Jos nuorella tytöllä on kuukautiskipuja, oletteko pitäneet lepopäivän?
Ja lapsi ei ole mennyt silloin kouluun? vai kipulääkettä ja kouluun? Mä annan jäädä kotiin ja levätä.
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2013 klo 19:24"]
vaikka käytän e-pillereitä
Hommahan on niin, että sinulla ei ole kuukautisia. Sinulla on 'tyhjennysvuoto', joka aiheutuu tauosta pillereiden syömisessä. Vuodatat vertasi ja kipuilet ihan ilman ovulaatiota ja muuta normaalia kiertoa. Toki olet myös uhri, kun sinulle ei ole kerrottu, että sinulla ei ole kuukautisia, eikä muuta kuin psykologinen syy vuotaa. Se syy on siis se, että ajateltiin, että naisille on vaikeaa olla ilman kuukautisia. Voisit vaan popsia niitä pilleireitäsi ilman taukoja. Tosin tuon saat kysyä lääkäriltäsi, minä kun olen vain kriittinen sukupuolentutkija, joka selvitti asian omalta kohdaltaan lääkäriltä.
Mitenköhän on tuon "psykologisen syyn vuotaa" laita. Itse olen transmies, en ole aloittanut vielä hormoniterapiaa henk.koht. syiden vuoksi, joten kärsin kuukautisista (cis)naisten tapaan. Kun uskaltauduin sukupuolestani ja kuukautiskivuista gynekologin kanssa keskustelemaan, sekä uskomattomasta itseinhon ja dysforian määrästä vuotoajankohtina (ainoat ajankohdat kun oikeasti epäilen, selviänkö hengissä 30-vuotiaaksi tekemättä itselleni jotain), sain pillerit hormonien aloitukseen asti vähentämään tätä. Ohjeena pitää kuitenkin tyhjennysvuodot 3-6 kertaa vuodessa ja/tai jos kun vuotaa läpi. Onko minullakin "psykologinen syy/tarve vuotaa"? Kerro toki minullekin, jos on olemassa valmiste, jolla ei tarvitse tyhjennyksiä pitää tai tule läpivuotoja, ja joka ei ole kierukan tapainen kehon sisälle tungettava kauhistus, kokeilisin mieluusti.
Nuorena olin vielä kipeämpi, oksensin vessan lattialla, enkä todellakaan olisi päässyt mihinkään kouluun. Joten jos mulle tulisi tytär valittamaan kuukautiskipuja, en todellakaan lähettäisi kouluun. Neuvoisin kyllä hyviä keinoja, joilla oloa voi helpottaa edes vähän.
Om tyttö ei ole vielä murrosikäinen mutta saa kyllä jäädä tarvittaessa kuukautiskipujen vuoksi kotiin.
Itse pyörryin teininä pari kertaa kivusta kuukautisten aikaan. Ei minusta silloin ollut muuta tekemään kuin makaamaan sängyssä. Kipulääkket auttoivat mutta vasta muutaman tunnin viiveellä.
Itsellä kanssa nuorena todella hirveät kuukautis kivut. Eka päivä meni aina oksentaessa ja karseissa kivuissa, kaksi seuraavaa sitten lääke tokkurassa. Kyllä vitutti silloinkin nää neuvot että ota buranaa ja lähe lenkille..
Mä haluisin nähä nää kyseiset ihmiset opiskelemassa innokkaana kesken avautumisvaiheen supistusten, koska kivut todella samaa luokkaa.
Vadinko kanssa siellä luokassa pitäs istua vai juosta 10min välein vessassa oksentamassa. Varmasti se lapsi pystyy keskittyy ja opiskelu todella tehokasta! Onneksi mulla oli niin ihana äiti että ymmärsi että olin oikesti kipeä!
Jos lapsesi kipu estää normaalin koulunkäynnin niin estääkö illalla kavereitten kanssa leikit a harrastukset? Tuskin.
Se syy lapsen kipuun on pinnaaminen ja sinä mahdollistat sen, ottaisit yhteyden opettajaan ja pohditte mikä siellä on nyt sellaista ettei lapsi sinne voi lähteä.
Jos oikeasti sattuu paljon, särkylääke ei tehoa niin lapsen oikea paikka on lääkärin vastaanotto, ei kotona katsella telkkaa.
Kuukautiset alkaa yleensä aamuyöllä tai aamulla eikä ne kivut kestä kuin muutaman tunnin (joka tosin tuntuu iäisyydeltä). Kamalinta on juuri ne kusiaivot, jotka rankaisee kuukautiskipujen takia koulusta poisjäävää sillä, ettei illalla saa tehdä mitään,jos ei kerran voinut kouluunkaan mennä. (kuinka moni tyttö muuten leikkii siinä iässä, kun on kuukautiset??)
kannattaa mennä lääkäriin. Jos lääkärin ensimmäiseksi määräämä ei auta, kannattaa mennä uudelleen, kenties jopa eri lääkärille. Jne.
tai lapsi oksenna yms niin lapsi viedään lääkäriin jos ei ole siinä kunnossa ettei voi mennä kouluun.
Särky ei ole syy jäädä kotiin. Lapsi pinnaa jotain. Ota yhteys opettajaan.
Toki lapsi pitää viedä lääkäriin jotta kipuun saadaan apua. Sitten kun lääkitys on kunnossa voi kouluun mennä normaalisti.
kivut olisivat niin kovat, ettei pysty kävelemään tms.
Ja siihen haettaisiin sitten kyllä lääkäriltä apua.
Koska tiedän mistä puhuu, meidän suvun naisilla on sitten helevetilliset kuukautiset aina.
Se päivä kun ne alkaa on vielä helppo, mutta kaksi seuraavaa yleensä täyttä helvettiä ja niiden jälkeen alkaa rauhoittumaan päin ja vuoto vähenee.
Ei mun mielestä lasta voi lähettää kouluun, jos vuotaa niin runsaasti, että vaikka sulla olisi yöside mutta sun ei tarvii kun vähän vaihtaa asentoo väärään, niin jo lurahtaa housuista läpi...
Ja sitten se vittumainen viiltävä kipu ala-vatsalla ja polttelu sekä turvotus ja kipu perseessäkin ja perä aukossa.
Piereskely, oksentaminen, muu pahoinvointi ja ripulointi.
Juu ei mene kouluun ei. Jos se on koululle ongelma, niin olkoot.
tällaista omat menkkani oli. ja alkoi jo ala-asteella, en todellakaan ollut kypsä käsittelemään niitä helvetillisiä kipuja (koko alavatsa, alaselkä, alapää), runsasta vuotoa (mikään side ei tuntunut auttavan), heikotuksen ja pahoinvoinnin tunnetta ja menkkoihin liittyvää migreenia, vatsavaivoja (ripuli, ilmavaivat).
Edelleen on joskus harvoin tällaista. Tai no, piereskely ym. mukavuudet ovat edelleen seuranani mutta nykyään pärjään pääosin särkylääkkeiden voimalla. Murrosiässä särkylääkkeet eivät todellakaan auttaneet. Siksi olin toisinaan koulusta poissa, enkä todellakaan tapaillut illalla kavereita tai muuta. Hyvä kun tajuissani pysyin.
1-2 Ibuprofeniinia ekoina päivinä riittää.
Minä söin buranaa 3 x 800mg ja panadolia 3 x 1g. Silloinkin kivusta meni vain pahin terä, kokonaan se ei talttunut.
Jos ei sairaudessa nouse selvästi kuumetta tai lapsi oksenna yms niin lapsi viedään lääkäriin jos ei ole siinä kunnossa ettei voi mennä kouluun.
Särky ei ole syy jäädä kotiin. Lapsi pinnaa jotain. Ota yhteys opettajaan.
Liikunta auttaa kipuun. Lapselle aamulla Buranaa kunnon satsi. Sitten kävellen kouluun. Kävely on hyvää kuukautiskipulääkettä.
Minullakin on tavallisesti todella kovat kuukautiskivut, mutta en ole ikinä tullut ajatelleeksikaan, että sen takia pinnaisin töistä. Kuukautiskivut ovat normaali osa naisen elämää, ja ne saa hoidettua kunnon lääkityksellä.
vaikka käytän e-pillereitä, n. joka kolmansien menkkojen eka päivä on erittäin kivulias ja olen sen päivän saikulla. Kyllä, minulla on vahvoja lääkärin määräämiä kipulääkkeitä, ne eivät tähän kipuun auta. Kipu kestää 2-12h, en pysty kestoa arvioimaan.
T. 42v
Hommahan on niin, että sinulla ei ole kuukautisia. Sinulla on 'tyhjennysvuoto', joka aiheutuu tauosta pillereiden syömisessä. Vuodatat vertasi ja kipuilet ihan ilman ovulaatiota ja muuta normaalia kiertoa. Toki olet myös uhri, kun sinulle ei ole kerrottu, että sinulla ei ole kuukautisia, eikä muuta kuin psykologinen syy vuotaa. Se syy on siis se, että ajateltiin, että naisille on vaikeaa olla ilman kuukautisia. Voisit vaan popsia niitä pilleireitäsi ilman taukoja. Tosin tuon saat kysyä lääkäriltäsi, minä kun olen vain kriittinen sukupuolentutkija, joka selvitti asian omalta kohdaltaan lääkäriltä.
Miksi et anna buranaa tytön kuukautiskipuihin? Ei ymmärrä ei..
Kuukautiset eivät ole sairaus vaan normaali tila.
Lapselle kunnon lääkkeet ja kouluun. Esim. resepti pronaxeniin. Tai vaikka panadolia ja ketorinia kumpaakin.
Ei kai kukaan nyt lasta turhaan laita sitä kipua kärsimään, kun lääkkeellä siitä pääsee. Ja sitten kun kipu on hoidettu, ei ole mitään estettä mennä kouluun, ei kuukautiskivut ole mikään sairaus jonka takia tarvii levätä.
Jos kipu ei omin keinoin hellity niin lääkäriin.
ja olen antanut kipulääkettä. Todella kovaa kipua kun ei kuitenkaan ole ihan joka kuukausi eikä yleensä päivää paria enempää, niin olen antanut jäädä kotiin potemaan.
En näe mitään järkeä laittaa tyttöä kouluun kovan kivun kourissa. Yleensä kuukautiskierto iän myötä sen verran tasaantuu ja sen kanssa oppii olemaan, ettei kovin usein tarvitse sen takia mistään pois jäädä.
joskus jouduin lähtemään kesken koulupäivän pois kuukautiskipujen takia. Perus-kipulääkkeet tyyliin burana eivät aina auttaneet, ja pari kertaa pyörryin menkkakipujen takia. Onneksi oli pitkä kiertoväli ja kuukautisten alku ei aina sattunut arkipäiväksi joten poissaoloja ei tullut niin paljon.
ja olen antanut kipulääkettä. Todella kovaa kipua kun ei kuitenkaan ole ihan joka kuukausi eikä yleensä päivää paria enempää, niin olen antanut jäädä kotiin potemaan.
En näe mitään järkeä laittaa tyttöä kouluun kovan kivun kourissa. Yleensä kuukautiskierto iän myötä sen verran tasaantuu ja sen kanssa oppii olemaan, ettei kovin usein tarvitse sen takia mistään pois jäädä.
me odotetaan lääkärille pääsyä että saadaan asiaan helpotusta.
Itse pysyn olemaan koulussa kuukautiset aikana minulla on vatsa todella kipeä kun ottaan särkylääkettä Burana ennen koulua menoa heti aamusta kun herään kun vatsakivut ja ottaa särkylääkettä mukaan koulun 3×päivässä Burana