Paniikkikohtaus kahvi/ruokailu tilanteissa...
Heips!!!
Sain viime kesänä paniikkikohtauksen syntymäpäivillä kahvipöydässä. ajatteline ttä se johtui vain uusista ihmisistä ja yritin olla välittämättä siitä. viikon päästä oli taas tilanne missä piti kahvitella ihmisten kanssa, keneen olin vasta tutustunut. TAAs tuli kohtaus. Kädet tärisi niin etten voinut ottaa enää kuppia käteen. Ääni värisi, sydän hakkasi ja sellainen pakokauhun aalto meni kehon lävitse. Ajattelin että juoksenko pihalle vai miten tästä selviän.Sanoin sitten rohkeasti etten voi juoda kahvia enää, kun käteni vatkaavat niin kovin. Että minulla on näköjään joku kahvikuppineuroosi iskenyt. Yritin hieman leikilläni asian ottaa. Kotimatkalla itkin autossa ja vielä kotona. SE HÄPEÄ!!!!!!!
Se sisäinen kauhu on kamalaa. Näiden kertojen jälkeen huomaan että olen alkanut välttelemään tilanteita missä joudun kohtaamaan ystäviä ruokailun tai kahvittelun merkeissä. Nyttemmin pelkään jo niin kovin etten uskalla omilla vanhemmillakaan enää kyläillä kun kahvipöytään joudun kuitenkin. Tuntuu että olen menettämässä otteen elämästäni.
Minä ennen niin sosiaalinen ja rohkea... en voi enää mennä mihinkään kyläilemään. Jo ajatus saa kädet vapisemaan. Näen miellessäni sen tilanteen miten se pakokauhu täyttää mielen ja vapina iskee. Hui!!!
Onko muilla kokemuksia paniikkihäiriöstä, ja siitä toipumisesta???
Please, kaikki kokemukset kehiin..Kiitos :-)
Olen yh-äiti, enkä voisi ajatellakkaan seurustelua. Mies haluaisi kuitenkin viedä syömään ym. ja eisiitä mitään tulisi... saatikka että hänen vanhemmillee pitäisi joskus mennä. EI ikinä...Apua!!
Kommentit (43)
Juurikin niin, että sairauksia hoidetaan lääkkeillä, vaikka oikealla ruokavaliolla ja ehkä vitamiinilisällä voisi ehkäistä koko sairauksien syntymisen. Keskitytään liikka seuraukseen, ei syyhyn.
ettei ruokavalion jne. muuttaminen ole läheskään kaikille helppoa, silti monet sairaudet on oikeasti vaan "sairauksia" jotka olisi korvattavissa.. esim. alkuperäinen paniikkihäiriö helpottaa huomattavasti kun jättää kahvin pois! Se on fakta, kokeile ja ihmettele jos paniikista kärsit! Siis nollatorelanssi! Ja tupakka ja alkoholi perään, niin vielä parempi, kahvin jättäminen yksistään tekee ihmeitä!
Ja kiitos vertaistuesta...Ihana tää palsta kun löytää kanssasisaria :-)
ettei ruokavalion jne. muuttaminen ole läheskään kaikille helppoa, silti monet sairaudet on oikeasti vaan "sairauksia" jotka olisi korvattavissa.. esim. alkuperäinen paniikkihäiriö helpottaa huomattavasti kun jättää kahvin pois! Se on fakta, kokeile ja ihmettele jos paniikista kärsit! Siis nollatorelanssi! Ja tupakka ja alkoholi perään, niin vielä parempi, kahvin jättäminen yksistään tekee ihmeitä!
En myöskään juo alkoholia enkä polta. Paras apu on ollut propral. Kun sydän ei hakkaa, on levollinen mieli ja itsensä tarkkaileminen unohtuu.
tuohon vaivaan sovellu muut beetasalpaajat kuin propral? Eli pitääkö olla juuri ks. merkki....?
täytyy ottaa itseäsi niskasta kiinni. Altistaa tilanteille, kertoa ystäville. Saat heiltä tukea ja sen avulla pääset asian yli kun harjoittelet saat luottamusta siihen että homma toimii. Paniikki on kauhea, mutta sen voi voittaa tietoisen altistuksen avulla. Hävetä ei tarvitse kuormittunut ihminen toimii joskus hassusti. Jos et hoida asiaa niin vaiva lisääntyy ja kohta et pääse kotoasi ulos.
Aikuisten annos 40mg ja pyörryttää jos valmiiksi alhainen verenapine.
Propral ei vaikuta jännittämiseen millään lailla, siis psyykkiseen, se vie vain fyysiset oireet pois niiltä joille tehooa. Kaikille ei siis anna mitään apua.
Itse jouduin käyttämään rauhoittavia ja sain niistä avun.
Propralia riittää vapinaan jopa neljännes 10 mg pilleristä ja sen vaikutus v erenpaineeseen on olematon. Olen itse kokeillut ja mitannut paineet.
turvallinen lääke, eikä aiheuta riippuvuutta eikä vieroitusoireita.
t.hoitsu
Näin minulle juuri kertoi lääkäri, aikuisilla tuo 40 mg. Isompi annos ei hyödytä. Ja tosiaan ei auta kaikilla tärinään beetasalpaajat vaan tarvitaan rauhoittavaa jotta ei tarvitse jännittää jännittämistä. Jos pieni annos/placebo vaikutus tepsii niin hyvä, silloinhan kyse on pikkujutusra ja helposti hoidettava. Jos valtava paniikki jännityksen vuoksi niin verenpaineen lasku ei auta vaan tarvitaan jotain joka vie itse jännityksen pelon ja paniikin pois eli rauhoittava lääkitys. Käytetään myös esim. Epilepsian hoitoon.
markkinoilla useita eri vahvuuksia; 10 mg, 40 mg, 80 mg ... eli kun puhuttu neljäsosa tabletista tai kolmesta tabletista, kyseessä on varmaankin eri vahvuinen tabletti. 10 mg ja 40 mg - vahvuuksia käytetään juuri esim. kahvikuppineuroosiin tai punastumiseen, sydämen tykytykseen esiintyessä.
Usein annos on 20 mg ennen jännittävää tilannetta, toki oma lääkäri määrää annoksen ja sopiva annos löytyy kokeilemalla.
markkinoilla useita eri vahvuuksia; 10 mg, 40 mg, 80 mg ... eli kun puhuttu neljäsosa tabletista tai kolmesta tabletista, kyseessä on varmaankin eri vahvuinen tabletti. 10 mg ja 40 mg - vahvuuksia käytetään juuri esim. kahvikuppineuroosiin tai punastumiseen, sydämen tykytykseen esiintyessä.
Usein annos on 20 mg ennen jännittävää tilannetta, toki oma lääkäri määrää annoksen ja sopiva annos löytyy kokeilemalla.
mainitsin, että useilla auttaa se neljännes siitä 10 mg:sta.
Kannattaa aina lukea näitä viestejä.
sitten jos se on Placebo-vaikutus, niin so.. aina parempi, mitä vähemmin lääkettä tarvitaan.
t. em hoitsu
tuohon vaivaan sovellu muut beetasalpaajat kuin propral? Eli pitääkö olla juuri ks. merkki....?
Propral on halpa ja lähes turvallisin ja juuri siksi, että se ei alenna pienillä annoksilla verenpainetta, jos se muutenkin on alhainen.
t.em hoitsu
Ja näissä kyläpaikoissa missä viime kesänä nuo kohtaukset sain, en ole kutsuista huolimatta enää käynyt. EN VOI. Olen joskus ajatellut että menenkö pikavisiitille, mutta kun autolla ajankin sinne päin niin huomaan että jännitys valtaa kehon ja kädet alkaa täristä heti. Joten ohi olen ajanut.
se voisi toimia tuollaisissa tilanteissa. se on betasalpaaja.
mikä estää sydämen hakkaamisen ja punastelun. Käy keskustelemassa lääkärin kanssa. Esim. propral ei aiheuta minkäänlaista riippuvuutta ja sopii useimmille. Lääkettä voi ottaa tarvittaessa vaikka kolme kokonaista tablettia päivässä. Itselleni ko. pilleristä on jo ihan psykologistakin apua, sillä tietoisuus ottamastani lääkkeestä saa jo rauhoittumaan.
mikä estää sydämen hakkaamisen ja punastelun. Käy keskustelemassa lääkärin kanssa. Esim. propral ei aiheuta minkäänlaista riippuvuutta ja sopii useimmille. Lääkettä voi ottaa tarvittaessa vaikka kolme kokonaista tablettia päivässä. Itselleni ko. pilleristä on jo ihan psykologistakin apua, sillä tietoisuus ottamastani lääkkeestä saa jo rauhoittumaan.
pieni betasalpaajan murunenkin. Alle neljäsosa riittää. ja placebovaikutus päälle, niin hyvin menee.
Pitää pyytää lääkäriltä tuota kokeiluun. Olen miettinyt et taidan muutenkinkärsiä ahdistuneisuudesta, kun jatkuvasti pinna kireellä, unettomuutta ja ei oikein nappaa sosiaaliset tilanteet.
Kiitos vastauksistanne :-)
jännittämiseen? Vai raihoittuuko sekin, kun fyysiset oireet helpottavat? itsellä ko lääke jo saatu, mutta en ole vielä kokeillut. Onko kenellekään tullut siitä ongelmia?
Onko beetasalpaajasta apua ollenkaan siihen henkiseen jännittämiseen? Vai raihoittuuko sekin, kun fyysiset oireet helpottavat? itsellä ko lääke jo saatu, mutta en ole vielä kokeillut. Onko kenellekään tullut siitä ongelmia?
Lääke otetaan etukäteen, vaikutusaika alkaa noin puolen tunnin päästä ja kestää useamman tunnin. Kyllä siinä mieli rauhoittuu.
Voiko beetasalpajaa käyttää jos on matala verenpaine..sitä tässä mietin...?
T: ap
Omakohtaista kokemusta löytyy, sen jälkeen olen tajunnut, ettei meitä hoideta läheskään niin hyvin kuin uskotaan. Vitamiinit, hivenaineet ja ravinnon merkitys on ihan unholassa, joka asiaan haluttaisiin lätkäistä pelkkä lääke.
En ole lääkevastainen, mutta ei sitä nyt joka asiaa pidä vain lääkkeellä ekana hoitaa.
Lääketieteessä ei olla kiinnostuneita tavallisten ihmisten tavallisista sairauksista että tutkittaisiin niitä tai muutenkaan ei käytetä maalaisjärkeä ja oteta asioita yksinkertaisina vaan joka asiaa pyöritellään ja ihmetellään kuin jotain teknistä ihmettä.
Juuri vähän aikaa sitten lääkärilehdessä mietitttiin, että mikä roskaruokaa syövillä aiheuttaa enemmän astmaa ja allergiaa kuin niillä, jotka saivat hedelmää vähintään kolme kertaa viikossa. Eivätkä tienneet, kun ei ollut tutkittu! Miettivät, että ehkä transrasvat, ehkä se ja se.
Minulle tuli meleen, että ehkä se, kun hyvät ravintoaineet korvataan täysin tyhjillä, ehkä se on se! Ei niinkään juuri "transrasvat", joita he varmaan alkavat seuraavaksi tutkia, sen sijaan, että keksittyisivät siihen, mitä ihminen todella tarvitsee pysyäkseen lääkkeistä loitolla...