Voiko Suomen tapaisessa yhteiskunnassa naida alaspäin?
Jos mielestäsi voi, niin miten?
Itse menin naimisiin miehen kanssa joka on lähtöisin alemmasta keskiluokasta, kun taas perheeni varakkuus- ja koulutustason mukaan luokittelisin että olen itse lähtöisin ylemmästä keskiluokasta. Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole vielä "alaspäin naimista", lähtötasojen erot eivät niin suuret ole.
Mitä mieltä te muut olette?
Kommentit (32)
Keskiluokkaiselle on kaikki ovet yleensä auki eli sieltä on helppo Suomessa nousta ylöspäin ja ehkä siksi moni ajattelee, ettei luokkia ole.
Suomessa on kuitenkin myös ihmisiä, jotka ovat todella pohjalla. Kaiken suhteen. On turha väittää, että siinä pelkkä varallisuus olisi merkittävää. Kyllä se on kokonaisuus ja siis paljon laajempi ongelma kuin rahan puute.
Nykyään ainakin puhutaan tuloluokista. Miellän yhteiskuntaluokan sellaiseksi suuremmaksi asiaksi kuin vain varallisuuseroksi. Kuten briteissä on.
Ei se ole pelkkää varallisuuseroa. Kyllähän on ihan selvä, että vaikka sieltä pohjalta osa nouseekin opiskelemalla ja kovalla työllä, niin aika paljon se periytyy. Niinhän tuota sanotaan sossupummiudestakin. Se periytyy.Varallisuus, koulutustaso ja vanhempien sivistyneisyys periytyvät samoin. Kyllä sieltä paremmista perheistä on helpompaa ponnistaa pitkälle ja käytös, sivistyneisyys ja myös se koulutus on helpompi saada tai tulee kuin itsestään.
Suomessa on mahdollista nousta helpommin, kuin monissa muissa maissa, mutta kyllä Suomessakin on luokkia, jotka on melkein tuomittu jäämään sinne alas. Vain harva sieltä nousee.
Kotoa saadaan yleensä malli elämälle. Jos se malli on juopottelu, sossuasiakkus ja vaikka vielä perheväkivalta, niin mistä se perheen lapsi saisi eväät kunnolliseen elämään, kannustusta koulunkäyntiin ja sivistystä?
Suomessa ei ole niin eriävää puhetapaa, käytöstä tms. ettei sitä aika vähällä vaivalla saa itseänsä opetettua normaaleille tavoille. Kun kaikki kuitenkin puhuvat yleiskieltä, eihän siitä tarvitse karsia kuin kirosanat ja mahdolliset ruokottomuudet pois niin puhuu ihan normaalisti.
Sitä en sano, etteikö yhteiskuntaluokkia voisi tulevaisuudessa taas syntyä mutta tällä hetkellä meno on aika tasapäistä vielä. Sitten jos on runsaampi määrä yksityiskouluja ja hienompia asuinalueita, joiden väki erityy vain niille alueille tilanne voi olla toinen.
Ei se, että naapuri käy 3 kertaa vuodessa ulkomailla ja toinen vain kerran ole vielä mikään yhteiskuntaluokka ero. Yhteiskuntaluokissa on minusta kyse isommista asioista.
Ei vanhemmat määritä yhteiskuntaluokkaa eikä edes koulutus tai ammatti. Aatelistenkin jälkikasvu voi elää köyhästi ja niukkuudessa.
Minusta tuollainen yhteiskuntaluokkien etsiminen ja niistä puhuminen kertoo henkilön järjen köyhyydestä. Ei kukaan täyspäinen aikuinen ihminen kehtaa menää kenellekään sanomaan, että "mä olen parempaa luokkaa kuin sä kun mun isä on toimitusjohtaja ja sun isä on vaan poliisi".
Kyllä aatelissukujen jälikasvu kuuluu ylempään yhteisluokkaan vaikka eläisivätkin köyhästi. Yhteiskuntaluokka on tapoja, kulttuuria ja käsityksiä.
Ei Suomessa mitään varsinaista yläluokkaa ole, jokaisessa suvussa on paremmin tai huonommin pärjänneitä. Minusta sukujen erot kulkevat pikemmin akselilla kaupunki-maaseutu, ja siitä kumpuavat erilaiset käsitykset siitä, miten asioita ja elämäänsä tulisi hoitaa.
Itse olen suvusta, joka on useamman sukupolven ajan asunut kaupungissa, mieheni vanhemmat taas maalaistalon kasvatteja. Ja sen kyllä huomaa esim siitä, että kaikki tehdään itse, ja ihmetellään jos joku esim palkkaa siivoojan tai ei osaa ommella.
Ei vanhemmat määritä yhteiskuntaluokkaa eikä edes koulutus tai ammatti. Aatelistenkin jälkikasvu voi elää köyhästi ja niukkuudessa. Minusta tuollainen yhteiskuntaluokkien etsiminen ja niistä puhuminen kertoo henkilön järjen köyhyydestä. Ei kukaan täyspäinen aikuinen ihminen kehtaa menää kenellekään sanomaan, että "mä olen parempaa luokkaa kuin sä kun mun isä on toimitusjohtaja ja sun isä on vaan poliisi".
Kyllä aatelissukujen jälikasvu kuuluu ylempään yhteisluokkaan vaikka eläisivätkin köyhästi. Yhteiskuntaluokka on tapoja, kulttuuria ja käsityksiä.
Olen itse aatelinen, mutta vihaan korkeakulttuuria, luen Seiskaa ja olen muutenkin täysin wt. Mihin minut luokittelisit?
naimisiin itseään varakkaamman ja korkeammasta yhteiskuntaluokasta olevan kanssa, niin hän on nainut ylöspäin.
Eikö siis jokaista ylöspäinnainutta henkilöä kohti ole yksi joka on nainut alaspäin. Siis se puoliso.
Aika harvinaista kai on että puolisoiden taustat olisivat aivan samanlaiset.
Joka tapauksessa siis suurin osa nai ylös- tai alaspäin.
Minusta koko ajatus on hassu, ei Suomi ole luokkayhteiskunta. Tietyt wannabe-hienostopiirit kyllä yrittää sellaista ajattelua ajaa, että he ovat jotain eliittiä ja jotkut muut taas on jotain wt:tä mutta ei se ajattelu oikein suomalaisten enemmistön ajatteluun istu. Kuulostaa lähinnä naurettavalta.
Varakkuuseroja toki on, mutta ei minusta vielä varakkuuserot tee luokkaeroja, ellei sitten varakkuuteen liity automaattisesti brittityyliin esim. eri koulujen käyminen, eri harrastukset, eri urheilulajikiinnostukset, erilainen puheaksentti, omat piirit joihin kuuluu lähinnä oman luokan edustajia jne. Omat vanhempani ovat varsin varakkaita mutta elävät ihan tavis-suomalaista elämää ilman mitään luokkatouhuja. Itse olen akateeminen joka on nainut alkoholistiäidin pojan jolla ammattikoulupohja, mutta en katso naineeni alaspäin, koska en näe Suomessa yhteiskuntaluokkia.
ihan samalla tavalla kuin muuallakin.
Juuri raha tekee sen eron. Raha mahdollistaa asioita. Tässä yhteiskunnassa ainoastaan rahalla saa asioita.
Ei vanhemmat määritä yhteiskuntaluokkaa eikä edes koulutus tai ammatti. Aatelistenkin jälkikasvu voi elää köyhästi ja niukkuudessa. Minusta tuollainen yhteiskuntaluokkien etsiminen ja niistä puhuminen kertoo henkilön järjen köyhyydestä. Ei kukaan täyspäinen aikuinen ihminen kehtaa menää kenellekään sanomaan, että "mä olen parempaa luokkaa kuin sä kun mun isä on toimitusjohtaja ja sun isä on vaan poliisi".
Olen itse aatelinen, mutta vihaan korkeakulttuuria, luen Seiskaa ja olen muutenkin täysin wt. Mihin minut luokittelisit?
Raha tekee sen eron.
eikä edes koulutus tai ammatti. Aatelistenkin jälkikasvu voi elää köyhästi ja niukkuudessa.
Minusta tuollainen yhteiskuntaluokkien etsiminen ja niistä puhuminen kertoo henkilön järjen köyhyydestä. Ei kukaan täyspäinen aikuinen ihminen kehtaa menää kenellekään sanomaan, että "mä olen parempaa luokkaa kuin sä kun mun isä on toimitusjohtaja ja sun isä on vaan poliisi".
Sen näkee naamasta. Kyllä varakkaat ihmiset pitävät itseään parempina kuin köyhiä
Nyt viime aikoina ollaan taas alettu puhumaan luokista, ollaan menty niin kuin takaisin sinne 1960-70-luvuille. Eli siinä mielessä, kyllä voi naida alaspäin.
On ihan eri asia, pitäisikö tällaista retoriikkaa käyttää. Mutta kun luokista kerran puhutaan, niin onhan tuo mahdollista.
Kyllä meillä on vahvasti yhteiskunnassamme luokkajako-ajattelua, vaikka siitä ei missään kuulekaan julkisesti puhuttavan. Olisi kuitenkin hyvä, että tästä(kin) epäkohdasta puhutaan - muuten se jää pinnan alle, jos sitä ei retorisin keinoin tehdä näkyväksi.
Voi. Katso vaikka WT-mamupatjoja. Ne on itse alaluokkaa, sitä pohjasakkaa ja silti ne onnistuu naimaan alaspäin valitsemalla lukutaidottoman sovinistisian, jolla ei ole koulutusta eikä osaamista mihinkään ja rikosrekisteri pitkä kuin nälkävuosi.
Yleensä naiset, siis normaalit naiset koittavat löytää koulutetun, fiksun ja toimeentulevan miehen niin tämä ns. patjasakki ei välitä mistään mitään vaan ottavat hymyssä suin kelakorvauksilla elävän väkivaltaisen pettävän looserin. Toki voi olla, ettei näillä ole muuta tarjolla ja itsekin ovat ns wt-kelaporukkaa. Evoluutio kulkee näillä väärään suuntaan.
Ei se ole pelkkää varallisuuseroa. Kyllähän on ihan selvä, että vaikka sieltä pohjalta osa nouseekin opiskelemalla ja kovalla työllä, niin aika paljon se periytyy. Niinhän tuota sanotaan sossupummiudestakin. Se periytyy.
Varallisuus, koulutustaso ja vanhempien sivistyneisyys periytyvät samoin. Kyllä sieltä paremmista perheistä on helpompaa ponnistaa pitkälle ja käytös, sivistyneisyys ja myös se koulutus on helpompi saada tai tulee kuin itsestään.
Suomessa on mahdollista nousta helpommin, kuin monissa muissa maissa, mutta kyllä Suomessakin on luokkia, jotka on melkein tuomittu jäämään sinne alas. Vain harva sieltä nousee.
Kotoa saadaan yleensä malli elämälle. Jos se malli on juopottelu, sossuasiakkus ja vaikka vielä perheväkivalta, niin mistä se perheen lapsi saisi eväät kunnolliseen elämään, kannustusta koulunkäyntiin ja sivistystä?