Ison kauppakeskuksen parkkihallissa nukkui 2 pientä (alle 2v) lasta yksin autossa!
Tämä tapahtui jo perjantaina, mutta painaa mieltä edelleen. Seurasin hetken tilannetta ja kun ei näkynyt vanhempia missään soitin poliisille, ihan vain tiedoksi - jenkeissähän tuosta jo saisi sakkoja!! Poliisi sanoi ettei lapsilla ole hengenvaaraa, kun on lämmin parkkihalli ja happi kyllä riittää autossa, sanoi kuitenkin yrittävänsä tavoittaa auton omistajan puhelimitse.
Toinen lapsista oli vain pari kk vanha ja toinen oli n 1,5v (itsellä n saman ikäiset). Tuntui kauhealta nähdä lapset yksin suljetussa autossa isossa, hämärässä parkkihallissa!!
Mitä te muut olisitte tehneet? Saman, vai sulkeneet silmänne ja jatkaneet matkaa kotiin unohtaen lapset heti kättelyssä? Tapahtuukohan tuollaista usein?
Kommentit (44)
Kun tulin takaisin, isäni oli hävinnyt ja vauva nukkui yksin autossa. Olin kieltämättä vähän hämmästynyt. No sieltähän hän kurkkasikin viereisen liikkeen ovelta ja tuli paikalle, kun näki minun tulleen asioilta.
En viitsinyt alkaa marmattaa, isäni on syntynyt 30-luvulla ja kasvattanut lapset 70-luvulla ilman mitään turvaistuimia sun muita, joten en jaksa (taas) aloittaa keskustelua nykyajan varotoimenpiteistä. Se mikä meille on luontevaa, voi " entisajan" ihmisistä tuntua miltei liiottelulta.
Olin toissa talvena lähdössä talvi-iltana aika myöhään hakemaan lasta harrastuksista. Jostain kuului vauvan itkua, ajattelin että läheisestä rivitalosta. No eikös mitä, meidän auton edessä oli parkissa auto jossa parikuinen vauvaraukka huusi aivan täysiä, oli varmaan huutanut jo aikansa, koska oli kovin hädissään. Ei ollut minkään talon vieressä tms. Vauvan sylissä oli itkuhälytin.
No, soitin poliisille, joka kysyi rekisterinumeron ja sanoi yrittävänsä soittaa omistajalle. Pyysi minua jäämään paikalle ja odottamaan joko vanhempaa tai poliisia. Pian äiti sitten juoksikin paikalle, oli ollut kadun toisella puolella vähän kauempana olevassa isossa rivitaloyhtiössä kylässä ja näköjään itkuhälytin ei ollut toiminut.
Siis oikeesti kauheeta! Ajatelkaa, miltä vauvasta tuntui herätä yksin pimeässä ja kylmässä autossa. Kirjoitin aiheesta yleisönosastoon ja sain paljon kannustavaa palautetta.
kaikki kai tajuaa, että kun lapsen jättää yksin niin jotain ikävää VOI tapahtua. Ja kun tarpeeksi monta kertaa lapsia jätetään yksin niin varmasti jotain tapahtuu. Ja yksikin kerta on liikaa.
Aivan kuten se vastikään yksinjätetyn 5-vuotiaan kuolema tulitikkuleikin seurauksena. 5-vuotiaita varmaan jätetään kotiin " hetkeksi" aika useinkin ja joskus sitten käy näin.
Ap teit oikein. En ihan oikeasti IKINÄ MISSÄÄN TILANTEESSA voisi kuvitella jättäväni lapsiani yksin parkkihalliin!
Minä uskoin myös ettei jo 7-vuotias (aina niin vastuuntuntoinen etc) koske vaarallisiin esineisiin, mutta olipas saanut käteensä kauhean haavan kun oli ottanut suihkukaapin korista käteensä kertakäyttöisen partakoneen jolla säärikarvojani höylään. Jollen olis ollut kotona....