Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ihmeestä kumpuaa tämä tarve luokitella ihmisiä?

Vierailija
03.02.2013 |

En ymmärrä. Nuo wt jne keskustelut. Ei meillä ainakaan minkään normin mukaan koko ajan eletä. Meitä ei kukaan pystyisi laittamaan mihinkään luokkaan. Eikä onneksi tarvitsekaan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka muuten tuon voi selittää?

Niin mäkin uskon. Ja, en keksi mitään muuta selitystä.

Ymmärrän kyllä että eläimiä luokitellaan, luokitellaanhan ihmisiäkin kansalaisisuuden, sukupuolen jne mukaan. Mutta ne on ominaisuuksia jotka ovat faktoja. Ei eläimiäkään luokitella lajin sisäisten käyttäytymiserojen mukaan (city-kettu joka penkoo roskiksia verraten metsissä elävään kettuun).

Vakuutusyhtiöiden riskiluokitukset nyt ovat ihan eri asia, ne ovat firman sisäisiä riskianalyyseja jotka perustuvat käyttäytymistieteeseen ja tilastoihin, eikä niillä ole mitään tekemistä av:n wt-luokitusten kanssa. Sen nyt ymmärtää jokainen.

Veikkaan että nuo yläluokkan (mitä Suomessa ei oikeasti edes ole) itsensä luokittelevat ihmiset ovat juuri niitä, joilla hetkellinen paremman elintason mahdollisuus nk. nousee hattuun. Kukaan muu ei heidän "paranemistaan" suhteessa muihin huomaa (koska tonni lisää tilille/kk ei kenestäkään tee parempaa ihmistä), pitää sitä av:lla sitten huudella. AP

Vierailija
2/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se pieni ihminen voi istua korkeallakin jakkaralla, että sen kanssa sillä ei ole yhtään mitään tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kumpuaa tosin moni muukin asia.

Vierailija
4/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustavalkoinen ajattelu ja lokeroiminen on keino välttää ajattelemasta asioita monelta kantilta ja silloin monimutkainen elämä on helpompaa kestää.

Lisäksi monet seuraavat ympärsitönsä mielipiteitä lampaan tavoin. Jos se ympäristö sattuu olemaan esimerkiksi umpimielinen tuppukylä, jossa nitistetään kaikki vähänkin valtavirrasta poikkeava, niin ajattelu kapeutuu väkisinkin.

Oma ajattelu ja asioiden eri puolten tarkastelu vaatii vaivannäköä ja se on monille liikaa vaadittu.

Vierailija
5/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "pienempi" ihminen, sitä enemmän luokittelee. Ja se pieni ihminen voi istua korkeallakin jakkaralla, että sen kanssa sillä ei ole yhtään mitään tekemistä.

Vierailija
6/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "pienempi" ihminen, sitä enemmän luokittelee. Ja se pieni ihminen voi istua korkeallakin jakkaralla, että sen kanssa sillä ei ole yhtään mitään tekemistä.

Hyvin sanottu. Tämän kun kaikki ymmärtäisi. Akateeminen koulutus ei tee kenestäkään parempaa eikä liioin ns paskaduuneissa ole mitään arvoa alentavaa.

AP

Vierailija
7/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienempi ihminen, sitä korkeammalle pallille on pitänyt pyrkiä keinoja karttamatta. Sinne eivät ne suuret hahmot edes ole halunneet pyrkiä. Siis keinoja karttamatta - alhaisempi moraali kuin joillakin muilla.

Kuka fiksu oikeasti haluaisi olla tämmöisen räkälämaan johdossa juuri nyt? Monelle ei moinen tulisi mieleenkään. Ollaan mielummin syrjäytyneitä ja eletään omassa maailmassa 1000 e / kk ja oikeasti juuret ovat niin korkealla, että paskat välittää tästä paskasesta touhusta nykypäivänä.

Kun kaikki kaatuu ja rahat menee, niin ihmisellä ei todellakaan ole mitään muuta kuin, että kuka sä oikeasti olet ja mistä ja mistä porukoista polveudut. Siinä on ainoa ihmisen turva kun kaikki on mennyt.

Voi olla, että jotkut täällä oikeasti provoilee, koska niitä vituttaa jotenkin se, että eletään nousukkaiden Suomea, jossa näiden rahanhimo ja arvot rules. Se on niin päin seinää, että heti kun tilaisuus tulee, niin ilvelillään.

