Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolaina-kysely. Paljonko saitte lainaa ja mitkä oli tulot?

Vierailija
08.02.2013 |

Kyselen mielenkiinnosta että mitkä ovat esim.pankkien väliset erot näissä.

Mies parivuotta sitten olisi saanut yksin lainaa 140 000e ja kuukausitulo oli tuolloin nettona n.2500e brutto n.3500e. Pankki oli Nordea.

Lasketaanko lainaa hakiessa lapset miinuksena,meneehän heihin rahaa?

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä bruttotulot on yleensä reilut 70 000€/vuosi, hiukan vaihtelua.

Otimme vuosi sitten lainaa 180 000€, rivarineliö maksoi 150 000€ ja remonttiin laitoimme haisemaan 30 000€, saimme uudenveroisen/mieluisan. Emme tarvinneet takaajia.

Meille yritettiin tuputtaa enemmän lainaa, virkailija siinä selvitti että "yleensä teidän tuloilla otetaan ainakin 250 000€ lainaa".

Elämme säästeliäästi, ei ole vippejä, autolainoja, ellostilejä. Kaksi "kuluerää" eli lasta on taloudessa. Jos ajat huononee niin uskon että helpommin eroon pääsee alle 200 000€ rivarineliöstä kuin uudesta omakotitalosta.

Varmaan noinkin, mutta ei isommista kaupungeista saa rivitaloneliötä alle 200 000. Meillä maksoi kolmio 225 t noin 8 vuotta sitten, keskustaan 3 km. Ostettiin omakotitalo, koska rivitaloyhtiössä tuli isoja, kalliita remontteja.

Vierailija
62/135 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perä-Hikiän kerrostalosta haaveileville.

Minä olen sairaanhoitaja ja mies lukion lehtori. Kolme lasta ja Helsingissä asutaan. 335 000 euroa lainaa, kun ei vähemmällä täällä pärjää. Mulla brutto 3200 ja miehellä brutto 4300.

Lainaa ei oltaisi saatu ilman henkilötakausta.

päättelit että haaveillaan kerrostalosta perä-hikiällä..? Hienoa myös että mainitsit oikein ammatit vaikka en tätä kysynytkään :)

Asun itse tällähetkellä Vantaalla,muutin rakkauden perässä Helsingistä jossa olen syntynyt. Täten joku haju myös pk-seudun tontti yms.hinnoista.

Ainiin,olen tradenomi(äitiyslomalla) ja mieheni insinööri juuri ylennetty sellainen.

ap

takaa sivistynytt vastausta;) Siis tuo sh ja rehtori...

Lehtori=virassa oleva opettaja. Rehtori=koulun johtaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot yhteensä n. 115 000€/vuosi (ei lapsia) ja ollaan juuri hakemassa uutta asuntolainaa omakotitaloon; 470 000€.

Vierailija
64/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin myöntämän lainan määrä riippuu aina siitä harkinnasta, jonka joku henkilö pankissa tekee lainanhakijasta. Ei ole mitään tiettyä kaavaa. Samasta pankin konttorista voi eri henkilöiltä saada lainaa eri maksimisummat ja eri ehdoilla. Lainaa kannattaakin hakea mahdollisimman monesta paikasta samoilla tiedoilla ja valita sitten sopivin. Joku voi tarjota esim. haettua pienempää summaa. Tärkeintä on kuitenkin varmistaa, että pystyy hoitamaan takaisinmaksut myös silloin, jos korko nousee esim. 3% - yksikköä.

"Juju" han on että kun ensin hakee omasta pankista lainan ja sitten menee toiseen pankkiin neuvottelemaan niin monesti sen vanhan pystyy vaihtamaan halvempaan. Huolimatta siitä olitko kyseisen pankin asiakas vai et. Sillon kun asuntolainavaihdosta ollaan tekemässä ja hakijalla on tulot / vakuudet kunnossa, niin pankin ovat enemmän kuin halukkaita nappaamaan tämän asiakkaan asuntolainoineen. Jos hakisit suoraan uutta lainaa uutena asiakkaana niin mahkut pienemmät.

Vierailija
65/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bruttotulot yhteensä n. 115 000€/vuosi (ei lapsia) ja ollaan juuri hakemassa uutta asuntolainaa omakotitaloon; 470 000€.

Saitteko lainaa? 

Meillä nimittäin noin 92 000 e/vuositulot (1 lapsi) ja yritettiin hakea lainaa omakotitalon rakentamisprojektia varten (410 000e), mutta ei irtoa. 

Olemme pettyneitä ja hämmästyneitä sillä ollaan hoidettu tunnollisesti kaikki raha-asiat aina ja pankin kanssa hyvää pätää. Asiakassuhde on vanha ja jo kolmatta kymmenettä vuotta.

Hämmästyttää kun kuulee tarinoita, että toiset saa lainaa tuosta vaan ja sitten välillä tuntuu että kiven allahan nuo ovat. Ainakin meidän tapauksessa.

Ei heitellä hanskoja vielä tiskiin, vaan kokeillaan uusiksi, mutta ei vielä tiedetä millä eväillä...

Vierailija
66/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitteko lainaa? 

Meillä nimittäin noin 92 000 e/vuositulot (1 lapsi) ja yritettiin hakea lainaa omakotitalon rakentamisprojektia varten (410 000e), mutta ei irtoa. 

Olemme pettyneitä ja hämmästyneitä sillä ollaan hoidettu tunnollisesti kaikki raha-asiat aina ja pankin kanssa hyvää pätää. Asiakassuhde on vanha ja jo kolmatta kymmenettä vuotta.

Hämmästyttää kun kuulee tarinoita, että toiset saa lainaa tuosta vaan ja sitten välillä tuntuu että kiven allahan nuo ovat. Ainakin meidän tapauksessa.

Ei heitellä hanskoja vielä tiskiin, vaan kokeillaan uusiksi, mutta ei vielä tiedetä millä eväillä...

Siis hakisitteko koko summan lainaa? Eikö teillä ole omia säästöjä ollenkaan?

Tuohan on yli 400 % teidän bruttotuloista, ei mikään pankki tuollaista lainaa myönnä.

Vierailija
67/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyy ihan omaisuutta meiltä, tulot eivät kovin kovaa luokkaa mutta riittävät, lainarahaa ei saada. Ollaan samassa tilanteessa kun moni muukin. Oli kyseessä yrityslaina, laina remontteihin tai kodinkoneisiin saati asuntolaina niin noiden kanssa ollaan spesiaalitiukkoja.

Pankit eivät myönnä edes joustoluottoa helposti. Tähän on nyt vaan tultu ja sinnikkääst pitää vaan yrittää jotain. Elämä on kovempaa kun näkkileipä tällä hetkellä..

Vierailija
68/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 2700 nettotuloilla lainaa 190 000.

Vierailija
69/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot noin 4800 euroa kuussa, lainaa 220000 euroa.  Ja nämä siis yksin. Kallista on asuminen pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
70/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyy ihan omaisuutta meiltä, tulot eivät kovin kovaa luokkaa mutta riittävät, lainarahaa ei saada. Ollaan samassa tilanteessa kun moni muukin. Oli kyseessä yrityslaina, laina remontteihin tai kodinkoneisiin saati asuntolaina niin noiden kanssa ollaan spesiaalitiukkoja.

Pankit eivät myönnä edes joustoluottoa helposti. Tähän on nyt vaan tultu ja sinnikkääst pitää vaan yrittää jotain. Elämä on kovempaa kun näkkileipä tällä hetkellä..

No kyllä pitäisi saada pankilta jonkin sortin lainaa, jos tuloja on - onhan teillä luottotiedot tallella? (oletan olevan mutta ei sitä koskaan tiedä)

Kannattaa koittaa kilpailuttaa lainaa netistä, vaikka ei ole kyllä mitään takeita että pääsisit halpaan tarjoukseen. Jos muita vaihtoehtoja ei vaan ole, niin mikäs siinä yrittäessä. Näin meillä tehtiin.

Mielestäni ajat eivät ole sinänsä muuttuneet kovinkaan paljoa, pankki lainaa kyllä jos näkee lainaajassa tai lainaajissa pienen riskin. Kaikki on laskelmoitua ja ketään syrjitä naaman perusteella. Pisnes is pisnes terveisin Suomen Pankki

Vierailija
71/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä pitäisi saada pankilta jonkin sortin lainaa, jos tuloja on - onhan teillä luottotiedot tallella? (oletan olevan mutta ei sitä koskaan tiedä)

Kannattaa koittaa kilpailuttaa lainaa netistä, vaikka ei ole kyllä mitään takeita että pääsisit halpaan tarjoukseen. Jos muita vaihtoehtoja ei vaan ole, niin mikäs siinä yrittäessä. Näin meillä tehtiin.

Mielestäni ajat eivät ole sinänsä muuttuneet kovinkaan paljoa, pankki lainaa kyllä jos näkee lainaajassa tai lainaajissa pienen riskin. Kaikki on laskelmoitua ja ketään syrjitä naaman perusteella. Pisnes is pisnes terveisin Suomen Pankki

Kyllä vain aikaisemmin sai paljon helpommin luottoa,ei sen väliä mitä mutta kyllä sitä tuputettiin lähes. Nyt kun pankit ovat huomanneet että ihmisten maksukyky kuivuu niin jarrua on laitettu päälle.

Johan tässä on yli 350000 maksuhäiriömerkintää saatu raavittua kasaan. Syytä ollakkin varovainen kun näin heikkojen korkojen aikana tulosten raapiminen on vaikeampaa muutenkin. Luottotappiot pyritään minimoimaan yhä tarkemmin kuni aikaisemmin.

Vierailija
72/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla koskaan kysytty paljonko saataisiin lainaa, vaan laskettu ihan itse mihin meillä on realistisesti varaa ja millaisen lainasumman kanssa voidaan yöt nukkua. Aiempi laina oli 85t€, sen myynnistä jäi 10v myöhemmin vähän pesämunaa ja vaihdettiin isompaan (osakkeesta isoon omakotitaloon) ja lainaa tarvittiin 125t€. Saatiin ilman ongelmia. Bruttotulot 33t€ ja 30t€, pienituloisia siis. Ja kaksi lasta oli olemassa tämän toisen lainan kohdalla, molemmilla vakituiset työpaikat mutta toinen vanhempainvapaalla. Ensimmäistä lainaa hakiessa pätkätyöläisiä vastavalmistuneita, ei lapsia.

Meillä on kuta kuinkin samanlainen tilanne tulojen ja historiankin puolesta ja kun vaihdettiin omakotitaloon, saatiin ilman ongelmia 135 tuhatta euroa.

Vierailija
73/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis milloinkahan te olette noita lainoja hakeneet? Meillä vuositulot bruttona noin 60 000, säästöjä tosin vain 12 000. Ei saada mitään lainaa ja vuokralla sinnitellään :O

Vierailija
74/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis milloinkahan te olette noita lainoja hakeneet? Meillä vuositulot bruttona noin 60 000, säästöjä tosin vain 12 000. Ei saada mitään lainaa ja vuokralla sinnitellään :O

Omaan pankkiin vaan, smokki päälle ja sormet ristiin.

Ei vaan, kyllä asuntolainaa saa kun hakijoita on kaksi, joilla molemmilla tuloja ja luottotiedot kunnossa.

Säästöjä tarvitaan tietenkin käsirahan verran, mutta sen voi ottaa muuta kautta esim. kilpailuttamalla kulutusluoton verkon tai mieluiten pankin kautta edullisemman koron takia.

Keinoja on monia ja täysin p-aukisena ei tietenkään mitään lainoja saa, mutta kannattaa vaan kahlata eri paikkoja läpi. Jos ei muuten onnista, niin sitten vaan vuokralla asumista ja rahan säästämistä vuoden tai kahden ajan. Tämän jälkeen sama ruljanssi uusix.

Ei se sen kummoisenpaa ole.

Vierailija
75/135 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa pankilta 158 000e

Itse laitoimme 20 000e

Tulot brutto: 3400e ja 2000e(kun töissä)

+bonukset

Itse viimeisillään raskaana eli tiedossa oli tulojen tippuminen. Ei estänyt lainan saantia.

Pankki Nordea, vuosi 2016

Vierailija
76/135 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa pankilta 158 000e

Itse laitoimme 20 000e

+bonukset

Itse viimeisillään raskaana eli tiedossa oli tulojen tippuminen. Ei estänyt lainan saantia.

Meillä taas Nordea nimenomaan EVÄSI lainan saannin koska se oli kiikun kaakun ja koska olin raskaana (6kk), niin tähän typpäsi tuo haku.

Onneksi Osuuspankista sitten hoitui eli kyllä pankkikohtaisia eroja todella on. Pistää ihan miettimään että oliskohan jopa virkailijakohtaisia eroja? Tämä olisi älytöntä mutta olisinko voinut saada Nordea lainan jos eri virkailija koska oli todella kiikun kaakun tuo. Kävi tämä virkailija vielä konsultoimassakin jostain. Mene ja tiedä, laina on nyt vihdoin saatu ja oma koti :-)

Vierailija
77/135 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa pankilta 158 000e

Itse laitoimme 20 000e

+bonukset

Meillä taas Nordea nimenomaan EVÄSI lainan saannin koska se oli kiikun kaakun ja koska olin raskaana (6kk), niin tähän typpäsi tuo haku.

Onneksi Osuuspankista sitten hoitui eli kyllä pankkikohtaisia eroja todella on. Pistää ihan miettimään että oliskohan jopa virkailijakohtaisia eroja? Tämä olisi älytöntä mutta olisinko voinut saada Nordea lainan jos eri virkailija koska oli todella kiikun kaakun tuo. Kävi tämä virkailija vielä konsultoimassakin jostain. Mene ja tiedä, laina on nyt vihdoin saatu ja oma koti :-)

Korjaan, "pankin koti", ei oma koti. Koti on silloin oma, kun se on maksettu. Eipäs mennä asioiden edelle! Onnea silti uuden asunnon johdosta, vaikka ei se teidän olekaan. hihih

Vierailija
78/135 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttona yhteenlasketut vuositulot noin 100 000 minulla ja miehelläni.

Lainaa olisi ilmeisesti mies saanut jo yksinään noin 200 000. Emme kuitenkaan halunneet/tarvinneet/uskaltaneet ottaa liian isoa lainaa.

Otimme yhdessä 175 000 (säästöt 20 000) josta nyt jäljellä 130 000. Asumme ihanassa vanhassa puutalossa lähellä ison kaupungin keskustaa, johon meillä on varaa tehdä ilman lainan ottamista remonttiakin, kun asuntolainanlyhennys on tarpeeksi pieni.

Rahaa on jäänyt myös matkusteluun, ravintoloihin, muuhun elämiseen mukavasti. En halua laittaa kaikkia tulojani seiniin.

Vierailija
79/135 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4400 kuussa brutto, säästöjä kymppitonni. Olisin saanut 270 000 lainaa, otin 100 000. Asunto oli sen verran landella, että työmatka oli 50km suuntaansa mikä oli talvisin vähän kyllä. Toisaalta luonto oli lähellä.

Lainan maksoin 8 vuodessa ja nyt olen ollut 5 vuotta velaton. Sen talon olen jo myynyt ja rakentanut uuden, ja muitakin sijoituksia on. Kyllä kannatti.

Vierailija
80/135 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Money loves money kirjoitti:

4400 kuussa brutto, säästöjä kymppitonni. Olisin saanut 270 000 lainaa, otin 100 000. Asunto oli sen verran landella, että työmatka oli 50km suuntaansa mikä oli talvisin vähän kyllä. Toisaalta luonto oli lähellä.

Lainan maksoin 8 vuodessa ja nyt olen ollut 5 vuotta velaton. Sen talon olen jo myynyt ja rakentanut uuden, ja muitakin sijoituksia on. Kyllä kannatti.

Aika vikkelään maksoit lainan pois. Hyvät sulle. Mulla samat tulot ja lähelläkään maalia. Pitäisi varmaan katsoa kulutuskäyttäytymistä tarkemmin.