Sekasauna????
Moikka!
Eilen vietettiin iltaa luonani muutamien ystävien kanssa (naisia ja miehiä) ja sauna lämmitettiin. Minun oletukseni oli saunoa miehet ja naiset erikseen, mutta kun muut olivat menossa yhdessä, niin menin minäkin. Ei ole lainkaan tapaistani, itse asiassa ensimmäinen kerta aikuisiällä kun saunon miehen kanssa, jonka kanssa en ole suhteessa. Muiden mielestä tämä sekasaunominen oli siis hyvin normaalia ja aika luonnollisesti osasin lopulta itsekin olla.
Minua lukuunottamatta kaikki saunassa olijat ovat tahoillaan naimisissa (ei kukaan keskenään). Tilanne oli selvästi seksuaalisesti latautunut ja hieman vaivautunut.
Käyttekö itse sekasaunassa, pahastutteko jos puolisonne käy?
Kommentit (228)
On hieman keinotekoista rajata ihmisiä sukupuolen perusteella omiin tupiinsa. Ja kuuluvatko muunsukupuoliset miesten vai naisten saunaan?
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän ihminen aina löytää toisista arvosteltavaa, ja vaikea on kuvitella muita syitä sekasaunalle kuin joko arvioida toisia seksuaalisesti tai muuten vaan.
Muutenkin ihmistä arvostellaan.
Kohta me kaikki miehet pääsemme sekasaunaan, teemme hakemuksen ja eiku löylyihin naisten kanssa
Voi kääk, kylläpä elän ihan erilaisessa maailmassa kuin osa tänne kommentoineista! Siinä vaiheessa kun kaveripiiriin alkoi myös miehiä kuulua (eli korkeakouluopintojen myötä), niin kyllä on saunottu sekasaunoissa ihan opiskelijabileistä lähtien. Ei siellä saunassa ole sen kiusallisempaa ja seksuaalisempaa meno kuin sohvallakaan istuessa, ainakaan omasta mielestä. Onneksi olen sattumalta päätynyt kaveripiiriin jossa saunominen kaikkien kanssa on OK.
Oman mieheni melkein tapasin saunomassa, oli kaverin kaveri, jonka tapasin illanvietossa joka johti saunaan (ei tosin alettu seurustelemaan kuin vuosi ensitapaamisesta). Joten yhteinen saunomisetiketti tuli ihan sanomatta selväksi, että vastakkaisen sukupuolen kanssa on OK saunoa vaikka ei olisi suhteessa. Ei pidetty mitään keskustelua siitä, saako muiden kanssa saunomista jatkaa varattunakin, ei varmana tullut kummallekaan mieleen. Saunokoot kenen kanssa vaan, on saunonut myös minun kaverien kanssa ja minä hänen.
Vierailija kirjoitti:
Voi kääk, kylläpä elän ihan erilaisessa maailmassa kuin osa tänne kommentoineista! Siinä vaiheessa kun kaveripiiriin alkoi myös miehiä kuulua (eli korkeakouluopintojen myötä), niin kyllä on saunottu sekasaunoissa ihan opiskelijabileistä lähtien. Ei siellä saunassa ole sen kiusallisempaa ja seksuaalisempaa meno kuin sohvallakaan istuessa, ainakaan omasta mielestä. Onneksi olen sattumalta päätynyt kaveripiiriin jossa saunominen kaikkien kanssa on OK.
Oman mieheni melkein tapasin saunomassa, oli kaverin kaveri, jonka tapasin illanvietossa joka johti saunaan (ei tosin alettu seurustelemaan kuin vuosi ensitapaamisesta). Joten yhteinen saunomisetiketti tuli ihan sanomatta selväksi, että vastakkaisen sukupuolen kanssa on OK saunoa vaikka ei olisi suhteessa. Ei pidetty mitään keskustelua siitä, saako muiden kanssa saunomista jatkaa varattunakin, ei varmana tullut kummallekaan mieleen. Saunokoot kenen kanssa vaan, on saunonut myös minun kaverien kanssa ja minä hänen.
Onko mielestäsi periaatteellista eroa siinä, ollaanko yhteissaunassa täysin alasti vai jotain keinotekoista päällä?
Kohta ne on väkisinkin sekä saunoja, kun martat ja martit saa unisex, translain päälle...
Vierailija kirjoitti:
Kohta ne on väkisinkin sekä saunoja, kun martat ja martit saa unisex, translain päälle...
Sitten jokainen saunoja pakotetaan kaiken peittävään avaruuspukuun?
käyköhän vapaamuotoinen hakemus?
Voisin laittaa jo tänään ja mennä saunomaan naisten kanssa jo huomenna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteissaunan ja sekasaunan välillä ole sellaista käsite-eroa, että yhteissaunassa oltaisiin aina alasti ja sekasaunassa uima-asussa.
https://rajaportti.fi/peruslinkit/saunayhdistys/toiminta/jutut/yhteissa…
Tuossa tutkimuksessa on hyvä määritelmä yhteissaunalle. Muutenkin oppia saunasta kiinnostuneille. Esimerkiksi Sauna Hermanni torstaisin.
Sekasaunan määritelmäksi sopisi hyvin uimapuvun kanssa. Silloin kaikki tietäisivät pukukoodin. Löyly on tällainen.
Vielä täytyisi kehittää nimi saunalle, jossa saa olla uimapuvussa tai ilman. Sompasauna, Lonnan ja Lähteen saunat esimerkkeinä.
Mutta miksi kenenkään uikkari häiritsisi ketään alastomana saunovaa? Jokaisellahan on tietenkin itsellään vapaus valita sekasaunassakin onko uikkari vai ei, eihän kukaan muu sitä saa määritellä?
Ja toisaalta, jos on pakko olla alasti niin sitten voi äänestää jaloillaan siitä saunasta.
Sitä tosiaan aina miettinyt, että mikä pakko joillain tahoilla on määräillä muutkin alastomiksi, kun alastomuus ei kuulemma ole se juttu sekasaunoissa vaan täysin platonista toimintaa.
Hyvä pointti, siis:
Yhteissaunassa kaikki alasti.
Sekasaunassa saapi valita.
Paikkaa, missä on uimapukupakko ei saa kutsua saunaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kohta me kaikki miehet pääsemme sekasaunaan, teemme hakemuksen ja eiku löylyihin naisten kanssa
Se on silloin naisten vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pääsisi aitoon yhteissaunaan, jossa uimapuvut ja -pöksyt ovat kiellettyjä?
Miksi sä sellaiseen haluat, voitko valaista?
Miksi alasti saunominen oli kaikille selvää vielä muutama vuosi sitten, mutta nykyään kotkotetaan tekstiileistä?
No ei kai se sinun saunomisestasi ole pois, jos jollain on uikkarit päällä. Mikä se ongelma siinä on, voithan itse olla alasti kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhteissaunan ja sekasaunan välillä ole sellaista käsite-eroa, että yhteissaunassa oltaisiin aina alasti ja sekasaunassa uima-asussa.
Tuossa tutkimuksessa on hyvä määritelmä yhteissaunalle. Muutenkin oppia saunasta kiinnostuneille. Esimerkiksi Sauna Hermanni torstaisin.
Sekasaunan määritelmäksi sopisi hyvin uimapuvun kanssa. Silloin kaikki tietäisivät pukukoodin. Löyly on tällainen.
Vielä täytyisi kehittää nimi saunalle, jossa saa olla uimapuvussa tai ilman. Sompasauna, Lonnan ja Lähteen saunat esimerkkeinä.
Mutta miksi kenenkään uikkari häiritsisi ketään alastomana saunovaa? Jokaisellahan on tietenkin itsellään vapaus valita sekasaunassakin onko uikkari vai ei, eihän kukaan muu sitä saa määritellä?
Ja toisaalta, jos on pakko olla alasti niin sitten voi äänestää jaloillaan siitä saunasta.
Sitä tosiaan aina miettinyt, että mikä pakko joillain tahoilla on määräillä muutkin alastomiksi, kun alastomuus ei kuulemma ole se juttu sekasaunoissa vaan täysin platonista toimintaa.
Hyvä pointti, siis:
No mutta sittenhän voit noin tiukasti määritellä. Mikä alastomuudessa tai uimapuvuissa on mielestäsi ongelma, oli niitä tai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voisin ehdottaa tahdikkaasti ystäväpariskunnan kanssa yhteissekasaunaa mökkireissulla. Olisiko hyvä vedota ohimennen sähkönsäästöön, vai jäänkö kiinni ajatuksestani? Parempia idoita?
Haluasin tarkistaa, miltä ystäväni vaimon pimpsa ja tissit näyttävät, ja olisi hienoa katsella molempia vaimoja vierekkäin lauteilla.
Parempi kun kerrot fantasiasi suoraan ja kiertelemättä ennen saunaa. Kyllä kaikki muutenkin tietävät, miksi sinne saunaan haluat, kysymys on vain siitä, että uskallat sanoa sen ääneen.
Enpä tiedä. Mitä jos kuitenkin kertoisin, että minusta saunomisessa ei ole mitään eroottista, ja siksi voitaisiin mennä kaikki yhdessä saunaan?
Kuin keksisi pyörän uudestaan.
En usko hetkeäkään, kun joku kirkkain silmin väittää ettei yhteissaunassa ole MITÄÄN seksuaalista.
Käytännössä pointti on juurikin se tirkistely. Voi olla että joku on niin sinisilmäinen tai salaa oman viehtymyksensä päästä esille luvan kanssa jopa itseltään että kieltää tämän. Mutta jos tässä ei olisi seksuaalista viritystä, niin tuskin ne uikkaritkaan sitten ketään haittaa. Alastomuus ei ole mikään vaatimus, vaan ideanahan oli kai vain saunoa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on silloin naisten vuoro.
Tottakai on ja minäkin olen nainen, koska olen jättänyt hakemuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti, siis:
No mutta sittenhän voit noin tiukasti määritellä. Mikä alastomuudessa tai uimapuvuissa on mielestäsi ongelma, oli niitä tai ei?
Ongelma on se, että saunan pitäjä käyttää milloin mitäkin termiä saunastaan kertomatta vaatetusvaatimuksia. Yksiselitteiset määritelmät helpottavat asiakkaiden elämää.
Nakkena vaan kaikki, jos jäykistyy tai kostuu, niin ei kai se haittaa??
Eiköhän tuon sekasaunomisen suurin ongelma ole epävarmuus omasta kehostaan, on unhoittettu ettei kaikilla ole johonkin muottiin mahtuva kroppa, ei ne sukupolielimet ole sen kummempi osa kuin naamakaan, jokaisella erinäköiset ja kokoiset. Saunassa tosin niitä ei niin analisoida kuin muualla, ja nykyisin toiseen koskemisesta on tullut tabu, voinko pestä toisen selän? onko se lähentelyä, vai jopa raiskaus????
En halua ketään pakoittaa sekasaunaan, mutta mielestäni se on normaalia.
Harvassa sekasaunassa enää saa olla alasti, vaan melkein jokaisessa yleisessä tai kaupallisessa "saunassa" on uima-asupakko. Uima-asut ovat epähygieenisiä, ne keräävät ja levittävät taudinaiheuttajia enemmän kuin iho. Minusta ja monesta muusta tuntuu typerältä istua saunassa vaatekappale päällä. Lisäksi on epätasavertaistavaa, että jotkut ovat asussa ja toiset eivät. Ainoastaan kaikkien alastomuus tai ainakin uima-asujen korvaaminen pyyhkeellä olisi saunaperinteen mukaista. Ukkojen ja akkojen alastomuus on luonnollista, voidaan eriyttää keho seksuaalisuudesta ja tuoda esiin realistinen kehokäsitys. Mielestäni pitäisi olla sellaisia yhteissaunoja, joissa ainakin asut ovat kiellettyjä ja enintään pyyhkeen saa kietoa ympärille. Olisi hyvä, että olisi saunoja, joissa on keskenään erilaisia sääntöjä, ja tiedot olisivat etukäteen näkyvissä netissä ja seinässä. Jokainen saunoja voisi valita mieleisensä saunan. Tietysti jotkut eivät halua minkäänlaiseen saunaan, eikä voida pakottaa.
Olen monesti ajatellut, että jos minulla olisi iso ja näyttävä penis niin kävisin mielelläni sekasaunoissa. Olen huomannut, että isomunaiset miehet aina ehdottelevat sekasaunoja ja ovat niihin innoissaan osallistumassa. Minä minimunana olen aina kieltäytynyt sekasaunasta. Oli se sitten opiskelijapiireissä tai kaveriporukalla. Muut saunovat. Minä istuskelen jossakin sen aikaa.
Ei uimapukua saunaan, kaikki ei ole kuitenkaan pessyt sitä huolella uimahallin jäljiltä.
Mutta miksei pyyhe käy? Yksi kastunut pyyhe on pieni hinta siitä, ettei ahdistu. Ja miksikö ahdistuisi? No kyllähän ihminen aina löytää toisista arvosteltavaa, ja vaikea on kuvitella muita syitä sekasaunalle kuin joko arvioida toisia seksuaalisesti tai muuten vaan.
Ei kiitos.