Jos nuorella tytöllä on kuukautiskipuja, oletteko pitäneet lepopäivän?
Ja lapsi ei ole mennyt silloin kouluun? vai kipulääkettä ja kouluun? Mä annan jäädä kotiin ja levätä.
Kommentit (95)
muo on monta kertaa sattunut vatsaan kuukautisien takia ja olen jäänyt kotiin koska kipu oli hirveän kovaa ja ei mikää lääke auttanut niin jääkää vaan kotiin ehkä se auttaa enemmän kun olla koulussa. ite aloin itkee liikka tunnilla tosi kovasta vatsakivusta ja lähdin vaa kotiin!!!…
[quote author="Vierailija" time="30.01.2013 klo 13:41"]
Ei mun mielestä lasta voi lähettää kouluun, jos vuotaa niin runsaasti, että vaikka sulla olisi yöside mutta sun ei tarvii kun vähän vaihtaa asentoo väärään, niin jo lurahtaa housuista läpi...
[/quote]
Mikset käytä kuukuppia? Ei pelkoa ohivuodoista.
Vaikkei kovia kipuja olisikaan tai särkylääkkeet tehoavat, niin ei ole hirveän kivaa ravata yhtenä päivänä kuussa työaikana vähän väliä vessassa kun vatsa on löysällä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2013 klo 13:22"]
Ja lapsi ei ole mennyt silloin kouluun? vai kipulääkettä ja kouluun? Mä annan jäädä kotiin ja levätä.
[/quote]
Jos kivut on niin kovat, ettei pysty niin sitten ei pysty.
Levätköön kotona, mutta se tarkoittaa lepoa, ei esim kavereiden luokse menoa tai ostarille.
Antaisin jäädä kotiin, jos vain tavallinen koulupäivä on kyseessä. Eiköhän oman tyttärensä tunne niin hyvin että näkee jos on tosi kyseessä. Ahkera normaali likka tuskin haluaa turhaan olla poissa.
Menkkoihin liittyy niin paljon sivuoireita että ei niistä kaikista buranalla selviä. Esim. itselläni pelkkä fyysinen kipu, eli vihlonta ja kouristelu on kurjaa, mutta se menee ohitse särkylääkkeellä. Sen sijaan migreenioireet, huono olo, tuskanhiki, väsymys ja vatsan sekaisin meneminen haittaavat melkein kaikkea työtä pahasti. Väsymys on joskus niin pahaa, että en pysty keskittymään oikein mihinkään, ympäröivät äänet tuntuvat tulevan maan alta ja valot häikäisevät. Nyt aikuisenakin pyrin järjestämään kuukautisten 1. päivän ohjelman helpoksi, koska suorituskyky on niin alhaalla.
Omaan nuoruusaikaan kukaan ei ollut menkkakipujen takia poissa. Särkylääkettäkään ei joka kodissa ollut, tai siteitä. Kärsittiin vaan ja yritettiin näyttää ulospäin normaalilta vaikka kylmä hiki valui pitkin kalpeaa naamaa. En näe mitään syytä miksi samaa kaavaa pitäisi jatkaa.
Puoskarit taas vauhdissa. Burana vähentää vuotoa, ei todellakaan lisää.
Kovat kuukautiskivut ovat hoidettavissa. Sanotteko migreenistä kärsivällekin, ettei lääkettä saa ottaa?
Voimakas kuukautiskipu ei ole normaalia, eikä tule olla osana naisen/tytön elämää. Kipujen ollessa niin voimakkaita, ettei kouluun voi mennä pitää lapsi viedä lääkäriin. Kyseessä saattaa olla endometrioosi ja jo nuorella tytöllä voi olla endo. Lisää tietoa endometrioosiyhdistyksestä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2013 klo 13:41"]
Ei mun mielestä lasta voi lähettää kouluun, jos vuotaa niin runsaasti, että vaikka sulla olisi yöside mutta sun ei tarvii kun vähän vaihtaa asentoo väärään, niin jo lurahtaa housuista läpi...
[/quote]
Mikset käytä kuukuppia? Ei pelkoa ohivuodoista.
[/quote]
Kyllä se kuukuppikin vuotaa ohi siinä kohti, kun sinne ei enää mahdu vuotoa. Mulla esim. Luneten suuremmasta kupista tulee yli runsaimman vuodon päivinä (kierron päivät 1-2) 1,5-2 tunnissa. Kuukuppi on todella näppärä silloin, kun sitä ei tarvitse olla jatkuvasti tyhjentämässä, mutta itse en ainakaan jaksa sitä ronklata edestakaisin reilun tunnin välein, vaan käytän mieluummin yösiteitä silloin, kun vuoto on runsaimmillaan.
No riippuu ihan. Minusta ois ollu tosi kamalaa olla koulussa kun menkat alko 13-vuotiaana kun kipujen lisäksi (mihin lääkkeet auttaa ehkä tunnin) vuodin kuin vesiputous ja kun side tulvii yli tunnissa niin siellä tunneilla ei paljoa tehä kun stressataan mikä reitti on nopein juosta sinne vessaan ja kaksoistunnit on mahdottomuus jos opettaja on kusipää eikä päästä vessaan koska "kyllä sinä 30min osaat pidättää" koska luokan edessä ei kyllä menkoista kukaan ala huutelemaan.
Ainiin järähtävä ripuli oli minulle myös arkipäivää, sehän oiski ollu helvetin hauskaa koulussa :) ei minusta kovin normaalilta tilalta tuo kaikki kuullosta
Minulla alkoi menkkat 10 vuotiaana ja aina se viimeinen päivä menee kipuillessa. Äiti on kuiten kin niin kiltti että anntaa jäädä koulusta kotiin jos siltä tuntuu. Se kun oot koulussa kauheissa menkka tuskissa on hirveintä ikinä. Jos oot Esimerkiksi matikantunnilla niin yrität joten kuten kuunella. Jos muut alkavat tekemään tehtävia niin siinäs kuules istut ja kouristelet.
Älkää käyttäkö nuorilla naisilla ibuprofeenia kuukautiskipuihin! Söin sitä lääkärin reseptillä pienen ikäni hirveisiin kuukautiskipuihin. Sitten, kun alettiin yrittää raskautta, todettiin, että kohdun limakalvo oli paksuuntunut ja se jouduttiin kaapimaan. Lääkäri sanoi, että ibuprofeeni vaikuttaa epäedullisesti kohdun limakalvon rakenteeseen.
Joskus oli pakko lähteä kesken koulupäivän 7lk ku sattu ja mahassa väänsi, itkin ja kävelin kyyryssä kotiin ja rojahdin sohvalle ja isä kyseli mikä on.. :)
Kipulääkettä pitäisi osata alkaa ottamaan noin päivää ennen, kuin kivut alkavat. Ei se siinä vaiheessa enää auta, kun kivut ovat jo päällä. Jos epäsäännöllinen kierto, niin on tietty hankalaa arvioida.
Itselläni päivälleen säännöllinen (syön e-pillereitä), niin on helppo varautua.
Jonkun verran koskee, vaikka kipulääkkeitä syö, mutta nykysin pystyn olemaan töissä. Joku vuosi sitten kolme ekaa päivää oli niin kivuliaita, että lähes ryömien piti siirtyä sängystä vessaan ja takaisin. Mikään asento ei ollut hyvä.
T. Endometrioosista kärsivä
Saa jäädä kotiin, koska koin itsekkin ne kivut ja helvetillisen vuodon kun kuukautiset alkoi ekan kerran ja kyse on vaan siitä ettei vuodon määrä ole yhtään tasaantunut ja kipuja ja vuodon määrää tulee miten sattuu. Siihen ei lääkäri tai burana kauheesti auta, aika vain lähinnä. Mullakin tasaantui enkä ollut pois kuin ehkä max. 2 päivää. Kunhan ei jää jälkeen koulutöissä niin kotona oleminen on ok, eipähän tarvi juosta tunnin välein vessassa koulussa nolostuneena kun verta tulvii yli siteen
Vierailija kirjoitti:
Saa jäädä kotiin, koska koin itsekkin ne kivut ja helvetillisen vuodon kun kuukautiset alkoi ekan kerran ja kyse on vaan siitä ettei vuodon määrä ole yhtään tasaantunut ja kipuja ja vuodon määrää tulee miten sattuu. Siihen ei lääkäri tai burana kauheesti auta, aika vain lähinnä. Mullakin tasaantui enkä ollut pois kuin ehkä max. 2 päivää. Kunhan ei jää jälkeen koulutöissä niin kotona oleminen on ok, eipähän tarvi juosta tunnin välein vessassa koulussa nolostuneena kun verta tulvii yli siteen
Niin ja unohtamatta että meillä on myös kovien menkkojen aikaan ripulia ympäri vuorokauden, sillon vähintään saa jäädä kotiin
Ah menkat, universumin rangaistus kaikille naisille :D itse kärsin teini-iässä jäätävistä kivuista, ei ollut ihan kerta tai kaksi kun kirjaimellisesti putosin polvilleni. Öisin heräsin siihen tuskaan ja siinä sitä sitten kieri ja kärvisteli, kunnes särkylääke alkoi auttaa. Eikä ihan pienet määrät edea auttanut. Kävin lääkärilläkin, hän (mies) oli hyvin empaattinen ja sanoi että semmosta se vaan on, ota tarpeeks paljon särkylääkettä tarpeeks aikasin. Ei nyt vaan huvittais joka kk olla paria päivää ihan lääketokkurassakaan, mutta eipä ollut vaihtoehtoja. Pillerit kun lopetin niin kivut helpotti, nykyään ovulaatio on paljon pahempi, mutta se kestää onnekai vain tuntia :D
Jo nuorella tytöllä voi olla endometrioosi. Siksi ottakaa kivut vakavasti. http://www.endometrioosiyhdistys.fi/fi/nuoretnaiset
Kuukautiset tulevat 1-2kuukauta ja vatsakipeä aina kuukautisen aikana 5-7päivää
Mulla oli teininä pari ekaa päivää todella runsas vuoto ja kipu - ne kaikkien palstalaisten vihaamat e-pillerit auttoi. Vaikka niissä on vaikka mitä haitta vaikutuksia niin pitäydyn silti mielummin pillereissä kun viettäisin 2 päivää kuukaudesta h**vetillisessä tilassa.