Olen huolestunut ekaluokkalaiseni kaverista. Tyttö nyt kyläillyt meillä aika ahkerasti
tutustuttuaan tyttäreeni (ovat rinnakkaisluokilla samassa koulussa),useamman kerran viikossa ois tulossa suoraan koulusta (oon sanonu tyttärellleni että kaverit saa tulla jos ovat ite sopineet vanhempiensa kanssa siitä). Nyt oon joutunu rajottamaan tän tytön kyläilyjä koska omanikaan ei enää jaksais, tyttö on tosi takertuva ja tuppautuva ja huomiohakunen, varastanut lapseni leluja (pet shop-figureja ym pientä)jne..Mutta ne "vakavammat" syyt joiden takia lapsesta olen huolissani, olisitteko te?
- luuhaisi kylässä tuntikausia, syö kuin ei ois koskaan ruokaa nähny, äitinsä/kukaan muukaan ei ikinä soita/kaipaa kotiin
- kerran meillä ollessa lapset piirsivät ja tämä tyttö sotki vahingossa pusronsa hihaan ihan vähän tussia, alkoi hysteerisesti itkeä että nyt äiti suuttuu ihankamalasti
- on kauhean "tunkeileva",kaipaa hellyyttä - puoliväkisin tunkee mun syliin ja halailee, siis 7-vuotiaasta kysymys. Kysyi multa viimeksi, saako olla meillä talviloman/hiihtoloman kokonaan?
Aika paljon oon lapsia tvanannut, tämmöstä en aiemmin. Ylireagoinko?
En tunne/tiedä lapsen vanhempia, eikä mulla oo heidän yhteystietoja. Sen tyttö on sanonut, että heille ei voi kaverit tulla kun äiti ei päästä.
Kommentit (62)
että kivahan se on kun lapset tutustuu ja vierailee erilaisissa kodeissa, sehän on vaan hyvä juttu!
Mutta kun lapsen kaverin yh-äiti päätti ruveta narkkariksi ja rahoitti touhunsa itsensä myymisellä (myös lasten hereilläoloaikana) niin mielipiteeni muuttui.
Toki tällaisia perheitä on erittäin harvassa, mutta enää ole niin avoimin mielin. Lapset eivät mene minnekään tuntemattomien koteihin.
toi 7-v tytön luuhaaminen espoolaiskodissa on kyllä outoa. Aloitus olisi voinut mennä jossain pikkupaikkakunnalla, mutta ison kaupungin ekaluokkalaiselle kuvio haiskahtaa kyllä. Ota lapsen vanhemmista selvää.
Lapseni saa mennä luokkakavereilleen koulun jälkeen ja kaverit saavat olla meillä. Osa luikahtaa heti ulos kun tulen töistä, jotkut taas haluavat seurustella minunkin kanssani. Kukaan ei kyllä tule syliin, mutta osa lapsista on oikeasti sellaisia että ovat pohjattoman uteliaita tai puheliaita tai huomionhakuisia
26!
Kyllä saa tulla kylään ja meille saa tulla kylään. Se siitä teidän sopimuksistanne. Meillä päin toimitaan eri tavalla.
missä kohtaa kirjoitin että koko Suomi toimii meidän tavalla? Kirjoitin että MEILLE ei todellakaan tule ekaluokkalainen kavereidensa kanssa ilman että minä tai mies ollaan kotona. Ja kirjoitin myös että näin sovittiin ekaluokkalaisen kavereiden vanhempien kanssa vanhempianillassa. Siis meidän koulussa.
Sovitaanko että opettelet ensin lukemaan ja vasta sitten kommentoit viestejä?
terv. 26
Siis heti välittömästi jos elämässä on kupru, niin asioita pitäisi alkaa viranomaisten kanssa selvittelemään! Missä on vanha kunnon toisten ihmisten tukeminen?? Oikeasti, olemassa on aina ollut, on nyt ja tulee aina olemaan heikko-osaisempia lapsia ja aikuisia. Heitä voidaan auttaa ilman virkamiehiäkin. Selvität tytön vanhempien puhelinnumerot/osoitteen, sanot tytölle, että nyt me menemme teillä käymään. Ei tuollaisessa tilanteessa lapselta kysytä haluaako. Minä selvittäsin vaikka väkisin asiat lapseni kavereiden vanhempien kanssa, jos kaveri meiltä varastelee. Lpasi joutuu kantaaan vastuunsa teostaan ja sinä olet se aikuinen, joka siihen ohjaa ja tukee :).
kuin tuon varastamisjutun tiimoilta, ei ole hyvä tuoda sitä ensimmäisenä esiin. Jos lapsella on oikeasti huonot kotiolot, ties vaikka saisi selkäsaunan kotona. Mielummin ottaa ensin selvää vanhemmista, kyselle yhteystiedot turvallisuuden varjolla (mikä oikea ja pätevä syy!) ja sitten seuraavalla kerralla - jos siltä tuntuu -selvittelee sen varastamisen. Tosin mä luulen, että jo puhe sen tytön kanssa, ystävällisesti mutta jämäkästi, voisi tehota varasteluun, ei siihen tarvitse vanhempia ottaa mukaan, ainakaan aluksi. Lapselle voi selittää, että jos varastaa, ei voi tulla teille enää kylään.
Olla se hyvä ihminen.
Sen sijaan, että maksatte niitä kummilapsia toisella puolen maailmaa. Sekin on tärkeää, mutta jos jokainen aloittaisi ihan omasta lähipiiristään ja ympäristöstään sen hyväntekemisen olisi vaikutukset huimat. Mutta kun ei. Pitää mennä Afrikkaan auttamaan ja kokea eksotiikkaa samalla - koska se hyväntekeminen ei olekaan se pääasia lopulta. Eikä ikäviä asioita haluta omaan kotiin.
Auttakaa näitä lapsia, joita kohtaatte naapurustossa, lastenne kavereina jne. ja jotka ovat selvästi hyvän ja turvallisen aikuisen tarpeessa! Ota Ap lasta syliisi ja tarjoa ateriat mukisematta. Tutustu hänen vanhempiinsa ja oloihinsa. Voit vaikuttaa tytön elämään suuresti. Antamasi hyvä tulee sinulle kyllä takaisin ennemmin tai myöhemmin.
tutustuttuaan tyttäreeni (ovat rinnakkaisluokilla samassa koulussa),useamman kerran viikossa ois tulossa suoraan koulusta (oon sanonu tyttärellleni että kaverit saa tulla jos ovat ite sopineet vanhempiensa kanssa siitä). Nyt oon joutunu rajottamaan tän tytön kyläilyjä koska omanikaan ei enää jaksais, tyttö on tosi takertuva ja tuppautuva ja huomiohakunen, varastanut lapseni leluja (pet shop-figureja ym pientä)jne..Mutta ne "vakavammat" syyt joiden takia lapsesta olen huolissani, olisitteko te? - luuhaisi kylässä tuntikausia, syö kuin ei ois koskaan ruokaa nähny, äitinsä/kukaan muukaan ei ikinä soita/kaipaa kotiin - kerran meillä ollessa lapset piirsivät ja tämä tyttö sotki vahingossa pusronsa hihaan ihan vähän tussia, alkoi hysteerisesti itkeä että nyt äiti suuttuu ihankamalasti - on kauhean "tunkeileva",kaipaa hellyyttä - puoliväkisin tunkee mun syliin ja halailee, siis 7-vuotiaasta kysymys. Kysyi multa viimeksi, saako olla meillä talviloman/hiihtoloman kokonaan? Aika paljon oon lapsia tvanannut, tämmöstä en aiemmin. Ylireagoinko? En tunne/tiedä lapsen vanhempia, eikä mulla oo heidän yhteystietoja. Sen tyttö on sanonut, että heille ei voi kaverit tulla kun äiti ei päästä.
