Jos nuorella tytöllä on kuukautiskipuja, oletteko pitäneet lepopäivän?
Ja lapsi ei ole mennyt silloin kouluun? vai kipulääkettä ja kouluun? Mä annan jäädä kotiin ja levätä.
Kommentit (95)
Ei tietenkään mene kivuissa kouluun. Minä lähdin kerran peruskoulussa kesken päivän kipujen takia kotiin, vanhempani eivät kai edes saaneet tietoa siitä, enkä muista, koinko itse tarpeelliseksi mainita. Mistään en jäänyt paitsi.
Minulla ei ole endoa loytynyt ja silti tosi kipeet menkat onneksi valilla miedommat kivut synnytys ei aina vahenna sita kipua. Itella tytar
6 vee ja kylla huomaa kun aidilla on menkat tytto kysyy aina valilla etta aiti eihan mulle tule koskaan noin kipeita menkkoja? En tieda mita vastaisin. Aiti anto mun nuorempana olla kotona kun olin niin tuskissani menkkakipujen kans et en pystyny syoda. Ei ole lintsaamista jos oikeesti sattuu se vaikuttaa nimittain urheilutuloksiinkin kun eihan sillon oo taydes vedossa.
Ärsyttävää, kun sanotaa, etteivät menkat ole sairaus ja sen takia niiden takia ei voi olla koulusta pois. Mulla ei ole endometrioosia tai mitään muutakaan gynekologista vaivaa, mutta parikymppisenä kuukautiskivut olivat välillä kovatkin (en tiedä syytä). Mulla nousi toisinaan kuumekin menkkojen aikana. Jouduin kyllä olemaan pois luennoilta aina silloin tällöin.
En tiennyt ennen nuorinta tytärtäni kuinka kipeäksi voi tulla kuukautisista. Ei ollut kykenevä kouluun, makasi sängyssä. Sai Miranaxia kuukautiskipuihinsa. Kuukautiset alkoivat 10-vuotiaana. Reilun puolen vuoden ajan oli pari ensimmäistä päivää kovilla kivuilla ja kotona. Kuukautiset olivat runsaat ja kestivät viikon.
Jatkossa vaivat helpottuivat ja nyt useita vuosia tuosta kipuja ei enää juurikaan ole tai on harvoin. Ei tarvitse nykyään lääkettä.
Joten kuukautisvaivoja ei voi verrata kehenkään toiseen. Tapauskohtaisesti on katsottava.
Antakaa armoa lapsillenne, jos on kovin kivulias ei kouluun.
Jos tytöllä on kovia kipuja, hänet pitää viedä lääkäriin. Koulusta puututaan poissaoloihin ihan senkin takia, että tämä ei kaikille vanhemmille selvää, vaan lapsen annetaan kitua kivuissa, jotka olisi kenties mahdollista saada kuriin oikeilla, oikea-aikaisesti ja oikeissa määrin annostelluilla kipulääkkeillä tai e-pillereillä.
Äidit aivan turhaan kokevat, että koulusta vähätellään kipuja, kun kysellään poissaoloista. Tarkoitus on varmistua, ettei lapsella ole hätää ja että hän saa hoitoa.
Valitettavasti on näitä viiropäitä, jotka eivät halua antaa lapsille lääkkeitä. Olkoot itse ottamatta, mutta lapsella on oikeus lääkärin apuun.
Mikäli kipulääkkeillä tai e-pillereillä ei saada riittävää hoitotulosta, lepopäivä voi olla tarpeen. Se on kuitenkin se viimeinen keino, koska pitää muistaa, että yläkoulussa jatkuvat poissaolot (menkat, omat menot, muutama flunssa, pari lintsausta tekevät yhteensä satoja tunteja) oikeasti jo voivat haitata opintoja. Lukiossa koko kurssi voi mennä hylsyksi, jos poissaoloja on tietty määrä, vaikka ne olisivatkin aiheellisia.
Siitä on kuitenkin aina lähdettävä, että yritetään hoitaa ja auttaa. Ja se on tarkoituksena, kun ope tai terkkari ottaa yhteyttä!
Vierailija kirjoitti:
Koska tiedän mistä puhuu, meidän suvun naisilla on sitten helevetilliset kuukautiset aina.
Se päivä kun ne alkaa on vielä helppo, mutta kaksi seuraavaa yleensä täyttä helvettiä ja niiden jälkeen alkaa rauhoittumaan päin ja vuoto vähenee.
Ei mun mielestä lasta voi lähettää kouluun, jos vuotaa niin runsaasti, että vaikka sulla olisi yöside mutta sun ei tarvii kun vähän vaihtaa asentoo väärään, niin jo lurahtaa housuista läpi...
Ja sitten se vittumainen viiltävä kipu ala-vatsalla ja polttelu sekä turvotus ja kipu perseessäkin ja perä aukossa.
Piereskely, oksentaminen, muu pahoinvointi ja ripulointi.
Juu ei mene kouluun ei. Jos se on koululle ongelma, niin olkoot.
Todellakin, itsellä näin mutta kaikesta kivusta huolimatta olen yrittänyt selviytyä aikoinani. Varsinkin toi ripuli, piereskely yms on kamalaa! Nykyään käytössä e-pillerit nii kivut hellittänyt hieman mutta ei poista noita edellä mainittuja kamaluuksia, ainoastaan vähentää vuotoa ja kipua!
Surullista kun joku ei ymmärrä kun sillä itsellää vuotaa sen kaks päivää tipan tai kaks ja siinä se.
Koskaan en ole menkkakipujen takia ollut poissa koulusta tai työstä. Älä opeta lastasi lusmuilemaan. ibuprofeenia naamaan ja menoksi.
Itselläni on nyt menkat ja olen poissa koulusta ja harrastuksistani tänään vain näiden helvetilliseen kipujen takia. En ymmärrä miksi kaikki 50v mammat tulee sanoo "Minun lapseni ei ole poissa koulusta (jos on kipui) kun MINUT silloin 1960 luvulla pistettiin kouluun vaikka olisi ollut 40 astetta kuumetta!" Siis ymmärtäkkää vähääse lapsianne, oppiiko ne jotain äidinkieltä ko ne keskittyy siihe kippuu, luottamusta lapsiinne! :D
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsi ei ole mennyt silloin kouluun? vai kipulääkettä ja kouluun? Mä annan jäädä kotiin ja levätä.
Kouluun vaan, älä opeta lastasi pinnariksi! Hiukan noloa.
Buranaa auttaa kun vetää niitä heti kun vuoto alkaa
Hei täällä 15v joka parhaillaan on menossa kotiin koulusta menkkojen takia. Joillakin voi oikeasti olla niin kovat kivut että ihan itkettää, niinku mulla atm. Lisäks mulla on paha olo, voisin oksentaa millä hetkellä hyvänsä. Koulussa en pysty keskittymään oppituntiin kun sattuu niin paljon.
Liikuntaa esim joogaa ja kuumavesi pullo mahan paalle. Itse joskus olen lapsena joutunu oleen kotona menkkojen takia koska koulussa kiusasivat kaikkia ja kuuntelivat oven takana Jos oli menkat. Alko ahdistaa koko asia. Usein olin niin kipee et en pystyny istuun tunnilla niiden kipujen kanssa. Buranaa ei viitti koko ajan ottaa eika sita kannata Opettaa lasta syomaan koko ajan. Omat kivut helpottu raskauden jalkeen. Nykyaan en koko Buranaa tartte kun liikun paljon. Antaisin lapsen olla yhen kerran kotona Jos vaan sanot et ei ota tavaksi. Toki Jos kovin kipee on kannattaa ottaa puheeksi terkalla.
Kyllä. Kyselen kaikilta kulmakunnan tytöiltä. Jos jollakin kipuja niin pidän vapaapäivän.
Älkää pakottako niitä lapsianne tuskissaan kouluun. Muistan omilta kouluajoiltani kaikista kirkkaimpana päivän, kun olen istunut tuskissani tunnilla, aion juuri nousta ylös ja pyytää opettajalta lupaa lähteä, kun pyörryin. Itsellänikin on ollut ilmavaivoja, ripulia, oksentelua, migreeniä ja sitä vatsakipua. Ainut, mistä se burana vie edes pahimman terän pois, on ne vatsakivut, mikä ei paljoa siinä tilanteessa lohduta.