Ison kauppakeskuksen parkkihallissa nukkui 2 pientä (alle 2v) lasta yksin autossa!
Tämä tapahtui jo perjantaina, mutta painaa mieltä edelleen. Seurasin hetken tilannetta ja kun ei näkynyt vanhempia missään soitin poliisille, ihan vain tiedoksi - jenkeissähän tuosta jo saisi sakkoja!! Poliisi sanoi ettei lapsilla ole hengenvaaraa, kun on lämmin parkkihalli ja happi kyllä riittää autossa, sanoi kuitenkin yrittävänsä tavoittaa auton omistajan puhelimitse.
Toinen lapsista oli vain pari kk vanha ja toinen oli n 1,5v (itsellä n saman ikäiset). Tuntui kauhealta nähdä lapset yksin suljetussa autossa isossa, hämärässä parkkihallissa!!
Mitä te muut olisitte tehneet? Saman, vai sulkeneet silmänne ja jatkaneet matkaa kotiin unohtaen lapset heti kättelyssä? Tapahtuukohan tuollaista usein?
Kommentit (44)
Eihän lapsia saa kotiinkaan jättää yksin nukkumaan, miksi sitten autoon saa?
T- ap
Tuskin äiti kovin kaukana oli. Ja jos lapset nukkuivat.
Ymmärrän kyllä poliisin kannan. Sitten olis eri asia jos lapset huutaisi autossa eikä ketään näkyisi paikalla.
En kyllä itse raaskisi jättää.
Minusta oikeutus jättää lapset autoon on suoraan verrannollinen siihen, kauanko on pois ja siihen, onko autoon näköyhteys.
Itse olen monta kertaa jättänyt pienemmän nukkumaan autoon, kun olen mennyt hakemaan isompaa hoidosta, hän ei siinä kauaa ole joutunut yksin olemaan, mutta minulla on ollut itkuhälytin mukana joten olisin aina heti lähtenyt autolle, jos olisin kuullut hänen heränneen. Parkkihalliin en uskaltaisi jättää sen takia, että siellä on niin paljon ihmisiä, eikä sitä koskaan tiedä, jos joku vaikka päättäisi tehdä jotain pahaa lapsille!
Mutta pointtini oli, että aina kaikki ei ole ihan niin järkyttävää, miltä saattaa näyttää, ehkä vanhemmilla oli itkuhälytin mukana ja toinen vanhemmista " hälytysvalmiina" koko ajan.
Jopa kauppakeskuksen sisäänkäynille oli ihan hyvä matka (n 50 metriä) ja sieltä vielä matkat kauppoihin yms...
Kauheaa lapsille!!
ap
eli tavattiin siellä. Mies oli omalla autolla ja me lasten kanssa toisella.
Yksi lapsista nukahti takapenkille, eikä raaskittu pikku asioinnin takia herättää. Mies jäi viereiseen parkkiruutuun omaan autoon ja minä käväisin kahden muun lapsen kanssa äkkiä hoitamassa asiat.
Mies seurasi vierestä kun ihmiset tuijottelivat autoon ja haukkuivat kovaan ääneen vastuuttomia vanhempia. Mies kyllä sitten yhdelle jo sanoi, että hyvä kun pidätte huolta, mutta hän on kyllä lapsen isä ja vahtii lapsen unta vieressä.
Meillä meni reissuun n. 15-20min. Ihmettelijöitä oli sinä aikana ollut 5 eri ihmistä tai perhettä. Hyvä, että pidetään huoli toisistamme, mutta kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää.
Joskus voi joutua ratkaisemaan, jättääkö lapset hetkeksi autoon nukkumaan ja käy hoitamassa jonkin pakollisen asian, vai herättääkö lapset ja ottaa heidät mukaansa väsymystään huutavina.
Vierailija:
En ymmärrä tuollaista!
Kyllä minäkin jätän lapset autoon. Nukkui tai ei. Jos siis käyn lähikaupassa hakemassa pari tuotetta.
Kauppakeskus on kyllä vähän erijuttu.
Vierailija:
Eihän lapsia saa kotiinkaan jättää yksin nukkumaan, miksi sitten autoon saa?T- ap
Meillä kun lapset menevät päiväunille, saatan lähteä ulos tekemään jotain, mutta minulla on itkuhälytin mukana. Samaten yöllä esim. uutena vuotena lapset nukkuivat sisällä ja me aikuiset ammuimme raketteja ulkona, jälleen itkuhälytin mukana. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija:
Hyvä, että pidetään huoli toisistamme, mutta kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää.
