Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuljetat lapsesi autolla kouluun?

Vierailija
29.01.2013 |

Mikä muoti-ilmiä tämä lasten kuljettaminen autolla kouluun on?

Kyllähän lapset ovat ennenkin osanneet itse kävellä sinne 1.luokalta lähtien.

Eli selventäkää siis, miksi normaali, kävelykykyinen lapsi pitää kuljettaa autolla sinne kouluun?

(enkä tarkoita nyt tapauksia, joiden ala-aste ikäisillä lapsilla on 5km kouluun).

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni koulumatka on 3 km. Ei piennarta, mutkainen, vilkas tie. Ovat oikeutettuja taksikyytiin, koska tie on luokiteltu vaaralliseksi.

Kuskaan lapset itse aamuisin, koska taksi lähtee 7.20, koulu alkaa 8.25. Odottamassa pitäisi olla 7.10. Kävelymatka huomioiden lähtisivät kotoa 7.00. Herätys noin 6.30 Suuren osan vuodesta on pilkkopimeää tuohon aikaan, meillä ei ole katuvaloja.

Lisäksi taksi veisi suoraan kouluun, jolloin siellä odoteltaisiin tunnin verran ulkona, oli sitten kamala pakkanen, kaatosade tai ei, koska kouluun ei saa mennä sisään. Ja matkaa on siis 3 km.

Nyt saavat nukkua 7.30 asti, lähdemme 8.10, eikä tarvitse odotella taksia, kävellä pimeässä, palella koululla jne.

Ja, toivoisin, että meilläkin olisi kävelytie!

Vierailija
22/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näppärä ottaa aamulla lapset kyytiin, kun lähtee töihin. Hullunhommaa laittaa ne 30 min aikaisemmin kävelemään, ajaa sitten ohi ja mennä töihin melkein koulun vierelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasteni koulumatka on 3 km. Ei piennarta, mutkainen, vilkas tie. Ovat oikeutettuja taksikyytiin, koska tie on luokiteltu vaaralliseksi. Kuskaan lapset itse aamuisin, koska taksi lähtee 7.20, koulu alkaa 8.25. Odottamassa pitäisi olla 7.10. Kävelymatka huomioiden lähtisivät kotoa 7.00. Herätys noin 6.30 Suuren osan vuodesta on pilkkopimeää tuohon aikaan, meillä ei ole katuvaloja. Lisäksi taksi veisi suoraan kouluun, jolloin siellä odoteltaisiin tunnin verran ulkona, oli sitten kamala pakkanen, kaatosade tai ei, koska kouluun ei saa mennä sisään. Ja matkaa on siis 3 km. Nyt saavat nukkua 7.30 asti, lähdemme 8.10, eikä tarvitse odotella taksia, kävellä pimeässä, palella koululla jne. Ja, toivoisin, että meilläkin olisi kävelytie!

Jos on koulukyytejä, täytyy koululla olla jonkun paikalla siitä alkaen, kun taksi pihaan ajaa tai ekalta bussilta tulee väkeä ja lapsilla täytyy olla mahdollisuus päästä sisätiloihin.

Vierailija
24/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on gurling- vanehmpien kuningatar. Hänen mielestään heidän lapsensa on niin erityinen, että ansaitsee kaikessa vain parasta. Lapsen ei tarvitse tehdä mitään itse- toisin sanoen- ei anneta tehdä. Lapsi viedään autolla ja haetaan autolla koulusta. Seurassa on isovanhempi, joka iltapäivä. Harrastukset on määrätty. Ne eivät ole poikien harrastuksia, kuten pojilla yleensä, vaan vähän erikoisempia harrastuksia- kuten ratsastus. Vaatteet puetaan päälle aamuisin 9- vuotiaalle- sellaisia ranskalaistyyppisiä lastenvaatteita- parempia siis kuin muilla. Lapsi saa aina paljon lahjoja ja kaiken, mitä osaa pyytää. Hänellä on tietenkin tietokone, älypuhelin jne. Mutta- lapsi on epävarma, vähän arka, eikä osaa itse pitää puoliaan missään asiassa ja alkaa itkemään, jos joku toinen lapsi saa jotain, mitä hän ei ole vielä ehtinyt saamaan- saa sen toki melko pian tämän jälkeen. Ei viihdy paikoissa, joissa häntä ei huomioida erikseen. Viihtyy vain siellä isovanhemmillaan, jossa saa jakamattoman huomion kaiken aikaa. Mitäs tähän sanoisin. Voi voi. Ja motiivi oli mikä?

Hän saa hyvät lähtökohdat, osaa toimia muiden kanssa ja taitaa käyttäytymissäännöt.

Lisäksi hän tietää, että termi on curling, ei gurling.

Vierailija
25/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiössä saattaa joku olla, mutta opettajat tulevat kyllä vasta kahdeksan pintaan.

Vierailija
26/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuljetan silloin kun on huono sää. Meillä lasten ei tarvitse hiihtää kesät talvet kouluun, vaikka itse teinkin aikoinaan niin...

Vierailija
27/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska tuntuu helpommalta olla heräämättä aikaisemmin että koululainen ehtisi kävellä kouluun kasin aamuina. Ysin aamuina kävelee.

Vierailija
28/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiössä saattaa joku olla, mutta opettajat tulevat kyllä vasta kahdeksan pintaan.

aikuinen on vastuussa lapsesta siitä lähtien, kun hän tulee koulun pihalle sovitulla kuljetuksella (eli ei klo 6.00, jos joku sinne silloin sattuu menemään). Koulussa on oltava opettajan paikalla tai kouluavustajan ja lapsen on päästävä sisätiloihin.

Vierailija
29/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupungin läpi (muutimme mutta päätimme pitää lapsen samassa ihanassa koulussa). Ei ole turvallista pyörätietä kuin osaksi matkaa, eikä myöskään pääse yhdellä bussilla. Mies menee autolla töihin joka tapauksessa koulun ohi, joten lapsen vienti samalla on nopein ja helpoin tapa.

Vierailija
30/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa kellään ei pitäisi olla yli 1.5km matkaa, koska seuraava ala-aste alle 2km päässä, rauhallinen Helsingin pientalolähiö.

Kuitenkin tosi monet vanhemmat heittävät koulun pihaan asti lapsia autoilla ja nämä aamulla pimeässä jonossa pientä kouluun vievää umpipussitietä etenkin poispäin kaahaavat katumaasturit aiheuttavat vaaratilanteita käveleville pikkukoululaisille. Haloo! Jos kaikki kävelisivät olisi koulumatka turvallinen.

Vierailija
31/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reitti vaarallinen.

Vierailija
32/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reitti vaarallinen.

mitä ap kysyi?

Vierailija
33/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapseni turvallisuus on minulle tärkeä asia. Minusta eka- ja tokaluokkalaiset ovat vielä niin 'hömppiä' liikenteessä, että en halua ottaa sellaista riskiä, että jotain tapahtuu kun lapsi ei vielä osaa havainnoida ympäristöä koko ajan.

Omani on ekalla ja hänet viedään autolla kouluun ja on yksityisellä iltapäivän hoidossa, josta haetaan viiden maissa. Näin tulee olemaan myös toisella luokalla. Vasta kolmannella mietitään itsekseen menemisiä.

En antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos lapselleni tapahtuisi jotain koulumatkalla (mielessä pieni Frans poika Tampereella) vain sen takia, että minä en viitsinyt järjestää asioita niin, että joko minä tai mieheni heitetään lapsi koulun pihaan töihin mennessä. Niin ja me kumpikin käydään töissä.

Mutta jokainen vanhempi tekee niin kuin tykkää..minulle tämä on kuitenkin ollut aina tärkeä asia ja myös miehelleni.

Huvittuneen olen lukenut täällä viestiketjuja, joissa nauretaan ekaluokkalaisille, joita viedään autolla kouluun. Hirvittävän lapsellista viestintää...minulle lapseni turvallisuus on tärkeä ja minusta ekaluokkalainen ei vain ole tarpeeksi kypsä yksin liikenteeseen ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.

Niinikään lapseni koulussa ei naureta niille, jotka tulevat autolla..sekin kuulostaa minusta tosi typerältä ja naurettavalta. Onko tollaisia kouluja ja missä niitä oikein on..millaisia lapsia siellä oikein opiskelee ???

meidän kolussa kukaan ei itseasiassa kiinnitä mitään huomiota siihen, miten lapset kouluun tulevat. Asia ei yksikertaisesti ole tärkeä tai huomioitava.

Mutta kuten sanoin, jokainen tekee tyylillään.

Vierailija
34/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeeksi.

Välillä toki hölkkääkin kouluun tai takaisin.

Vierailija
35/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

autolla melkein joka aamu. Miksi? Koska inhottava laittaa kävelemään kahdeksan aamuna (kolme kasin aamua viikossa) joskus 7:20. Matkaa pari kilometriä. Autolla ehditään hyvin viedä, kun liukuvat työajat ja mummullakin auto käytössä. Iltapäivällä kävelee melkein aina takaisin. Se on toinen juttu, kun on isompi porukka silloin kävelemässä ja ei ole enää kiire.

Osittain liittyy myös siihen, että meillä nukutaan aamulla mahdollisimman pitkään. Illat venyy aina, koska mies tulee töistä vasta puoli seiskalta, joten perheen yhteinen aika on kovin vähäistä. Ei viitsi heti laittaa lapsia nukkumaan vaan vasta joskus ysin jälkeen. Siksi aamulla 8-vuotiaskin nukkuu vähintään puoli kasiin, jolloin ehtii hienosti kouluun autolla.

Vierailija
36/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse miettiä, ehtiikö lapsi ajoissa, sattuuko matkalla jotain jne. Näin meillä on rauhallinen ja kiireetön aamu, koska kenenkään ai tarvitse hätäillä lähtöä tai jäämistä. Yhdessä mennään ja yhdessä palataan (lapsi ip-kerhossa).

Vierailija
37/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienet koululaiset ovat vielä aika avuttomia liikenteessä, ja esim. meidän lapsen koulussa suositellaan pyörällä kulkemista vasta kolmannelta luokalta alkaen, jos silloinkaan. Toisaalta itse kuljin koulumatkat lapseni kanssa, kun hän oli ekaluokkalainen, ei siihen turvallisuuden tuomiseen aina autoa tarvi. No ei ole kaikilla mahdollista, mutta tiedän kyllä vanhempia, jotka ovat vain kuskanneet lapset autolla kouluun ja palanneet kotiin. On ihan hyvä, jos oppii jo lapsena sen tavan, että kävellenkin ja pyörällä pääsee. Esim. appivanhemmistani tietää aina tasan tarkkaan pihalla olevista autoista, ovatko kotona, vaikka palveluihin ei olisi pitkäkään matka. Se on vain tapa mennä aina autolla.

Vierailija
38/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin siinä on pätkä melko vaarallistakin, mikä on tietenkin osasyy. Aamun pimeässä en halua ekaluokkalaiseni sitä reittiä harjoittelevan. Iltapäivällä on sitten toinen juttu.

Toisaalta yhden lapseni esikoulu kestää melko saman ajan kuin ekaluokkalaisen koulu, joten tuntuisi tyhmältä "juoksuttaa toista auton perässä"

Vierailija
39/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereira on, ka hyvä, liikuntaharrastuksia löytyy. Eiköhän se ole jokaisen oma asia.

Vierailija
40/68 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapseni turvallisuus on minulle tärkeä asia. Minusta eka- ja tokaluokkalaiset ovat vielä niin 'hömppiä' liikenteessä, että en halua ottaa sellaista riskiä, että jotain tapahtuu kun lapsi ei vielä osaa havainnoida ympäristöä koko ajan.

Omani on ekalla ja hänet viedään autolla kouluun ja on yksityisellä iltapäivän hoidossa, josta haetaan viiden maissa. Näin tulee olemaan myös toisella luokalla. Vasta kolmannella mietitään itsekseen menemisiä.

En antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos lapselleni tapahtuisi jotain koulumatkalla (mielessä pieni Frans poika Tampereella) vain sen takia, että minä en viitsinyt järjestää asioita niin, että joko minä tai mieheni heitetään lapsi koulun pihaan töihin mennessä. Niin ja me kumpikin käydään töissä.

Mutta jokainen vanhempi tekee niin kuin tykkää..minulle tämä on kuitenkin ollut aina tärkeä asia ja myös miehelleni.

Huvittuneen olen lukenut täällä viestiketjuja, joissa nauretaan ekaluokkalaisille, joita viedään autolla kouluun. Hirvittävän lapsellista viestintää...minulle lapseni turvallisuus on tärkeä ja minusta ekaluokkalainen ei vain ole tarpeeksi kypsä yksin liikenteeseen ei ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.

Niinikään lapseni koulussa ei naureta niille, jotka tulevat autolla..sekin kuulostaa minusta tosi typerältä ja naurettavalta. Onko tollaisia kouluja ja missä niitä oikein on..millaisia lapsia siellä oikein opiskelee ???

meidän kolussa kukaan ei itseasiassa kiinnitä mitään huomiota siihen, miten lapset kouluun tulevat. Asia ei yksikertaisesti ole tärkeä tai huomioitava.

Mutta kuten sanoin, jokainen tekee tyylillään.

Lapsi on nyt tokalla. Koulussa on kiva aamuparkki ja iltis. Lapsi viihtyy molemmissa. Lisäksi oppii sosiaaliseksi ja touhuamaan muiden kanssa.

Tuolla kun aamulla/iltapäivällä ajelee, niin huomaa että suuri osa lapsista kulkee liikenteessä täysin päättömästi. Turvallisuus on täysin muiden varassa.

Rupeamme nyt keväällä harjoittelemaan liikkumista, niin että voin päästää kullanmuruni kavereiden luokse koulupäivän jälkeen. Ja tietysti syksyllä systeemit muuttuvat, kun ei ole enää aamista/iltistä.

Meidänkään koulussa ei ketään kiinnosta, miten muut kulkevat. Osa haetaan, osa kävelee itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi