Voi saatana. Perintöasiaa.
Appiukko vaihtoi hiippakuntaa ja anoppi odottaa sairaalassa matkalippua samaanpaikkaan.
Asunto ja tavarat pitäis jakaa mieheni ja hänen siskonsa kesken. Tää on siis aivan kauheeta, mies kysy multa että olisko siellä meidän kotiin mitään kivaa mun mielestä ja mä sitten sanoin että olis siellä Sohvat, senkki, astiasto, valaisin ja se yksi taulu.
No Miehen sisko on sitten jo jaellut tavarat oman mielensä mukaan ja ottanut nuo kaikki mitä suunnittelin meille.
Ei siinä mitään mutta kaavaili meille kaikki sellaiset mitä me ei tarvita ja laski nämä samanarvoisiksi kun ne mitä itse otti.
Mies sanoi että me ei oteta niitä vaan ne menee myyntiin ja rahat jaetaan ja miehen siskon tavaroille katsotaan käypä arvo.
No nyt se sisko on minulle kiukkuinen kun ei suostuta ottaan tavaroita ja ne ei menekkään päikseen. Tuputtaa meille esim. keittiön pöytäryhmää mitä ei todella tarvita.
Huoh, olispa anoppi ja appi aikoinaan tuhlanneet kaikki ja kirjoittaneet testamenttiin että tavarat annetaan kodittomille. Näin aio n ainakin itse tehdä kun olen sivusta seurannut.
Kommentit (151)
kun kaikki ovat yhteistä niin kaikille katsotaan arvo. Jos asunnon arvo on 100000e ja irtaimisto 5000e
ja mummin tilillä on 2000000e niin kyllä sillon pitää mennä mummin pussille jos ukin osuus halutaan jakaa.
Näin ihan lakimies sanoi, en tiedä mitä muuta taustalla oli kun meillä lakimies selvitti kaiken valmiiksi mutta päätimme että jaamme pesän vasta sitten kun ukki on poissa.
Jos yhteinen asunto on arvoltaan 100 000 ja irtaimisto 5 000 sekä mummon tilillä 200 000 niin ukin kuollessa ensin mummo pitää koko 200 000 ja loput jaetaan, kun taas mummon kuollessa jaetaan koko omaisuus puoliksi, puolet jaetaan ja puolet jää ukille.
kun kaikki ovat yhteistä niin kaikille katsotaan arvo. Jos asunnon arvo on 100000e ja irtaimisto 5000e
ja mummin tilillä on 2000000e niin kyllä sillon pitää mennä mummin pussille jos ukin osuus halutaan jakaa.
Näin ihan lakimies sanoi, en tiedä mitä muuta taustalla oli kun meillä lakimies selvitti kaiken valmiiksi mutta päätimme että jaamme pesän vasta sitten kun ukki on poissa.
Se tasinko maksetaan vasta kun leski kuolee. Joten te jaatte tasan ne rahat mitä on ja tasingon vasta kun se toinenkin kuolee. Omin päin te ette voi mummin tilille mennä. Se on kavaltamista. Toki mummi voi tasingon teille antaa, jos haluaa.
..ei sinun. Pidä näppis erossa siitä asiasta!
Jos yhteinen asunto on arvoltaan 100 000 ja irtaimisto 5 000 sekä mummon tilillä 200 000 niin ukin kuollessa ensin mummo pitää koko 200 000 ja loput jaetaan, kun taas mummon kuollessa jaetaan koko omaisuus puoliksi, puolet jaetaan ja puolet jää ukille.
mutta alunperin siihen olisi ollut mahdollisuus (kai siinä oli sitten toisen osapuolen suostumus) mutta päätös olla jakamatta pesää syntyi ihan muista syistä.
Sinänsä tuo harmittaa kun ukki maksaa yhtiövastiketta asunnosta jossa kukaan ei asu ja siellä on niin paljon tavaraa että emme voi laittaa vuokrallekkaan:( mutta kai tämä kaikki kohta selviää.
..ei sinun. Pidä näppis erossa siitä asiasta!
näitä ahneita miniöitä. Minunkin veljelläni on vaimo, joka on ensimmäisenä äidin astiastojen ja pellavaliinojen kimpussa, vaikka äiti on vielä hyvässä kunnossa, tosin vähän muistamaton. ei kuitenkaan niin paljon, kuin veljen vaimo haluaisi, koska äiti kertoi, että miniä oli ihastellut äidin Valencia-astiastoa, saadakseen sen.
en halua asunnosta mitään meille:) ap
eikä mulla ole niihin oikeuttakaan:) Mies haluaa ne rahat koska niillä voi sitten ostaa haluamansa sohvakaluston.
Eli paska yritys:)
ap
ja sen kotitalossa jaettiin tavaroita 5 sisaruksen kesken.
Enoni löi veljeään kaulimella päähän ja tätini porasi kun ei saanut sitä hopealusikkaa millä hän oli aina pienenä syönyt. Polttopuistakin taisi tulla riitaa. Olis vaari varmaan kääntyny haudassaan jos olis tiennyt että kahvikupeista tapellaan.
Itse myös päätin silloin että kirjoitan testamentin myös tavaroista ettei jää jälkikasvulle jaettavaa niin kamalaa oli sitä jakoa seurata.
Kukaan heistä ei ollut ahne tai ilkeä toisilleen ennen jakoa mutta sen jälkeen välit kyllä viilenivät. Ihminen on sellainen vaikkei sitä heti itsestä uskoisi.
miehensä vanhempien kuollessa on jotkut huonekalut. En ymmärrä. Mieheltäsi on hei vanhemmat kuolemassa. Järkyttävää henkisesti. Vähät jostain tavaroista.
sisko on toiminut väärin omiessaan itselleen ensin kaikki mitä hän haluaa ja sitten pakottaa teidät ottamaan loput.
Kummallista että joku on toista mieltä.
Jos kerran siskon ottamilla tavaroilla oli arvo niin hän maksaa ne kuolinpesään ja loput myydään ja niistä saadut rahat laitetaan kuolinpesään ja sitten jaetaan rahat puoliksi.
Tämä oikea tapa toimia sanoi kuka vaan mitä vaan.
Siellä laitoksessa ei välttämättä katsota kovin hyvällä, jos sinne raahattaisiin mammalle miehensä kuolinpesästä tavaroita. Ne joko myydään tai sitten jaetaan. Ja ymmärrän vallan hyvin APta. Kumpikin perillisistä voisi haluat isältään jonkun muiston, mutta voi tosiaan olla että siellä oli vain muutama tavara jota kumpikin haluaisi katsella vielä tulevaisuudessakin. Ja todellakin kummallakin olisi oikeus valita jotain mieluista, ei sellaista mitä toinen ei halua. Ja sitten yhteisvoimilla loput myyntiin ja rahat tasan.
Millään perinnöllä ei mammaa siellä laitoksessa hoideta. Laitosasukkaan hoito maksetaan kuukausieläkkeestä 85 %. Tilillä olevia rahoja ei käytetä. Jos mamma on sänkypotilaana, joka ei tunne edes lastaan, ainoa kuluerä joka tililtä pitäisi tulevaisuudessa löytyä on hautajaiskulut.
Pitää olla aika arvokasta huonekalua, että ne arvotetaan erikseen perunkirjoituksessa, vaikka niistä myydessä jokunen tonni sitten irtoaisikin.
AP: Tavarat uudelleen jakoon jos sisko ei suostu siihen, että on saanut pesästä sovitun arvoisen erän. Ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa. Miehesi sen vain selvästi sanoo, että tässä on vaihtoehdot. Ja sitten kaikki loput myyntiin ja rahat on helppo jakaa, niin että miehesi saa ensin sen osuuden minkä sisko on saanut tavarana (ja muistoarvot siinä mukana, sitähän ei rahassa ole). Ja sopimukset myös siitä että miten ja millä hinnalla mitäkin myydään. 10% myyntihinnasta aina sille joka on tavaran myynyt ja loput yhteiseen kassaan. Muuten siinä käy niin että lopulta sinä saat tehtäväksesi hoitaa kaiken myynnin ja sisko tyytyväisenä ottaa rahapussista puolet.
Juu päälimmäinen huolenaiheeni ei ole huonekalut, sori nyt siitäkin kun en heti maininnut.
Juu asunto pitää saada mahd. pian tyhjäksi joten tavaroilla on siksi kiire ja kun eivät mitään arvotavaraa ole niin ei niitä välttämättä kovin helposti saa myytyä ainakaan niillä hinnoilla mitä niihin on nyt lätkäisty.
En myöskään halua meille mitään ylimääräistä tavaraa kun ei ole säilytystoja, jos se tekee minusta jonkun mielestä ahneen niin ihan sama.
ap
luin koko ketjun ja en voi kun ihmetellä joidenkin mammojen aivosolujen vähyyttä.
Ja paras veto on lopuksi ruveta inttämään provoksi ja tarinan keksijäksi kun ap:lta on löytynyt oikeat vastausket ja mammoilla loppunut haukkumisen aiheet ja ovat huomanneet että ap on oikeassa:D
Siitäs saitte:D
luin koko ketjun ja en voi kun ihmetellä joidenkin mammojen aivosolujen vähyyttä.
Ja paras veto on lopuksi ruveta inttämään provoksi ja tarinan keksijäksi kun ap:lta on löytynyt oikeat vastausket ja mammoilla loppunut haukkumisen aiheet ja ovat huomanneet että ap on oikeassa:D
kanssa. Antais miehensä riidellä siskonsa kanssa ja setviä asiankeskenään. Miksi hemmetissä hänen pitää sekaantua asiaan. Ja tulla vielä palstalle haukkumaan siskoa.
Ja tuo ap:n hokema "minä en halua kotiini yhtään enempää rojua" Tulee väkisinkin mieleen, että eikö koti ole myös miehen? Vai ap:ko se päättää mitä yhteiseen kotiin saa tuoda ja mitä ei. Aika nössö mies, ei saa sanottua siskolle eikä vaimolle. Paha paikka miehelle olla kahden naisen tappelun välissä, molemmat haluaa samat rojut kuolinpesästä. Onnea vaan matkaan.
kanssa. Antais miehensä riidellä siskonsa kanssa ja setviä asiankeskenään. Miksi hemmetissä hänen pitää sekaantua asiaan. Ja tulla vielä palstalle haukkumaan siskoa.
Ja tuo ap:n hokema "minä en halua kotiini yhtään enempää rojua" Tulee väkisinkin mieleen, että eikö koti ole myös miehen? Vai ap:ko se päättää mitä yhteiseen kotiin saa tuoda ja mitä ei. Aika nössö mies, ei saa sanottua siskolle eikä vaimolle. Paha paikka miehelle olla kahden naisen tappelun välissä, molemmat haluaa samat rojut kuolinpesästä. Onnea vaan matkaan.
vaan miehen sisko on suuttunut siitä että ap ei halua niitä tavaroita eikä hänen miehensäkään niitä halua kun on kerran myyntiin laittamassa ja haluaa niistä rahat.
Ja ap:han kirjoitti että mies on sanonut että loput tavarat menee myyntiin ja rahat puoliksi ja tästä miehen sisko on myös suuttunut, kun ei halua maksaa omista tavaroistaan.
Sullakin on ilmeisesti lukihäiriötä niinkuin monella muullakin.
Juu päälimmäinen huolenaiheeni ei ole huonekalut, sori nyt siitäkin kun en heti maininnut. Juu asunto pitää saada mahd. pian tyhjäksi joten tavaroilla on siksi kiire ja kun eivät mitään arvotavaraa ole niin ei niitä välttämättä kovin helposti saa myytyä ainakaan niillä hinnoilla mitä niihin on nyt lätkäisty. En myöskään halua meille mitään ylimääräistä tavaraa kun ei ole säilytystoja, jos se tekee minusta jonkun mielestä ahneen niin ihan sama. ap
Kirjoitusasu paljastaa :)
ihan erilaista keskustelua kuin tätä, mutta joidenkin mammojen on pakko vääntää aihe sivuraiteille.
Ja sitten vielä tuo yksi joka väittää että olen puuttunut perintöasiaan vaikka olen varmaan joka viestissä maininnut että en sekaannu siihen ja mulle on ihan sama mitä niille tavaroille tapahtuu. taisin jopa avaukseenkin kirjoittaa että olispa appi ja anoppi testamentannut ne kodittomille.
Mutta kun ei mee tyhmän päähän ni ei mene.
ap
joo. Ja ap ottaa riskin kirjoittamalla tän kaiken yksityiskohtaisesti avoimelle nettipalstalle kenen tahansa luettavaksi ja esiin nostettavaksi vaikka vuosien päästä. :D En usko.
Lesken ei tarvitse luovuttaa tasinkoa kuolleen puolisonsa perillisille silloin, kun ositus toimitetaan puolison kuoleman jälkeen (lesken suoja) (avioliittolaki, 103 § 2 mom.)
Te olisitte siis jakaneet tasan mumminne rahat, ette olisi saaneet ottaa ukkinne tililtä senttiäkään, jollei tämä olisi sitä itse halunnut. Mummille kuulunut tasinko olisi jaettu sitten kun ukkinne kuolee. Näin se lain mukaan menee.