Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos nuorella tytöllä on kuukautiskipuja, oletteko pitäneet lepopäivän?

Vierailija
30.01.2013 |

Ja lapsi ei ole mennyt silloin kouluun? vai kipulääkettä ja kouluun? Mä annan jäädä kotiin ja levätä.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun äiti ainakin antoi mun jäädä kotiin, tosin mä myös oksentelin kuukautisten ekana päivänä. Mutta ei tätä ihan joka kuukausi tapahtunut, yleensä joka kolmas. Nykysin on sitten mennyt jos pois koko kivut.

Vierailija
42/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särky ei ole syy jäädä kotiin. Lapsi pinnaa jotain. Ota yhteys opettajaan.

Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoneilla on toki sivuvaikutuksensa, kärsin nyt 35-vuotiaana mm. vaihdevuosioireista hikoiluineen ja yövalvomisieen.

Mitä ihmeen hormoneita sulle syötetään? Mä syön Visannea tuosta samasta syystä ja se pitää vain menkat poissa, mutta ei todellakaan aiheuta mitään vaihdevuosia :-o

Mulla oli Orgametril, nyt vaihdettiin toiseen lääkkeeseen, vielä en osaa sanoa auttaako se noihin oireisiin. Ja eihän nämä mulle mitään vaihdevuosia aiheuta vaan samanlaisia oireita kuin vaihdevuosista kärsivillä naisilla on, siis vaihdevuosioireita. Luulisi, että tällaisista vaivoista kärsineellä olisi vähän enemmän empatiakykyä ja käsitystä myös siitä, että joku lääke auttaa toiselle, toiselle ei, ja että endometrioosin oireet ja hoito yleensäkin ovat erilaisia potilaasta riippuen. Mutta hyvä, jos sinä et ole kärsinyt tällaisista oireista. Mielelläni antaisin valvotut yöt ja hikoilut jollekin muulle. Kuten koko tämän endometrioosin.

Vierailija
44/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin jää kotiin. Reseptivapaat kipulääkkeet on usein vain näennäishoitoon, ja silloin voi perin hyvin olla koulussa. Menkat sattumalta samaan aikaan kun koulussa on sellaisia vaikeuksia ettei halua mennä? Ei menisi minulla läpi.

Vierailija
45/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautiskipuihin. Siis Cirdaludin kaltainen aine, sillä se rentouttaa lihaksia. Ja kuukautiskivuthan usein johtuvat kohdun supistelusta. Ainakin itselläni.

Vierailija
46/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli varhaisteininä ihan kammottavat kuukautisoireet. Ei varsinaisesti kipuja mutta järjettömän huono olo, oksentelin, ripuloin ja pyörryinkin jonkun kerran. Eihän siihen mitkään kipulääkkeet auttaneet eikä siinä kunnossa kouluun ollut mitään asiaa.

Itse olisin ottanut sata kertaa mielummin kivut kuin pahoinvoinnin.

Vierailija
47/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon kipulääkecocktail äläkä mitään lasten buranoja. Kipulääkkeitä on vaikka mitä erilaisia, jos ei yksi auta, kokeile toista. Ja kokeile eri yhdistelmiä. Ihan turha inistä kun ei lääkkeet auta, jos ei ota riittävästi ja oikeanlaisia lääkkeitä.

Vierailija
48/95 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikilla ei auta edes ne lääkärin määräämät lääkkeet, esim. itsellä ne olivat melkein yhtä tyhjän kanssa.

En pakottaisi myöskään esim. migreenikohtauksen kourissa olevaa lasta kouluun, vaikkei sillä kuumetta olisikaan.

Siellä koulussa ollaan oppimassa, eikä kovissa kivuissa pysty kukaan mitään oppimaan kun kipu vie kaiken huomion, joten miksi mennä kouluun turhaan kärsimään? Ihmiset antavat lastensa olla koulusta pois kaikenmaailman ulkomaanmatkojen takia viikkokausia, huomattavasti huonompi syy se minusta on.

Vierailija
49/95 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi herran jestas. Satutko muistamaan omia kouluaikojasi (olettaen toki että ne eivät sijoitu kaudelle "Kun minä olin nuori hiihdettiin kouluun 6km metsän läpi puolenmetrin hangessa")? Ei siihen "pinnaamiseen" (normi tapauksissa) aina mitään suoranaista syytä ole josta koulun kanssa pitäisi jutella. Kyllä minäkin olisin käyttänyt tilaisuuden hyväksi ja pitänyt extra lepopäivän, kun siihen kerta olisi ollut mahdollisuus :/

Vierailija
50/95 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko seiskan alussa menkat kesken koulupäivön ja muistan että ihmettelin mistä niin järjetön kipu, lähetin äitille viestin et lähdin koulusta kotiin, kävelin koko matkan kyyryssä ja kun pöäsin kotiin oli isä kotona ja rävähdin itkuun ja oksensin.. Huh, sori ohis

Vierailija
51/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta toivottavasti te buranan tuputtajat tiedätte, että burana lisää vuodon määrää ja varsinkin jos vuoto on ennestään runsasta, sitä ei todellakaan pidä käyttää. Kipujen takana voi olla ihan mitä vaan, eikä aina selviä edes lääkärin tutkimuksissa. Ystävälläni havaittiin ns. kaksoikohtu vasta yli 40-vuotiaana ja hän oli kärsinyt kovista kivuista ja runsaista vuodoista 30 v. Ainoa hoito oli kohdunpoisto. Miettikääpä sitä.

Meillä tyttö saa olla pois ekan vuotopäivän joka ainoa kuukausi, päivän pärjää kotona kun annan hänelle todella isoja b-vitamiiniannoksia ja yöksi panadolin. Toisena päivänä kivut ovat jo poissa. Itselläni oli samanlaista ja sain siihen e-pillerit 17-vuotiaana, omalle tytölleni en halua samaa. Sain pillereistä pahan migreenin oksenteluineen ja ripuleineen, masennuin ja itkeskelin enkä ollenkaan tajunnut mistä kaikki johtui. Vasta kun verenpaineeni havaittiin tarkastuksessa todella korkeaksi, minut lähetettiin myös maksakokeisiin ja nekin olivat reippaasti koholla. Pillerit lopetettiin siihen paikkaan ja vähitellen pääsin taas terveenkirjoihin. Ekan lapsen syntymän jälkeen kuukautiskipuni loppuivat kokonaan.

Vierailija
52/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten medikalisaatioitunutta porukkaa täällä on? Miksi kaikkeen vaivaan pitää tuputtaa jäätävästi myrkkyjä? On olemassa todella monia keinoja, miten voi luonnollisesti helpottaa kuukautiskipuja.

Ja ihanaa te, jotka annatte lapsen jäädä kotiin, jos kipu on todella kova. :)

Vierailija
53/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2013 klo 19:19"]

Jos ei sairaudessa nouse selvästi kuumetta tai lapsi oksenna yms niin lapsi viedään lääkäriin jos ei ole siinä kunnossa ettei voi mennä kouluun.

Särky ei ole syy jäädä kotiin. Lapsi pinnaa jotain. Ota yhteys opettajaan.

Liikunta auttaa kipuun. Lapselle aamulla Buranaa kunnon satsi. Sitten kävellen kouluun. Kävely on hyvää kuukautiskipulääkettä.

Minullakin on tavallisesti todella kovat kuukautiskivut, mutta en ole ikinä tullut ajatelleeksikaan, että sen takia pinnaisin töistä. Kuukautiskivut ovat normaali osa naisen elämää, ja ne saa hoidettua kunnon lääkityksellä.

Et sinäkään kuukautiskivusta tiedä mitään. Jos aamulla saa suunnilleen kontata oksentamaan kun kävelemään ei oysty niin aattelit että kouluun pystyy kävelemään? Siinä vaiheessa burana on sama ku ottais vitamiinin ja oottais että auttaa. Semmosta oli mun nuoruus.

Vierailija
54/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kerrankin yläasteella harhailleeni kauheissa krampeissa pitkin käytäviä sekopäisenä kivusta ja etsineeni terveydenhoitajan vastaanottohuonetta. Jouduin lähtemään kesken tunnin kun en voinut kivulta istua paikallani. Nuorilla saattaa kivut olla todella kovat, useimmiten helpottaa sitten iän myötä. Itsellä auttoivat e-pillerit. Mutta ne jotka puhuu että tällainen on normaalia naisen elämää, eivät ole itse koskaan kärsineet samanlaisista kivuista. Tietty joku teini voi käyttää pinnaamiseen tekosyynä menkkakipuja, mutta kun ne ovat oikeasti hirveät niin sen näkee kyllä tytön naamasta ja olemuksesta.

Vierailija
55/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 00:03"]En lukenut koko ketjua, mutta toivottavasti te buranan tuputtajat tiedätte, että burana lisää vuodon määrää ja varsinkin jos vuoto on ennestään runsasta, sitä ei todellakaan pidä käyttää.[/quote]

Öh, Buranan vaikuttava aine on ibuprofeeni, jonka on nimenomaan todettu VÄHENTÄVÄN kuukautisvuotoja. Kunhan lääkettä alkaa ottaa ajoissa, voi vuoto vähentyä 20-30 %. Tsekkaa vaikka nää linkit:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00173
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00173

Buranaa, Ibumaxia tms. ibuprofeiinia sisältävää tulehduskipulääkettä pitäs vuodon vähentämiseksi syödä 4-6 tunnin välein. Taitaa muuten olla aika yleinen harhaluulo, et ibuprofeiinin vaikutus oiski just päinvastanen.

Vierailija
56/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, tässä vielä toinen linkki, oli molemmat vahingossa samoja: http://www.cemcor.ubc.ca/resources/very-heavy-menstrual-flow

Vierailija
57/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana ärsyttää ihan tosi paljon teinitytöt, jotka on säännöllisest koulusta pois "vatsakipujen" takia. Mun logiikan mukaan kaikki ei ole kunnossa, jos ei saa kuukautiskipujaan sen verran hallintaan, että pystyisi osallistumaan koulupäivään --> lääkärireissu. Enhän itsekään saa olla joka neljäs viikko saikulla, voi morjens. Kun ei se yhteiskunta vain pyöri niin että kaikki potevat menkkojaan kotona sängynpohjalla!

Vierailija
58/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni lääkäri määräsi kolmiolääkkeet kipuihini.
eivät auttaneet kun max 2h ottamisesta.
äitini antoi jäädä kotiin kahdeksi päiväksi koska ekana päivänä oksentelin,pyörtyilin,sain mikreenikohtauksen,enkä syöny mitään. Muutaman kerran mennyt sairaalaan asti kivuista.
Toisena päivänä sain nukkua pitkään lääketokkuraa pois, ja syödä hyvin. Yleensä äiti leipo ns. nyt se on ohi pullat. Äiti oli opettajalle kertonu tilanteen ja antanut lääkärinkirjoittaman lapun.
Kerran luokkaretkellä menkat oli alkanut, ja opettaja oli nähny millasessa kunnossa olen menkkojen aikaan. Oli raukka pelästyny nii pahasti että oli abulanssilla sairaalaan lähettäny,kun olin pyörtyny. Huhu..
Nykyään auttaa se kaksi 400mg buranaa.
Ei kuule synnytys ollu läheskään niin paha kun luulin.

Vierailija
59/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikein kovat, normaalielämää haittaavat kuukautiskivut, se ei ole normaalia (poislukien lääkkeillä ohimenevät kivut). Silloin tulee hakeutua lääkäriin. Älkää antako tyttöjenne vain kärsiä kivusta kotona.
t. Endometrioosista kärsivä

Vierailija
60/95 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burana (=ibuprofeeni) ei todellakaan lisää vuotoa, vaan vähentää sitä! Jos kuukautiskivuista eivät helpotu ibuprofeenin avulla (kunnollinen annostus, vähintään 400 mg 3-4 kertaa vuorokaudessa), kannattaa käydä lääkärissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi