Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9v poikani varastelee jatkuvasti - mitä teen?

Vierailija
30.01.2013 |

Nyt en enää aio sietää poikani toimintaa. Tätä varastelua ja näpistelyä on jatkunut ekasta luokasta asti. Me vanhemmat olemme nuhdelleet, ottaneet puhutteluun, huutaneet, puhuneet ystävällisesti, perustelleet, käyneet kaupassa pojan kanssa tunnustamassa teot, laittaneet kotiarestiin, maksaneet viikkorahaa (ettei tarvitsisi varastaa), evänneet viikkorahan, uhanneet poliisilla ja lastenkodilla. Rakkautta osoitetaan lapselle päivittäin ennen kuin joku tulee sanomaan mitään siitä. Mitä voimme enää tehdä?

Tänä aamuna huomasin, että poika oli varastanut KOKO rahapussini. Tätä ennen tyytynyt vain ottamaan pussista yksittäisiä rahoja. Okei, en olisi saanut jättää rahapussia pöydälle näkyviin, mutta joskus se nyt vain jää. On röyhkeyden huippu viedä koko rahapussi jota tarvitsen kotona "hätävarana" ja pojan pitäisi tietää se.

Emme halua että pojasta kasvaa nuorisorikollinen. Emme voi katkaista pojan sormia tai muuta vastaavaa emmekä laittaa häntä vankilaan jatkuvasta näpistelystä. Poika on jo kolmasluokkalainen, emme voi seurata häntä 24/7. Emme voi laittaa häntä jatkuvaan kotiarestiin, koska emme itse voi istua kaikkia iltoja kotona valvomassa sitä (jonkin verran toki voimme). Tiedossa ei ole syytä jonka vuoksi hän tällaista tekee. Auttaisiko perheneuvolan kautta jos hakisi psykologia? Onko kellään kokemusta? Pelkään että siellä kaivellaan jotain syntyjä syviä ja hakemalla haetaan ja psykologisoidaan jotain ihmeellistä, vaikka kaikkien asioiden pitäisi pojalla olla oikein hyvin. Me vanhemmat oikein todella rakastamme poikaamme ja myös näytämme sen joka päivä. Vietämme periaatteessa myös hyvin kotikeskeistä elämää, emme tee ylitöitä tms. Kaikkea on riittävästi. Kehutaankin paljon jos kohta myös ollaan tiukkoja lasta kohtaan.

Myös pojan kaverit ovat tehneet vastaavaa, tiedän sen kun olemme jutelleet muiden äitien kanssa. Kotoa näpistetyt rahat käytetään karkkiin ja limuun. Mutta niitäkin saadaan ihan riittävästi vanhempien ostamana sinänsä. Olen itse ainakin jo ihan pulassa: mitä tässä voi enää tehdä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varastelin 7-16-vuotiaana aina tilaisuuden tulleen sekä kotoa, kavereilta että kaupasta.

Alkujaan homma lähti siitä, että eräs kaveri varasteli kotoaan ja painosti minuakin varastamaan, sitten kun vein kotoa kolikoita ja pikkurahaa niin kaveri valitti, että miksi olin varastanut niin vähän. Oli joku suunnitelma silloin, että varastetuilla rahoilla mennään yhdessä Tiimariin ostoksille ja sitten syömään pizzaa, se ei koskaan toteutunut kylläkään.

Mulla varastelu ehkä jotenkin liittyi pahaan oloon ja sen purkamiseen, vaikka ei niin tietoisesti. Kotiolot oli siis tosi huonot, väkivaltaa ja alkoholia ym. Olin ahdistunut, stressaantunut lapsi ja oireilin eri tavoilla, varastelu oli yksi niistä. Kai. Omaa rahaa minullakin oli ja sitä sai myös pyytäessä, joten rahanpuutteeseen asia ei liittynyt. Ap:n lapsella on tuskin samoja ongelmia taustalla kuin minulla, mutta jotakin muuta tiedostamatonta saattaa olla, mikä saa käyttäytymään omituisesti ja varastelemaan.

