Asuntolaina-kysely. Paljonko saitte lainaa ja mitkä oli tulot?
Kyselen mielenkiinnosta että mitkä ovat esim.pankkien väliset erot näissä.
Mies parivuotta sitten olisi saanut yksin lainaa 140 000e ja kuukausitulo oli tuolloin nettona n.2500e brutto n.3500e. Pankki oli Nordea.
Lasketaanko lainaa hakiessa lapset miinuksena,meneehän heihin rahaa?
Kommentit (135)
miellä nettotulut yhteensä n. 5000e/kk.
Talolainaa on n. 130 000e ja remppalainaa tollaset 12 000e. Asutaan ruuhkasuomessa omakotitalossa. Kohta on puolet lainasta maksettu, joten kyllä tossa vielä maksamista riittää.
Vierailija kirjoitti:
Money loves money kirjoitti:
4400 kuussa brutto, säästöjä kymppitonni. Olisin saanut 270 000 lainaa, otin 100 000. Asunto oli sen verran landella, että työmatka oli 50km suuntaansa mikä oli talvisin vähän kyllä. Toisaalta luonto oli lähellä.
Lainan maksoin 8 vuodessa ja nyt olen ollut 5 vuotta velaton. Sen talon olen jo myynyt ja rakentanut uuden, ja muitakin sijoituksia on. Kyllä kannatti.
Yli 1000€/kk pelkkään lyhennykseen. Tämän päälle korot, joita on 13...5 vuotta sitten vielä ollutkin + muut menot. Lienee mahdollisen rajoilla, mutta ettei olisi vähän nettilisää jutuissa. Tuosta palkasta joutuu jo maksamaan verojakin ihan huomattavasti.
Ei se palkka koko ajan sama ollut, muistaakseni lainan loppupuolella 5300/kk mutta joo kyllähän sitä sai maksaa. Jotain 1300 maksoin kuussa parhaimmillaan. Oli siinä kyllä yksi 7kk:n lyhennysvapaakin välissä. Ei paljon autoja vaihdeltu.
Kertokaa, hyötyykö ensiasunnon ostaja jotenkin lainaa hakiessa?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, hyötyykö ensiasunnon ostaja jotenkin lainaa hakiessa?
Vapautus varainsiirtoverosta lähinnä, jos se nyt suoranaisesti kysyttyyn asiaan liittyy. Yleensä sekin joudutaan maksamaan lainalla, joten siinä mielessä se liittyy.
Erotessa ostin talon, 130 t E lainaa. Osuuspankista sain helposti, brutto 6500 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vanhaa lainaa taisi olla jotain 65k€ ja uutta lainaa otettiin 225k€. Kyseessä siis asunnonvaihtoprojekti. Uusi asunto ostettu ja maksuja juoksee rakennusaikana. Asutaan vielä vanhassa. Olin itse keväällä vielä opiskelija, nyt työtön. Miehen nettotulot oli siinä 3500 euron paikkeilla.
Tilanne on kyllä vajaan vuoden takaisesta muuttunut tosi paljon. Silloin irvisteltiin uudelle 0,9% marginaalille, kun vanhassa lainassa oli 0,3%. Nyt tuokin tuntuu hyvältä. Eikä lainoihin enää saa 1kk euriboria viitekoroksi, niin kuin vuosi sitten.
Nää meidän lainat Nordeasta. Lapsi tietenkin lasketaan kuluksi, ja auto myös.
Olet työtön ja teillä on lainaa lähes 300 000e!!?? Eikö yhtään hirvitä? Ei pahalla, itse en uskaltaisi ottaa tuollaisia riskejä.
Brutto 2100/kk ja 55000 € irtosi. Nordea.
Sain tammikuussa lainaa 110 000 €, omaa rahaa oli käyttää perintönä tullut 90 000 €. Tulot tällä hetkellä vain n. 1600 €/kk brutto. Vantaa, kaksio. Vastike + lainanlyhennys kuitenkin 50 €/kk vähemmän kuin mitä olen maksanut vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaa lainaa taisi olla jotain 65k€ ja uutta lainaa otettiin 225k€. Kyseessä siis asunnonvaihtoprojekti. Uusi asunto ostettu ja maksuja juoksee rakennusaikana. Asutaan vielä vanhassa. Olin itse keväällä vielä opiskelija, nyt työtön. Miehen nettotulot oli siinä 3500 euron paikkeilla.
Tilanne on kyllä vajaan vuoden takaisesta muuttunut tosi paljon. Silloin irvisteltiin uudelle 0,9% marginaalille, kun vanhassa lainassa oli 0,3%. Nyt tuokin tuntuu hyvältä. Eikä lainoihin enää saa 1kk euriboria viitekoroksi, niin kuin vuosi sitten.
Nää meidän lainat Nordeasta. Lapsi tietenkin lasketaan kuluksi, ja auto myös.
Olet työtön ja teillä on lainaa lähes 300 000e!!?? Eikö yhtään hirvitä? Ei pahalla, itse en uskaltaisi ottaa tuollaisia riskejä.
Heh meillä molemmat työttömiä taloudessa ja 312t asuntolainaa + 30t muuta lainaa (ollaan yhdistämässä näitä kyllä). Mutta kun tiedät niin välillä lähtee työpaikat alta. Ei noihin tilanteisiin ihan tahtomalla mennä!
Vierailija kirjoitti:
Brutto 2100/kk ja 55000 € irtosi. Nordea.
Täysin samat speksit, mutta 60t euroa hain viimeviikolla Nordeasta.
Aika hurjia lainoja täällä saatu suhteessa tuloihin. Meillä tulot nettona nyt kotihoidontuella reilu 4000e/kk ja normaalisti reilu 7000e/kk. Lainaa 2v sitten 200000e, josta asuntoon oli laittaa toinen 200000e omaa rahaa. Lisäksi meillä on sijoitusasunto, jonka arvo 120000e. Millään ei olisi huvittanut ottaa noin suurta lainaa, mutta tarvittiin isompi asunto ja olemme aika kranttuja asunnon paikan ja laadun suhteen.
Ihmettelen kyllä pelkästään tätä ketjua ja kuinka hurjan suuria lainoja te otatte noilla tuloilanne..
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä pelkästään tätä ketjua ja kuinka hurjan suuria lainoja te otatte noilla tuloilanne..
Kyllöhän sitä lainaa saa, jos raha-asiansa on moitteetta hoitanut. Varsinkin jos laina on asp-laina. Silloinhan pankilla ei olen mitään riskiä, kun valtio maksaa pahimmassa tapauksessa.
Me saatiin asp-lainaa 2 vuotta sitten 220 000€. Säästöjä oli 30 000€. Oltaisiin varmaan enemmänkin saatu, mutta haluamamme asunto maksoi sen 250 000€. Tuolloin meidän nettotulot oli noin 3800€/kk. Kaikki pankit olisivat lainan antaneet. Marginaalit vaihtelivat 1.1 ja 1,2 välillä.
Pankeissa sanottiin, että tottakai saatte noinkin pienen summan lainaa noilla tuloilla. Toki varmasti vaikuttava tekijä oli, että asunto oli helsingissä. Jos oli ostanut asunnon muuttotappiopaikkakunnalta niin sitten tilanne olisi ollut toinen. Helsingissä kämpän saa aina myytyä. Yleensä takaisin saa vähintään sen mitä on maksanut.
Lainaa 260000 €. Omaa rahaa laitoimme n. 60000€. Bruttotulot miehellä 4200€ ja minulla 3200€ /kk. Asumme Vantaalla.
Saatiin vuosi sitten lainaa yhdessä miehen kanssa 72 tuhatta euroa, oltais saatu Nordeastakin mutta lopulta nostettiin Danskesta. ostettiin hänen mummin vanha omakotitalo kuolinpesältä joten siksi halvahko. valtion takauskin noin pienessä lainassa. mies tienaa vajaa 2700, itse opiskelija.
Oltais kyllä saatu yli satatuhattakin sitä lainaa pelkän asunnon ostoa varten mutta sitten esimerkiksi remonttia varten ei saatu mitään koska olen opiskelija, en nähnyt logiikkaa mutta lainattiin remontti rahat sitten isältäni suoraan.
Sain lainaa OP:sta n. 125 000, omia säästöjä oli n. 25 000 (Asp-laina, valtiontakaus). Bruttotulot n. 1880.
Saakohan vanhaa lainaa muutettua uudeksi, esim. jos vaihtaa pankkia? Minulla on 90 000 e lainaa nykyisestä asunnosta (jonka arvo on ehkä 180 000) ja jäin nyt eron jälkeen itsekseni maksamaan sitä. Laina-aikaa olisi jäljellä vielä 11 vuotta, mutta talous on aika tiukilla ja mietin voisiko lainan muuttaa uudestaan 20 vuoden lainaksi. Vai saako uuden pidemmän laina-ajan vain jos vaihtaa toiseen asuntoon?
Pari vuotta sitten sain yksin 150 000 kun henkilötakausta oli 20 000 plus pankin ostotakaus ja tulot noin 6000/kk brutto. Pankki Op. Useimmat muut eivät käyneet edes neuvottelemaan, kun omia säästöjä ei ollut. Oli kuulemma maksimi ilman omaa rahaa, vakuuksia tai isompaa henkilötakausta. Täysin omillani olisin saanut alle 120 000.
Viime vuonna 400 000 miehen kanssa, ei henkilötakauksia (pankit eivät kuulemma enää juuri ota henkilötakauksia vaan pitää olla vakuudet), omaa rahaa 10 000, kaksi yhteensä 450 000 arvoista asuntoa vakuutena plus pankin ostotakaus. Yhteenlasketut bruttotulot noin 12 000/kk. Taas kerran maksimi ilman lisävakuuksia. Laskennallisen maksukyvyn perusteella oltaisiin toki saatu jopa 650 000 mutta ei siis ilman lisävakuuksia. Pankki Danske. Op vaati enemmän vakuuksia tai vanhan kämpän myymistä, muuten oltaisiin pidetty Op.
Molemmat asunnot pk-seudulla.
Eron jälkeen talomme ostettuani otin yksin lainaa 280 000 euroa Helsingissä. Tulot ovat noin 4800 euroa kuussa käteen.
Toiset elää niukasti ja maksaa lainat nopeasti poies. Se on helppoa varsikin jos ei ole perhettä. Ei tuossa minun mielestä mitään "nettlisää" tarvitse olla..