Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohtuullisuus lastenhoitoavun käytössä

14.06.2008 |

Mikä teidän muiden äitien mielestä on kohtuullista,kun antaa hoitoon/hoidattaa lapsiaan esim isovanhemmilla? Eli kuinka usein ja minkälaisten syiden vuoksi lapset menevät yökylään tms. hoitoon? Kysymyksellä tarkoitan tietysti muuta kuin säännöllistä vanhempien työssäkäynnistä johtuvaa päivähoitoa.

Meillä itsellä lapset kyläilevät mummuloissa todella harvoin hoitomielessä, ehkä 4-5krt/vuosi ja silloin yleensä syynä jokin tärkeä meno meillä vanhemmilla ja joskus harvoin esim. viihteellä käynti.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on molemmilla työ, joka vie meitä pois kotoa illaksi/yöksi - en siis raaski olla kotoa pois useinkaan omien menojen takia. Pyrin siihen, että lapsilla on päivähoito ainoa vanhemmista erossa oleminen arkipäivinä, toki joskus voi tulla joku tunnin-kahden mittainen meno ja tarvitaan tuttua lastenlikkaa avuksi. Yleensä siis toinen vanhemmista kotona hoitajana iltaisin/viikonloppuisin, jos toisella menoa.

Yöhoitoon laitan lapset lähinnä silloin, kun työ vie miehen ja minut yhtäaikaa yön yli pois kotoa (pari kertaa vuodessa käy näinkin) sekä kerran/kaksi vuodessa tehdään miehen kanssa kahdenkesken yönylihotellireissu parisuhteen hoitamiseksi. Muutaman kerran vuodessa meillä on viikonloppuiltana lapsenlikka iltayön kotona = laittaa lapset nukkumaan, me olemme sit aamulla jo itse kotona. Lapset tytkkää näistä iltayöhoitajista sekä yökyläreissuista mummolassa tosi paljon - olisivat siellä vaikka koko viikon yhteen putkeen, mutta isovanhemmat jo sen verran vanhoja, etteivät oikeasti jaksaa niin pitkää aikaa 3 ja 6 vilkkaita neitejä.

Mutta meillä on molemmat lapset olleet alusta asti mummolassa yöhoidossa useinkin - matkaa on sen verran, ettei iltahoitoa voi heltä kysyä.

Vierailija
22/24 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä lapset ovat kyllä mummilassa hoidossa noin kerran kuukaudessa. Yleensä ovat siten, että menevät lauantaina iltapäivästä, ovat yön ja tulevat kotiin aamulla/aamupäivästä. Tai vastaavasti menevät perjantaina suoraan päiväkodista ja haemme lapset heti aamulla. Myös sellaisia hoitoja on, että lapset menevät pariksi kolmeksi tunniksi hoitoon ja me käymme miehen kanssa esim. leffassa.

Meillä molemmat lapset rakastavat mummilavierailuja (5 v ja 2 v) ja usein varsinkin isompi pyytää päästä mummilaan. Ja me vanhemmat taas mieluusti vietämme vähän kahdenkeskistäkin aikaa. Käymme ulkona syömässä, leffassa tai vaikka vain arkisilla asioilla kahdestaan. Tai teemme pienen ulkomaanmatkan tai päivämatkan Tallinnaan. Ja samalla tiedämme, että lapsilla on tosi nastaa hoidossa. Emme käy "viihdemielessä" baareissa tms. eli mistään bilettämisestä ei ole kyse. Vaan ihan vain kahdenkeskisestä ajasta, joka on mielestäni parisuhteessa tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noin kerran kuukaudessa tapahtuvat hoidot ovat yöhoitoja, mutta tämän lisäksi meillä isovanhemmat (lähinnä miehen vanhemmat) hoitelevat lapsia ihan tunnin-pari kerrallaankin tarvittaessa. Ovat eläkkeellä ja mielellään lapsiamme hoitavat.

Vierailija
24/24 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin aikoinani yksinhuoltaja, nyt jo 13-vuotiaalle pojalleni, oli äitini työtön. Poika oli noin vuoden ikäisestä alkaen useinkin hoidossa, niin päiväseltään kuin myös öitä. Pisimmillään oli jopa viikonkin vajaa 3-vuotiaana kun kävin lomalla (palkintomatka, ei mulla olis edes ollut varaa ostaa moista lomamatkaa).

Nyt lapsia on kaksi lisää, ja mieskin :-) Keskimmäinen on ollut pari kertaa yöhoidossa mummulla (isoveli mukana), tai oikeastaan ovat olleet kesällä mökillä ja minä ja mies ollaan livahdettu hääpäivän viettoon. Pienin ei ole ollut yötä erossa äidistä vielä kertaakaan, mutta kohtahan se on taas hääpäivä :-)

JOS mummut vaan jaksaa, ja lapset viihtyy, ja vanhemmatkin osaa olla erossa lapsista, niin enpä äe mitään yleispätevää rajaa sille mikä on liikaa. Kun itse olin vielä tarhaikäinen vietin kesäviikot mökillä omien isovanhempieni kanssa. Ikävä oli kova joka sunnuntai-ilta kun vanhemmat lähti, ja jälleennäkeminen kivaa joka perjantai. Maanantai-aamusta perjantai-aamuun aika meni kuin siivillä. Itse asiassa toivon että myös nämä 2 nuorempaa lastanikin saavat nauttia mun äidin seurasta yhtä paljon kun mitä vanhin lapsi on.

Sitten: mun päähän ei oikein mahdu ajatus kovasta alkoholin käytöstä lapsiperheessä, eli kovasti ihmettelen niitä perheitä joissa on pakottava tarve vetää viinaa kaksin käsin, ja siksi laittaa lapsi hoitoon (vaikka vielä kauheampaa on ne tapaukset, jossa vanhemmat kännää ankarasti ja lapset on samassa seurassa eli vanhempien hoidossa). Mutta siis toi edellinen esimerkki on sellainen extreme-juttu, muutoin kaikki ravintola-illat, leffassa käynnit, pienet matkat ym on ihan tarpeellisia niin äideille kuin isille, ja varsinkin heille yhdessä tehtäväksi, joten onhan se tosi kiva jos lapsilla on tuttu ja kiva hoitopaikka!