Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän Facessa ne jotka

Vierailija
27.01.2013 |

on ottaneet kaveriksi, mutta ei jaa mitään itsestään.

Onko ne edes ystäviä? Vai vaan numeroita?

Ja pitäisikö ne vaan sulkea pois omista jutuista?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sille mitään, jos se ottaa sun itsetunnolle että mä viestittelen vain läheisten kanssa yksityisviesteillä tai opiskeluryhmän kesken. Mä en vaan ole niin ekstrovertti, että kokisin tarpeelliseksi saati luontevaksi selittää siellä yli sadalle ihmiselle mitään. Laki ei ainakaan toistaiseksi kiellä mua silti käyttämästä fb:n muita ominaisuuksia. Ja aina jos asia kauheasti häiritsee niin voi toki poistaa kavereista. Mä en ainakaan edes kiinnitä huomiota tai mieti että kirjoitteleekos tuo Pirkko perähikiän ala-asteelta koskaan mitään vai ei. Mun mielestä kaikki saa ihan vapaasti kirjoitella tai olla kirjoittelematta. Samaten jos omaa päätä riivaa se ettei joku päivitä mitään, niin mikään pakko tälle henkilölle ei ole itsekään jakaa mitään vaan voi rajata ryhmät joille päivittää. Kovin moni kuitenkin haluaa päivittää sille koko kaverilistalle, ja tehkööt niin ihan vapaasti. Turha siitä on mua kuitenkaan syyllistää.

Kuten sanottu, niin fb on sellainen paikka, jossa kaveruus merkkaa monille vielä vähemmän kuin sen sortin tuttuus että tervehditään jos satutaan törmäämään jossakin. Se nyt vaan on sellainen paikka.

Eikö olisi yksinkertaisempaa heivata ne, joiden kanssa et ole missään tekemisissä ja joiden kanssa et halua jakaa mitään.

että en mä jaa siellä KENENKÄÄN kanssa mitään! Mikä tuossa on niin vaikeaa tajuta? Käytän tosiaan edelleen sitä lähinnä yksityisviestittelyyn ja opiskeluryhmiin.

Mä hyväksyn ihmisten erilaiset tavat käyttää fb:tä, mikset säkin voisi hyväksyä?

Vierailija
42/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menehän tonne demi.fi -keskusteluihin avautumaan tästä ongelmasta niin saat varmasti enemmän sympatiaa. Aikuisille ihmisille tämä sinun kysymyksesi kun tuppaa olemaan vain absurdi.

Puhelinvertaus oli ihan hyvä. Mietihän, miksi otat ihmisten yhteystietoja ylös - siksi, että voit ottaa heihin tarpeen tullessa yhteyttä. Niin se Facebookkin toimii - jos on asiaa, laitat viestiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen loukkaantua verisesti huomatessaan ettei olekaan jokaikisen FB-kaverinsa paras ystävä, jolle tilitetään oman elämän tapahtumia. Kehtaavat postailla ihan jotain salaisia juttuja näille "valiojoukoille".

joille ei voi jakaa mitään. En vain ymmärrä. Eikö kantsis pitää sitten vain sitä "valiojoukkoa" kaverinaan. Ai ei voi vai, kun toiset katsoo kieroon kun sitten on niin vähän kavereita.

Vierailija
44/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen loukkaantua verisesti huomatessaan ettei olekaan jokaikisen FB-kaverinsa paras ystävä, jolle tilitetään oman elämän tapahtumia. Kehtaavat postailla ihan jotain salaisia juttuja näille "valiojoukoille".

Jotenkin tuntuu, että joillekin ihmisille tuo fb on vähän liikaa... Joku ulkopuolelle jäämisen trauma alkaa aktivoitua siellä kun ei kaikki ole bestiksiä vaan niillä on jotkut muut bestikset.

Ja vielä jos puhutaan jostain peruskouluaikaisista luokkakavereista ja muista, kaikkiin pitäisi vissiin pitää yhteyttä... Huh huh.

Jotkut ei vissiin vaan pysty hyväksyä sitä, että fb-kaveruus on ehkä löyhintä mahdollisinta "kaveruutta" mitä maa päällään kantaa. Niin se vaan on. Fb-kaveruus sinällään ei merkkaa mitään. Eri asia, jos fb olisi alun perinkin muotoutunut sellaiseksi, että siellä olisi vain lähipiiri. Mutta kun se on muotoutunut kutakuinkin just päinvastaiseksi. Joidenkin pää ei sitten sitä kestä.

Vierailija
45/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joille ei voi jakaa mitään. En vain ymmärrä. Eikö kantsis pitää sitten vain sitä "valiojoukkoa" kaverinaan. Ai ei voi vai, kun toiset katsoo kieroon kun sitten on niin vähän kavereita.

tätä kyttäily-sanan käyttöä kun puhutaan fb-sivuista. Eikös sinne kirjoiteta juuri sen vuoksi juttuja, että ihmiset ne näkee.

Itse poistan surutta kaikki jotka vain roikkuvat ns. tyhjänpanttina kaverilistallani.

Joillekkin tuntuu olevan tärkeää kaverimäärä ja haalitaan kaveriksi kumminkaimanserkunkaimat jne.

Vierailija
46/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ymmärrä niin. En mäkään ihan täysin ymmärrä miksi joku haluaa jakaa 400 ihmiselle suunnilleen jokaisen paskalla käyntinsä, mutta sen kun jakaa. Mun mielestä jokaisella on vapaus käyttää sitä palvelua niin kuin itse kokee parhaaksi. Miksei sun mielestä ole? Miksi sun pitää se määrittää miten fb:tä kuuluu käyttää?

Sulle on vastattu tuohon kysymykseen ("miksi pitää sellaisia joille ei voi jakaa mitään") jos ties miten monta kertaa. Vauhkoamisen ja jankkaamisen sijaan voisit hengittää syvään ja lukea ne vastaukset. Mä en enää n:ttä kertaa jaksa samoja asioita kirjoittaa. Löydät tästä ketjusta monen monta samanlaista vastausta, jossa sulle on yritetty tätä asiaa tolkuttaa. Ilmeisesti olet niin kiihtynyt, ettet kykene rauhoittumaan sen vertaa että saisit luettua ne ajatuksella.

Vierailija
47/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityyppisiä kavereita lisättynä; osan kanssa voi jutella tarvittaessa yksityisviesteillä harrastuksista/töistä, osa on siellä vaikka jonkin pelin takia, osa on vähän kaukaisempia sukulaisia, jne. Kaikilla ei ole tarvetta jakaa elämänsä suruja ja iloja ihan kaikkien kanssa julkisissa statuspäivityksissä.

Ja se ystävämäärä - tuskin kukaan aikuisen ikään ehtinyt murehtii tai miettii omaa tai muiden ystävämäärää jossain Facebookissa.

Vierailija
48/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menehän tonne demi.fi -keskusteluihin avautumaan tästä ongelmasta niin saat varmasti enemmän sympatiaa. Aikuisille ihmisille tämä sinun kysymyksesi kun tuppaa olemaan vain absurdi.

Ap vaikuttaa kyllä hyvin nuorelta muutenkin.

Vierailija
49/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis verisesti loukkaantunut jo? No en ole! Se oli kysymys! En minä loukkaannu. Jättäisit hyväksymättä kumminkaimat jos et ole missään väleissä. Minä en vaan tajua mikä juttu on ottaa kaveriksi listalle jos ei missään tekemisissä ole. Voin soittaa tai moikata kadulla mutta tätä en tajua. En itse hyväksy joka kaveripyyntöä. Ap

Vierailija
50/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaverilistallani on hirmuinen määrä puolituttuja ja tuntemattomia serkkuja, joiden juttuja en kommentoi eikä ne mun. MUTTA sitten on ollut tilanteita (luokkakokous, sukukokous), jolloin fb on ollutkin tosi kätevä väline sopia asioita näiden puolituttujen kanssa.

Tuossa aiemmin joku vertasi sitä fb-kaverilistaa entisaikojen puhelinmuistioon. Osuva vertaus. Ei jokaiselle puhelinmuistiofrendille pirautella päivittäin. Muistiossa voi olla joku, jolle soitetaan kaksi kertaa elämässä. Silti ihan jees olla ne yhteystiedot muistiossa.

Mä olen vähän liiankin aktiivinen fb:ssä ja mulla on hölmöjä kommentoiva "valiojoukko" (valiopa hyvinkin), jonka kanssa höpötellään omituisia. Suurin osa fb-kavereista on hiljaista sakkia. Ei kai tämän pitäis olla ongelma kenellekään? Tai saa olla mut ehkä on turhaan.

Vierailija
51/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä kyttäily-sanan käyttöä kun puhutaan fb-sivuista. Eikös sinne kirjoiteta juuri sen vuoksi juttuja, että ihmiset ne näkee.

Itse poistan surutta kaikki jotka vain roikkuvat ns. tyhjänpanttina kaverilistallani.

Joillekkin tuntuu olevan tärkeää kaverimäärä ja haalitaan kaveriksi kumminkaimanserkunkaimat jne.

Mä olen törmännyt sellaiseen kyttäämis- ja stalkkaamispuheeseen lähinnä siinä yhteydessä, että meidän ei-päivittävien kuvitellaan stalkkaavan näitä jotka päivittää. Eli vaikka joku täysin vapaasta tahdostaan päivittää asiansa koko kaverilistalle, niin hänen mielestään se on stalkkaamista jos joku ne lukee. Mä en käy kenenkään sivuja tutkimassa, mutta jos siihen etusivun feediin mun silmille joku päivitys hyppää niin saatan sen kyllä lukea. Toki se tekee musta stalkkerin joidenkin mielestä. Ikään kuin he eivät itse voisi valita kenelle päivityksensä jakavat.

Mä en ole "haalinut" ketään kumminkaimoja sinne, mutta jos se kumminkaima pyytää mut kaveriksi niin ei mulla ole mitään syytä kieltäytyä. Fb-kaveruus on niin valtavan löyhää kaveruutta (jos sitä voi sellaiseksi edes kutsua), että olisi outoa kieltäytyä.

Fb kehittyi silloin jo alkuaikoina sellaiseksi paikaksi, jossa juuri haalittiin kaikki puolitututkin kavereiksi, tuskin kaverimäärän vuoksi (tai no jotkut lapsen tasolla olevat varmaan teki niinkin) vaan ihan vaan siksi kun se oli uusi ja jännä juttu ja muutkin pyyteli kaikkia vanhoja luokkakavereita ym kavereiksi.

Sittemmin jotkut ovat ryhmitelleet kavereita tuttuihin ja vähemmän tuttuihin, kun ovat ehkä alkaneet kaivata enemmän yksityisyyttä siellä. Siinä ei mun mielestä ole mitään ihmeellistä. Mä taas en jaksa edes ryhmitellä kun en mitään päivitä eikä koko fb näyttele niin merkittävää osaa elämässäni että maksaisi vaivaa.

Vierailija
52/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ystävämäärä - tuskin kukaan aikuisen ikään ehtinyt murehtii tai miettii omaa tai muiden ystävämäärää jossain Facebookissa.

Se että ylipäänsä miettii tuollaisia kertoo jo aika paljon...

Vierailija
53/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen verran minulla on ikää että laitan teidän herjat asiattomiksi. Pakko haukkua jatkuvalla syötöllä? Mikä teidän tai sinun ongelma on? Sanonko uudestaan että puhut taas eri asiasta? Ja olisi todella mukava jos jätät ketjussa haukkumisen. Kuten sanoin ei laki kiellä teitä toimimasta kuten toimitte. Ap

Vierailija
54/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina aika aloin poistankin kavereita, joista ei koskaan kuulu mitään, joiden toimintaa en itse seuraa ja joilla ei ole toimintaa. Hassuinta on ehkä se, että aina jokunen tekee uudelleen kaveripyynnön. Miksi ihmeessä?

Vierailija
55/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan tajua mikä juttu on ottaa kaveriksi listalle jos ei missään tekemisissä ole. Voin soittaa tai moikata kadulla mutta tätä en tajua. En itse hyväksy joka kaveripyyntöä.

Siinä tavallaan verkostoidutaan ihmisten kanssa. Voi nimittäin tulla tilanne, jossa yhtäkkiä kumminkaiman kans tartteekin sopia jotain ja silloin voi kätevästi ottaa fb:n kautta yhteyttä. Ensin siis ollaan kolme vuotta hiljaa ja sit vaikkapa järkätään kumminkaiman kanssa yllätysjuhlia yhteiselle tuttavalle.

FB ei ehkä ole mikään ystävyysjuttu eikä sen perusteella kannata tehdä johtopäätöksiä muista tai omasta itsestään. Se, että sinä olet jonkun kaverilistalla "turhan panttina" ei ole välttämättä huono juttu, koska voihan se puolituttu vaikka vinkata joskus tarpeellista tietoo sulle.

Onhan FB täynnä kaikenkarvaisia karanneen koiran/teinin etsintöjä, autokauppoja, suksienmyyntiä, työnhakua jne. Ehkä ap:n ei kannata ajatella asioita henkilökohtaisesti. Ystävät ovat erikseen, virtuaalimaailma erikseen.

Vierailija
56/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen verran minulla on ikää että laitan teidän herjat asiattomiksi. Pakko haukkua jatkuvalla syötöllä? Mikä teidän tai sinun ongelma on? Sanonko uudestaan että puhut taas eri asiasta? Ja olisi todella mukava jos jätät ketjussa haukkumisen. Kuten sanoin ei laki kiellä teitä toimimasta kuten toimitte. Ap

Mä kuule oon vastannut just tasan siihen sun kysymykseen vaikka kuinka monta kertaa. Sä vaan et kiihtymykseltäsi ole pystynyt kaiketi niihin keskittymään kun jankkaat sitä samaa lausetta uudelleen ja uudelleen. Odotatko, että mä vielä kerran vastaan sulle ne samat asiat vai osaatko palata aiempiin vastauksiin lukemaan ne kommentit? Siellä on aivan tasan tarkkaan vastattu juuri tuohon sun kysymykseen, joka ei sokealtakaan enää olisi tuon toiston määrän vuoksi voinut jäädä huomaamatta. Jos asia kerran sua vaivaa, niin keskity ihmeessä niiden vastausten lukemiseen jankkaamisen sijaan.

Vierailija
57/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina aika aloin poistankin kavereita, joista ei koskaan kuulu mitään, joiden toimintaa en itse seuraa ja joilla ei ole toimintaa. Hassuinta on ehkä se, että aina jokunen tekee uudelleen kaveripyynnön. Miksi ihmeessä?

Ehkäpä he eivät muista, että olette joskus olleet fb-kavereita? He luulevat löytävänsä sinut ekaa kertaa?

Toisaalta olen minäkin karsinut omaa kaverilistaani. Minua alkoi häiritä kertoa asioistani yli kolmelle sadalle ihmiselle. FB:ssäkin on muuten trendejä. Alkuun oli hienoa haalia kaikki kavereiksi. Tuossa vuosi sitten moni karsi kaverilistojaan. Kyselyitä ei enää lähetellä eikä mitään kukkasenkuvia.

FB on tän ajan ilmiö eikä siihen kannata omaa elämäänsä kauheasti ripustaa. Olen kyl huomannut, että jotkut draamailevat aika paljon. Turhaan, tycker jag.

Vierailija
58/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät ovat erikseen, virtuaalimaailma erikseen.

Ap vihjasi iästään... Ehkä ap onkin jo sen verran vanhempaa polvea, ettei nettimaailma oikein aukea ja siksi otetaan niin vakavasti tuo fb? Fb todellakin on lähempänä puhelinmuistiota kuin mitään "ystäväni-kirjaa". Sitä ap ei nyt suostu käsittämään ja jankkaa uudestaan ja uudestaan samaa asiaa ikään kuin kuvitellen, että me emme tajua mitä hän tarkoittaa. Me tajuamme kyllä, ap vaan ei tajua että hänen käsityksensä fb:stä on ehkä vähän poikkeava. Jos fb olisi alun perinkin kehittynyt sellaiseksi lähipiirin kommunikointivälineeksi, niin asia olisi eri. Se on kuitenkin tosiaan kehittynyt sellaiseksi "puhelinmuistioksi" ennemminkin. Ap nyt yrittää vääntää koko maailman sille mallille, että fb olisi jokin läheisten ystävien keskittymä, mutta kun ei se vaan ole. Ap voi itse aivan vapaasti poistaa ne kaverit, jotka eivät ole läheisiä. Sen sijaan muiden toiminnasta hänen on turha jankuttaa, muut saavat käyttää puolestaan myös fb:tä niin kuin itse haluavat.

Vierailija
59/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle siitä tulee vähän käytetty olo että mut otetaan kaveriksi mutta ihmisestä ei mitään koskaan kuule.

Sä käytät sellaisia ilmauksia, että sun on aivan turha väittää ettet loukkaantuisi tai ottaisi fb:tä vakavasti. Kukaan normaali aikuinen ei mieti, että tulee "käytetty olo" kun jokainen fb-kaveri ei ota kontaktia. Tähän myös perustuu tulkinnat siitä, että itsetuntosi ei olisi ihan kohdillaan. Ei meinaan ole mikään normikäyttäjän kokemus tuollainen "käytetty olo".

Vierailija
60/83 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

piilota kaverilistasi niin kukaan ei näe onko sulla 50 vai 500 kaveria! Mun lista on ollut aina muilta piilossa, kavereita taitaa olla jotain reilut 150 mutten ole koskaan sitä muille näyttänyt. Ja mulla on myös n. 30 hengen "lähiporukka" joille välillä päivitän omat juttuni, muuten päivitykseni näkee kaikki kaverini.

En ota ongelmaa, kuka on mut omalta sivultaa mahdollisesti blokannut,tai tuleeko joltakin päivityksiä vaiko ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan