Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilaiden huvittavat kommentit itsestään OSA 1:

Vierailija
20.12.2005 |

Mua aina huvittaa kun joku esim. väittää että " mulle ei nouse koskaan kuume, vaikka olisin kuinka kipeä!"

(Kyllä se nousee ihan jokaisella, jos on tarvis...)

Tai sitten mittaan potilaalta lämmön/ verenpaineen ja saan lukemiksi esim. 36.6C ja 130/88. Potilas siihen: " Oho, mun normaalilämpö/-verenpaine on kyllä 36.2C/ tai 125/75...

=)))

Lisää??

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on elimistössään ns. T- auttajasoluja jotka tarpeen tullen aktivoituvat. Jos ei " koskaan" ole ollut kunnon kuumeessa, voisi karkeasti sanoa, että ei sitten koskaan ole ollut NIIN kipeä, että se kuumeen vaatisi. Näin se vaan on.

Ja tietenkin on olemassa ns. normaali verenpaine ja lämpö, mutta luusili nyt jokaisen ymmärtävän, etteivät ne ole koskaan vakiot (esim. just 36.2C)...

ap

Vierailija
2/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän aikuisilla kuume nousekaan normaalioloissa kovin usein. Ei minullakaan ole kuumetta kuin todella harvoin, vuosia on nytkin aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä ap, sun avausta ei nyt monikaan näyttänyt edes tajuavan... =D

T. hoitsu

Vierailija
4/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

6

Vierailija
5/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilas siihen hätääntyneenä: " ei se se puoli ollut vaan toinen..."

Hohhoijaa....

Vierailija
6/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia mulla ei nouse kuume ruusussa, keuhkokuumeessa, korvatulehduksessa, poskiontelotulehduksessa ym ym?

Terv. Hoitsumyös (joka tietää ettei kaikille koskaan nouse kuume)

Vierailija
7/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittää aina, että hänellä on alilämpöä. Että kuume ei nouse sairaana , mutta hänellä on alilämpöä, alle sen " normaalin lämmön" . Hän on todella sairas mielestään aina tuolloin. Onkos tällainen mahdollista, ja jos niin miksi?

Vierailija
8/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla...

9/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuumeen nousua laskee ruumiinlämpö. Se voi olla helposti 35 ennen kuin yhtäkkiä nousee 39-40 asteeseen. Olen sitä lääkäriltä kysynyt, mutta hän ei ole osannut vastata. Voi tietysti johtua siitäkin, että olen enimmäkseen jutellut neurologin kanssa.

En ole kysynyt siksi, että olisin äärettömän huolissani, vaan ihan mielenkiinnosta.

Vierailija
10/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmiä faktoja

Suomessa noin 40-70 ihmistä kuolee vuosittain vakavasta kylmettymisistä johtuviin oireisiin.

Hypotermialla tarkoitetaan elimistön alilämpöisyyttä. Hypotermiaksi luokitellaan tila, jolloin kehon lämpötilan laskee alle 35 asteen. Mikäli kehon lämpötila laskee 30 asteeseen, menettää ihminen tajuntansa ja lämpötilan laskiessa alle 25 asteen, on seurauksena kuolema.

Suomessa, erityisesti talvikausina, hypotermia uhkaa yleisemmin joko sairauden, onnettomuuden tai alkoholin seurauksena ulkoilmaan kaatunutta. Pitkän matkan hiihtäjät ja vaeltajat, muistamattomat vanhukset tai sairaskohtauksen saaneet, ovat riskiryhmiä. Maastossa varomattomasti liikkuvat moottorikelkkailijat ja hiihtäjät voivat joutua veden varaan liikkuessaan tuntemattomilla reiteillä.

Alkoholi on merkittävä riski talviaikaan ja ulkoilmassa; se heikentää arviointikykyä ja ihminen ei tunne kylmyyttä alkoholin vaikutuksen alaisena. Lämmönhukka alkoholia nauttineella on kuitenkin suurentunut, koska kaikki pintaverisuonet ovat avoinna. Tällä tavoin elimistön jäähtyminen nopeutuu ja hypotermian etenemin voimistuu.

Hyvä on muistaa, että pakkanen ja lämpömittarin lukemat eivät kerro todellista tilannetta ulkona, vaan myös korkeammissa lämpötiloissa voi ilman kosteus ja liikkumattomuus aiheuttaa vakavia paleltumia. Myös huoneenlämmössä voi kehittyä hypotermia, jos potilas esimerkiksi sairauskohtauksen vuoksi jää makaamaan lattialle vähällä vaatetuksella.

Hypotermia kehittymistä edesauttavat tuuli ja kosteus, huono yleiskunto, alkoholi, nälkä ja väsymys.

Vierailija
11/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jokaisella on elimistössään ns. T- auttajasoluja jotka tarpeen tullen aktivoituvat. Jos ei " koskaan" ole ollut kunnon kuumeessa, voisi karkeasti sanoa, että ei sitten koskaan ole ollut NIIN kipeä, että se kuumeen vaatisi. Näin se vaan on.

ap

mikäs ammattitermi " kipeä" on?! Ja millä se määritellään?