Poliisi sanoi siitäkin tapauksesta, jossa lapset etsivät vanhempiaan Hämeenlinnan yössä, ettei tilanne ollut niin paha kuin miltä se ensin näytti.
no se on varmaan sitten heitteillejättö jos jättää vauvan ulos nukkumaan..... vai pitääkö sielläkin seisoo pitämässä kahvasta kiinni...?
No huhhhuh!
Jos lapset nukkuvat yleensä hyvin ja säännönmukaisesti ja olivat esim. nukahtaneet juuri matkalla kauppakeskukseen, lienee aika todennäköistä, että nukkuvat seuraavan puoli tuntia putkeen. Joten voisin hyvin ymmärtää, että vanhemmat tai ehkä vain yksi päättää käydä nopeasti asioimassa ilman lapsia, jotka pitäisi herättää ja väsyneenä raahata mukana. viisi minuuttia on minusta aika lyhyt aika tehdä kovin kummoisia johtopäätöksiä siitä, että lapset on jätetty heitteille. Ja heillä todellakin saattoi olla se itkuhälytinkin mukana.
on niin kamalaa, mutta vaunuissa saa vauvaa nukuttaa yksin ulkona ihan rauhassa.
Haloo, kyllä kai se vauva nyt vaunuista todennäköisemmin kidnapataan kuin lukitusta autosta.
Ei ole kyllä vielä poliiseja näkynyt. Käyn päivittäin kaupungin keskustassa, jossa lapsi jää kadun varteen autoon nukkumaan ja itse olen 10 metrin säteellä ihmisten näkymättömissä. Ts. olen sisällä liikkeessä siinä kohdalla ja näen suoraan ikkunasta autoon sisälle. Mutta eipä nuo katukyttääjät sitä näe.:)
Vakavasti: Parkkihalliin en jättäisi, sillä haluan jotenkin nähdä auton tarvittaessa koko ajan. Muuten kyllä jätän suruttomasti hereilläkin autoon R-kiskareissujen ajaksi jne.. Eipä siinä kummempaa. Turvallistahan se autossa on vöissä istua. Toista kotona, kun kaatuillaan ja kohelletaan tauotta. Ja turha selittää mitään auton palamisesta. Hohhoh. En tiedä yhtään tapausta, jossa auto olisi edes meinannut syttyä sammuneena. Sen sijaan tiedän tapauksia, joissa lapsi tulee portaat päälleen alas, tippuu sängyltä, tuolista, kaatuu asfalttiin jne.
Eli vanhempien ratkaisu toimi? Lapset nukkuivat eikä heillä ollut mitään hätää?
Eikö se ole tärkeämpää kuin se, että aina toimitaan juuri sinun " säännöilläsi" ?
Lapset ovat erilaisia ja usein omat vanhemmat tuntevat omat lapsensa ja heidän tarpeensa parhaiten. Mikä sinä olet arvostelemaan toisten toimintatapoja, jos kerran mitään ei edes tapahtunut? Aina voi maalata piruja seinille, aina voi jotain tapahtua. Esim. lasten vieminen ulkomaanmatkoille voi olla jonkun mielestä edesvastuutonta, voihan aina jotain tapahtua, kuten tsunami....
Meillä on myös ulkosauna pihan perällä ja sielläkin olemme käyneet hyvillä mielin jopa 1,5-2 tunnin saunareissulla illalla, kun lapsi jo nukkuu. Ikinä ei ole mitään tapahtunut ja olemme testanneet että laite toimii. Mutta lapsi onkin jo taaperoikäinen eikä vähän väliä heräilevä vauva.
Vierailija:
Meillä kun lapset menevät päiväunille, saatan lähteä ulos tekemään jotain, mutta minulla on itkuhälytin mukana. Samaten yöllä esim. uutena vuotena lapset nukkuivat sisällä ja me aikuiset ammuimme raketteja ulkona, jälleen itkuhälytin mukana. Ei mitään ongelmaa.
2 vuotta sitten Englannissa nainen jätti 3kk ja 3-vuotiaan autoon istuimiinsa nukkumaan kun käväisi tien toisella puolen apteekissa. Kun lähti takaisin ylittämään tietä, auto tönäisi naista niin, että meni tajuttomaksi. Kun virkosi lapset olivat jo helteellä kuolleet autoon. 3-vuotias oli rimpuillut kuollessaan niin, että käsistä oli nahka pois kun oli yrittänyt turvavöistä eroon.
Muistan kun katsoin vuosi sitten ohjelmasta tehtyä dokumenttia ja itkin...
Harvinaistahan se on, että jotain sattuisi, mutta siinähän saavat syyttää itseään.
En ymmärrä tuollaista!