Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä järjestää lastenhoito tällaisessa tilanteessa???

Vierailija
30.01.2013 |

Meillä on neljä lasta (6v, 4v, 1,5v ja 3kk) ja minulla on edessä reilun kuukauden päästä munasarjojen ja kohdunpoisto. Tämä tuli vähän yllätyksenä, koska aiemmin oli puhuttu, että tuo leikkaus olisi, kun nuorin olisi lähempänä vuoden ikää tai vähän yli.

Kontrollikäynnillä kuitenkin selvisi, että kasvaimet ovat kasvaneet edelleen odotettua nopeammin ja jos leikkausta pitkitetään, niin se on entistä vaikeampi ja olisi parasta tehdä se mahdollisimman pian.

Mies ei voi olla töistä pois tai no saisi palkatonta, mutta siihen ei ole varaa ja muutenkaan just nyt ei ole oikeen ylimäärästä, jolla palkata hoitaja, kun säästöt meni lähes kaikki, kun ennen raskauteni loppua tuli yllättävää rahanmenoa.

Isovanhemmat ja muut ovat työelämässä sen lisäksi asuvat useamman sadan kilsan päässä. Kolme vanhinta saatais kyllä hätätapauksessa päiväkotiin, mutta nuorin on aivan liian nuori.

Minulla on siis ainakin ekan 2kk täydellinen nostelukielto vai olikohan niin, että kahvikupin tmv. saan nostaa, mutten mitään muuta.

Onkohan mitään ilmaista tai ei ainakaan älyttömän kallista apua saatavilla yhteiskunnalta tällaisessa tilanteessa???

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän tilanteeseemme, niin ei se terkka osannut juurikaan auttaa. Totesi, ettei ole mahdollista saada. Soitan tästä kohta ja alan selvitellä tuota saisimmeko perhepäivähoitajan kotiin. ap

oli puolen vuoden ajan nostelukieltoa... Nyt miehen täytyy ilmoittaa, että jää vanhempainvapaalle, mutta ennen sitä pyydätte neuvolan kautta apua.

eli kunnan järjestämä lastenhoito alkaa vasta sitten, kun vanhempainvapaasi on ohi. Isompia pph voi hoitaa, mutta 3 kk ikäistä vauvaa ei. Ette voi saada vauvasta samaan aikaan vanhempainrahaa ja silti hoitopaikan.

Vierailija
22/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

te ap mieti sitä vaihtoehtoa että mies jää kotiin hoitamaan lapsiaan vanhempainvapaalle???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sinä sairauspäivärahalle. Ja kun saikku on ohi isä takaisin töihin ja sinä jatkat vanhempainrahakautta. Tai sitten isä hakee sairauslomaa itselleen.

Vierailija
24/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin nuorimman kanssa sairaalassa hänen leikkauksen ajan. Mies opiskeli. Hoitaja oli muistaakseni 6tuntia/pvä lopun sovitteli mies opiskelujen kanssa ja naapureiden avulla. Maksu nmenee ilmeisesti tulojen mukaan.

Vierailija
25/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin vain jäädä vanhempainvapaalle. JOs isä on esimerkiksi yksityisyrittäjä ja laittaa yrityksen kiinni pariksi kuukaudeksi, niin voi käydä niinkin, että yrittäminen loppuu siihen. Huutakaa nyt, että on huonosti hoidettu yritys kun ei voi kahden kuukauden taukoa pitää. :) Yrityksen keskeytysvakuutukset, ei tietääkseni korvaa keskeytystä perhenjäsenistä johtuvista syistä. Olenko väärässä?

Ap:lle paljon voimia haastavaan tilanteeseen ja toivon, että saatte kunnalta kotiin apua.

Vierailija
26/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi perhe ei koskaan voi itse maksaa mitään kulujaan?

Pitääkö oikeasti siitä vauvasta saada tuplahyöty eli sekä vanhempainraha että hoitopaikka? Eikö silloin kaikkien pikkuvauvojen äitien pitäisi tehdä sama eli vaatia pph kotiin, kun ei jaksa vauvaa hoitaa? Valtio maksaisi äidille vanhempainrahan ja kunta vauvalle päivähoitopaikan.

Aivan loistava idea tässä taloustianteessa, jossa vanhukset ei pääse edes joka kuukausi suihkuun!

Vierailija
27/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä vaihtoehdosta jota täällä on huudeltu jo moneen kertaan, eli isä jää vanhempainvapalle. Hyvinkin monessa työpaikassa kyllä voisi sopia asiasta, varsinkin kun kyseessä on melkolailla ainoa järkevä vaihtoehto.

Mutta koska ap ei itse ole tästä asiasta innostunut, luulen, että isä ei tähän edes suostuisi, sääli kyllä, tekisi ilmeisen hyvää oleilla hieman enemmän kotosalla lasten kanssa.

Vierailija
28/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät vanhemmat kerta voi huolehtia. Niinhän on monille sairaille ehdotettu...

Vierailija
29/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen pomo ei ollut siitä ollenkaan mielissään, kun mies siitä töissä puhui. Muutenkin tämä miehen pomo on välillä todella kenkkumainen.

Osasyy tuohon, miksi miehen pomo ei kauheasti ilahtunut siitä, että mies jäisi pois töistä on se, että töissä on menossa projekti, joka on ollut täysin mieheni vastuulla ja jäisivät tavallaan pulaan, jos mies yhtäkkiä jäisi pois töistä.

Lisäksi mietin, että onko se oikeasti niin, että tuosta, jos isä jää vanhempainvapaalle, niin pitää ilmoittaa 2kk aikaisemmin, jotta saa rahaa??

Niin ja minä kyllä saan sairaspäivärahaa siitä leikkauksesta alkaen enkä vanhempainpäivärahaa.

ap

Miksi perhe ei koskaan voi itse maksaa mitään kulujaan?

Pitääkö oikeasti siitä vauvasta saada tuplahyöty eli sekä vanhempainraha että hoitopaikka? Eikö silloin kaikkien pikkuvauvojen äitien pitäisi tehdä sama eli vaatia pph kotiin, kun ei jaksa vauvaa hoitaa? Valtio maksaisi äidille vanhempainrahan ja kunta vauvalle päivähoitopaikan.

Aivan loistava idea tässä taloustianteessa, jossa vanhukset ei pääse edes joka kuukausi suihkuun!

Vierailija
30/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin vain jäädä vanhempainvapaalle. JOs isä on esimerkiksi yksityisyrittäjä ja laittaa yrityksen kiinni pariksi kuukaudeksi, niin voi käydä niinkin, että yrittäminen loppuu siihen. Huutakaa nyt, että on huonosti hoidettu yritys kun ei voi kahden kuukauden taukoa pitää. :) Yrityksen keskeytysvakuutukset, ei tietääkseni korvaa keskeytystä perhenjäsenistä johtuvista syistä. Olenko väärässä?

Ap:lle paljon voimia haastavaan tilanteeseen ja toivon, että saatte kunnalta kotiin apua.

Isä voi ottaa yritykseen työntekijän. Onhan siinä noin 9 kuukautta valmistautua lapsen tuloon ja isällä vielä vähän enemmän aikaa vanhempainvapaaseen.

En minä ymmärrä, miksi näin suuri osa pitää täydellisen mahdottomana ja inttää vastaan, kun ehdotetaan toistaiseksi järkevintä vaihtoehtoa, eli isä vanhempainvapaalle ja äiti sairauslomalle siksi aikaa kun ei pysty itse lapsiaan hoitamaan.

Onko aloittaja edes missään vaiheessa väittänyt, että isä olisi yrittäjä?

Ei kun yhteiskunnan vaan pitäisi järjestää lapsille hoito ja tietenkin kotiin.

Näinhän se olikin vielä 1960-luvullakin, että taloon tuli kodinhoitaja siksi aikaa, kun äiti oli sairaalassa. Mikä olikaan se vuosi ja mikä hallitus, kun kodinhoitajajärjestelmä loppui? Asiaan vaikutti varmaan työaikalaki, mutta kunnissa siirrettiin kodinhoitajat järjestelmällisesti lastenhoitotehtävästä viimeistään 1990-luvulla vanhustyöhön ja lapsiperheiden kotiapu loppui.

Vierailija
31/61 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen pomo ei ollut siitä ollenkaan mielissään, kun mies siitä töissä puhui. Muutenkin tämä miehen pomo on välillä todella kenkkumainen.

Osasyy tuohon, miksi miehen pomo ei kauheasti ilahtunut siitä, että mies jäisi pois töistä on se, että töissä on menossa projekti, joka on ollut täysin mieheni vastuulla ja jäisivät tavallaan pulaan, jos mies yhtäkkiä jäisi pois töistä.

Minä yritän kovasti ymmärtää tätä, että näinä aikoina työpaikka ja sen kenkkumainen pomo on paljon tärkeämpi kuin oma vauva.

Eli aloittajan mies ei ole yrittäjä.

Eikö perhe ole nyt viimeisen päälle pulassa, jos mies ei millään sitä vapaata nyt ota? Jos hakemuksen tekee tänään, ehtii ainakin suurimman osan sinun sairausajastasi olla vanhempainrahalla, jos leikkeus tehdään kuukauden kuluttua. Ehtii saada myös sen työprojektin siihen vaiheeseen, että tulevat toimeen ilman häntä.

Vierailija
32/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko nyt kuunnellu vähän huolimattomasti?! Itse olin vastaavassa leikkauksessa sekä anoppi, että äitini. Itse olin 1kk sairaslomalla ja mammat 3vko.

Vierailija
33/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän saat sitten kelan sairauspäivärahaa siltä ajalta mitä olet työkyvytön. Mies saa vanhempainrahaa tulojensa perusteella.

Kummallista, että ette muka ole tietävinänne isän mahdollisuudesta vanhempainrahaan, vaikka lapsia on jo noin monta. Jos vanhempainrahaan ei vielä ole mahdollisuutta - montako kuukautta olikaan äitiysrahan maksuaika? - niin ei kai se leikkaus niin päivän päälle ole, ettei ehdi tehdä sitten, kun isä siirtyy "äitiyslomalle", käyttääkseni tätä vakiintuneempaa ilmaisua.

Vierailija
34/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhteiskunnan eli kaupungin/kotikuntasi tulee tarjota apua. Sosiaalihuoltolaki pykälätä 20 ja 21:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710

Vaadi siis kotipalvelua, neuvolasta saa vähintäänkin seteleitä tuon palvelun ostamiseen.

Vierailija
35/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en ole kuunnellut huolimattomasti. Lääkäri sanoi, että 2kk nostelukielto ja olin, että häh ja kysyin, että oikeastiko 2kk ja lääkäri vahvisti sen.

ap

Ootko nyt kuunnellu vähän huolimattomasti?! Itse olin vastaavassa leikkauksessa sekä anoppi, että äitini. Itse olin 1kk sairaslomalla ja mammat 3vko.

Vierailija
36/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin järjestely tässä tilanteessa on, että sinä jäät sairaspäivärahalle ja miehesi jää kotiin hoitamaan lapsia vampenpainrahan turvin. Toki perheenne tulot putoaa, mutta vähemmän, kuin jos miehesi jäisi palkattomalle. Toki tuossa tilanteessa on mahdollista saada lapsille hoitopaikat ns. "kriisipaikkoina" eli jonon ohi. Myös pienimmälle kunnan täytyy hoitopaikka järjestää. Hyvällä tuurilla järjestävät teille hoitajan kotiin, teillähän on täysi ryhmä perhepäivähoitajalle. Huonolla tuurilla jokainen joutuu eri hoitopaikkaan. Lyhytaikaisesti teidän perhe voi saada myös kotiapua, joko neuvolan tai lastensuojelun kautta kunnasta riippuen. Tuota apua voi saada siis muutaman tunnin kerrallaan muutamana päivänä, esim. kun olet sairaalassa. Ei siis koko kahta kuukautta miehesi työaikojen mukaan koko päivää. Tämän avun hinta suhteutetaan tuloihinne, eli ei ole ilmaista.

3 kk ikäiselle, koska perheessä on isä, joka voi jäädä vanhempainvapaalle. Jos hoitopaikka tarvitaan, suosittelee kunta lasten huostaanottoa. Se on reilua, koska normaalisti perheet ihan omin varoin huolehtivat lastenhoidosta. Isommille hoitopaikka kunnasta ja pienin sijoitukseen, se on edullisin vaihtoehto.

Kunta on velvollinen tarjoamaan kotipalvelua, ei kukaan huostaanottoa noilla syillä suosittele. Mikä daiju!

Vierailija
37/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin järjestely tässä tilanteessa on, että sinä jäät sairaspäivärahalle ja miehesi jää kotiin hoitamaan lapsia vampenpainrahan turvin. Toki perheenne tulot putoaa, mutta vähemmän, kuin jos miehesi jäisi palkattomalle. Toki tuossa tilanteessa on mahdollista saada lapsille hoitopaikat ns. "kriisipaikkoina" eli jonon ohi. Myös pienimmälle kunnan täytyy hoitopaikka järjestää. Hyvällä tuurilla järjestävät teille hoitajan kotiin, teillähän on täysi ryhmä perhepäivähoitajalle. Huonolla tuurilla jokainen joutuu eri hoitopaikkaan. Lyhytaikaisesti teidän perhe voi saada myös kotiapua, joko neuvolan tai lastensuojelun kautta kunnasta riippuen. Tuota apua voi saada siis muutaman tunnin kerrallaan muutamana päivänä, esim. kun olet sairaalassa. Ei siis koko kahta kuukautta miehesi työaikojen mukaan koko päivää. Tämän avun hinta suhteutetaan tuloihinne, eli ei ole ilmaista.

3 kk ikäiselle, koska perheessä on isä, joka voi jäädä vanhempainvapaalle. Jos hoitopaikka tarvitaan, suosittelee kunta lasten huostaanottoa. Se on reilua, koska normaalisti perheet ihan omin varoin huolehtivat lastenhoidosta. Isommille hoitopaikka kunnasta ja pienin sijoitukseen, se on edullisin vaihtoehto.

Kunta on velvollinen tarjoamaan kotipalvelua, ei kukaan huostaanottoa noilla syillä suosittele. Mikä daiju!

koska isällä on mahdollisuus vanhempainvapaaseen! Perheen oletetaan ihan itse kantavan vastuunsa, joten jos isä ei suostu kuopusta hoitamaan, ei seuraavana suinkaan ole ilmainen tai halpa hoitoapu vaan sen miettiminen, mikä muu on perheessä vialla. Jos ei isä hoida vauvaa päivällä, ei isä muutenkaan liene siitä kiinnostunut, ja silloin lastensuojelun tulee puuttua asiaan.

Vierailija
38/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhteiskunnan eli kaupungin/kotikuntasi tulee tarjota apua. Sosiaalihuoltolaki pykälätä 20 ja 21: <a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710" alt="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710">http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710</a&gt; Vaadi siis kotipalvelua, neuvolasta saa vähintäänkin seteleitä tuon palvelun ostamiseen.

vanhempainvapaaseen. Se on ensisijainen valinta.

Ei perhe saa kodinhoitajaa silloinkaan, kun perheessä on 2 lasta ja molemmat vanhemmat ovat töissä.

Vierailija
39/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jo aivan hyvin huolehtia noista nuoremmista päiväsaikaan kun mies on töissä. lapsille pitää antaa vastuuta jo nuorena eikä kasvattaa liian pumpulissa :)

Vierailija
40/61 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jo aivan hyvin huolehtia noista nuoremmista päiväsaikaan kun mies on töissä. lapsille pitää antaa vastuuta jo nuorena eikä kasvattaa liian pumpulissa :)