Potilaiden huvittavat kommentit itsestään OSA 1:
Mua aina huvittaa kun joku esim. väittää että " mulle ei nouse koskaan kuume, vaikka olisin kuinka kipeä!"
(Kyllä se nousee ihan jokaisella, jos on tarvis...)
Tai sitten mittaan potilaalta lämmön/ verenpaineen ja saan lukemiksi esim. 36.6C ja 130/88. Potilas siihen: " Oho, mun normaalilämpö/-verenpaine on kyllä 36.2C/ tai 125/75...
=)))
Lisää??
Kommentit (88)
kaikkitietävä " hoitsu" tulisi neuvojaan jakelemaan? Minä huomasin olevani paljon tietävämpi kuin neuvolan terveydenhoitaja, kun pidettiin yhdessä erästä ryhmää... " en mä vaan mitään tiedä" ...
Minä luulin, että niin on... :O Itselläni en kyllä usko olevan mitään normaali tasoja, mutta moni tosiaan sanoo noin kuin ap.
Toivottavasti jollain on oikeasti hauskoja.
Vierailija:
Mua aina huvittaa kun joku esim. väittää että " mulle ei nouse koskaan kuume, vaikka olisin kuinka kipeä!"
(Kyllä se nousee ihan jokaisella, jos on tarvis...)
Äitini, lähemmäs 60v. nainen, on ehkä pari kertaa elämässään ollut kuumeessa (juu, en tietenkään tiedä koko äidin elämää, mutta ainakin viimeiset 20 vuotta muistan itsekin). Mutta äitini on ollut TODELLA kipeä kyllä. Siis yskinyt, nenä vuotanut, hengitysvaikeuksia jne. mutta kuume vain ei nouse.
Miten se on mahdollista?
ja ruuminlämpö ole mitään stabiileja tiloja. Suomessa tiedetään kuitenkin aika hyvin normaaliläämön rajat.
Enkuissa työskennellessä törmäsin aika usein siihen ettei oikeastaan kukaan tiennyt mikä on ihmisen normaali lämpö. H-moilasena vaan ihmettelivät että onko kuumetta- no johtuu varman osin siitä että käyttävät myösfarenheiteja ja celsiukset on hepreaa...
Noin kerran kolmessa vuodessa kuume nousee flunssan yhteydessä, mutta ei silloinkaan yli 39 asteen.
Että jos hänellä on 37 astetta lämpöä, hän on paljon kuumeisempi kuin " normaalin" lämmön omaava. Sanoi mitanneensa 35 ja rapiat pari päivää sitten.
Taitaa olla dramatiikan nälkää vai?
minä kyllä näen jos lapseni on sairas ilman kuumetta, ja samoin itselläni ei nouse kuume helposti, mutta todella sairas voin silti olla. Lihassärky, päänsärky, nuha, yskä ja yleiskunnon lasku yms, ovat kyllä oire sairaudesta. Onneksi en tarvitse " hoitsujen" mielipidettä näitä asioita varten.