Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsen isä ei elätä lukiolaista

Vierailija
04.02.2013 |

Mitä mieltä olette, kaveriperheessä lapsi on muuttanut toiselle paikkakunnalle lukioon ( lähin lukio niin kaukana, että matka olisi kohtuuton). Nyt isä ei suostu kustantamaan lapsen elämistä. Äiti tukee, mutta äidillä on pienemmät tulot, ei pysty tukemaan paljoa. Minusta tuo on älytöntä, onhan vanhemmilla elatusvelvollisuus alaikäisestä kuitenkin. Lapsi on ihan järkevä rahankäyttäjä, ei mikään tuhlari.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäisen vanhemmat ovat velvollisia elättämään lapsensa vaikka lapset muuttaisivat kuuhun.

Jos vanhemmat eivät anna lupaa, poliisi tuo kotiin. Ja sitten siirretään laitokseen, jos ei kotona pysy.

Vierailija
22/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu, että lukio nostetaan täällä jollekkin "jalustalle".

Se on ihan sama, hakeeko yliopistoon amiksesta vai lukiosta. Sillä ne ovat tasavertaisia. Ja ainahan voi amiksessakin samalla suorittaa yo-tutkinnon.

Tekosyitä, tekosyitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla se isä on velvollinen elättämään lukiolaista kuin ammattikoululaista.

Lukio-opintoja todellakin tarvitaan monelle alalle hakiessa. Esimerkiksi matemaattisille ja luonnontieteellisille aloille on vaikeaa päästä ilman lukiokurssien antamia pohjatietoja.

Vierailija
24/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

päässyt lääkikseen muun kuin lukion kautta. Uskon, että muitakin tiedekuntia löytyy.

Ne, jotka sanovat, että amiksesta yliopistoon erehtyvät raskaasti. Siellä on todella harvassa pelkän ammattikoulutusken saaneet.

Ja entäs jos haluaa amikseen? Niitä on vielä harvemmassa kuin lukioita. Kyllä siinäkin vaaditaan opiskelupaikkakunnalle muuttoa ja kodin tukea.

Lisäksi nyt kun nuorisotakuu on tullut voimaan, niin sille nuorelle yritetään etsiä se opiskelupaikka vaikka kiven kolosta. Tämä tarkoittaa monille muuttoa, ja silloin on kotoa tuettava.

Vierailija
25/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksikin yritän kannustaa lasta käymään lukion kahdessa vuodessa, jotta ehtisi käydä sen, kun saan vielä elatustuen ja voin tukea lasta sen verran enemmän lukio-opinnoissa.

Etävanhemman elatusvelvollisuus voi jatkua 21-vuotiaaksi jos lapsen tilanne sitä vaatii.Normaali etävanhempihan kyllä auttaisi kirjojen yms hankinnassa mutta jollei,niin tuokin kortti on käytössä.Me saimme pojille tuen koska pojat asuivat opiskelujen takia toisen paikkakunnan asuntolassa.

Vierailija
26/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin nakkikioskilla töissä 3 vuotta, syksystä kevääseen kaikki viikonloput ja kesäisin 5 iltaa viikossa. Haisin putkeen rasvalle 3 vuotta.

Mutta mulla oli oma vuokra-asunto, en ostanut ikinä ruokaa, kun söin aina töissä ja koulussa.

Nakkarilta saatiin ottaa mukaan grillimakkarat, jotka oli grillattu mutta kukaan ei niitä ostanut, söin niitä aina iltaisin kämpillä.

Koska olin kaikki viikonloput töissä, en käynyt vanhempien luona ikinä.

Kirjoitin 4 l ja 2 m eli ihan penkin alle ei opiskelut voineet mennä.

Mun vanhemmat ovat kummatkin hyvin vaatimattomista oloista ja kummatkin jäivät nuorena sairaseläkkeelle, ei heillä ollut varaa tukea mun elämääni.

Koulukirjatkin ostin kaikki käytettynä, meillä oli samat kirjat vuosikausia. Ruotsin tehtäväkirjaa ei muistaakseen saanut ostaa käytettynä, koska tiesin sen, kopion luokkakaverini kirjan koulun kansliassa salaa ilmaiseksi.

Ja sain joka vuosi keväällä jonkun stipendin, johtui just koulumenestyksestä ja köyhistä kotioloista.

Vierailija
27/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois kotoa, ei tasan latin latia olisi kotoa tullut ( vanhempani olivat hyvätuloisia ).

Ja kävin koko ajan töissä lukioajan, jotta sain rahaa hauskanpitoon, matkusteluun ja vaatteisiin.

Vanhempani kustansivat ruokani, sain asua ilmaiseksi omassa huoneessani ja koulukirjoja varten sain rahaa. Kaikki muu, harrastuksia myöten, oli mun itse maksettava. Mutta en pitänyt sitä mitenkään huonona, samoin tekivät mun koulukaveritkin. Nykyään nousee hirveä haloo jos nuoren pitää opiskelun ohella tehdä muutakin kuin hilata itsensä opiskella. Ja vanhemmat ovat vähintäänkin kusipäivät jos eivät maksa ajokorttia ja ekaa autoa.

Vierailija
28/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksikin yritän kannustaa lasta käymään lukion kahdessa vuodessa, jotta ehtisi käydä sen, kun saan vielä elatustuen ja voin tukea lasta sen verran enemmän lukio-opinnoissa.

Etävanhemman elatusvelvollisuus voi jatkua 21-vuotiaaksi jos lapsen tilanne sitä vaatii.Normaali etävanhempihan kyllä auttaisi kirjojen yms hankinnassa mutta jollei,niin tuokin kortti on käytössä.Me saimme pojille tuen koska pojat asuivat opiskelujen takia toisen paikkakunnan asuntolassa.

Sama velvollisuus on myös lähivanhemmalla, kuten otetaan myös huomioon elatusavuissa molempien vanhempien kyky elättää lasta.

Vierailija
29/29 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelija-asuntoon. Opintotukea, asumislisää tai opintolainaa ei saa vielä, alaikäisenä.

Me vanhemmat olemme elatussvelvollisia siihen asti, että lapsi täyttää 18v.

17v lapsi saa jo opintotukea (vaikka asuisi kotonakin) ja jos asuu muualla, myös opintolainaa/asumistukea. Tietenkin teidän tulonne vaikuttavat määrään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän