Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos nuorella tytöllä on kuukautiskipuja, oletteko pitäneet lepopäivän?

Vierailija
30.01.2013 |

Ja lapsi ei ole mennyt silloin kouluun? vai kipulääkettä ja kouluun? Mä annan jäädä kotiin ja levätä.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi kipu estää normaalin koulunkäynnin niin estääkö illalla kavereitten kanssa leikit a harrastukset? Tuskin.

Se syy lapsen kipuun on pinnaaminen ja sinä mahdollistat sen, ottaisit yhteyden opettajaan ja pohditte mikä siellä on nyt sellaista ettei lapsi sinne voi lähteä.

Jos oikeasti sattuu paljon, särkylääke ei tehoa niin lapsen oikea paikka on lääkärin vastaanotto, ei kotona katsella telkkaa.

Vierailija
22/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en ehdi ottaa lääkkeitä nopeasti, ne eivät auta ja lopputulos on se että makaan vähintään yhden päivän pimeässä huoneessa (valo ja äänet pahentavat) ja välillä käyn oksentamassa. Kllä mielestäni särkykin voi olla ihan hyvä syy jäädä kotiin, eikä aina pinnausta!

Särky ei ole syy jäädä kotiin. Lapsi pinnaa jotain. Ota yhteys opettajaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo, lääkärisäskin käytiin kovien kuukautiskipujen takia mutta mitään ei löydetty, lääkäri vaan totesi että valitettavasti kuulun niihin joilla on kovat kuukautiskivut ilman mitään sen kummempaa syytä. Ja en TODELLAKAAN pinnannut! Olen aina ollut hyvin tunnollinen, etenkin koulu- ja myöhemmin työasioissa.

Jos ei itse koskaan kärsi kovista kivuista niin kiva, mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja on idioottimaista kuvitella että "kun minä en, niin ei muutkaan".

t. 8

Jos lapsesi kipu estää normaalin koulunkäynnin niin estääkö illalla kavereitten kanssa leikit a harrastukset? Tuskin.

Se syy lapsen kipuun on pinnaaminen ja sinä mahdollistat sen, ottaisit yhteyden opettajaan ja pohditte mikä siellä on nyt sellaista ettei lapsi sinne voi lähteä.

Jos oikeasti sattuu paljon, särkylääke ei tehoa niin lapsen oikea paikka on lääkärin vastaanotto, ei kotona katsella telkkaa.

Vierailija
24/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka käytän e-pillereitä, n. joka kolmansien menkkojen eka päivä on erittäin kivulias ja olen sen päivän saikulla. Kyllä, minulla on vahvoja lääkärin määräämiä kipulääkkeitä, ne eivät tähän kipuun auta. Kipu kestää 2-12h, en pysty kestoa arvioimaan.

T. 42v

Vierailija
25/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tiedän mistä puhuu, meidän suvun naisilla on sitten helevetilliset kuukautiset aina.

Se päivä kun ne alkaa on vielä helppo, mutta kaksi seuraavaa yleensä täyttä helvettiä ja niiden jälkeen alkaa rauhoittumaan päin ja vuoto vähenee.

Ei mun mielestä lasta voi lähettää kouluun, jos vuotaa niin runsaasti, että vaikka sulla olisi yöside mutta sun ei tarvii kun vähän vaihtaa asentoo väärään, niin jo lurahtaa housuista läpi...

Ja sitten se vittumainen viiltävä kipu ala-vatsalla ja polttelu sekä turvotus ja kipu perseessäkin ja perä aukossa.

Piereskely, oksentaminen, muu pahoinvointi ja ripulointi.

Juu ei mene kouluun ei. Jos se on koululle ongelma, niin olkoot.

Vierailija
26/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole mitään käsitystä todella kovasta kuukautiskivusta, joten ole ihan hiljaa vaan.

Mulla itselläni on aikoinaan sellaisia ollut, joten tiedän asiasta jotakin. Ei särkylääkkeet sitä paitsi aina edes auta, kokemusta on siitäkin.

Jos ei kotikonsteilla selvästi pärjää ja kipu vaan suunnilleen pahenee kierto kierrolta, silloin se on lääkärin asia.

Vierailija
27/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joo, lääkärisäskin käytiin kovien kuukautiskipujen takia mutta mitään ei löydetty, lääkäri vaan totesi että valitettavasti kuulun niihin joilla on kovat kuukautiskivut ilman mitään sen kummempaa syytä. Ja en TODELLAKAAN pinnannut! Olen aina ollut hyvin tunnollinen, etenkin koulu- ja myöhemmin työasioissa.

Jos ei itse koskaan kärsi kovista kivuista niin kiva, mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja on idioottimaista kuvitella että "kun minä en, niin ei muutkaan".

t. 8

Vierailija
28/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovat kuukautiskivut oikeuttavat myös työelämässä olevan naisen ottamaan sairaslomapäivän. Menkat voivat varsinkin ensimmäisinä vuosina olla sietämättömän tuskalliset, tiedän ihmisiä jotka ovat oksentaneet koko ensimmäisen päivän, ja muistan itse olleeni usein pyörtymisen partaalla.

Vierailija
29/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kivut laantuivat iän myötä, ensin niin että kipujen kesto lyheni, ja sitten niin että alkoi tulla kuukautisia kun kipua ei juurikaan ollut (=särkylääke auttoi eikä sitä tarvinnut vetää koko päivää).

Nykyisin (34 v, 1 lapsi) on enää ehkä 2 kertaa vuodessa sellaiset kunnolla kivuliaat menkat, muulloin lievää kipua ja välillä jopa kivuttomat (ihme!). Muut vaivat kuten turvotus, rintojen arkuus jne. ovat pysyneet ennallaan.

t. 8

me tosiaan odotetaan lääkärikäyntiä ja saataisiin asiaan helpostusta. mutta kivut on kovat :/

Vierailija
30/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päivänä ku ne alko. Ei ollu säännölliset, ei tienny ikinä millon alko. Aamulla heti vessaan ripulille ja oksentamaan, särkylääkettä naamaan. 10 sidettä ja 10 tampoonia melkeen piti laittaa että ei tullu läpi. Mullekaan lääkärissä ei sanottu muuta, ku sulla nyt on vaan kipeät kuukautiset. JA monesti kävinki. Ehottivat e-pillereitä mutta eipä auttanu, ei...Varmaan niillä lääkäreillä, ja teillä, on semmoset että vähän on maha kipeä, otetaan särkylääkettä ja sillä siisti. Oiski nii helppoa..

No, lääke ei ala vaikuttamaan. Otat lisää. Ja lisää. Huono olo tulee ja oksettaa, ruoka ei pysy sisällä. Meet taas ripulille itku kurkussa ku polttelee peräreikää. Lisää lääkettä. Ripulille. Lisää lääkettä. 5 minuutiksi nukahdan. Lisää lääkettä jne. Onneksi kestään VAIN 1 päivän..

Monesti on alkanu kesken koulupäivän, kerran alko ku olin tulossa linja-autolla koulusta, takapenkillä vaan märisin ja kieriskelin ja muut katto iha ihmeissään, meinasin pyörtyä taksiin..

Se ei todellakaan ole pinnaamista. AP, anna vaan jäädä kotiin, mutta käykää myös lääkärissä :)

Vierailija
31/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päivänä ku ne alko. Ei ollu säännölliset, ei tienny ikinä millon alko. Aamulla heti vessaan ripulille ja oksentamaan, särkylääkettä naamaan. 10 sidettä ja 10 tampoonia melkeen piti laittaa että ei tullu läpi. Mullekaan lääkärissä ei sanottu muuta, ku sulla nyt on vaan kipeät kuukautiset. JA monesti kävinki. Ehottivat e-pillereitä mutta eipä auttanu, ei...Varmaan niillä lääkäreillä, ja teillä, on semmoset että vähän on maha kipeä, otetaan särkylääkettä ja sillä siisti. Oiski nii helppoa..

No, lääke ei ala vaikuttamaan. Otat lisää. Ja lisää. Huono olo tulee ja oksettaa, ruoka ei pysy sisällä. Meet taas ripulille itku kurkussa ku polttelee peräreikää. Lisää lääkettä. Ripulille. Lisää lääkettä. 5 minuutiksi nukahdan. Lisää lääkettä jne. Onneksi kestään VAIN 1 päivän..

Monesti on alkanu kesken koulupäivän, kerran alko ku olin tulossa linja-autolla koulusta, takapenkillä vaan märisin ja kieriskelin ja muut katto iha ihmeissään, meinasin pyörtyä taksiin..

Se ei todellakaan ole pinnaamista. AP, anna vaan jäädä kotiin, mutta käykää myös lääkärissä :)

Vierailija
32/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka käytän e-pillereitä, n. joka kolmansien menkkojen eka päivä on erittäin kivulias ja olen sen päivän saikulla. Kyllä, minulla on vahvoja lääkärin määräämiä kipulääkkeitä, ne eivät tähän kipuun auta. Kipu kestää 2-12h, en pysty kestoa arvioimaan.

T. 42v

Oletko kokeillut hormonikierukkaa. Jos kerran hormoneita muutenkin syöt niin toimiessaaan ei tarvitsisi enää kuukautisista murehtia. Tasaisi todennäköisesti myös vaihdevuosioireita mitä kaiket olet myös saamassa jonkin vuoden sisällä.

Vierailija
33/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilemme eri tapoja hallita (joskus koviakin) kipuja. Lenkkeily, sauna ja burana vaikuttaisivat toimivan parhaiten. Saunomme siis joskus kouluaamuina jos tyttö niin pyytää.

Vierailija
34/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette selvästikään tiedä miltä todelliset kuukautiskivut voivat tuntua. Itselläni oli ennen ensimmäistä lasta aivan järisyttävät kuukautiskivut. Ensimmäinen päivä meni oksentaessa ja kivut olivat samaa luokkaa kuin minulla on ollut synnytyksissä avautumissupistukset noin viiteen senttiin asti, sillä erolla, ettei kuukautiskivuissa ollut taukoa, vaan kipu oli jatkuvaa. Pahimmat kivut kestivät 3-6 tuntia ja lääkkeet auttoivat vain jos ne ehti ottaa ennen kuin kivut alkoivat.

Tietysti jotkut tytöt ovat niin vekkuleita, että keksivät käyttää tälläistä syytä vaikka kivut eivät olisikaan voimakkaat.

Vierailija
35/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki vastaajat eivät näköjään tiedä, mitä on, kun särkylääkkeet yms eivät auta tarpeeksi. niin sairaita kramppeja että hyvä kun henkeä saa. onneksi aloitin e-pillerit nuorena ja ne ovat auttaneet sen verran että selvisin kouluun. kannattaa sunkin harkita, jos tyttös aloittais pilsut. ainakin sais menkkoja vähemmäks, esim kuudet menkat vuodessa.

Vierailija
36/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vastanneet eivät näköjään tiedä kovista menkkakivuista mitään. Toivon todella, että teidän lapsenne eivät niistä tule kärsimään. Itselleni olisi ollut aivan hirveää, jos olisi ollut noin empatiakyvytön äiti.

Itselläni on aina ollut kovat menkkakivut, onneksi äiti on ymmärtänyt ja antanut levätä pahimmat päivät. Aloitin teininä e-pilleritkin niiden takia, nimenomaan. Helpotti vähän. Mutta toisaalta pillereiden takia pysyi sitten monta vuotta piilossa fakta, että mulla on vaikea endometrioosi. Kun tämä alkoi selvitä, kun pillerit eivät enää auttaneet, olin joka kuukautisten aikaan 1-4 päivää pois töistä, en kerta kaikkiaan päässyt välillä edes sängystä ylös kipujen takia.

Minut on leikattu endon takia kaksi kertaa. Synnytykset auttoivat menkkakipuihin melko paljon, mutta sen jälkeen on tullut muita vaivoja, jotka vaikeuttavat elämää. Tällä hetkellä minulla ei ole kuukautiskiertoa ollenkaan, hormoneilla pidetään menkat pois. Hormoneilla on toki sivuvaikutuksensa, kärsin nyt 35-vuotiaana mm. vaihdevuosioireista hikoiluineen ja yövalvomisieen.

Että ihan oikeasti, älkää vähätelkö teinityttöjenne menkkakipuja. Voihan joku yrittää pinnata sen varjolla, mutta taustalla voi oikeasti olla iso ongelma, josta hän kärsii loppuelämänsä. Ja siinä ei empatiakyvytön äiti auta.

Vierailija
37/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sairas, ei opiskelusta tule mitään.

Itselläni oli kovat kivut yläasteikäisenä ja kerran minut lähetettiin taksilla kotiin, kun pyörryin kesken koulupäivän. Omalle tytölleni soisin todellakin sairauspäivän, varsinkin, jos kuukautiset ovat runsaat.

Kipujen (kohdun voimakas supistelu) lisäksi voi olla selkäkipua, pääkipua, ripulia, pyörtymistä (minulla matala verenpaine). Itselläni kivut helpottivat vuosien kuluessa, mutta tosiaankaan ei ole mitään järjellistä syytä vaatia 10-15-vuotiaan lapsen olevan koulussa sairaana.

Vierailija
38/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hormonikierukka oli käytössä kolmannen lapsen jälkeen, kivut olivat aisoissa, mutta kierukan aikana oli jatkuvaa tuhruvuotoa ja sain myös keskenmenon. Onneksi omalla tytöllä ei tätä kipua ole menkkojen aikana. Joo, vaihdevuosia odotellessa! (äitini vaihdevuodet alkoivat hänen ollessaan 53)

-8-

Vierailija
39/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoneilla on toki sivuvaikutuksensa, kärsin nyt 35-vuotiaana mm. vaihdevuosioireista hikoiluineen ja yövalvomisieen.

Mitä ihmeen hormoneita sulle syötetään?

Mä syön Visannea tuosta samasta syystä ja se pitää vain menkat poissa, mutta ei todellakaan aiheuta mitään vaihdevuosia :-o

Vierailija
40/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes burana ei auttanut. Yksi päivä meni joka ikinen kuukausi kipuillessa, pyörtyillessä ja oksentaessa kuukautisten takia. Lopulta haettiin vahvempaa lääkettä, mutta eipä sekään auttanut. Ne oli kamalia teinivuosia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi