Olen huolestunut ekaluokkalaiseni kaverista. Tyttö nyt kyläillyt meillä aika ahkerasti
tutustuttuaan tyttäreeni (ovat rinnakkaisluokilla samassa koulussa),useamman kerran viikossa ois tulossa suoraan koulusta (oon sanonu tyttärellleni että kaverit saa tulla jos ovat ite sopineet vanhempiensa kanssa siitä). Nyt oon joutunu rajottamaan tän tytön kyläilyjä koska omanikaan ei enää jaksais, tyttö on tosi takertuva ja tuppautuva ja huomiohakunen, varastanut lapseni leluja (pet shop-figureja ym pientä)jne..Mutta ne "vakavammat" syyt joiden takia lapsesta olen huolissani, olisitteko te?
- luuhaisi kylässä tuntikausia, syö kuin ei ois koskaan ruokaa nähny, äitinsä/kukaan muukaan ei ikinä soita/kaipaa kotiin
- kerran meillä ollessa lapset piirsivät ja tämä tyttö sotki vahingossa pusronsa hihaan ihan vähän tussia, alkoi hysteerisesti itkeä että nyt äiti suuttuu ihankamalasti
- on kauhean "tunkeileva",kaipaa hellyyttä - puoliväkisin tunkee mun syliin ja halailee, siis 7-vuotiaasta kysymys. Kysyi multa viimeksi, saako olla meillä talviloman/hiihtoloman kokonaan?
Aika paljon oon lapsia tvanannut, tämmöstä en aiemmin. Ylireagoinko?
En tunne/tiedä lapsen vanhempia, eikä mulla oo heidän yhteystietoja. Sen tyttö on sanonut, että heille ei voi kaverit tulla kun äiti ei päästä.
Kommentit (62)
jo senkin takia, jos jotain tapahtuu.
eli lapseni koulukaveri. Kerroin opelle ja ope soitti kotiin sillä seurauksella, ettei lapsi enää saanut tulla meille. Kaduin katkerasti tätä asiaa, koska ajattelin lapsella olevan jonkin syyn.
Eikö miehesi voisi seurata autollaan lasta ja katsoa missä asuu? No, en tiedä onko tämäkään niin hyvä ratkaisu mutta.....
tytöllä on paha olla omassa kodissaan kun yrittää roikkua toisten nurkissa viimeiseen asti ettei tarvisi kotiin mennä. Myös tuo tytön salailu kertoisi sen puolesta että kotona ei ole kaikki hyvin. Lapsethan on niin lojaaleja vanhemmilleen että salailevat asiaa viimeiseen asti ja varmaan on suoraan kiellettykin kertomasta jos ongelmia on. Mutta selkeästi ei ole normaalia käytöstä. Tuo opettajan tai kouluterveydenhoitajan lähestyminen asiassa on varmaan hyvä tie, tuskin voit tilanteelle mitään vaikka suoraan pääsisitkin näkemään lapsen koitilanteen. Lastensuojeluilmoituksenhan voi tehdä pelkän epäilynkin perusteella jos sitä aiot, ei sinun tarvitse omin silmin nähdä perheen tilannetta. Kyllä lapsen käytös puhuu jo puolestaan että aihetta huoleen on.
Tunki joka päivä jonkun koulukaverinsa luokse eikä häntä meinannut saada lähtemään omaan kotiinsa käskemälläkään.
Oli yh:n ainoa lapsi eli ilmeisesti aika yksinäinen. Lisäksi huoltajallaan oli ainakin myöhemmin paha alkoholiongelma, en sitten tiedä oliko viina jo tuolloin mukana kuvioissa.
opettajat, poliisit, palokunta on hälytetty paikalle "keskustelemaan tilanteesta" haluaisin tuoda esille oman kokemukseni.
Eli meidän tytöillä on samanlainen kaveri. Hänellä ei tunnu olevan kotiintuloaikoja. Haluaa seurustella kanssani paljon esim. jos ompelen roikkuu siinä pööydän ympärillä, eikä välitä vaikka tytöt kutsuvat leikkimään.
Tiedän perheen ja kaikki on todellakin siellä kunnossa. Hän on vain sellainen, itsepäinen, takertuva, aikuisten huomiota hakeva pohjaton kaivo...ruoka tuntuu maistuvan kylässä paremmalta ja saattaapa mieluisan tavaran sujauttaa taskuunsa ennen lähtöä. Ei välitä vaikka näkee että olemme pakkautumassa lähtöön koko porukka. Ei ikäänkuin noteeraa, että hän ei voi jäädä meille kun emme itsekään ole kotona...
opettajat, poliisit, palokunta on hälytetty paikalle "keskustelemaan tilanteesta" haluaisin tuoda esille oman kokemukseni.
Eli meidän tytöillä on samanlainen kaveri. Hänellä ei tunnu olevan kotiintuloaikoja. Haluaa seurustella kanssani paljon esim. jos ompelen roikkuu siinä pööydän ympärillä, eikä välitä vaikka tytöt kutsuvat leikkimään.
Tiedän perheen ja kaikki on todellakin siellä kunnossa. Hän on vain sellainen, itsepäinen, takertuva, aikuisten huomiota hakeva pohjaton kaivo...ruoka tuntuu maistuvan kylässä paremmalta ja saattaapa mieluisan tavaran sujauttaa taskuunsa ennen lähtöä. Ei välitä vaikka näkee että olemme pakkautumassa lähtöön koko porukka. Ei ikäänkuin noteeraa, että hän ei voi jäädä meille kun emme itsekään ole kotona...
ei saa huomiota kotona aikuisilta.
älkää nyt hyvänen aika alkako noin hatarin perustein ls-ilmoituksia tekemään! Jotkut lapset on todella huomionhakuisia (ehkä perheessä on vaikkapa vauva tai sairas sisarus, joka vie vanhempien huomion?), jotkut jopa ihan vaan luonteeltaan. Vanhemmathan voivat olla töissä, lapsi tulee teille mieluummin kun on aikuinen kotona. Ehkä äiti on kieltänyt kavereiden tulemisen kotiin kun ei jaksa siivota muiden lasten tekemää sotkua työpäivänsä jälkeen. Ehkä vanhemmat ei vie harrastuksiin tai muuallekaan, ja lapsella on vaan teillä paljon jännempää kuin kotona.
Siinä olen samaa mieltä, että vanhempien puhelinnumero olisi hyvä olla. Onko lapsella kännykkää? Pyydät siitä äidin numeron.
Meillä on käynyt paljon lasten kavereita. Aina ensitapaamisella olen käskenyt soittaa vanhemmalle ja kertoa minne menee ja kenen kanssa. Olen ehkä vaihtanut puhelimessa muutaman sanan ja esitellyt itseni ja kertonut missä asumme.
Ehdottomasti olet yhteydessä vanhempiin.
MIten on mahdollista ylipäätään että teille tulee joku ekaluokkalainen, jonka vanhempia et tunne, jonka kanssa et ole asiasta sopinut? Vai onko tämä normaalia jossain päin suomea?
Olet nyt yhteydessä vanhempiin, teet vaikka tikusta asiaa. Menet palauttamaan jonkun teille unohtuneen vaatekappaleen (nappaat vaikka tytön kaulahuivin, heh) ja koiralenkillä käyt moikkaamassa ja palauttamassa. Tai ihan muutenkin voit mennä moikkaamaan, ja sanot vaan että halusit tulla tervehtimään, kun tytöt niin usein leikkivät yhdessä, että on kiva tuntea vanhemmat.
Ehdottomasti olet yhteydessä vanhempiin. MIten on mahdollista ylipäätään että teille tulee joku ekaluokkalainen, jonka vanhempia et tunne, jonka kanssa et ole asiasta sopinut? Vai onko tämä normaalia jossain päin suomea? Olet nyt yhteydessä vanhempiin, teet vaikka tikusta asiaa. Menet palauttamaan jonkun teille unohtuneen vaatekappaleen (nappaat vaikka tytön kaulahuivin, heh) ja koiralenkillä käyt moikkaamassa ja palauttamassa. Tai ihan muutenkin voit mennä moikkaamaan, ja sanot vaan että halusit tulla tervehtimään, kun tytöt niin usein leikkivät yhdessä, että on kiva tuntea vanhemmat.
ei aina ole kodissa mitään vikaa, lapsi vaan saattaa olla tuollainen.
Itse hämmästyin kun kaverin äiti kertoi että lapseni menee aina heillä mummin syliin. Minulla oli sellainen mielikuva että lapseni ei helposti ota kontaktia aikuisiin eikä lapsiin. Musta tää oli noloa ihan kuin ei ikinä kotona pidettäisi sylissä. 8 v lapsi kyseessä.
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa. Nyt vain väkisin paketoidut lapsen kotiovelle ja sanot, että ollut varastamisongelmaa jne.
Siitä se lähtee.
tässähän on jo kaksi äitiä, jotka sietävät VARASTA kotonaan.
Mun lapsellani oli kaveri, joka varasti meiltä ensin muutaman kerran, muttemme tajunneet sitä. Sitten jäi kiinni. Vanhempansa sanoivat toruneensa ja ettei toistu. Sama kumminkin toistui vielä 2 kertaa, vaikka vanhemmat vakuuttelivat taas, ettei toistu. Sitten sanoin, ettei hän saa tulla meille enää koskaan.
Vanhemmat kyllä sanoivat, että korvaavat sitten heti, jos jotain varastaa, mutta enhän mä voi huomata aina, mitä se on vienyt. Meillä on paljon tavaraa.
MIten on mahdollista ylipäätään että teille tulee joku ekaluokkalainen, jonka vanhempia et tunne, jonka kanssa et ole asiasta sopinut? Vai onko tämä normaalia jossain päin suomea?Olet nyt yhteydessä vanhempiin, teet vaikka tikusta asiaa. Menet palauttamaan jonkun teille unohtuneen vaatekappaleen (nappaat vaikka tytön kaulahuivin, heh) ja koiralenkillä käyt moikkaamassa ja palauttamassa. Tai ihan muutenkin voit mennä moikkaamaan, ja sanot vaan että halusit tulla tervehtimään, kun tytöt niin usein leikkivät yhdessä, että on kiva tuntea vanhemmat.
jälkeen kaverin kotiinsa ilman erillistä soittokierrosta molempien (työssäkäyville) vanhemmille.
Ja tuo, että yhtäkkiä vaan ilmaannutaan jonkun täysin tuntemattoman ovelle ei ainakaan ole mielestäni normaalia eikä mahdollistakaan esim. kerrostaloissa joissa lukitut alaovet eikä ovisummeria.
Mutta tässä taisikin olla joku maalla asuva kotiäiti vastaamassa...
laita tytön mukana kotiin lappu jossa on nimesi, puhelinnumerosi ja viesti: Olen "Mallan" (tähän tyttäresi nimi) äiti. Tässä puhelinnumeroni jos tulee jotain tärkeää asiaa. Laitatko oman numerosi vaikka tekstiviestillä. terv. Mallan äiti
Normaali vanhempi kyllä vastaa viestiin ja antaa omat yhteystietonsa.
Noin minä tein kun oma ekaluokkalainen tutustui koulussa uuteen kaveriin. Äitinsä laittoi samana iltana tekstarin.
MIten on mahdollista ylipäätään että teille tulee joku ekaluokkalainen, jonka vanhempia et tunne, jonka kanssa et ole asiasta sopinut? Vai onko tämä normaalia jossain päin suomea?Olet nyt yhteydessä vanhempiin, teet vaikka tikusta asiaa. Menet palauttamaan jonkun teille unohtuneen vaatekappaleen (nappaat vaikka tytön kaulahuivin, heh) ja koiralenkillä käyt moikkaamassa ja palauttamassa. Tai ihan muutenkin voit mennä moikkaamaan, ja sanot vaan että halusit tulla tervehtimään, kun tytöt niin usein leikkivät yhdessä, että on kiva tuntea vanhemmat.
No eiköhän tuo ole ihan normaalia, että koululainen tuo koulun jälkeen kaverin kotiinsa ilman erillistä soittokierrosta molempien (työssäkäyville) vanhemmille.
Ja tuo, että yhtäkkiä vaan ilmaannutaan jonkun täysin tuntemattoman ovelle ei ainakaan ole mielestäni normaalia eikä mahdollistakaan esim. kerrostaloissa joissa lukitut alaovet eikä ovisummeria.
En ole tuo aiempi kirjoittaja. Lisäksi asun kaupungissa ja käyn töissä kuten mieskin. Meidän ekaluokkainen ei todellakaan tule kaverin kanssa kotiin, ellei minä tai mies olla kotona. Samaa mieltä ovat muiden ekaluokkalaisen kavereiden vanhemmat, tästä sovittiin yhdessä vanhempainillassa syksyllä.
Toisekseen mulla naurattaa PALJON että aikuisella ihmisellä ei olisi normaalia mennä esittäytymään lapsensa kaverin vanhemille mutta lapset sais keskenään huidella missä sattuu!! :o Just...
jälkeen kaverin kotiinsa ilman erillistä soittokierrosta molempien (työssäkäyville) vanhemmille.Ja tuo, että yhtäkkiä vaan ilmaannutaan jonkun täysin tuntemattoman ovelle ei ainakaan ole mielestäni normaalia eikä mahdollistakaan esim. kerrostaloissa joissa lukitut alaovet eikä ovisummeria.
Ei vaan Espoosta. Musta ekaluokkalainen vaan on aika pieni päättämään, missä on, ilman että vanhemmat tietävät tarkemmin tai että asiasta on yhdessä sovittu.
Kyllä saa tulla kylään ja meille saa tulla kylään. Se siitä teidän sopimuksistanne. Meillä päin toimitaan eri tavalla.
Kyllä saa tulla kylään ja meille saa tulla kylään. Se siitä teidän sopimuksistanne. Meillä päin toimitaan eri tavalla.
Saako teille tulla myös lapsia (ekaluokkalaisia) joista et tiedä mitään, joiden vanhempien yhteystietoja sulla ei ole, tai saako sinun lapsesi mennä kaverille, josta et tiedä mitään, saati vanhempien puhelinnumeroa??
IHanko 7-vuotiaat saa mennä ja tulla mitään ilmoittamatta?
Kuinka yleistä tuollainen on?
t. Tiukkis
ei meillä eikä kavereilla. Isommilla koululaisilla ihan eri juttu.
Jotkut kaverit ovat sellaisia että tulisivat kylään vaan riehumaan, joten kielto on ehdoton.
www.fonecta.fi
Tuolta löytyy ihmisten numero- ja osoitetiedot. Ei tosiaan ole mitään tungettelua ottaa selvää lapsen vanhemmista. Ihan vaan vaikka sen takia, että on osoite ja numero, johon ottaa yhteyttä jos jotain tapahtuu.
Kun näen lapsen äidin, tiedät luultavasti heti, onko aihetta huoleen. Tosi pahasti vaikuttaa mt-ongelmaisen lapselta.