Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun oma äiti pyrkii hallitsemaan aikuisen elämää. Miten ootte asian ratkaiseet?(ov)

Vierailija
21.08.2010 |

Mulla on siis vaikea äitisuhde. Äitini pyrkii hallitsemaan koko perheemme elämää, arvostelee valintojamme, puuttuu lasten asioihin, ihan kaikkeen mahdolliseen.

Näinhän on ollut kyllä jo lapsuudestani asti. Äitini on ollut yksinhuoltaja jo minun ollessa alle kouluikäinen. Isosiskosta ja meistä äidin kanssa on kasvanut vahva kolmikko mutta nyt äidin puuttuminen elämäämme on alkanut vaivata mua ihan riesaksi asti...

Olen aina ollut ns. kiltti tyttö ja hoitanut kouluni, opiskeluni, työni yms. niin, ettei niistä ole ollut äidille harmia. Sekään ei kuitenkaan ole oikein koskaan riittänyt ja lisäksi olen aina saanut kuulla, miten olen "liian kiltti enkä osaa pitää puoliani". Nyt viimeisten vuosien aikana, olen alkanut kiinnittämään huomiota myös siihen, mitä minä oikeesti haluan. Se ei sitten kelpaakaan äidille, koska ilmeisesti tuo puolien pitäminen koskee kaikkia muita paitsi hänen kanssaan toimiessa. Joka ikisestä asiasta tulee riita ja sanominen. Nykyään en sitten äitini mielestä ole koskaan tyytyväinen mihinkään. Teen tällä hetkellä tutkimustyötä ja välillä sen vuoksi tulee pitkiä päiviä ja jopa stressiä. Äitini ei voi ollenkaan ymmärtää mm. tätä. Pitäisi kuulemma löysätä eikä aina yrittää olevansa paras. Ihan niinkuin tutkimustakin kannattaisi tehdä jotenkin puolivaloilla?! Nuorempana, kun minä olin pullea ja siskoni hoikka, sain kuulla miten sisko on nätti ja kaunis hoikkana ja mun pitäisi vähän laihduttaa. No nyt kun asia on toisinpäin, että sisko on pyöreä ja minä hoikka, niin mähän olen ihan liian laiha ja siskolla paljon kauniimmat pyöreät kasvot... Porkkanan kuorin väärinpäin ja mansikatkin laitan pakastimeen ilman sokeria, keitetty punajuuri kuuluu kuoria vasta kylmänä eikö kuumana niinkuin minä teen... Että tässä näitä tyhmistäkin tyhmempiä esimerkkejä arjesta, joita kuulen koko ajan. Isompia juttuja on mm. se, että äitini painostaa minua eroamaan miehestäni. Hän ei myöskään voinut koskaan hyväksyä, että me halusimme enemmän lapsia kuin kaksi. "Ylimääräiset" lapset onkin sitten tietty vahinkoja...

Tuntuu siis, että joka asiasta tulee äidin kanssa riitaa tai erimielisyyttä. Asia ei varmaan haittaisi, jos emme olisi äitini kanssa niin tiivisti tekemisissä. Hän auttaa meitä arjessa tosi paljon. On ihan itse lupautunut siihen hommaan. Lisäksi hänelle maksetaan siitä ihan kohtuullinen korvaus, muistetaan kiittää, "lahjotaan" merkkipäivinä ja autetaan taloudellisesti muutenkin silloin, kun siihen on tarvetta. Mulla on vaan jatkuvasti paha mieli siitä, että äitini mielestä teen kaiken väärin. En haluaisi myöskään olla kiittämätön paska, joten olen tätä asiaa paljon miettinyt myös peiliin katsomalla. Sieltäkin löytyy varmaan vikaa... Mutta toisaalta taas mulla on mielestäni kohta nelikymppisenä oikeus omiin valintoihin ja oman perheeni asioihin.

Jos jollakin on kokemusta samasta, niin mielelläni kuulisin miten ootte asian ratkaisseet!

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 10 vuotta on käyttänyt äitiään lastenhoitajana, päiväkotikuskina, siivoojana jne tämäkin keskustelu osoittaa ettei se päde niinpäin että vanhusta mielellään autettaisi.  Äidin piti se maksutta hymyhuulin tehdä, viiskymppiset kiukuttelee täällä sitten.  Juuh 

Vierailija
42/45 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain palasia sieltä täältä, ja täsmää. Otan osaa. Yritä katkaista välit. 

T. Tälläkin hetkellä paha olo hänestä, kuten ollut lapsesta asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti hilppaisee kylässä miksi ihmeessä hän tarvitsisi kylvetysapua?  Nämä on näin 80-vuotiaan mielestä suorastaan tärähtäneitä juttuja.

Eli osittain puppuja

Oman 50-vuotiaani kanssa naureskelen näitä tässä, on jouluna käymässä 200 kmn päässä, 10 v muutti sinne yliopistoon opiskelemaan.

Kirjoitusvirhe, 19 - vuotiaana

Vierailija
44/45 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te saatanan ãmmãt todellakaan muuta tekemistä keksi tapaninpäivänä kuin istua pöytäkoneella ja näpytellä paskoja äitivihaulinoita!

#naiset

#sekopäät

#psykoosi

Vierailija
45/45 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin vain palasia sieltä täältä, ja täsmää. Otan osaa. Yritä katkaista välit. 

T. Tälläkin hetkellä paha olo hänestä, kuten ollut lapsesta asti.

Johtuuko oikeesti aikuisen paha olo äidistä vai siitä ettei uskalka itse ettei elämä miellytä?  Äidin syy kun ei hyvää työtä, parisuhteet pielessä, omat aikuiset lapset omine vaatimuksineen,  raha tiukkaa.   Vanhan äidin syytä kaikki.  Miksi ei koskaan isän?  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi