Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pituuskasvu kuukautisten alkamisen jälkeen

Vierailija
09.02.2013 |

Hieman huolettaa tuo tytön kohtalo, kun kuukautiset alkoivat niin aikaisin. Hän on muutenkin ollut omanikäisistään sieltä lyhyemmästä päästä ja kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana. Nyt hän on 12-vuotias ja pituus noin 154-155. Me vanhemmat olemme 166 ja 191, mutta se ei taida nyt tässä kohtaa auttaa.

Minkä verran teidän tytöt ovat saaneet lisää pituutta kuukautisten alkamisen jälkeen? Mahtaako tässä olla enää toivoakaan että tyttö kasvaisi 169-senttiseksi, niin kuin jotkut laskurit ovat ennustaneet?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hieman alle 11-vuotias kun omat kuukautiset alkoivat, mutta en jaksa muistaa minkä pituinen silloin olin.

Kiitoksia kaikille vastanneille, ei kai tässä auta kuin odottaa miten tytön käy. Kyllä hän nykyiselläkin pituudella pärjäisi elämässä ihan hyvin, mutta sitä vaan toivoo lapselle vähän enemmän kuin mitä itse on saanut :-)

Ap

Vierailija
22/47 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoivat kun olin 12-vuotias ja 160 cm pitkä ja kasvoin siis 175-senttiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytön kuukautiset alko joskus 11-12v iässä, en muista tarkalleen pituutta, mutta aina on ollut luokkansa lyhyimpiä. Nyt sitten tyttä on 15v ja 155cm, ei ole enää kasvanut vuoteen. Kasvupyrähdystä ei koskaan tullutkaan. Lääkäri totesi että on ihan normaalimittainen, voi tulla geeneistä. Äiti 165, isä 178. Isoisät 175 ja 180 ja isoäidit n. 160-165. Noin lyhyttä ei lähisuvusta löydy.

Kilpirauhasarvoja on seurattu (välillä viitearvojen ulkopuolella), mutta pituuskasvun on koko ajan todettu olevan normaali. Nyt lääkäri väitti ettei tytöillä aina ole kasvupyrähdystä ollenkaan.

Millä sitä pystyy lohduttamaan tyttöä, joka jäin minua 10 senttiä lyhemmäksi. Oli sees se 5 senttiä vielä tullut... Tosi paha mieli on nyt kun puhuin asiasta lääkärin kanssa.Tyttö itki jo asiaa. Ei uudet korkkaritkaan lohduta.

Vierailija
24/47 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuohon teoriaan ensinkään. Itse kasvoin vielä noin 8-9cm. Ja veljeni lapsella alkoi 9-vuotiaana ja tytöstä (nyt jo aikuinen siis) tuli tooosi pitkä.

Vierailija
25/47 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kuukautiset 12-vuotiaana ja siihen loppui kasvu, tai sentin kasvoin sen jälkeen, minusta tuli 161-senttinen. Tyttärelläni ollut aika lailla sama, hän on nyt 13 eikä ole enää kasvanut, hän on 163-senttinen. Hänellä ennuste oli pitkän isän takia huomattavasti suurempi pituus, mutta tuntuu tämä meidän suvun pätkyys olevan hyvin voimakkaasti periytyvä piirre ;-)

Vierailija
26/47 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmalla tyttärellä alkoi 13 v ja on jatkanut hidasta pituuskasvua ainakin 19 v asti. nuoremmalla alkoi 15 v ja nyt 17 v kasvaa vielä, hitaammin.

Vierailija
27/47 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 13-vuotiaana kuukautiset, olin silloin 161 cm. Kasvoin siitä vielä 9 cm ja olen siis nykyisin 170 cm. Aika yksilöllistähän tuo tuntuu olevan, mutta ei se kasvu missään nimessä automaattisesti lopu kuukautisten alkamiseen.

Vierailija
28/47 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuukautistan jälkeen tai ei, saman pituinen hänestä kuitenkin ois tullu.

Vierailija
29/47 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkoi kun olin 14-vuotias, olin silloin 168 cm pitkä. Tuon jälkeen kasvoin vielä 182 cm pitkäksi.

Vierailija
30/47 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olisi parempi olla 170 cm kuin 160 cm?! Oletteko te ihan pässejä?

Vierailija
31/47 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 21:20"]

Mitä väliä sillä edes on, jos jää lyhyemmäksi?Onko pienissä ja siroissa naisissa jotain vikaa?

[/quote]

Lyhyys ei tarkoita sitä, että olisi siro.

Vierailija
32/47 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana ja olin 158cm pitkä.En enää kasvanut.

Vierailija
33/47 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi seiskaluokan keväällä ollessani 13v5kk. Olin tuolloin 162 cm pitkä ja saavutin lopullisen pituuteni 168.5 cm vasta 18-vuotiaana lukiossa.

Mitä väliä sillä edes on, jos jää lyhyemmäksi?Onko pienissä ja siroissa naisissa jotain vikaa? Itse olisin mieluusti jäänyt lyhyemmäksikin, vaikken mikään pitkä olekaan.

Vierailija
34/47 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne kun olen 14-vuotias ja 152 cm enkä välttämättä kasva enää ja muut sanovat olleensa vuoden nuorempina 10 senttimetriä pidempiä.. :D

Vierailija
35/47 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, nuoriso on nostanut aloittamani vanhan ketjun ylös. Oli mukava lukea lisää vastauksia. Tyttö on nyt 13,5-vee ja 159cm tai jotain sellaista. Terveydenhoitaja oli hänelle sanonut, ettei välttämättä kasva enää kun kuukautiset ovat alkaneet. No hän jäi juuri eläkkeelle, ehkä edustaa vanhaa koulukuntaa ja vanhaa tietoa?

Tsemppiä teille kaikille malttamattomille, minäkään en jaksaisi odottaa että näen, miten tässä käy. Tuo vähän alta 160cm on ihan jees ja onhan tyttö saanut isältään edes paksut hiukset, jos ei nyt sitten sitä pituutta saanutkaan. Kyllä niitä ilonaiheita on enemmän kuin muutaman sentin sureminen :-)

Ap

Vierailija
36/47 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 02:31"]

Kas, nuoriso on nostanut aloittamani vanhan ketjun ylös. Oli mukava lukea lisää vastauksia. Tyttö on nyt 13,5-vee ja 159cm tai jotain sellaista. Terveydenhoitaja oli hänelle sanonut, ettei välttämättä kasva enää kun kuukautiset ovat alkaneet. No hän jäi juuri eläkkeelle, ehkä edustaa vanhaa koulukuntaa ja vanhaa tietoa?

Tsemppiä teille kaikille malttamattomille, minäkään en jaksaisi odottaa että näen, miten tässä käy. Tuo vähän alta 160cm on ihan jees ja onhan tyttö saanut isältään edes paksut hiukset, jos ei nyt sitten sitä pituutta saanutkaan. Kyllä niitä ilonaiheita on enemmän kuin muutaman sentin sureminen :-)

Ap

[/quote]

Juu, ei kannata alkaa suremaan. Tuo 159:kin on varsin hyvä pituus naiselle. Monet miehet tykkää pienistä naisista, eikä tuokaan ole edes sieltä lyhimmästä päästä vaan 159-senttisiä on paljon.

Vierailija
37/47 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul alko 11-vuotiaana olin 160 ja oon nyt 170. Anna vaa sun lapselle maitoo joka aamu ja yö nii kyl sw kasvaa.

Vierailija
38/47 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituuskasvu tytöillä n. 5 cm kuukautisten alk jlk. Mikä huolettaa? Se, ettei tyttärenne pääse mallimarkkinoille? Cannot be helped. Sorry.

Vierailija
39/47 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olisi parempi olla 170 cm kuin 160 cm?! Oletteko te ihan pässejä?

Juuri noin!

Vierailija
40/47 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiseni alkoivat viime maaliskuussa. Wikipediassa luki, että kuukautisten alun jälkeen tytöt kasvavat noin 5 senttiä, jotkut vielä enemmän ja jotkut vähemmän. Ja että kuukautisten alkaessa kasvupyrähdys on yleensä jo takanapäin. Onko tämä totta? Olen kohta 13 ja vain 145 senttiä pitkä. Joskus ekaluokalla olin luokan pisimipä tyttöjä, myöhemmin kaikki kasvoivat ohi. Ei minulla edes ole ollut mitään kasvupyrähdystä! Pitäisikö uskoa tuohon vai onko se jonkun omasta päästä keksimää tekstiä?