Miten ihmeessä järjestää lastenhoito tällaisessa tilanteessa???
Meillä on neljä lasta (6v, 4v, 1,5v ja 3kk) ja minulla on edessä reilun kuukauden päästä munasarjojen ja kohdunpoisto. Tämä tuli vähän yllätyksenä, koska aiemmin oli puhuttu, että tuo leikkaus olisi, kun nuorin olisi lähempänä vuoden ikää tai vähän yli.
Kontrollikäynnillä kuitenkin selvisi, että kasvaimet ovat kasvaneet edelleen odotettua nopeammin ja jos leikkausta pitkitetään, niin se on entistä vaikeampi ja olisi parasta tehdä se mahdollisimman pian.
Mies ei voi olla töistä pois tai no saisi palkatonta, mutta siihen ei ole varaa ja muutenkaan just nyt ei ole oikeen ylimäärästä, jolla palkata hoitaja, kun säästöt meni lähes kaikki, kun ennen raskauteni loppua tuli yllättävää rahanmenoa.
Isovanhemmat ja muut ovat työelämässä sen lisäksi asuvat useamman sadan kilsan päässä. Kolme vanhinta saatais kyllä hätätapauksessa päiväkotiin, mutta nuorin on aivan liian nuori.
Minulla on siis ainakin ekan 2kk täydellinen nostelukielto vai olikohan niin, että kahvikupin tmv. saan nostaa, mutten mitään muuta.
Onkohan mitään ilmaista tai ei ainakaan älyttömän kallista apua saatavilla yhteiskunnalta tällaisessa tilanteessa???
Kommentit (61)
että miksi 2kk nostelukielto. Minulle se leikkaus tehdään vatsanpeitteiden läpi, en tiedä sitten voiko tuo liittyä siihen, kun lääkäri sanoi, että on 2kk nostelukielto.
Toisaalta olen ollut aiemmin useammassakin leikkauksessa ja jokaisesta olen toipunut oletettua hitaammin. Ei se varmaankaan ole sanottu, että samoin kävisi nyt, mutta niin ainakin aiemmin ollut.
Niin ja lääkäri tosiaan sanoi, että se leikkausaika voi pahimmassa/parhaassa tapauksessa olla jo parin viikon päästä ja ehdoton takaraja on tuo kuukausi.
ap
ja pienten lasten kanssa kotona,on ihan yksinhuoltajiakin joilla ei ole sitä puolisoa illalla ja yöllä auttamassa.Ihmiset keksii niksejä! 3kuinen nyt ei kuitenkaan paina ihan mahdottomasti ja sulla on isommat lapset kotona,pyydät sitä 6 vuotiasta nostamaan silloin kuin tarttee,muuten majoitutte lattiatasolle,ruokailu,vaipan vaihto,leikki,seurustelu ja sinun lepääminen onnistuu sieltä.
terveisin,juuri itse leikkauksessa ollut ja 3 lasta kotona
että miksi 2kk nostelukielto. Minulle se leikkaus tehdään vatsanpeitteiden läpi, en tiedä sitten voiko tuo liittyä siihen, kun lääkäri sanoi, että on 2kk nostelukielto.
Toisaalta olen ollut aiemmin useammassakin leikkauksessa ja jokaisesta olen toipunut oletettua hitaammin. Ei se varmaankaan ole sanottu, että samoin kävisi nyt, mutta niin ainakin aiemmin ollut.
Niin ja lääkäri tosiaan sanoi, että se leikkausaika voi pahimmassa/parhaassa tapauksessa olla jo parin viikon päästä ja ehdoton takaraja on tuo kuukausi.
ap
No ei tietenkään tuon leikkauksen jälkeen saa nostella muuta kuin kahvikuppia. Siis koko sen kahden kuukauden ajan vaikka kaikki menisi hyvinkin. Kyseessä ei siis ole sektio. Sektio, vaikka iso leikkaus onkin, on minimaalinen tuohon ap:n operaatioon verrattuna.
