Pituuskasvu kuukautisten alkamisen jälkeen
Hieman huolettaa tuo tytön kohtalo, kun kuukautiset alkoivat niin aikaisin. Hän on muutenkin ollut omanikäisistään sieltä lyhyemmästä päästä ja kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana. Nyt hän on 12-vuotias ja pituus noin 154-155. Me vanhemmat olemme 166 ja 191, mutta se ei taida nyt tässä kohtaa auttaa.
Minkä verran teidän tytöt ovat saaneet lisää pituutta kuukautisten alkamisen jälkeen? Mahtaako tässä olla enää toivoakaan että tyttö kasvaisi 169-senttiseksi, niin kuin jotkut laskurit ovat ennustaneet?
Kommentit (47)
Ihan yksilöllistä tuo on, keskimäärin viitisen senttiä lisääntyy pituus kuukautisten alkamisen jälkeen. Osa ei toki enää kasva, osa venyy yli kymmenenkin senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiseni alkoivat viime maaliskuussa. Wikipediassa luki, että kuukautisten alun jälkeen tytöt kasvavat noin 5 senttiä, jotkut vielä enemmän ja jotkut vähemmän. Ja että kuukautisten alkaessa kasvupyrähdys on yleensä jo takanapäin. Onko tämä totta? Olen kohta 13 ja vain 145 senttiä pitkä. Joskus ekaluokalla olin luokan pisimipä tyttöjä, myöhemmin kaikki kasvoivat ohi. Ei minulla edes ole ollut mitään kasvupyrähdystä! Pitäisikö uskoa tuohon vai onko se jonkun omasta päästä keksimää tekstiä?
Ole vain huoleti. Se on yksilöllistä, joillakin kasvupyrähdys voi alkaa jo 9-vuotiaana, joillakin vasta 16-vuotiaana. Itseäni harmitti seiskaluokalla se, kun noin 156 senttiä pitkät kaverini valittivat itseään lyhyiksi, kun itse olin ainakin kymmenen senttiä heitä lyhyempi ja olin ihan sinut pituuteni kanssa. Jaksoin kärsivällisesti odottaa kasvupyrähdyksen alkua, 15-vuotiaana se alkoi. Seiskaluokan ja ysiluokan välillä kasvoin 146 sentistä 153 senttiin eli seitsemän senttiä. Ollessani 18-vuotias loppupituuteni jäi 167 senttiin, joka taitaakin olla naisen keskimitta. Kuukautiseni alkoivat samana vuonna kun täytin 12. Muistathan että kaikki ovat yksilöitä, useimmilla kasvupyrähdys alkaa aikaisemmin, mutta heitäkin on paljon joilla se alkaa myöhemmin. Sinäkin voit olla yksi heistä.
Olin kuukautisten alettua 13 vuotta ja en kasvanut sen jälkeen enää senttiäkään. Jäin 154cm se oli tuolloin kova paikka, kun kaikki kaverit oli yli 10cm pidempiä. Nyt jännitän tyttäreni puolesta , joka alkaa olemaan siinä iässä että menkat alkavat pian ja on saman pituinen kuin minä. Olin 23 vuotias kun minut mitattiin neuvolassa ja sain edelleen tuomioksi 154 cm . Kolmannen synnytyksen jälkeen minulla oli aivan hirvittävän pohje ja nivel säryt 24/7 Naureskelin kaverilleni et alamäki alkoi ja alan kutistumaan 😀 Oli pakko lopulta mennä lääkäriin niiden hirveiden kipujen takia ja tietysti siinä jo mietti kaikki mahdolliset sairaudet läpi. Mitään ei verikokeista löytynyt ja lääkäri päätti lopulta mitata minut ja oli siinä pudota silmät päästä , kun pituutta oli tullut 5cm lisää. No ei se 40 vuotiaana paljon enää lohduta, mut melkeen 160cm ;-)
Kuukautiseni alkoivat kun olin 12-vuotias ja 158cm.
15-vuotiaana tuli pituuspyrähdys ja yhtäkkiä olinkin jo 173cm.
17-18-vuotiaana tuli vielä pari senttiä, eli lopullinen pituuteni on 175cm.
Minulla itselläni alkoi kuukautiset 12-vuotiaana ja olin silloin 166cm pitkä enkä sen jälkeen paljoa kasvanut. Olen nykyään siis 168cm.
Itellä alkoi 10 vuotiaana, en muista kuinka pitkä silloin olin, mutta aina olen ollut ikätovereitani lyhyempi. Ja kasvoin kyllä täyteen mittaani (160cm) joskus 9luokalla/ammattikoulussa.