Minä en anna 2-vuotiaallemme karkkia, mutta en aio kieltää sitä häneltä koko lapsuutensa ajan. Tuskin siis aiheutan toimillani mitään traumoja tai syömishäiriöitä. Karkkia en ole lapselle antanut siitä yksinkertaisesta syystä, että hän ei ole koskaan osannut sitä vielä vaatia.
syömään hedelmiä ja muutenkin terveellisesti, niin voisi maitohampaat säästyä. Mutta jos äiti märsyää Supermegalakupusseja päivittäin, niin mitenkä siinä lapsi voisi muulle oppia.
mutta menee vähän yli jos esim kerran vuodessa on suuret juhlat ja siellä vähän namia tarjotaan, eikä lapsi saa edes maistaa. Meillä äsken lapset napostelivat pieniä paloja kaalia, ettei se toisinaan karkin syöminen estä muutoin ihan tervettä ruokavaliota.
Luultavasti (?) olet jo aikuinen, joten enää et voi vanhempiasi syyttää omasta karkinsyönnistäsi. Itse karkkisi ostat ja itse ne myöskin syöt. Ole kiitollinen, että vanhempasi olivat viisaita ja säästivät sinut lisä- ja väriaineilta ja ylimääräiseltä sokerilta.
Kun tulee lisää lapsia, ymmärretään että tämmöiset asiat eivät ole niitä tärkeimpiä ja huomataan, ettei noilla säännöksillä oikeastaan saavutettukaan mitään. Olen vankasti sitä mieltä että pahiten karkkia puputtavat juuri ne joilta se on pienenä kielletty
jotka sitä puolivuotiaasta lähtien mässyttänyt??? Sehän varmaan loppukin ihan itsestään sitten kun se pieni janicacaritanicomarcus painaa sen 150kg.
Miksi pitää tehdä noita ylilyöntejä?
Jokainen järkevä ihminen tietää että kohtuus kaikessa on paras vaihtoehto. Ei kokonaan kielletty eikä myöskään ylenmääräinen.
ehkä ainakin se, että saa itsekin mässyttää karkkia hyvällä ruokahalulla
sitä, että ne jotka syöttää lapselleen kaikkea mikä liikkuu ja ei liiku, eivät ymmärrä että kaikki eivät niin tee!
Minä en koskaan ole arvostellut tuttavieni tapoja kasvattaa lapsiaan, johon siis kuuluu ruokailutottumukset, mutta minun lapselle ollaan kyllä kovasti tuputtamassa sokerimehuja, karkkia, viiliksiä, vanukkaita, sipsejä, makkaraperunoita/muuta grilliruokaa, limsaa, keksejä jne.
Toivoisin erilaisten tapojen kunnioitusta, puolin ja toisin!
Ja isommat sisarukset ja vanhemmat vaan massyttavat itse vieressa. Se on julmaa.
Siksi.