Olen huolestunut ekaluokkalaiseni kaverista. Tyttö nyt kyläillyt meillä aika ahkerasti
tutustuttuaan tyttäreeni (ovat rinnakkaisluokilla samassa koulussa),useamman kerran viikossa ois tulossa suoraan koulusta (oon sanonu tyttärellleni että kaverit saa tulla jos ovat ite sopineet vanhempiensa kanssa siitä). Nyt oon joutunu rajottamaan tän tytön kyläilyjä koska omanikaan ei enää jaksais, tyttö on tosi takertuva ja tuppautuva ja huomiohakunen, varastanut lapseni leluja (pet shop-figureja ym pientä)jne..Mutta ne "vakavammat" syyt joiden takia lapsesta olen huolissani, olisitteko te?
- luuhaisi kylässä tuntikausia, syö kuin ei ois koskaan ruokaa nähny, äitinsä/kukaan muukaan ei ikinä soita/kaipaa kotiin
- kerran meillä ollessa lapset piirsivät ja tämä tyttö sotki vahingossa pusronsa hihaan ihan vähän tussia, alkoi hysteerisesti itkeä että nyt äiti suuttuu ihankamalasti
- on kauhean "tunkeileva",kaipaa hellyyttä - puoliväkisin tunkee mun syliin ja halailee, siis 7-vuotiaasta kysymys. Kysyi multa viimeksi, saako olla meillä talviloman/hiihtoloman kokonaan?
Aika paljon oon lapsia tvanannut, tämmöstä en aiemmin. Ylireagoinko?
En tunne/tiedä lapsen vanhempia, eikä mulla oo heidän yhteystietoja. Sen tyttö on sanonut, että heille ei voi kaverit tulla kun äiti ei päästä.
Kommentit (62)
että kotona saattais olla jotain. Toki ihan hyvästäkin kodista oleva lapsi voi olla takertuva ja hellyydenkipeä. Mutta jos lasta ei edes kaivata kotiin, niin melko varmasti kotona on jotain ongelmia. Voisithan vähän kysellä lapselta sopivan tilanteen tullen, esim. jos lapsi pelkää että äiti suuttuu, niin voisithan vähän kysellä että mitä äiti sanoo/tekee. Ei tuon ikäinen osaa vielä välttämättä suojella vanhempiaan kun tilanteen hoitaa hienovaraisesti.
ja mielellään yrittää tutustuakin. Voi olla syytä olla huolissaan, mutta voi olla myös, että äiti on siivousfriikki, joka pelkää lapsensa tulevan ylipainoiseksi ja siksi rajoittaa lapsen syömisiä eikä ole mitenkään hellyyttä antava äiti vaan kontrolloiva ja komenteleva ja teillä saa olla vapaammin. Toki huonoja asioita, mutta jos muuten on kaikki ok, niin ei ole syytä huoleen varsinaisesti. Tutki ennen kuin hutkit!