Vierailija
12/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mua aina huvittaa kun joku esim. väittää että " mulle ei nouse koskaan kuume, vaikka olisin kuinka kipeä!"

[/]

Tässä voi tietysti olla kyse myös siitä, miten potilas itse kokee sairautensa. Eli esim. flunssa tai ns. nuhakuume voi joillakin (kuten esim. minä) mennä niin hurjaksi, että vain aivastelee, niistää, päätä särkee yms yms. Silti on kuumeeton tai lähes kuumeeton. Eli selvästi on esim. työkyvytön vaikka ei ole kuumeinen ja potilas tuntee olonsa sairaaksi, vaikka ei kuumetta olekaan.

Mutta esim. flunssassa tai ns. nuhakuumeessa minulle ei vain nouse lämpöä, vaikka esim. kollega tai puoliso on sairastanut saman taudin ihan kuumeen kanssa. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta oma olo on kuumeettomuudesta huolimatta ihan puolikuollut.

Ehkäpä ne potilaat tarkoittavat myös tätä esim. juuri flunssatapauksissa? Muut tulehdukset ja virukset ovat ehkä asia erikseen.

Vierailija
13/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sairaalahoidossa eläimen pureman aiheuttaman rajun tulehduksen takia. Kuume ei noussut kummallakaan kerralla. Eiköhän sitten ollut tarvetta? Jo on taas jollakin hölmöt jutut, että muka jokaiselle nousee kuume jos on tarvis.

Vierailija
14/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattiin pari kuukautta sitten toinen lohko kilpparista, olisiko vajaatoimintaa? t. 18.

Vierailija
15/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain ihan kummallisia syitä, miksi hampaat niin huonossa kunnossa :D! Kyllä aina hymyilyttää... ;).

Vierailija
16/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

[/]

Tässä voi tietysti olla kyse myös siitä, miten potilas itse kokee sairautensa. Eli esim. flunssa tai ns. nuhakuume voi joillakin (kuten esim. minä) mennä niin hurjaksi, että vain aivastelee, niistää, päätä särkee yms yms. Silti on kuumeeton tai lähes kuumeeton. Eli selvästi on esim. työkyvytön vaikka ei ole kuumeinen ja potilas tuntee olonsa sairaaksi, vaikka ei kuumetta olekaan.

Mutta esim. flunssassa tai ns. nuhakuumeessa minulle ei vain nouse lämpöä, vaikka esim. kollega tai puoliso on sairastanut saman taudin ihan kuumeen kanssa. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta oma olo on kuumeettomuudesta huolimatta ihan puolikuollut.

Ehkäpä ne potilaat tarkoittavat myös tätä esim. juuri flunssatapauksissa? Muut tulehdukset ja virukset ovat ehkä asia erikseen.

Ihan käsittämätöntä, että hoitsu ei muka ymmärrä puhekieltä vaan olettaa, että potilaankin on puhuttava hänen ammattitermeillään. Aika monella meistä on joku ammatti jonka takaa voimme alkaa viisastelemaan jos joku toinen ei osaa puhua niillä oikeilla termeillä.

Vierailija
17/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitänpä teille uudelleen tämän lämpö- asian. Eli kenenkään ruumiinläpö ei voi olla vakio sadasosan tarkuudella. Vakio heittelee puoli astetta. Joillakin se on vaikkapa 35.5-36C, toisilla jotain 36.5-37. Eli haarukkaa on. Jos mittaan lämmön joka näyttää 36.4 niin ihmettelen, miten potilas voi väittää, että hänen normaalilämpönsä on 36.2 tai 36.... Kuka sen on tutkinut???

Ja se, että jollakin on normaalilämpö 35, niin HÄNELLÄKÄÄN lukema 36.8 EI OLE lämpöä, saati kuumetta.

Ja jokainen varmaan tietää, että pulssi ja verenpaine ovat suorassa yhteydessä mm. fyysiseen rasitukseen, ruumiinlämpöön ja tunnetiloihin. näin ollen kukaan ei voi väittää, että hänen normaalipulssinsa on 68. Voi kyllä sanoa, että normaali siis LEPOpulssi pyörii siinä 65-75 välillä...

ap

Vierailija
18/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuume niinku ilmottaa että nyt on jotain häikkää...Se tappaa ne haittaavat bakteerit elimistössä!

Vierailija
19/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... joku lääkäri joskus sanoi tuon, että on mahdollista, että elimistö joillakin pystyy säätelemään lämpöä ' tehokkaammin' tai jotain - en ole asiaan tarkemmin perehtynyt, mutta kiinnostaa silti, sillä kuuleman mukaan minulla on tasan kerran on ollut kuumetta (n. 30v sitten - itse en muista, äiti muistelee). Tuon jälkeen olen minakin pitänyt mm. keuhkokuumeen kuumeettomana ja muut liikkuvat taudit siihen päälle. Mutta ihan hyvä näin.

Vierailija
20/88 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen ollut sairaalahoidossa eläimen pureman aiheuttaman rajun tulehduksen takia. Kuume ei noussut kummallakaan kerralla. Eiköhän sitten ollut tarvetta? Jo on taas jollakin hölmöt jutut, että muka jokaiselle nousee kuume jos on tarvis.

ap

p.s sulla on hyvä vastustuskyky

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän