Kertokaa miten "kulut tasan puoliksi" perhe onnistuu jos puolisoilla iso tuloero?
Lähinnä miten päätetaan asunnonkoko ja -taso ja lasten elintaso? Sen mukaan mitä paremmin tienaava voi kustantaa vai sen mukaan mihin pienempi tuloinen vanhempi pystyy? Onko teillä myös tiukat avioehdot oman omaisuuden turvaamiseksi? Kuka päättää mitä syödään?
Kommentit (117)
miin ainakin meillä tehdään vaikka puolison tulot suuremmat. En voi kuvitella että toinen maksaisi minun osuuttani, jostain yhteistileistä puhumattakaan! Lainaa ei enää ole.
Kyllä täytyy aika nössö nainen olla joka antaa itsensä elättää ja mies kanssa joka antaa itseään hyväksi käyttää. Minä en sellaista nössöukkoa haluaisi!
miin ainakin meillä tehdään vaikka puolison tulot suuremmat. En voi kuvitella että toinen maksaisi minun osuuttani, jostain yhteistileistä puhumattakaan! Lainaa ei enää ole.
Kyllä täytyy aika nössö nainen olla joka antaa itsensä elättää ja mies kanssa joka antaa itseään hyväksi käyttää. Minä en sellaista nössöukkoa haluaisi!
eli en todellakaan ajattele, että miehen tulee elättää minut.
On vuosi 2013, suomalaisella naisella on ollut äänioikeus yli sata vuotta ja edelleen oletusarvona on se, että miehen rahat ovat naisen siksi, että ollaan perhe!
Minusta olisi noloa, jos en kykenisi elättämään itseäni vaan joutuisin myymään itseäni miehelle. Tasa-arvoisessa parisuhteessa ei kysellä toisen rahojen perään!
Esim. kumpikin laittaa vaikka 40 % tuloistaan yhteiselle tilille. Jos ollaan naimisissa, niin se elatusvelvollisuus tulee ihan laista. Et voi tarjota aviopuolisolle huonompaa elintasoa kuin itsellesi.
maksaa omat henkilökohtaiset menonsa, kuten autonsa kulut, puhelimet,harrastukset yms. Mielestäni yhteisiä kuluja ovat asunnon menot, ruoka yms kuten elektroniikka ja ruuat luonnollisesti puoliksi.
Jokainen normi aikuinen varmaan pystyy elättämään ja täytyykin itsensä, ei siihen toisen apuja tarvita. Tietenkin jos on työtön tai joku sosiaali asiakas niin se on eri juttu, mutta ei kai niitä pummejakaan tarvitse muiden elättää jos saavat yhteiskunnan apua, vaikka sehän olemme me kaikki.
Tasa-arvoa on myös se että ihmisillä on omat tilit.
vastatkaa kysymykseen, kenen tulojen mukaan esim asuminen määräytyy? Asuuko varakkaampi turhan vaatimattomasti vai joutuuko köyhempi tuskailemaan lainataakan alla?
kuulla mitä ajattelet. Onko mukava jos jaatte puolison kanssa yhteiset menot puoliksi?
Vai haluaitko mieluummin puolison jonka saat elättää täysin? Mitä mieltä olet, jos sinua käytetään hyväksi, kustannatko myös puolison aiemmasta suhteesta olevien lasten elämnän?
Vastauksia, myös naisilta jos elättävät yksin perheen! Onhan niitä hyväksikäyttäjiä molemmissa sukupuolissa.
Esim. kumpikin laittaa vaikka 40 % tuloistaan yhteiselle tilille. Jos ollaan naimisissa, niin se elatusvelvollisuus tulee ihan laista. Et voi tarjota aviopuolisolle huonompaa elintasoa kuin itsellesi.
kysy vaikka asianajajalta.
Laki sanoo näin
"Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen."
Missään ei sanota, että puolisolle tulee tarjota sama elintaso kuin itselle vaan puhutaan "kykynsä mukaan" perheen yhteiseen talouteen osallistumisesta. Ei siinä puhuta rahasta tai isommista palkoista.
Avioliitossa oma omaisuus on edelleen omaa, ei yhteistä. Tämä pätee myös palkkarahoihin. Jos huonommin tienaavalla on huonompi kyky osallistua kuluihin, ei se tarkoita, että isompipalkkaisen pitää toinen elättää tarjoamalla korkeampi elintaso kuin mihin köyhempi itse kykenee.
maksaa omat henkilökohtaiset menonsa, kuten autonsa kulut, puhelimet,harrastukset yms. Mielestäni yhteisiä kuluja ovat asunnon menot, ruoka yms kuten elektroniikka ja ruuat luonnollisesti puoliksi.
Jokainen normi aikuinen varmaan pystyy elättämään ja täytyykin itsensä, ei siihen toisen apuja tarvita. Tietenkin jos on työtön tai joku sosiaali asiakas niin se on eri juttu, mutta ei kai niitä pummejakaan tarvitse muiden elättää jos saavat yhteiskunnan apua, vaikka sehän olemme me kaikki.
En voisi kuvitella eläväni noin. Takana 20v avioliittoa. Välillä on toisella ollut isommat tulot, välillä toisella. Koskaan ei ole laskettu, paljonko kumpikin on talouteen rahaa tuonut, eikä muutenkaan ole koskaan rahasta tarvinnut riidellä, vaikka muuten on kriisejä tuohon aikaan mahtunut. Ihan käsittämätöntä, että perheen sisällä lasketaan ja jaetaan laskuja ja on omat rahat! En vain ymmärrä. Meillä ei ole minun tuloja/menoja tai miehen tuloja/menoja. Meillä on vain perheen tulot ja menot.
vastatkaa kysymykseen, kenen tulojen mukaan esim asuminen määräytyy? Asuuko varakkaampi turhan vaatimattomasti vai joutuuko köyhempi tuskailemaan lainataakan alla?
joten varakkaamman omaisuus karttuu ja köyhempi hyötyy siitä, että ei tarvitse maksaa asumisesta.
Olisiko teistä laajemminkin yhteiskunnassa tasaveromalli ok?
tuloerot, yksi mikä voisi toimia, on että molemmat laittavat perheen yhteiseen kassaan suhteessa tuloihin tietyn prosentin, esim 70% tuloista perheen käyttöön ja loput omiin.
Kukaan yksin ei päätä, mitä syödään tms...huoh .D
Se ei ole oikeudenmukaista. Vaan kumpikin maksaa puolet. Toisen ei tarvitse maksaa siksi enemmän että on varakkaampi
Toisten ihmisten ei tarvitse maksaa toisten elämistä. Tämä on minun mielipide
Jos noin kovasti pelottaa, että hirveä nainen tulee ja vie kaikki rahat, niin ei siihen tarvitse suostua. Kukaan ei voi väkisin muuttaa sinun luoksesi asumaan. Yksin kun elää, niin voi ihan itse päättää tuhlaako vai säästää.
täällä on. Jaamme kulut sentilleen vaikka toinen ansaitsee enemmän kuin toinen. Tiedän useampia pareja jotka näin tekevät, eivätkä ole eronneet. Ei tule rahariitoja, se on niin selvää. Eikä kumpikaan jää kiitollisuuden velkaan toiselle.
Mutta miten se käytännössä toteutetaan? Asutaanko silloin erillään, köyhä kerrostaloluukussa ja parempi tuloinen hulppeassa talossa? Saako köyhä vierailla rikkaamman luona? Entäs lapset, kummassa ne asuu?
kuulla mitä ajattelet. Onko mukava jos jaatte puolison kanssa yhteiset menot puoliksi?
Vai haluaitko mieluummin puolison jonka saat elättää täysin? Mitä mieltä olet, jos sinua käytetään hyväksi, kustannatko myös puolison aiemmasta suhteesta olevien lasten elämnän?
Vastauksia, myös naisilta jos elättävät yksin perheen! Onhan niitä hyväksikäyttäjiä molemmissa sukupuolissa.
Meillä on yhteiset rahat, ja niihin tulee myös minun palkkani, bruttona 3500 euroa, jolla elättäisin itseni ihan hyvin. Emme laske menoja puoliksi, kun kaikki on yhteistä, mutta en minä silti mikään elätti ole.
täällä on. Jaamme kulut sentilleen vaikka toinen ansaitsee enemmän kuin toinen. Tiedän useampia pareja jotka näin tekevät, eivätkä ole eronneet. Ei tule rahariitoja, se on niin selvää. Eikä kumpikaan jää kiitollisuuden velkaan toiselle.
Entä kun toinen teistä saa vaikka aivohalvauksen, ja puoliso joutuu omaishoitajaksi. Taitaa nämä rahaan liittyvät kiitollisuudet tuntua aika mitättömiltä silloin.
Miehellä ei siis ole _mitään_ osuuutta lapsen hoitoon ja lapsen kulujen kattamiseen? Tätä en pysty käsittämään, en sitten millään.
Sen ymmärrän ihan hyvin, että kaksi työssä käyvää ihmistä jakaa menonsa niin kuin parhaaksi näkee, mutta en sitä, että yhteinen lapsi ja hänen hoitamisensa aiheuttaa menoja (ja ansionmenetystä) vain äidille!
Mikä on logiikka jos lapsen kulut kuuluu vai äidille? Tai että äidin kuuluu äitiylomalla maksaa yhtä paljon perheen kuluista kuin ennen tulojen pienemistä. Ei voi olla tasa-arvoa jos VAIN äiti joutuu taloudellisesti sopeutumaan lapsen tuloon. Erillään asuessa isä joutuu maksamaan elatuksesta, miksi se ei kuuluisi jos eletään perheenä?
mies vaan totesi että hän ei ala MUA elättää sen takia etten VIITSI mennä töihin. Hänestä olisi ihan hyvin voinut laittaa 9-10kk vauvan päiväkotiin. Kauhea taistelu oli aina jos piti lapselle ostaa jotain (niin että hän maksaisi siitä puolet), kaikki oli liian kallista, toppahaalarit jne. Olihan se tosi epäreilua että hän ostaa itselleen sadoilla euroilla joka kuukausi jotain tekniikkaa, objektiivia kameraan, kindleä, iPadiä jne. mutta siitä että lapselle pitäisi toppahaalari saada piti tapella.
Mainittakoon vielä että kyseisen miehen kanssa joutui tappelemaan aika monista muistakin asioista.
Nyt eron jälkeen isähän edelleen päättää paljonko haluaa maksaa elatusta (en ole halunnut lähteä käräjille), mutta paremmin hän varmaan nyt osallistuu kun ollessamme yhdessä.
Mies tienaa 3x enemman kuin mina ja saa hyvat bonukset vuosittain.itse tienaan sosiaalialalla huomattavasit vahemman. Omakotitalomme on yhteisissa nimissa ja miehen lahes kokonaan rahoittama.nautimme yhdessa kolmen lapsemme kanssa tilasta, pihasta ja omasta rauhasta.toki pystyisin itseni elattamaan, mutta en pystyisi kustantamaan nykyista asumistasoamme.olisiko meidan siis taman logiikan mukaan tasa-arvon nimissa kitkuteltava vuokrakolmiossa, koska en ylta omilla tuloillani samaan asumistasoon kuin mies?!?
Perhe on perhe, rahat on yhteiset ja yhdessa nautitaan elintasosta, johon molemmat osallistuvat mahdollisuuksiensa mukaan.
Meilla on omat tilit. Jos omallani ei ole tarpeeksi rahaa, kaytan miehen tilia.
tulot suht samaa tasoa, miehellä hieman paremmat. Mutta rahan käyttäinä olemma aivan vastakohdat, mies törsää ja minä säästän :D MUTTA mies törsää omat rahansa ja minä säästän omat rahani, ei tule riitoja kun kumpikin pitää huolen omistaan. Asuntolaina on kummallakin erikseen ja ruuat, hoitomaksut ym maksetaan aika tarkkaan puoliksi. Jos meillä olisi yhteiset rahat niin ei tästä tulisi mitään muuta kuin tappelua!
Mieheni tienaa noin 12 enemmän kuussa kuin minä. Me siis ollaan aina kulutettu hänen rahojaan ja omaisuus on molenpien nimissä. Toinen kallis auto vain minun nimissä. Olen ymmärtänyt että lapset joita kasvatetaan on myös hänen lapsiansa ja hän rakastaa minua joten elän hänen elintason mukaista elämää.
Miksi suomalaiset naiset tekee työnsä, kotityöt ja kustantaa lasten elämän? Ja AINA ajaa sillä räppänällä autolla tai sitten julkisilla ??
Voi siskot ootte niin alistettuja kotiorjia.
.