Etkö osaa asiaa itse ratkaista? Täältäkö luulet sen ratkaisun löytyvän? Jos tämän palstan neuvoja kuuntelee niin perseelle menee
tutustuttuaan tyttäreeni (ovat rinnakkaisluokilla samassa koulussa),useamman kerran viikossa ois tulossa suoraan koulusta (oon sanonu tyttärellleni että kaverit saa tulla jos ovat ite sopineet vanhempiensa kanssa siitä). Nyt oon joutunu rajottamaan tän tytön kyläilyjä koska omanikaan ei enää jaksais, tyttö on tosi takertuva ja tuppautuva ja huomiohakunen, varastanut lapseni leluja (pet shop-figureja ym pientä)jne..Mutta ne "vakavammat" syyt joiden takia lapsesta olen huolissani, olisitteko te? - luuhaisi kylässä tuntikausia, syö kuin ei ois koskaan ruokaa nähny, äitinsä/kukaan muukaan ei ikinä soita/kaipaa kotiin - kerran meillä ollessa lapset piirsivät ja tämä tyttö sotki vahingossa pusronsa hihaan ihan vähän tussia, alkoi hysteerisesti itkeä että nyt äiti suuttuu ihankamalasti - on kauhean "tunkeileva",kaipaa hellyyttä - puoliväkisin tunkee mun syliin ja halailee, siis 7-vuotiaasta kysymys. Kysyi multa viimeksi, saako olla meillä talviloman/hiihtoloman kokonaan? Aika paljon oon lapsia tvanannut, tämmöstä en aiemmin. Ylireagoinko? En tunne/tiedä lapsen vanhempia, eikä mulla oo heidän yhteystietoja. Sen tyttö on sanonut, että heille ei voi kaverit tulla kun äiti ei päästä.
Etkö osaa asiaa itse ratkaista? Täältäkö luulet sen ratkaisun löytyvän? Jos tämän palstan neuvoja kuuntelee niin perseelle menee
Miksei saisi keskustella tällä palstalla. Kyllä se hyvinkin voi selventää ajatuksia. Tuollaista tilannetta on vaikea lähteä purkamaan lapsen parhaaksi, varsinkin kun jo koko tilanteen kartoittaminen on pelkkää arvailua. Entä sitten jos ap:n huoli ei olekaan turha? Itsekin olisin tuollaisessa toisen perheen elämään puuttumisessa aika epävarma. Sitä kun voi olla joko pelle tai pelastava enkeli.
On kyllä uskomatonta, että ekaluokkalaiset saavat kulkea koulun jälkeen itsekseen vaikka missä.
Luulisi, että vanhemmat välittäisivät mitä lapsensa tekevät. Näin se ei vain valitettavasti ole.
Kyllä meillä sovitaan lapsen kanssa mitä tehdään koulun jälkeen: tullaan kotiin. Ehdottomasti.
Varkauden tapahtuessa viimeistään vanhempiin yhteyttä!
Siitä saattamisesta, jos menee ihan hysteeriseksi kieltämiseksi, niin silloin on hyvä kuunnella lasta.. ja vaikka leikkiä salapoliisia ja seurata lasta kotiin ja toiste käydä moikkaamassa.
Hienoa, että olette jaksaneet tyttöstä.
Mielestäni se on turvallisempaa...esim. jos lapsi käy toisen luona leikkimässä. En halua lapseni joutuvan kohtaamaan mitään epämääräisyyksiä.
Lastensuojeluolmoitus on epämääräisissä oloissa lapsen parhaaksi...kukaan naapuri ei oikeasti pysty pelastamaan, jos olot lapsen luona ovat huonot. Lapsella voisi olla parempi olla esim. erotapauksessa toisen vanhemman luona, mutta toinen vanhemmista ei anna yms.