Sitä kolmikuista kun ei voi lattialla pyörittää haluamaansa suuntaan... kunnalta apua pyytämään!
Mulle tehtiin kohdunpoisto vasta kasvaimien vuoksi(ei syöpä).Normaalissa työssä sairaslomaa 3 viikkoa joista 2 viikkoon ei saa nostella mitään kahvipannua painavampaa.Minulle sairaslomaa tuli 4 viikkoa ,koska fyysisesti erittäin raskas työ,ettei tule laskeumia tai muutakaan.
Sairaalassa oli yhden yön,jonka jälkeen kotiin.mies oli palkattomalla 2 päivää kotona.Pienimmät sairastuivat eikä niitä voinut viedä hoitoon,joten mies joutui ottamaan lisää palkatonta 2 päivää,koska minä olin kotona,niin kaupunki ei maksa palkkaa ,vaikka en hoitamaan pystynytkään.
Meillä ainakaan kunnalta ei ole mahdollista saada mitään kotiapua.Ehdottavat lastenkotiin vientiä siksi ajaksi,että itse kykenee lapsistaan huolehtimaan.Onneksi olen töissä käyvä ja lapsilla oli hoitopaikat,joten minun toipumis ajan pienimmät ovat olleet hoidossa,koska en saa nostella mitään painavaa.
En kyllä ole kuullut mistää 2kk nostelukiellosta,kun sairaslomaakaan ei saa kuin 3-4viikkoa,ellei leikkausta tehdä vatsanpeitteiden läpi.silloin luultavasti tulee pidempi sairasloma.
Missä kaupungissa/kunnassa ehdotetaan lastenkotiin vientiä leikkauksesta toipumisen ajaksi? Kerropa meille, minä soitan sinne ja kysyn?
Täällä taas jotkut esiteinit tai alkkisäidit kirjoittaa...sillä ainoa syy ottaa lapset huostaan on kyllä äidin päihteiden käyttö, myös tuollaisessa tilanteessa.
Meidän kunnassamme oli ainakin muutama vuosi sitten systeemi, että jos perheessä on 3 alle kouluikäistä lasta, kunta antaa perheen niin halutessa perhepäivähoitajan perheen kotiin hoitamaan lapsia. Siis vaihtoehtona päiväkodissa tai ulkopuolisella perhepäivähoitajalla tapahtuvalle hoidolle. Perhe maksaa normaalin päivähoitomaksun (kunnallinen ja tulosidonnainen). Jos lapsia on alle kolme, onnistuu tämä silloinkin, mutta silloin mukaan tulee joku ulkopuolinen lapsi.
Tämä siksi, että se tulee halvimmaksi ja toisekseen siksi, että pulaa on sekä päivähoitopaikoista että sellaisista perhepäivähoitajista, joiden koti soveltuu perhepäivähoitoon. Halukkaita perhepäivähoitajia siis on, mutta usein nuoria vastavalmistuneita, jotka asuvat tyyliin keskustayksiössä.
Tämä voisi olla vaihtoehto, en usko kunnan todellakaan haluavan tuota 3 kk ikäistä päivähoitoon. Teid'n pitää tietenki tarkkaan laskea, tuleeko tämä edullisemmaksi kuin isän jääminen vanhempainvapaalle. Muta tällaista voi ainakin kysyä ja selvittää.
Jos isä ei pysty jäämään vanhempainvapaalle, uskoisin kunnan silti mieluummin tarjoavan apua kotiin kuin ottavan koko porukan päiväkotiin. Ihan taloudellisessa mielessä. Ei taatusti tule kunnalle halvimmaksi hoitaa tuota kööriä päiväkodissa kuin hommata yhden avustajan kotiin.
menee lapset lastenkotiin esim.vanhemman leikkauksen+toipumisen ajaksi jos ei kertakaikkiaan ole verkostoa!
ei se päihteidenkäyttö todellakaan ole ainut syy--tuskin tiedät asiasta jos et työskentele lastensuojelussa,kannattanee siis pitää suu kiinni
menee lapset lastenkotiin esim.vanhemman leikkauksen+toipumisen ajaksi jos ei kertakaikkiaan ole verkostoa!
ei se päihteidenkäyttö todellakaan ole ainut syy--tuskin tiedät asiasta jos et työskentele lastensuojelussa,kannattanee siis pitää suu kiinni
Joutui isoon leikkaukseen, joten lapset olivat lastenkodissa niin pitkään, että äiti kykeni taas heistä huolehtimaan. Kurjaahan tuo kaikille oli, mutta kun ei ollut muuta vaihtoehtoa.
Vaikka tuota yrittäisivätkin pakottaa, niin laitonta tuo on! Riittääkö meriitiksi se, että mies työskentelee lastensuojelussa? Kai ne nyt jotain tietää itsekin? :-O
että miksi 2kk nostelukielto. Minulle se leikkaus tehdään vatsanpeitteiden läpi, en tiedä sitten voiko tuo liittyä siihen, kun lääkäri sanoi, että on 2kk nostelukielto. Toisaalta olen ollut aiemmin useammassakin leikkauksessa ja jokaisesta olen toipunut oletettua hitaammin. Ei se varmaankaan ole sanottu, että samoin kävisi nyt, mutta niin ainakin aiemmin ollut. Niin ja lääkäri tosiaan sanoi, että se leikkausaika voi pahimmassa/parhaassa tapauksessa olla jo parin viikon päästä ja ehdoton takaraja on tuo kuukausi. ap
No ei tietenkään tuon leikkauksen jälkeen saa nostella muuta kuin kahvikuppia. Siis koko sen kahden kuukauden ajan vaikka kaikki menisi hyvinkin. Kyseessä ei siis ole sektio. Sektio, vaikka iso leikkaus onkin, on minimaalinen tuohon ap:n operaatioon verrattuna. Sitä kolmikuista kun ei voi lattialla pyörittää haluamaansa suuntaan... kunnalta apua pyytämään!
eli ei tule edes isoa haavaa.
turhaan vänkäät,kun juuri yhden äidin lapset sinne lastenkotiin meni
oli puolen vuoden ajan nostelukieltoa...
Nyt miehen täytyy ilmoittaa, että jää vanhempainvapaalle, mutta ennen sitä pyydätte neuvolan kautta apua.
Meidän kunnassamme oli ainakin muutama vuosi sitten systeemi, että jos perheessä on 3 alle kouluikäistä lasta, kunta antaa perheen niin halutessa perhepäivähoitajan perheen kotiin hoitamaan lapsia. Siis vaihtoehtona päiväkodissa tai ulkopuolisella perhepäivähoitajalla tapahtuvalle hoidolle. Perhe maksaa normaalin päivähoitomaksun (kunnallinen ja tulosidonnainen). Jos lapsia on alle kolme, onnistuu tämä silloinkin, mutta silloin mukaan tulee joku ulkopuolinen lapsi.
Tämä siksi, että se tulee halvimmaksi ja toisekseen siksi, että pulaa on sekä päivähoitopaikoista että sellaisista perhepäivähoitajista, joiden koti soveltuu perhepäivähoitoon. Halukkaita perhepäivähoitajia siis on, mutta usein nuoria vastavalmistuneita, jotka asuvat tyyliin keskustayksiössä.
Tämä voisi olla vaihtoehto, en usko kunnan todellakaan haluavan tuota 3 kk ikäistä päivähoitoon. Teid'n pitää tietenki tarkkaan laskea, tuleeko tämä edullisemmaksi kuin isän jääminen vanhempainvapaalle. Muta tällaista voi ainakin kysyä ja selvittää.
Jos isä ei pysty jäämään vanhempainvapaalle, uskoisin kunnan silti mieluummin tarjoavan apua kotiin kuin ottavan koko porukan päiväkotiin. Ihan taloudellisessa mielessä. Ei taatusti tule kunnalle halvimmaksi hoitaa tuota kööriä päiväkodissa kuin hommata yhden avustajan kotiin.
tähän tilanteeseemme, niin ei se terkka osannut juurikaan auttaa. Totesi, ettei ole mahdollista saada.
Soitan tästä kohta ja alan selvitellä tuota saisimmeko perhepäivähoitajan kotiin.
ap
oli puolen vuoden ajan nostelukieltoa...
Nyt miehen täytyy ilmoittaa, että jää vanhempainvapaalle, mutta ennen sitä pyydätte neuvolan kautta apua.
saikulle,mikä siinä nyt on niin ihmeellistä.Elämä on aina välillä tällaista,että muutoksia tulee.
Ei tuo ole mikään huostaanottoperuste... voi hyvät hykkyrät sun tietoja taas... Missä perähikiällä asut jos siellä tuollaista tapahtuu?
Ei tuo ole mikään huostaanottoperuste... voi hyvät hykkyrät sun tietoja taas... Missä perähikiällä asut jos siellä tuollaista tapahtuu?
vaiko tarjottiin lapsille tilapäisesti apua, ruokaa, sänkyä yms lastenkodissa, jossa hoidetaan ne lapset, kunnes äiti on terve. Eli ei huostaanotettuja... huoh!
jos ei muuta apua heru. Ei tuo nyt omaisuuksia maksa.
voisi auttaa maksussa? Maksatte sitten takaisin kun pystytte.
ottakaa lainaa ja maksakaa hoitaja kotiin, jos ei muuta apua heru. Ei tuo nyt omaisuuksia maksa.
kuinka kalliiksi kunnalle tulee lapsen sijoittaminen laitokseen? Huostaanottoa ei tietenkään tehdä. Lasta ei myöskään voi sijoittaa, edes avohuollon tukitoimena ellei hän ole lastensuojelun asiakas. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää kiireellinen sijoitus, jos tästä kyseisestä lapsesta tulee ilmoitus lastensuojeluun. Mutta kaikki nämä maksaa maltaita. Yhden lapsen yksi hoitovuorokausi laitoksessa maksaa useita satoja euroja. Lisäksi tässä tapauksessa on isä kotona, joka on kykenevä hoitamaan lapsia.
Voi olla, että joltain mammalta joskus, on jossain sijoitettu lastenkotiin lapset leikkauksen ajaksi, mutta tämän mammam lapsilla on taatusti ollut asiakkuus jo aiemmin. Itsekin tiedän tapauksen, jossa vanhempi lapsi oli pari yötä vastaanottokodissa, kun yh-äiti oli synnyttämässä, mutta heilläkin siis asiakkuus jo aiemmin, eikä mitään verkostoa missään.
Mulle tehtiin kohdunpoisto vasta kasvaimien vuoksi(ei syöpä).Normaalissa työssä sairaslomaa 3 viikkoa joista 2 viikkoon ei saa nostella mitään kahvipannua painavampaa.Minulle sairaslomaa tuli 4 viikkoa ,koska fyysisesti erittäin raskas työ,ettei tule laskeumia tai muutakaan.
Sairaalassa oli yhden yön,jonka jälkeen kotiin.mies oli palkattomalla 2 päivää kotona.Pienimmät sairastuivat eikä niitä voinut viedä hoitoon,joten mies joutui ottamaan lisää palkatonta 2 päivää,koska minä olin kotona,niin kaupunki ei maksa palkkaa ,vaikka en hoitamaan pystynytkään.
Meillä ainakaan kunnalta ei ole mahdollista saada mitään kotiapua.Ehdottavat lastenkotiin vientiä siksi ajaksi,että itse kykenee lapsistaan huolehtimaan.Onneksi olen töissä käyvä ja lapsilla oli hoitopaikat,joten minun toipumis ajan pienimmät ovat olleet hoidossa,koska en saa nostella mitään painavaa.
En kyllä ole kuullut mistää 2kk nostelukiellosta,kun sairaslomaakaan ei saa kuin 3-4viikkoa,ellei leikkausta tehdä vatsanpeitteiden läpi.silloin luultavasti tulee pidempi sairasloma.