No, lohdutuksena voin kertoa, että minusta kasvoi ihan normaali aikuinen. Varastelu loppui 16-vuotiaana, kun muutin kotoa (vaikka taloudellinen tilanne silloin huononi) ja nykyään olen rehellinen yrittäjä (onko sellaisia ;-) ja kolmen lapsen äiti, onnellinen ja kai ihan tasapainoinenkin, ainakin enimmäkseen ;-)

Vierailija
22/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kotiaresti tarkoittaa? Lapsi nyhjää ajan X kotona? Kauanko? Pari tuntia vai 3 päivää?

Saako käyttää tietokonetta, muita pelilaitteita? Kännykkää?

Miksi silti annatte lapselle rahaa vaikkei lapsi sitä kunnioita? Ette anna rahaa ettekä osta lapselle mitään ylimääräistä. Ja karkkipäiväkin peruuntuu!

Mikä ihmeen pointti on käyttäytyä nousemalla perse edellä puuhun? Nyt jalat taas maahan ja kaikki kiellot päälle.

Se tulee kotiin koulusta ja pysyy kotona kunnes menee harkkoihin ja sieltä tulee taas kotiin että lähtee taas kouluun ja tulee kotiin. Ei ole yhteydessä niihin kavereihin. Aresti napsahtaa päälle ja se tarkoittaa nollatoleranssia.

Mitä se uhkaus lastenkodilla tarkoittaa 3- luokkalaiselle? Varsinkin kun jauhat päivittäin että rakastat.

Sinä et vie mihinkään eteenpäin koska PELKÄÄT ETTÄ MENNEISYYTTÄ TUTKITAAN? Niin siis mitä sieltä menneisyydestä sitten löytyy?

Anna vaan lapselle rahaa, jankkaa rakkauttasi kun lapsi vie rahaa sinulta! Mitä tuossa on rangaistusta? Osta lisää karkkia ja tietokonepelejä!!

Tarvitset apua. Miksi sinä millään lastensuojelusta puhut kun se ei ole vaihtoehto kuitenkaan joka koskaan toteutuu?

Lapsesi alkaa olemaan niin iso että se osaa pelata tuota peliä myös. Ja parin vuoden päästä se uhkaa kavereitaan. Sitten se alkaa seurustella ja dominoi tavallasi parisuhteessaan; uhkaa ties millä asialla kumppaniaan. Todella terveellistä ap.

Jos nyt kuitenkin hakisit sitä apua. Jos et kerran lapselle pysty sanomaan EI! Ja lapsi noudattaa sääntöjä. Jos rikkoo niitä niin te menette kouluterapeutille joka lähettelee teitä eteenpäin, koska et sinä oikeasti tahdo että lapsesi siirtää tekoja eteenpäin ja luultavasti lapsen tilanne vaan pahenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni ohi. Anteeksi.

Mutta olisi kiva jos te kirjoittaisitte selveämpiä viestejä.

Vierailija
24/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi ei vaikuta katuvan, hän on varastanut usein, tai olet muuten hänestä huolissasi, ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihin. Voit aloittaa selvittelyn vaikka koulukuraattorin, perheneuvolan tai lastensuojelun kautta. Monet vanhemmat arastelevat yhteydenottoa, koska pelkäävät tulevansa leimatuksi ”huonoiksi vanhemmiksi”. Asiantuntijoiden tavoite ei ole syyllistää vanhempia, vaan yhdessä miettiä miten lapsen ja perheen elämää voidaan helpottaa. Usein asioiden pohtiminen toki herättää syyllisyydentunteen, se kun valitettavasti kuuluu hyvään vanhemmuuteen. Älä jätä varastanutta lastasi yksin, vaan ottakaa yhdessä opiksi tapahtuneesta!

Vierailija
25/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla koska harrastaa kilpaurheilua ja on hyvässä kunnossa. Ei todellakaan varasta, eikä sen kaveritkaan. No kyllä te kohta pääsette lastensuojeluun, kun poliisi tekee ilmoituksen. Jotain on tapahduttava. Meidän kotiin ei poikasi pääsisi. Tunnetko lastesi kaverit? Osta konsoli ja ota pojat teille? Pääseekö kaverit teille kotiin?

Vierailija
26/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat ihan tumpelolta. Sanot, että kotiin ja soitat lapselle kun on päässyt koulusta. Jos ei ole kotona, kaahaat paikalle ja haet dramaattisesti lapsen kotiin ja muistat sanoa kovaan ääneen kavereille, että on se pentele kun on sovittu, että mennään kotiin. Mä olen tehnyt sen kerran ja aika nätisti, mutta sen jälkeen ei ole kotiintuloajoista livetty.

SE ON 9-VUOTIAS! Sinä määräät tai kolmen vuoden kuluttua katoaa kattolamputkin.

Jos lapsi on psykopaatin alku, sitä paremmalla syyllä pistät kovan kovaa vastaan.

Vierailija
27/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veikkaukseni on että poikani haluaa päteä vertaisryhmässä. Kaverilla on kaikki pelit ja vempeleet, hän taas tuo karkkia porukalle.

Hänellä on kova tarve päästä porukkaan. Ymmärrän sen. Tietysti on. Mutta minkä muun keinon voisi siihen porukkaan pääsemiseen keksiä? Nämä pojat ovat luokkakavereita ja on heidän kanssaan tekemisissä joka arkipäivä. En kuitenkaan aio ostaa kotiimme pelikonsoleita. Olen nähnyt mihin se useimmilla tutuilla joilla on poikia on johtanut.

ap

Vierailija
28/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapseni ei varasta. Ja jos varastaisi, ei menisi kavereillekaan. Ja jos kaverit pyytäisivät varastamaan, ei leikkisi enää niiden kanssa.

Yleensä lapset on meillä lekkimässä, harvoin pelaavat.

Vierailija
29/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni osaa sujuvasti valehdella olevansa kotona, jos soitan hänen kännykkäänsä. En siis voi kontrolloida mihin hän koulun jälkeen menee.

ap

Vierailija
30/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan menisin perheneuvolaan mutta alkaisin pojan kuullen puhumaan myös huostaanotosta ym., koska siihenhän se johtaa jos touhu ei ala pian loppumaan. Teillä on kohta käsissänne esimurkku, joka varmasti pahentaa touhujaan jossei kukaan saa kierrettä katkeamaan nyt heti.

Vierailija
31/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni osaa sujuvasti valehdella olevansa kotona, jos soitan hänen kännykkäänsä. En siis voi kontrolloida mihin hän koulun jälkeen menee.

ap

Lapsi siis valehtelee muutenkin. Silloin ei ole niinkään kyse varastamisesta, jotta pääsisi porukoihin vai kuinka? Tai ehkä osittain siitä.

Hänellä ei ehkä ole syyseuraussuhteiden käsitys ihan kohdallaan (jota ei auta se että äiti uhkaa lastenkodilla!! siis apua! sinähän uhkaat hylkääväsi lapsen.. Hänkään ei voi luottaa äitiin).

Sinun täytyy keksiä muutakin kuin rangaistukset.

Yrittää selittää kuinka kamalaa sinusta on kun sinulle valehdellaan ja kuinka tylsää on kun häneen ei voi luottaa.

Ehkä itse ottaisin aika nollatoleranssin nyt päälle. Menet tosiaan vaikka töistä kotiin tarkastamaan (tai lähetät jonkun muun), että vastaako kotona puhelimeen vai jossain muualla. Sitten jos jää kiinni valehtelusta, otat vaikka puhelimen pois, kun ei kerran osaa käyttäytyä sen kanssa.

Yritä selittää sitä, että valehtelu on hyvin rumaa, että kestät sen että poika on tehnyt jotain väärin, mutta et sitä että hän valehtelee. Selitä ja selitä susi ja lammaspaimen -tarinaa eli sitä, kuinka kukaan ei enää uskonut lammaspaimenta kun tämä oli narrannut tarpeeksi monta kertaa. Kun sitten olikin tosi kyseessä, ei kukaan auttanut lammaspaimenta, koska kukaan ei enää uskonut tämän juttuja, ja niin susi söi kaikki lampaat.

Valehtelu johtaa kierteeseen.

Järjestä vähäksi aikaa teidän perhe-elämäämme niin, että pystytte olemaan pojan kanssa tarpeeksi, että tiedätte missä hän on.

Kiinnijäämisellä en uhkailisi, sillä tärkeintä on teidän perheen luottamukselliset välit, ja että poika uskaltaa puhua teille.

Jos poika kaveeraa näpistelijöiden (on varmaan aika tavallista) kanssa, niin sano että saa olla heidän kanssaan vain, jos on niin vahvaluonteinen, että uskaltaa itse olla varastamatta.

Opeta mitä on suoraselkäisyys. Vahva ihminen tekee mitä itse tahtoo, eikä mitä muut tahtovat. Vahva ihminen ei valehtele.

Lopeta noi tyhjän uhkailut. Näytä esimerkkiä suoraselkäisyydessä.

Vierailija
32/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Ehkä teidän vanhempien pitäisi nyt jonkun aikaa kontrolloida missä hän menee.

Mulle tulee se kuva tästä, että hänen toimiaan on katsottu aika lailla sormien läpi. Mitä seurauksia sillä oli että hän valehtelee olevansa kotona? Entä sillä että on ottanut yksittäisiä kolikoita? Se on minusta ihan yhtä röyhkeää kuin viedä koko pussi.

Vierailija
33/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä pyydät vaikka naapuria käymään tai katselemaan lapsen kulkua.

Niin minä tekisin. Ja voisin sanoa omalle pojalleni mistä kana kusee, se menee näin: "Kuule Matti, juttu on nyt niin että olen väsynyt sinun valehteluun ja varastamiseen. Olen kertonut naapurille että sinä olet arestissa. Se tarkoittaa että tulet kotiin yksin, sinä pysyt kotona yksin ja naapuri kertoo minulle jos näin et toimi.

Ja sillä lapsella ei sitten tartte olla omaa kännykkää jos se on munapää.

Pois kännykkä. Ei sen kuulu arestissa pelata koneilla, ei soitella kavereitten kanssa. Ymmärrätkö?

Olet yhtä pihalla kuin lapsesi enkä usko että te saatte asiaa hoitoon ilman että siihen joku ulkopuolinen kädestäpitäen opastaa.

Vierailija
34/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äiti kertoo että rakastaa. :(

Paljon se on auttanut.

Nyt lätinät loppuu tai se lapsesi tunnetaan kaveriporukoissa varkaana ja se alkaa vaikuttaa kaverisuhteisiin.

En minäkään antaisi lapseni olla tuollaisen lapsen kanssa.

Eikä se sinun lapsi ole arestia nähnytkään. Ei ihme ettei mikään toimi.

Pyydä nyt sitä apua teille. Miten paljon se sinua sitten hävettääkään kun lapsesi kieltäytyy menemästä kouluun, haistattelee ihmisille. Käyttää aineita kun kaverit joille lapsesi seura kiinnostaa on juoppoja ja varkaita.

Nuorimmat aineiden käyttäjät on tuollaisia n. 10- vuotiaita. Ja lapsellasi on iso riski joutua väärään porukkaan. Et edes tunnu tietävän missä lapsesi on päivällä! :(

Vierailija
35/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
36/36 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin varasteleva lapsi. Olen ihan tyytyväinen näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi