Kolminaisuusoppi
Haluaako joku yrittää selittää minulle sen sisällön?
Uskon Jumalan olevan olemassa. Uskon elämään kuoleman jälkeen. Mutta kolminaisuusoppi en vaan ymmärrä.(!)
Kommentit (25)
mutta hänellä on kolme aspektia (suhteessa ihmiseen ja luomakuntaan lähinnä): Isä, Poika ja Pyhä Henki. Isä on kaiken luoja ja alkulähde. Poika on "Jumalan sana", jumalan luomakunnassa toimiva aktiivinen voima ja ihmiskunnan pelastaja. Pyhä Henki on annettu opastamaan Jumalan omia, kaikkia Jeesuksen opetuslapsiksi tulleita kaikkina aikoina.
mutta hänellä on kolme aspektia (suhteessa ihmiseen ja luomakuntaan lähinnä): Isä, Poika ja Pyhä Henki. Isä on kaiken luoja ja alkulähde. Poika on "Jumalan sana", jumalan luomakunnassa toimiva aktiivinen voima ja ihmiskunnan pelastaja. Pyhä Henki on annettu opastamaan Jumalan omia, kaikkia Jeesuksen opetuslapsiksi tulleita kaikkina aikoina.
Olen siis aika perusluterilainen. Käyn Kansanlähetyksen tapahtumissa aktiivisesti. (Toki voisin kysyä asiasta sielläkin.)
Ok. Jumala on kolme eri persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä henki.
Miten Jeesus sitten puhui Isälle ja rukoili Häneltä esim. "Anna heille anteeksi, he eivät tiedä mitä tekevät?" Eeeeiii.
Ei.
Olen siis aika perusluterilainen. Käyn Kansanlähetyksen tapahtumissa aktiivisesti. (Toki voisin kysyä asiasta sielläkin.)
Ok. Jumala on kolme eri persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä henki.
Miten Jeesus sitten puhui Isälle ja rukoili Häneltä esim. "Anna heille anteeksi, he eivät tiedä mitä tekevät?" Eeeeiii.
Ei.
Miksi se on ristiriitaista että Poika rukoilee Isää?
Ymmärrän sen että on nämä eri puolet, mutta en kuitenkaan ymmärrä, että miten se Jumala on sitten ne kaikki kolme?
Joskus rukoillessani en oikein tiedä, että ketä minun tuli puhutella. Koen helpoimmaksi puhua Jumalalle tai Taivaan Isälle. Jeesukselle minun on hankalampi puhua. Tavallaan ajattelen, että kuitenkkin Jumala on se suurin ja mahtavin. Vaikka Jeesus onkin olemassa, Jumala on silti se kaikista ylimpänä oleva. Olenko kahjo? ;)
(Älkää naurako.)
No mutta, jos se Poika on se Isä Ja Isä Poika?
ja tämän ihmisyyden takia häneltä oli salattu Isän Jumalan ajatukset. Sen takia hän rukoili Isää.
Ja se Pyhä Henki on se, joka meissä vaikuttaa tunteen tasolla, kun jotain tunteisiin vetoavaa tunnemme (uskonnollisessa mielessä). Pyhä Henki on myös rakkaus.
No mutta, jos se Poika on se Isä Ja Isä Poika?
ja tämän ihmisyyden takia häneltä oli salattu Isän Jumalan ajatukset. Sen takia hän rukoili Isää.Ja se Pyhä Henki on se, joka meissä vaikuttaa tunteen tasolla, kun jotain tunteisiin vetoavaa tunnemme (uskonnollisessa mielessä). Pyhä Henki on myös rakkaus.
pyytelin. Kiitos:)
Kiva jos joku viitsii vielä jatkaa.
Mun on silti aika hankala ymmärtää, että miten Isä ja Poika voivat olla samaan aikaa Jumalaa. Jeesus oli puoliksi ihminen. Sehän tarkoittaa, että myös Jumala oli osittain ihminen?
Tietysti voin ajatella, että ehkä tämä asia mulle joskus selviää...
Siis niille joita asia ylipäätään kiinnostaa.
Minä ajattelen välillä, ettei sillä nyt ole niin väliä, jos sen asiaa vielä ymmärrä (olen siis parikymppinen). Ehkä se joskus selviää. En ole koskaan opiskellut teologiaa yliopistossa, tietoni ovat siis koulun uskonnontunneilta, rippukoulusta yms.
Kolminaisuusoppi on kuitenkin koko kristinuskon ydin. Asia vaivaa minua esimerkiksi silloin kun lausutaan uskontunnustusta.
turhaan vaivaatte päitänne moisilla saduilla?
Ap täällä siis.
Kun täällä on niin paljon akateemisia (heh ja akateemikkoja ;)), niin luulisi, että löytyisi muitakin, jotka haluaisivat pähkäillä asiaa. Muitakin, jotka keskustella täällä välillä muistakin asioista kuin ihmissuhteista, rahasta ja ulkonäöstä.
täytyy huomauttaa, ettei ap ole mitään pahaa kysellä ja miettiä asioita -päin vastoin! Sä niin hirveen epävarmalla tavalla, anteeksi pyydellen esität kysymyksiä.. Tulee vaan mieleen, että ei kai me kristityt oikeesti olla sellaisia kun yleensä väitetään? Toi on hirveen yleistä ettei uskalleta kysyä, vaikka nimenomaan pitäisi! :) Rohkeesti vaan juttelemaan asioista!
Mua lohduttaa joskus näissä pohdinnoissa se, että meidän ei varmaankaan ole ihan pakollista tietää kaikesta ihan lopullista totuutta täällä maapallolla. Vaikka toki hyvää pohdintaahan tämä on. Kehottaisin sua rukoilemaan, että Jumala avais tätä asiaa sulle ihan itse. Selkeyttäis ajatuksia.
Mua helpotti sellanen ajattelu, että jokainen Jumalan persoona on niinkuin tietyissä ajoissa aina ollut erityisesti meille ihmisille ajateltu:
- vanhan testamentin aikaan Isä Jumala puhui suoraa ihmisille
- uuden testamentin aikaan Isä lähetti meille Jeesuksen joka toimi maan päällä itse
- tänä päivänä, Jeesuksen jälkeen Isä on lähettänyt meille Pyhän Hengen. Pyhä Henki on meidän puolustaja, joka on tullut asumaan meihin ja kuulee jokaisen henkäyksen, jonka rukouksessa ja huokauksissa Jumalan suuntaan sanomme. Hän haluaa olla meidän turvana koko ajan.
SItä miten Pyhä Henki on myös ihan PERSOONA, en itsekään ymmärrä.. viisaammat voi auttaa.
- uskova pohdiskeluja
Siinä on kuulkaa tapeltu monta kokousta, että vanhat ukot (kirkkoisät) onnistuivat keksimään sellaisen määritelmän, että Jeesuksesta saatiin yhtä aikaa sekä jumala, että ihminen. Kas kun Jeesus ei voi olla Jumala, koska on oltava vain 1 Jumala, ja Jeesus ei voi olla vain ihminenkään, koska jos yksi ihminen olisi Jumalan poika niin sitä olisivat kaikki muutkin, tai sitten ei kukaan. Eli siinä on olleet älynystyrät kovilla oppia väsättäessä!
Oikeasti: käsittämätöntä venkoilua. Keksittyjä satuja, jotta saataisiin hallittua massoja.
Eikö kristinuskon kolminaisuusoppi ole juuri se, jonka vuoksi islamilaiset pitävät kristittyjä monijumalaisina ja siten vääräuskoisina?
Jotenkin minäkin pidän selkeämpänä yksijumalaisuutta, ja Jeesus vielä menee Jumalan maanpäällä pistäytyneenä olomuotona. Pyhän hengen olisi varmaan voinut selittää kansantajuisemminkin.
Menee vähän ohi niin kuin täysin yksinkertainen neljäs ulottuvuus matematiikassa.
itselle nämä opit haiskahtavat vähän sille, että ihmiset yrittävät asettaa sääntöjä Jumalalle, jotta Hän mahtuisi paremmin ymmärrykseen.
Vaan hyvä että pohditaan. Mytologia on tarkoitettukin nimenomaan nautittavaksi ja pohdittavaksi. Ei liian tosissaan uskottavaksi.
mihinkä sen jätit?
Kolminaisuusoppi on ikivanha pakanaoppi EI raamatullinen oppi. Kolminaisuusopin alkuperän voi googlailla ja lueskella eri lähteistä. Tällä opilla ei ollut mitään tekemistä esim. vanhojen patriarkkojen kuten Abrahamin, Isakin jne... kanssa. Heille Jumala oli yksi. Sopii lueskella vaikka Mooseksen kirjoja.
Lisäksi raamatussa puhutaan Jumalasta aina yks.1. persoonana EI ikinä monikon 1. persoonana ks. Jesaja 43: 10-13. Tässä raamatun kohdassa vakuutetaan myös, että Jumala on kaiken aikaa sama! Katso myös Ilmestyskirjan 21:5-7.
Ja mitä Jeesus tekeekään kun tuhatvuotiskauden jälkeen kun on hallinnut kuninkaana? Hän palauttaa valtakunnan takaisin isälleen Jumalalleen, jotta Jumala olisi kaikki jokaiselle. Ks. 1 Korinttilaisille 15: 22-28.
Eivät nämä asiat ole mitenkään salaisia tai sekavia raamatussa. Sekaviksi ne tekee kristikunnan pakanaopit!!
Ota huomioon, että Raamattu on kokoelma 300-luvun ukkojen juttuja.
Turha niitä on tänään tavata siinä toivossa, että niissä jotakin tolkkua olisi.
Kirkon pitäisi jo viimein hylätä koko opus ja keskittyä olemaan puhdas hyväntekeväisyysjärjestö.
Jos kerran on kolmiyhteinen Jumala, jossa Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa, niin miten sitten "istuu Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan oikealla puolella?"
Ja missä se Pyhä Henki sitten tulee esiin.
Enkä tarkoita olla nyt loukkaava vaan olen vain oikeasti ihan pihalla tästä.