Asuntolaina-kysely. Paljonko saitte lainaa ja mitkä oli tulot?
Kyselen mielenkiinnosta että mitkä ovat esim.pankkien väliset erot näissä.
Mies parivuotta sitten olisi saanut yksin lainaa 140 000e ja kuukausitulo oli tuolloin nettona n.2500e brutto n.3500e. Pankki oli Nordea.
Lasketaanko lainaa hakiessa lapset miinuksena,meneehän heihin rahaa?
Kommentit (135)
300 000€ lainaa on jo aivan mieletön summa. Ei ihme, että Suomessakin asuntokupla muhii.
Näitä kotitalouksien poksahduksia tulee varmaan iloisesti piakkoin. Sitten viedään takaajat mukana.
Ihmettelen suuresti jo otsikointia - paljonko SAITTE lainaa...? Aivan tavattoman tolloa, vastuutonta ja typerää ottaa niin paljon kuin saa. Totta on, ettei lainaa tarvitse ja pidä pelätä, mutta joku tolkku pitää olla. Tiedän että monet ostavat asunnon ilman aikomustakaan maksaa sitä koskaan loppuun, mutta itse en sitä kyllä ymmärrä. Itse en uskaltaisi enkä haluaisikaan ottaa lainaa niin paljon kuin "saan". Säästän omarahoitusosuutta pidempään, ostan pienemmän asunnon ja/tai halvemmalta alueelta ja nukun yöni tieten, että aika paljon pahaa pitää tapahtua ennen kuin olen ihan pulassa. Kas sellaista on elämä, kaikkea ei voi saada. Yh, 2 lasta, 5 te, lainaa ottaisin enintään 100 te.
Me ajateltiin ottaa vielä lainaa vaikka kohta kuuskymppiä mittarissa molemmilla.
Omistamme kyllä kaksi asuntoa ennestäänkin, joten vakuutta ja pohjaa on, sekä kohtuulliset tulot: miehellä brutto n. 8500e/kk ja minulla n. 4500e/kk.
Näiden alhaisten korkojen aikana laina lyhenee nopeasti ja jos ylimääräistä jää joskus, niin se kannattaa käyttää suoraan lainan lyhentämiseen nyt, eikä sitten, kun korot nousevat.
Korot pysynevät alhaalla näillä näkymin vielä hyvän aikaa, mutta nousu on edessä jossain vaiheessa. Se kannattaa aina muistaa.
Korjaan uudelleen: oma koti, vaan olet pankille rahnuskaa velkaa. Jos tarkistat MML sivuilta niin kiinteistörekisterissä ilmoitetaan kiinteistön omistaja, ja se ei ole pankki. Kiinnityksien takia sitten jos paskoo lainan maksamisen niin kiinteistö vaihtaa äkkiä omistajaa sinulta pankille.
Nordeassa virkailija suositteli, että asuntolainamme tulisi vain toisen nimiin, jotta erotilanteessa ei tule ongelmia. Katsottiin toisiamme vähän, että ei tässä kyllä ole tarkoitus tämän elämän aikana erota, mutta kun virkailijan asenne oli tuo, emme alkaneet turhaan vänkäämään, vaan marssimme pankkiin, josta saimme lainan hyvillä ehdoilla ja ystävällistä palvelua. Ja laina otettiin yhteisenä, tietenkin.
Näin niin kuin kommenttina siihen, että virkailijallakin on suuri merkitys. En suostu uskomaan, että palvelevat Nordealla yhtä kökösti, mutta meni maku koko pankkiin. Onneksi korot maksetaan nyt ja jatkossa pankkiin, jossa palvellaan aina asiallisesti.
Otettiin sillon aikanaan 184 000e lainaa. Nyt on jäljellä tuollaiset 115 000e. Kuukausi lyhennyt vajaa 800e.
Meillä on marginaali 0.4% ja myönnän että ollaan "laiskasti" makseltu, mutta ollaan matkusteltu tosi paljon ja rempattu aikalailla.. En muista yhtään mitä meidän tulot oli yli 10v sitten. Mutta nyt nettotulot pyörii 4000 - 5000e/kk.
205k e laina, tulot 3250 kahdelta, neljä lasta, viides tulossa. PK-seutu.
Otettiin yhteensä vuosi sitten sellainen 110 000 euroa lainaa. Ei olisi enempää oikeastaan haluttukaan, koska esittiin n. 120 000 euron hintaista asuntoa. 10 % kauppahinnasta maksettiin säästöillä (asp-tili). Suurin osa lainasta miehen nimissä ja loput ns. täytelainaa minun nimissä. Otettiin 25 vuoden laina-aika koska minä olin lapsen kotona (ja olen edelleen) ettei ajeta taloutta liian tiukille. Lisälyhennyksiä voidaan tehdä sitten tulevaisuudessa jos siltä tuntuu. Nyt lyhennys 380 euroa kuussa. Talouden nettotulot tällä hetkellä 2900 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhaa lainaa taisi olla jotain 65k€ ja uutta lainaa otettiin 225k€. Kyseessä siis asunnonvaihtoprojekti. Uusi asunto ostettu ja maksuja juoksee rakennusaikana. Asutaan vielä vanhassa. Olin itse keväällä vielä opiskelija, nyt työtön. Miehen nettotulot oli siinä 3500 euron paikkeilla.
Tilanne on kyllä vajaan vuoden takaisesta muuttunut tosi paljon. Silloin irvisteltiin uudelle 0,9% marginaalille, kun vanhassa lainassa oli 0,3%. Nyt tuokin tuntuu hyvältä. Eikä lainoihin enää saa 1kk euriboria viitekoroksi, niin kuin vuosi sitten.
Nää meidän lainat Nordeasta. Lapsi tietenkin lasketaan kuluksi, ja auto myös.
Olet työtön ja teillä on lainaa lähes 300 000e!!?? Eikö yhtään hirvitä? Ei pahalla, itse en uskaltaisi ottaa tuollaisia riskejä.
Heh meillä molemmat työttömiä taloudessa ja 312t asuntolainaa + 30t muuta lainaa (ollaan yhdistämässä näitä kyllä). Mutta kun tiedät niin välillä lähtee työpaikat alta. Ei noihin tilanteisiin ihan tahtomalla mennä!
Piruparat!
Vierailija kirjoitti:
205k e laina, tulot 3250 kahdelta, neljä lasta, viides tulossa. PK-seutu.
Toivottavasti noi on nettotulot.
Herranpieksut, mikä laina. Toivottavasti ei tule työttömyysjaksoja tai yllättäviä remontin tarpeita!