Oikeasti kaikki tietää, että täällä ei ole mitään varsinaista roskaväkeä, jotain tommosta whitetrashiä ja niitä yläluokkaistaustaisia on, mutta niin vähän, että tuskin ne jotain yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta ovat tänne palstalle päätyneet. Se vaan on niin omituista, että miten ne ovat kaikki kuolleet sukupuuttoon? Olisko se se, että yläluokkaista naista ei kukaan oikeastaan huoli ja jää "vanhaksi piiaksi" ja yläluokkainen mies nai ihan mielellään itseään alaspäin sosiaalisessa skaalassa. Nyt ollaan sitten tultu kait jo loppupisteeseen. Miesten kierre on mennyt alaspäin ja yläluokkaisten miesten vaimot on sitten aina heidän alapuoleltaan ja yläluokkaisia naisia ei ole. Mutta oikeasti se juttu olisi ollut, että Lika barn leka bäst. Mutta kun kaikki haluaa tätä jotain sosiaalista kiertoa niin tähän on tultu. Ja naiset yrittää nousta skaalassa naimalla miehiä, joiden luulevat olevan itsensä yläpuolella. Valta ja raha vetää naisia - lisääntymään noiden kanssa.

Ei sosiaalinen kierto ole oikeasti mahdollista sellaisella tavalla kuin ihmiset yleensä kuvittelevat ja luulevat, että esimerkiksi koulutuksella nostaa itseään jossain sosiaalisessa skaalassa. Se on ihmisten teoriaa ja ihmisten luomus ja oikeasti ihmisten parissa vallitsee hierarkia, joka ei ole ihmisten luoma ja määrättävissä. Ei apinatkaan ole itse omaa hierarkiaan omilla teoillaan luoneet. Tämä "luonnollinen hierarkia" on täysin tuhoutunut nyky-yhteiskunnissa ja yksilöt heitetty hujan hajan pois yhteisöistä, joihin he oikeasti kuuluisivat. Siinä myös osaselitys nykyihmisten yksinäisyyteen ja monenlaiseen syrjäytymiseen.

Ja on semmoisiakin tapauksia, että on ollut ihan sietämätöntä olla se mikä oikeasti on - saa siis hävetä juuriaan, joista oikeasti pitäisi voida olla ylpeä. Mutta ei se niin mene - ei täällä kenelläkään ole oikeutta kukkoilla tyylillä, minä synnyinkin kuninkaanpojaksi ja menen sillä meiningillä eteenpäin. Näin ollen tommoiset tyypit ovat saattaneet kamofleerata persoonansa aivan täysin etkä tunnista jotain oikeasti yläluokkaista ainakaan sen tavoista. Ihan varmasti se syö sun nenäsi edessä kuin sika, vaikka niiden piireissä naisella ei todellakaan saa olla ilmavaivoja (ehkäpä niillä itsellään joskus). Ja kulkee ryyryissä ja rikkinäisissä kengissä, niin et joku vois luulla, että se tulee jostain ruokajonosta. Mut jos alat kaiveleen niin saatat tajuta, että sillä taitaakin olla juuret jossain kulttuurikodissa, vaikka se ei sitä itse tajua... ja sit se pystyy esittään sulle sukukirjat tosta noin vaan jonnekin 1700-luvulle kun joku toinen tuskin tietää isovanhempiensa nimiä.

Siinä se menikin se raja. Tiedätkö kaikkien isovanhempiesi nimet? Jos et tiedä, niin olisko mahdollista, että kaikesta huolimatta olisit jotain wt-ä? VOI KAUHEETA, JOS OLISITKIN!

Vierailija
8/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokitellaanhan kasvejakin. Ja eläinlajeja.

Vierailija
9/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, kuuluu ihmisluontoon.

Mutta tätä av-palstan wt/yläluokka-jaotelmaa en tajua :D Varinkaan, kun Suomessa ei ole kumpaakaan luokkaa olemassa oikeasti.

Luulempa, että takana on ihan tavallisten av-mammojen tarve pönkittää omaa asemaa nostamalla itseä jalustalle ("meillä tienataan 20 000€ kk, mun BMI on alle 20, oon ihan hemmetin nätti ja lapset superfiksuja, luokkansa priimuksia) ja haukkumalla toisia ("taas toi läski ja köyhä av-mamma syöttää typerille muksuilleen kalapuikkoja"). Säälittävää.

Vierailija
10/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luonnoltani kai jonkinlainen boheemi (melko epätuottava tosin) ja sellainen aika lämmin ja myötätuntoinen ihminen, eli kuljen elämäni läpi mahdollisimman suvaitsevin ja arvostavin silmin. Olen aina ollut sellainen. En todellakaan pidä kaikista ihmisistä, enkä todellakaan hyväksy mitä tahansa ja tietyllä tavalla mittailen kyllä tietenkin itsekin mielessäni, mutta se on kyllä kaukana siitä mitä täällä näkee tehtävän. Tai mitä live-elämässäkin välillä näkee, valitettavasti. Senpä (senkin) takia minun on ollut mahdollista kokea jonkinlaista tosi hyvää yhteyttä monenkinlaisten ihmisten kanssa, siis ihan erilaistenkin kuin mitä minä itse olen, esim. paljon korkeamman yleisesti käsitetyn statuksen omaavienkin, koska minä menen niihin tilanteisiin tasaveroisena ihmisenä, vaikkakin osaan myös luovia sävyisästi erilaisissa tilanteissa ihan odotusten mukaan. Vaikea selittää. Yksinkertaisesti; olen ihminen ja niin ovat kaikki muutkin ihmiset. Lämpö ja suvaitsevuus auttaa jo pitkälle, vaikkei paras yhteisymmärrys löydykään kuin tosi harvojen kanssa.

Vierailija
11/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai pesäeroa:"Minä/Me emme ole ainakaan kuin nuo, vaan parempia!"

Vierailija
12/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luonnoltani kai jonkinlainen boheemi (melko epätuottava tosin) ja sellainen aika lämmin ja myötätuntoinen ihminen, eli kuljen elämäni läpi mahdollisimman suvaitsevin ja arvostavin silmin. Olen aina ollut sellainen. En todellakaan pidä kaikista ihmisistä, enkä todellakaan hyväksy mitä tahansa ja tietyllä tavalla mittailen kyllä tietenkin itsekin mielessäni, mutta se on kyllä kaukana siitä mitä täällä näkee tehtävän. Tai mitä live-elämässäkin välillä näkee, valitettavasti. Senpä (senkin) takia minun on ollut mahdollista kokea jonkinlaista tosi hyvää yhteyttä monenkinlaisten ihmisten kanssa, siis ihan erilaistenkin kuin mitä minä itse olen, esim. paljon korkeamman yleisesti käsitetyn statuksen omaavienkin, koska minä menen niihin tilanteisiin tasaveroisena ihmisenä, vaikkakin osaan myös luovia sävyisästi erilaisissa tilanteissa ihan odotusten mukaan. Vaikea selittää. Yksinkertaisesti; olen ihminen ja niin ovat kaikki muutkin ihmiset. Lämpö ja suvaitsevuus auttaa jo pitkälle, vaikkei paras yhteisymmärrys löydykään kuin tosi harvojen kanssa.

Sinulla on kuitenkin yksi etu, jota kaikilla ei ole: pystyt luovimaan erilaisten ihmisten kanssa eli sinulla kuitenkin on tietoja ja taitoja joiden avulla pystyt kommunikoimaan tasavertaisesti myös sinua "ylempien" kanssa. Muista kuitenkin että näitä eväitä ei ole läheskään kaikilla. Enkä jaksa uskoa että ystävystyisit sellaisen ihmisen kanssa, jonka kulttuuri-politiikka-sosionominen näkemys poikkeaa huomattavasti omastasi. Minulle ainakin on olemassa ihmisiä, joiden käsityskyky elämästä on sellainen että meillä ei ole mitään yhteistä.

Vierailija
13/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin pankit ja vakuutusyhtiöt ainakin luokittelevat ihmisiä koko ajan, varallisuuden ja vahinkoherkkyyden mukaan. Ei mikään uusi asia.

WT on vähän ääri-ilmiö tästä, vaikka tarkoittanee aika lähelle samaa asiaa.

"WT ei saa pankista lainaa, koska tuhonnut luottotiedot pikavipeillä" jne.

Vierailija
14/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiria on jalostettu niin pitkälle, että eri roduilla on paitsi omat fyysiset erityispiirteensä myös omat tyypilliset luonteenpiirteensä, jokin rotu on paimenkoira, toinen vahtikoira, kolmas sylikoira...

Samoin kissoja on jalostettu eri roduiksi, on rag dollit ja itämaiset rodut jne.

Kai tuo ihmisten luokittelu perustuu samaan ominaisuuteen meidän ihmisten psyykessä.

Vierailija
15/15 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka muuten tuon voi selittää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän