Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten kukaan voi selvitä oman lapsen kuolemasta?

Vierailija
26.09.2009 |

Olen miettinyt, että miten sellaisesta voi selvitä? Ehkä jos on useampia ja niiden elossa olevien takia on vain jaksettava eteenpäin, mutta jos menettää ainoan tai kaikki? Jokatapauksessa aivan kauhea ajatus ja pelkään sitä itse joka ikinen päivä, että lapsilleni kävisi jotain!

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan kestäisi selväjärkisenä, varmaan tulisin hulluksi tai jotain.

Vierailija
2/66 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka päivä pelkäät, niin pitäisiköhän sun hakea itsellesi apua?

Äitini joskus totesi, että ei sitä koskaan voi unohtaa, mutta ajan kanssa asia pyöristyy. Broidille terveisiä Honkanummelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän olisi luonnotonta, eihän mikään kuitenkaan palaudu entiselleen ja oikean järjestyksen mukaan lasten kuuluu haudata vanhempansa.

Mutta pakko olisi jaksaa jatkaa eteenpäin ja koittaa jossain vaiheessa löytää iloa elämään, varsinkin jos on toisia lapsia on ihan pakko kiskoa itsensä elämään.

Jokainen kai pelkää lapsen kuolemaan, mutta ei sen saa antaa liikaa vaikuttaa elämään, varsinkaan lasten.

Vierailija
4/66 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin tosi paljon kuolemaa ja kaikkea pahaa mitä minulle tai lheisilleni voi tapahtua...kaippa siihen jotain apua pitäisi hakea!

ap

Vierailija
5/66 |
26.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän melko hyvin selvinnyt. Raskasta on ollut, reilu vuosi mennyt. Asiaa pahensi vielä, että asia oli lehdissä ja tuijottelua oli kaupassa jne. Meni pyytämään lisää s-lomaa ja lääkäri oli tokaissut, että pitäisi jo pikkuhiljaa alkaa toipua (aikaa oli mennyt 3 viikkoa!)

Mutta jotkut eivät selviä, tiedän naisia, jotka ovat paikallisessa psyk. sairaalassa tämän asian takia! Naistenlehdissä ja viikonvaihteen iltapäivälehdissä on paljonkin kertomuksia ja moni vuosienkin jälkeen työkyvytön, univaikeuksia, lohdutonta surua..

En selviäisi itse!

Vierailija
6/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on äärettömän sitkeä eläin ja selviytymisvaistot tulevat lopulta pintaan kuten muillakin eläimillä, vaikka suru ja epätoivo olisi kuinka suuri.

Lopultakin jokaisen ihmisen tärkein ihmissuhde on kuitenkin suhde itseensä. Lapsen kuolema tuntuu meistä yltäkylläisyydessä eläjistä luonnottomalta ja siksi vielä raskaammalta kuin se tuntui esimerkiksi esiäideistämme parisataa vuotta sitten, kun vielä lähes jokainen äiti hautasi ainakin yhden lapsensa, suurin osa useampia. Silti lopulta meilläkin elämänhalu yleensä voittaa. Vaikka lapsensa olisikin menettänyt, on itse kuitenkin vielä elossa ja jäljellä ja ajan kanssa se alkaa taas tuntua arvokkaalta.

Tuntuu ehkä varsinkin lapsensa äskettäin menettäneistä julmalta sanoa näin, mutta edes äidilleen se lapsi ei kuitekaan ole sittenkään koko elämä. Onneksi!

Vierailija
7/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun se sattuu omalle kohdalle niin ei siinä oikeasti ole kauheasti vaihtoehtoja. Kyllä sitä on vaan mentävä eteenpäin. Ei se helppoa ollut. Ensimmäinen vuosi oli paha. Ekat pari kk meni yllättävän hyvin. Kai osittain jossain shokissa. Sitten välillä huonommin ja välillä paremmin.

Lapsen kuolema johtui sairaudesta ja mitään ei olisi voitu tehdä toisin. Nykyään olen äärimmäisen ylihuolehtivainen esikoisesta. Pelkään menettäväni myös hänet.

Vierailija
8/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin minulla (myös miehellä) on vieläkin niitä parempia ja huonompia jaksoja.

Meille syntyi kolmoset, poika kuoli kolmen viikon iässä, oli liian pieni ja heikko. Tytöt pääsivät kotiin ja heidän kanssaan elimme onnellista aikaa reilut 5v, joskin elämäämme varjosti suru poikamme kuolemasta. Sitten toisella tytöistä todettiin vakava sairaus ja hän menehtyi 7v iässä. Ainoa eloonjäänyt kolmosista on nyt 15v ja vakavasti sairas.

Kolmosten jälkeen olemme saaneet neljä lasta ja he kaikki ovat ainakin tähän asti olleet terveitä, mutta ylihuolehtivainen huomaan olevani monesti.

Vierailija
9/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tarvii mennä parisataa vuotta taaksepäin.

Vierailija
10/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan sitä vaan on jotenkin selvitä. Maailma kuitenkin jatkaa radallaan, vaikka oma elämä onkin muuttunut lopullisesti.

Tolla yhdellä oli osunut kohdalle kyllä "tosi herttainen" lääkäri. Mun tutuille oli lääkäri sanonut, että jos tarviivat lisää sairaslomaa, niin sanovat vaan. Että hän kyllä kirjoittaa sitä niin paljon kuin tarvii.

Että aika sattumanvaraista on Suomessa nää sairaanhoitoasiat.

Vierailija
11/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei siinä niin käynyt, siis seinähullua ei tullut. Kaikki on toisin kuitenkin, miin kuin laulussa sanotaan "olen suruni päällä mutta en sen yli". Kyllä siitä selviää muttei toivu entiselleen koskaan.

Vierailija
12/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee teistä "mä en selviäisi" ja "mä vähintäänkin sekoaisin" melkoisen itsekäs kuva. Annatte ymmärtää, että ne, jotka ovat lapsensa kuolemasta selvinneet, eivät rakastaneet lastaan yhtä paljon kuin te omaanne.

Vierailija
13/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtäkkiä oltiin vain siinä tilanteessa ja selvittävä oli.. ensin minuutti, minuutilta, tunti tunnilta. Yhtäkkiä oli menny viikko, sitten kuukaus. Kohta oltiin vuosipäivässä jne..

Niin se elämä vaan jatkuu lapsen kuoleman jälkeen, hetkeksi se pysähtyy. Mutta päivä tulee jollon huomaa, et elämä on jatkunut muilla ihmisillä. Ja sitten huomaa et elämän on jatkuttava myös itsellä.

Suru ei katoa, unohtaa ei voi eikä halua. Ajan kanssa oppii elämään sen surun kanssa jonka lapsen kuolema tuo.

Mutta aika parantaa ja aurinko nousee.

Pojan menettänyt äiti

Vierailija
14/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan luona odottamassa meitä. En tiedä miten selviäisin jos olisin ateisti.

Vierailija
15/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minä aina ajattelen, että vauvan kuolemasta selviää paremmin kuin esim. jos jo vanhempi lapsi jää auton alle tai jotain hyvin traagista tapahtuu. En pidä niin pahana jos vaikka vauva syntyy keskosena ja parin viikon taistelun jälkeen menehtyy. Puhun siis ihan vastasyntyneistä. Itse pelkään myös jatkuvasti että lapsilleni tapahtuu jotain, varsinkin kun teinipoika kulkee mopolla liikenteessä.

Vierailija
16/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo aiemmin kirjoittikin; EI OLE MUUTA VAIHTOAHTOA kuin selvitä. Se, mitä selviämisellä tarkoitetaan, vaihtelee kai jokaisen oman käsityksen mukaisesti.

Me menetimme liikenneonnettumuudessa lapsen. Lapsi oli kuollessaan 6-vuotias iloinen pikku eskarilainen. Lapsi kuoli matkalla onnettomuuspaikalta sairaalaan eli meille ei jäänyt sen kummemmin aikaa valmistautua lapsemme menettämiseen.

Ja joo, olen selvinnyt. Koskapa kotonani tätä kirjoitan. Meillä on 3 muuta lasta, 1 vanhempi ja 2 nuorempaa kuin enkelimme. Mutta kyllähän se tuska seuraa varmasti läpi elämän. Ensimmäiset 2 vuotta itkin itseni uneen. Vaikka päivät menivätkin ihan normaalisti, niin sängyssä illanhämärässä se iski. Tuska, ikävä.

Vierailija
17/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole kokenut lapsen menettämistä, niin älä viitsi tulla mutuilemaan miltä tuntuu minkäkin ikäisen lapsen menettäminen. Lapsen menetys on suuri suru, tapahtui se sitten pikkukeskosena tai isompana. Ärsyttää tuollainen surujen arvottaminen. Yhtälailla vauvan vanhemmilla on oikeus surra menettämäänsä lasta kuin teini-ikäisen vanhemmilla.

Vierailija
18/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vauvaakin suree, mutta jos yhteistä elämää on takana esim. 6 vuotta, niin kyllä se on tehnyt ihan erilaisen tunne latauksen.

Itse uskoisin selviäväni paremmin vauvan kuolemasta, kun taas jos 5v. kuopukseni kuolisi, niin siitä en selviäisi koskaan.

Eikä tällä ole tarkoitus vähätellä kenenkään surua.

Vierailija
19/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en todellakaan selviäisi! Elämä on ollut jo muutoinkin yhtä helvettiä ja olen yrittänyt itsariakin, joten jos lapseni kuolisi, en todellakaan enää selviäisi!

Mutta kaipa se Jumala ei sitten anna kenellekään enempää kuin jaksaa kantaa...

Vierailija
20/66 |
27.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelen, että mun lapseni on mummun hoidoossa, niin káuan kuin itse täältä poistun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä