Tiesitkö tämän eReseptistä?
Päin hel***tiä on mennyt tämäkin uudistus. Osa asiakkaista luulee, että jos tulee ilman henkilöllisyyspapereita, eikä osaa sanoa minkä lääkkeen haluaa tai mihin vaivaan edes, saa lääkkeen ulos apteekista. Mutta kun ei saa.
Saat**nan terveyskeskukset eivät anna sitä informaatiota kunnolla, vaan ovat vain antavinaan.
Lisäksi moni on laitettu eReseptin käyttäjäksi vastoin tahtoaan, ei ole kerrottu, että siitä voi kieltäytyä. (Annetaan se info ja se onkin yhtäkkiä lupa kirjoittaa potilaalle eReseptejä, vaikka potilas luulee saaneensa vain infon ja että lupa pitää antaa erikseen.)
Kommentit (28)
Näppärää, kun ei tartte reseptiä kuljetella mukana.
Ja asiakkaalta pitää saada 3 (kolme) allekirjoitusta lappuihin joten ei se ihan huomaamatta tapahdu...
kuulostaa vähän turhalta vali-valilta ap:n avautuminen.
Toki joillekin vanhoille tai ymmärrysongelmaisille ihmisille kaikenlaiset uudistukset tuottaa ongelmia, mutta yleisesti ottaen mainio juttu kyllä tämä eResepti.
Sain ekan e-reseptini ihan vain soittamalla terveyskeskukseen. Mitään lupaa en antanut kirjallisena. Itselleni on ihan selvä homma, että henkkarit ja/tai Kela-kortti mukaan.
Pidän kyllä tästä uudistuksesta. Olen kerran kadottanut e-pillereiden reseptini ja huomannut sen samana iltana kuin olisi pitänyt lähteä ostamaan uusi pakkaus... Tuli sitten venattua päivystyksessä neljä tuntia reseptiä.
Kela-korttihan riittää, se on kuvaton eikä tarvitse edes olla oma. Mieheni voi hakea minun lääkkeeni pelkällä Kela-kortillani, ennen hakiessa oli mukana sen lisäksi resepti.
Tietysti ihan ymmärrettävää, että jos mieheni (tai minä) menisikin sinne apteekkiin, antaisi Kela-korttini ja kysyisi mitäs reseptejä sieltä löytyis, niin eihän ne tietenkään sieltä ala luettelemaan että näitä ois, mitä laitetaan.
Mielestäni tämä on todella tervetullut uudistus, pari pointtia.
- Voin kotona koneelta katsoa kaikki reseptini ja lääkkeen ohjeistuksen.
- Minulla on periaatteessa kaikki reseptit aina mukana mihin tahansa suomessa menenkin
- Reseptiväärennösten mahdollisuus on lähellä nollaa.
Huonoina puolina voisin sanoa että reseptien uusinta voisi olla helpompaa. Apteekkihan veloittaa sen noin kolme €/resepti. Mikä on hyvin ymmärrettävissä silla aikaahan siihen kuluu.
kun vie paperin terveyskeskukseen ei saa mitään ilmoitusta että resepti on uusittu.
apteekista pitää muistaa pyytää tuloste että tietää mitä lääkkeitä edes on voimassa ja mitä on vielä ulos ottamatta. Ja pitää olla paperi lääkkeiden uusintaa varten, jos sen halua tehdä terveyskeskuksessa eikä maksaa apteekille.
Lapsen lääkkeitä ei näe netistä vaan on aina muistettava pyytää apteekista tuloste.
informointi riittää.
Ja asiakkaalta pitää saada 3 (kolme) allekirjoitusta lappuihin joten ei se ihan huomaamatta tapahdu...
varsinkin vanhemmat ihmiset, jotka eivät ymmärrä tietotekniikkaa.
Yhtäkkiä tuleekin tarve mennä yksityiselleja samalla siellä sitten uusittaisi reseptin niin huonompi juttu osoittaa virallisesti, että lääke on mennyt joissain tapauksissa jo kauan.
Palvelu kaatuu, mitäs sitten?
Tai jos uusit yksityisellä respasi niin se ei näy vielä kannassa ja tulee ikävä fiilis kun sitten on sekä paperisia että kannassa olevia.
Olipa tooosi kätsyä muuttaa Hesaan Tampereelta. Reseptini oli jo kannassa ja täälläse ei ollutkaan vielä käytössä. Mukava sitten koittaa osoittaa, että tarvitsee lääkettä kun se on ollut tarpeen jo 15 vuotta jne.
Ei ollut kivaa ja oli tosi sekavaa.
Monet tarvitsee tietokoneen siihen, että selailee lääketietojansa ja mikä respa tulee uusituttaa ym. Moniko vanhus osaa ja omistaa tietokoneen?
Monilla kuitenkin lääkkeitä vino pino.
Eivät ne allekirjoitukset kuitenkaan vielä opeta asiakkaita toimimaan. Ja todella moni on sanonut, ettei olisi halunnut, että hänen reseptinsä muuttuivat sähköisiksi Enkä mä sanonutkaan, etteikö suurin osa ihmisistä osaisi toimia eReseptin kanssa, vaan että se on suunniteltu niin, että marginaaliset ongelmatilanteet lisääntyvät.
