Asuntolaina-kysely. Paljonko saitte lainaa ja mitkä oli tulot?
Kyselen mielenkiinnosta että mitkä ovat esim.pankkien väliset erot näissä.
Mies parivuotta sitten olisi saanut yksin lainaa 140 000e ja kuukausitulo oli tuolloin nettona n.2500e brutto n.3500e. Pankki oli Nordea.
Lasketaanko lainaa hakiessa lapset miinuksena,meneehän heihin rahaa?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
300 000 € hain, sille sainkin päätöksen. Hain lainaa yksin, ei lapsia eikä puolisoa. Silloin tulot netto 1500 €/kk, mutta oli huomattava perintö tulossa ja muuta vakuutta yht. n. 200 000 € edestä.
En sitten nostanut lainaa, perintö tuli ennen kuin löysin mieleisen asunnon. Varmaan myös vaikutti se, että olen pitkäaikanen asiakas sille pankille ja rahastoissa siellä pankissa 20 000 € lainan haun aikaan.
Juu itselle samat tulot, ei perintöä tulossa, vakuutta 45k euroa. Pankin kautta sijoitettuna 17k euroa. En saisi kuin 90k euroa lainaa. Aion säästää lisää ja toivoa palkankorotusta. Eihän tässä kiirus ole onneksi.
Miehen brutto oli lainanottoaikaan 1,5v sitten n. 4300e/kk, netto n. 2750e. Minun brutto 2450e, netto 1850e/kk. Ostettiin ensiasunto. Asunnon hinta vajaa 300 000e, johon 30 000e laitettiin asp-tilin säästöjä, jotka riittivät vakuudeksi itse ostetun asunnon kera.
Puolentoistavuoden takaisesta tulot nousseet molemmilla. Miehen netto nyt reilu 3000e/kk ja minun netto 2020e/kk. Oikein mukavasti tullaan toimeen! Auto on. Ei lapsia. Laina-aika on pitkä, mutta ajatuksissa on että voidaan välillä lyhentää lainaa isommilla summilla kerralla. Mukavaa myös kun etenkin näin matalien korkojen aikaan jää rahaa hyvin sekä säästöön, että esimerkiksi matkusteluun. Asumme nyt paremmin kuin silloin kun asuimme vuokralla. Hyvä ratkaisu meille!
Vierailija kirjoitti:
Miehen brutto oli lainanottoaikaan 1,5v sitten n. 4300e/kk, netto n. 2750e. Minun brutto 2450e, netto 1850e/kk. Ostettiin ensiasunto. Asunnon hinta vajaa 300 000e, johon 30 000e laitettiin asp-tilin säästöjä, jotka riittivät vakuudeksi itse ostetun asunnon kera.
Puolentoistavuoden takaisesta tulot nousseet molemmilla. Miehen netto nyt reilu 3000e/kk ja minun netto 2020e/kk. Oikein mukavasti tullaan toimeen! Auto on. Ei lapsia. Laina-aika on pitkä, mutta ajatuksissa on että voidaan välillä lyhentää lainaa isommilla summilla kerralla. Mukavaa myös kun etenkin näin matalien korkojen aikaan jää rahaa hyvin sekä säästöön, että esimerkiksi matkusteluun. Asumme nyt paremmin kuin silloin kun asuimme vuokralla. Hyvä ratkaisu meille!
Teidän onnenne on ettei ole lapsia rahasyöppöinä! Elkää telkö kolmea muksua, korostaan: elkää!
Meillä on lainaa joka lyhenee minimierissä ja 9 vuotta vielä maksetaan.
Miehen brutto 4500€, minun brutto 3850€. Vaihdettiin kaksiosta neliöön. Pankkiasiat ja "vanha" asuntolaina Nordeassa.
Handelsbankenista olis saatu 450 000€, Nordeasta 500 000€ (Siellä siis kaikki pankkiasiat), OP 400 000€.
Otettiin Nordeasta vanhan lainan päälle 150 000€ (Ostettiin vantaalta kämppä) vanha asunto jäi sijoitusasunnoksi. Nyt lainaa yhteensä reilu 200 000€.
HB:sta saatiin paras korkotarjous. Nordea tarjos lopuksi samaa, alkuun tarjosi korkeampaa.
Kulutusluotot ja luottokorttivelat ei vaikuttanut lainan myöntämiseen.
Kiva, että ihmiset saa noin vaan lainaa, meille ei myönnetty mitään, vaikka tulot yht 3800e. Nordea menee ainakin boikottiin ja vaihetaan pankkia.
Lainaa sain 17.000 € ja kuukausitulot n. 1.000 € netto. Lainan maksuaika 15 v.
Vierailija kirjoitti:
Millaisen asunnon tuolla rahalla saa?
Otin yksin 225000, tulot keskimäärin reilu neljä tonnia brutto. Olisin saanut paljon enemmänkin. Pitkä laina-aika ja melko tiukalle vetää talouden näinkin. Kahden lapsen yh ja jonkin verran omaisuutta, mutta kyseessä ensiasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisen asunnon tuolla rahalla saa?
Jos vaihtaa olemassaolevan isompaan niin saahan sillä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että ihmiset saa noin vaan lainaa, meille ei myönnetty mitään, vaikka tulot yht 3800e. Nordea menee ainakin boikottiin ja vaihetaan pankkia.
Myös meillä Nordea torppasi. Sinne jäi sitten vuosikymmenien asiakkuus ja kannoin hiekat toisen pankin kynnysmattoon. Suosittelen.
60 000 sain, nettotulot noin 1400 e ja tuolloin vielä kolme ala-ikäistä lasta. Osuuspankista.
Kyllä muuten ammattikin vaikuttaa. Vai mitä meinaatte jos rinnakkain on 2300€ tuloilla erikoistuva lääkäri (opiskelija) ja medianomi?
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä säästöjä tai vakuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten ammattikin vaikuttaa. Vai mitä meinaatte jos rinnakkain on 2300€ tuloilla erikoistuva lääkäri (opiskelija) ja medianomi?
Ei sillä ammatilla sinänsä ole mitään väliä, vaan työllisyysnäkymillä.
Reilu 2v sitten sain sen mitä pyysinkin 190te, sillä ja omilla 50te hankin omakotitalon. Bruttotulot noin 4000/kk. Olen yh ja kaksi lasta puolet ajasta kanssani asumassa. Koskaan en ole osannut leveästi elellä, lomamatkoja tehdä taikka muuten törsäillä, joten melko isoilla kk-erillä lainaa pois makselen. Ihan tyytyväinen olen elämääni tällä hetkellä, pystyn kustantamaan lapsillekin juuri ne harrastukset, joista tykkäävät.
Säästelen sitä aspin 10% omaa osuutta, jotta saisin jonkun 150 k lainan. Aika tuskaista on säästää Helsingin vuokria maksellessa ja vaativissa töissä käydessä, vaikka brutto on 3200€. No, joka kuukausi säästyy satasia lisää, mutta on kyllä hidasta kun ei ole mitään perintöjä tai omaisuuksia kertynyt. Opintolainoja onneksi jäljellä enää muutama tonni. Mieluummin maksaisin jo omaani, mutta ei voi muuta kuin yrittää säästää.
Ankeaa kun unelmana on velka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös meillä Nordea torppasi. Sinne jäi sitten vuosikymmenien asiakkuus ja kannoin hiekat toisen pankin kynnysmattoon. Suosittelen.
Hei sittenhän meitä on useampi täällä! Vaihdoin Osuuspankkiin ja tyytyväinen since then.
Money loves money kirjoitti:
4400 kuussa brutto, säästöjä kymppitonni. Olisin saanut 270 000 lainaa, otin 100 000. Asunto oli sen verran landella, että työmatka oli 50km suuntaansa mikä oli talvisin vähän kyllä. Toisaalta luonto oli lähellä.
Lainan maksoin 8 vuodessa ja nyt olen ollut 5 vuotta velaton. Sen talon olen jo myynyt ja rakentanut uuden, ja muitakin sijoituksia on. Kyllä kannatti.
Yli 1000€/kk pelkkään lyhennykseen. Tämän päälle korot, joita on 13...5 vuotta sitten vielä ollutkin + muut menot. Lienee mahdollisen rajoilla, mutta ettei olisi vähän nettilisää jutuissa. Tuosta palkasta joutuu jo maksamaan verojakin ihan huomattavasti.
300 000 € hain, sille sainkin päätöksen. Hain lainaa yksin, ei lapsia eikä puolisoa. Silloin tulot netto 1500 €/kk, mutta oli huomattava perintö tulossa ja muuta vakuutta yht. n. 200 000 € edestä.
En sitten nostanut lainaa, perintö tuli ennen kuin löysin mieleisen asunnon. Varmaan myös vaikutti se, että olen pitkäaikanen asiakas sille pankille ja rahastoissa siellä pankissa 20 000 € lainan haun aikaan.