Huonoja vanhempia Suomessa riittää, jotka hoidattavat lapsensa muilla...naapuri ei voi korvata omaa äitiä/isää.
hoidettu koko juttu! Sitä tietää jo paljon seuraavasta askeleesta.
laita tytön mukana kotiin lappu jossa on nimesi, puhelinnumerosi ja viesti: Olen "Mallan" (tähän tyttäresi nimi) äiti. Tässä puhelinnumeroni jos tulee jotain tärkeää asiaa. Laitatko oman numerosi vaikka tekstiviestillä. terv. Mallan äiti
Normaali vanhempi kyllä vastaa viestiin ja antaa omat yhteystietonsa.
Noin minä tein kun oma ekaluokkalainen tutustui koulussa uuteen kaveriin. Äitinsä laittoi samana iltana tekstarin.
Hieman ihmettelen tuota, että moni ehdottaa ensin yhteydenottoa opettajaan. Eikö nykyään enää uskalleta suoraan kommunikoida tällaisissa (varastelu- ym. negtiivissävytteisissä) asioissa? Itsekin olisin ensin yhteydessä tytön vanhempiin ja sitten vasta muihin tahoihin.
Aika ihmeellistä ja epäilyttävää noin vaan "ottaa" tuntemattomia lapsia kylään. Kun lapsi haluaa kavesinsa meille kylään, kyllä siitä ensin sovitaan aikuisten kesken puhelimessa. Ja huolehdin itse,e ttä lapsi ilmoittaa vanhemmilleen, missä on. Ihmeellisiä tuollaiset pullalla vieraita lapsia luokseen houkuttelevat ihmiset. Saattakaa nyt ihmeessä lapsi kotiin ja vaihtakaa vanhempien kanss apuhelinnumerot ja käyttäytykää jokseenkin asiallisesti. Ei lapsi voi pitää kuin kulkukissoja, vaikka vanhemmat ovatkin päivän töissä!
Ei se ihme ole kun lapset ja nuoriso oirehtii jos jotain..
On kyllä uskomatonta, että ekaluokkalaiset saavat kulkea koulun jälkeen itsekseen vaikka missä.
Luulisi, että vanhemmat välittäisivät mitä lapsensa tekevät. Näin se ei vain valitettavasti ole.Kyllä meillä sovitaan lapsen kanssa mitä tehdään koulun jälkeen: tullaan kotiin. Ehdottomasti.
En ihmettele yhtään että lapset ja nuoret oirehtii kun edes vanhemmilla ei kiinnosta missä ja kenen kanssa ekaluokkalainen liikkuu. Pidetään suurinpiirtein kahelina kotiin esittäytymään tulevaa lapsen kaverin äitiä tai isää mutta normaalina pidetään kun oma lapsi hengaa uppo-outojen ihmisten kotona iltaan asti. ???
..jos lapsi onkin ongelmaisesta kodista, voi olla että vanhemmat ns. pimahtavat ja siihen loppuu tytön "lieka". Eli ei välttämättä enää pääse kylään jne.
Vielä 90-luvulla itselläni oli luotettava opettaja, joka kyllä oli tietoinen oppilaiden kotioloista ja hänelle ainakin olisi voinut puhua vanhemman roolissa jonkun toisen oppilaan käytöksestä.
Lapsi huomionkipeä, syö liian hyvin (nälkäinen) ja äiti ei ole soitellut perään ap:n läsnäollessa = lastensuojeluimoitus.
Siis ihan oikeasti...ottakaa järki käteen.
Äitihän saattaa olla masentunut/juuri eronnut/ ja vaikka olisikin emotionaalisesti kylmempi kun te pullantuoksuiset ihku-äipylit, niin missä kohtaa se on lastensuojeluimoituksen paikka? Siis jos lapsessa ei näy selkeitä laiminlyönnin merkkejä.
ainakin ekaluokkalaisten käsittääkseni pitää mennä suoraan koulusta kotiin tai sovittuun paikkaan. En ainakaan antaisi oman ekaluokkalaisen luuhata iltapäiviä minulle uppo-oudossa perheessä, ilman että siitä on kyseisen perheen aikuisien kanssa sovittu! Oli kotona ongelmia tai ei, pyrkisin ehdottomasti olemaan jonkunlaisessa yhteydessä kyläilijän vanhempiin.