Moni asiakas ei tiedä ihan perusasioita, esim. miten uusitaan. Se annettu opetus on ollut tosi surkeaa ainakin meillä päin. Varmaan riippuu siitä, millainen ihminen sitä antaa, välittääkö oikeasti vai haluaako vain tilanteen äkkiä ohi.
kun vie paperin terveyskeskukseen ei saa mitään ilmoitusta että resepti on uusittu.
apteekista pitää muistaa pyytää tuloste että tietää mitä lääkkeitä edes on voimassa ja mitä on vielä ulos ottamatta. Ja pitää olla paperi lääkkeiden uusintaa varten, jos sen halua tehdä terveyskeskuksessa eikä maksaa apteekille.
Lapsen lääkkeitä ei näe netistä vaan on aina muistettava pyytää apteekista tuloste.
Ei kai tk:hon tarvitse mitään yhteenvetotulostetta lääkkeistä olla kun ne uusitaan?! Eikö se riitä heillekin, että tietää lääkkeennimen?
Ja toi lasten eReseptit -juttu: Täysi susi! Et voi edes omien lastesi tietoja mistään itse katsoa, vaikka olisivat miten pieniä tahansa.
AP
näkee onko lääkettä vielä jäljellä, siis näkee jos näkee.
Pakko sitä on olla joku lappu tai sitten se pilleripurkki. Vai kirjoitetaanko uusintalappuun niitä verenpainelääkkeitä en nyt muista nimeä?
uusintapyyntö pitäisi pystyä tekemään itse netissä. Kun kirjoitetaan resepti niin pitäisi siinä vaihessa laittaa onko kertaresepti vai uusittava respti ja sitten niitä uusittavia merkittyjä reseptejä voisi uusia netissä kun "laskennallisesti" uusinta on mahdollista.
näkee onko lääkettä vielä jäljellä, siis näkee jos näkee.
ja vanhuksille voi olla vaikea nähdä/ymmärtää läpysköjen informaatiota.
Niin älä tule apteekkiin ja sano kun sinulla on eResepti: "mulla on resepti täällä". eResepti ei "ole" apteekissa! Toisin kuin puhelinresepti tai säilytyksessä olevat reseptit, koska vain ne sijaitsevat fyysisesti juuri siinä apteekissa. Silloin voi olla, että reseptiäsi haetaan ensin apteekin mapeista.
eReseptit eivät ole "täällä" apteekissa! Ne ovat bittiavaruudessa! ! Että voi pikkuasiat turhauttaa...
AP
no kuka muistaa oman lääkkeensä vaikean nimen? Pakko sitä on olla joku lappu tai sitten se pilleripurkki. Vai kirjoitetaanko uusintalappuun niitä verenpainelääkkeitä en nyt muista nimeä?
uusintapyyntö pitäisi pystyä tekemään itse netissä. Kun kirjoitetaan resepti niin pitäisi siinä vaihessa laittaa onko kertaresepti vai uusittava respti ja sitten niitä uusittavia merkittyjä reseptejä voisi uusia netissä kun "laskennallisesti" uusinta on mahdollista.
Niin no varmaan 1% asiakkaista muistaa. Sinähän sen sanoit! eReseptiä hakiessa se nimikin pitäisi osata sanoa, ei riitä, että tietää "verenpainelääke". Olen silti hyväksynyt senkin, ennenkuin tiedän miten tiukasti yleisesti tuotakin tullaan noudattamaan.
Mutta tarkoitin siis lääkkeen nimen tietämisellä sitä, että se nimi on mukana jossain muussakin muodossa kuin tulosteessa ja siten voi sanoa sen. Että ei tarvita sitä TULOSTETTA.
Ensinnäkään henkilöpaperia ei tarvita, kela-kortti riittää.
Toiseksi, lääkkeen nimeä ei tarvitse tietää, näkeehän apteekin työntekijä sen.
Eikö se helpottaisi sekä apteekkilaisen että asiakkaan elämää, jos tulostaisi vanhanajan reseptin tapaan asiakkaalle lapun samalla kun antaa lääkkeen? Siihen punaisella kynällä tarkempi ohje.
Minusta se on ollut kätevää. Mutta helppoahan tämä, kun olen nettiasioimiseen tottunutta ikäluokkaa, sain vuoden reseptin kerralla eikä tarvitse uusia ennen kuin joskus tulevana vuonna (miten?) ja on vain yksi tuttu lääke.
Ja olen se, joka hukkaa reseptinsä.
Tuli vaan mieleen, kun lähden matkoille säännöllisten lääkkeitteni kanssa. Mites reseptit??
Info annetaan suullisesti ja se siitä. Kysytään sopiiko, yksikään ei ole vielä sanonut ei. Harvoin näitä annan ja en todella muista kaikkea kertoa. Koulutusta en ole saanut, lappunivaskasta selailen kerrottavat asiat. Mielummin antaisin perusreseptit.