Nostatteko/nostitteko opintolainaa opiskeluaikananne?
ja jos niin paljonko? Onko opintoja vielä paljon jäljellä? Valmistuneilta haluaisin kysyä millaisissa erissä olette velkaanne maksanut takaisin? :)
Kommentit (9)
oli paljon pienempi kuin nykyisin. Kun valmistuin, minulla oli opintolainaa 63000 mk. Periaatteessa takaisinmaksuaika olisi ollut säännösten mukaan 2 kertaa opiskeluaika, mutta maksoin lopun lainan pois jo noin 6 vuotta valmistumiseni jälkeen.
Jos opiskelee alalle, jolla on hyvä työtilanne, niin minusta kannattaa ilman muuta ennemmin ottaa lainaa kuin käydä lukukausien aikana töissä niin paljon, että se häiritsee opintoja. (Kesätyöt ovat sitten eri juttu ja erittäin suositeltavia, jotta saisi kerättyä työkokemusta ennen valmistumista.)
Lopun aikaa olin töissä - mulla oli onnea saada jo opintojen aikana oman alan työpaikka, jossa erittäin joustavat työajat ja mahdollisuus esim omien tutkielmien ja seminaariesitelmien tekoon palkallisena. Mut useimmilla ei tiety noin ole.
Pankki tarjosi ensin sitä kelan kaksikertaaopintoaika-maksuojelmaa, mutta maksoin kuitenkin velan pois kolmessa vuodessa. En muista, mitä kuukausierät olivat, mutta eivät mitään ylivoimaista, vaikka ryhdyin jatko-opiskelijaksi eikä se silloin kovin hyvä palkka vielä ollut.
muuten pärjäsin opintotuella ja viikonloppu- ja loma-aikojen palkkarahoilla. Maksoin lainan yhdessä tai kahdessa erässä pian valmistumisen jälkeen, koska valmistuin lapsettomana alalle, jossa pääsi heti hyville palkoille.
Elin opintorahalla. Parina vuonna tein siivouskeikkaa niin, että sain muutaman satasen lisätienestiä. Olin myös siivoojana kesätöissä ja säästin rahoja talven varalle. En tarvinnut lainaa, koska opintoraha ja nämä pienet opintoja haittaamattomat lisätienestit riittivät. Asuin halvoissa soluissa, söin yliopistolla halpaa ruokaa, en juonut/tupakoinut/juhlinut vaan elin ihmisiksi. Köyhästi tosin, mutta tarpeeksi hyvin. Parinsadan kilometrin päässä asuvat vanhempani auttoivat kuukausittain sen verran, että sain ostettua bussin kuukausikortin, ja jos tuli hätä (esim. sairastuin ja piti saada ostettua lääkkeitä kun rahat oli loppu), he auttoivat minua. Muutoin en rasittanut heitä taloudellisesti enää sen jälkeen, kun muutin pois kotoa. Joskus äiti saattoi ostaa jonkun paidan minulle joulualennuksista, jos sattui tulemaan vastaan joku kiva vaate, mutta pääasiassa kuljin koko 8 vuotta samoissa rytkyissä, ellen sattunut tekemään jotain todella halpaa löytöä.
opiskelija-asunnon vuokrasta jäi muuten vain noin satanen käteen, eikä mikään kauppa tai siivousfirma, puhumattakaan ihan oikeista töistä, ottanut minua töihin. Eipä jäänyt vaihtoehtoja.
Vielä muutaman vuoden makselen pois satasen kuussa. Eihän se kivaa ole, mutta eipä silloin ollut juuri vaihtoehtoja.
Lopulta noin 5000€. Valmistuin pari vuotta sitten, maksoin lainan pois perinnöllä. Tiedän, että se kuulostaa siltä että olisin syntynyt kultalusikka perseessä, mutta tiedän kyllä rahan arvon siitä huolimatta.
ja maksoin takaisin ihan normisti eli kerran kuussa pieni tasasumma, lyhennysaika kaksi kertaa ne vuodet jotka olin opintolainaa nostanut. Työtä kun oli koko opintolainan lyhennykseen kuluneet 8 vuotta, niin ei tuntunut yhtään missään maksaa takaisin sitä lainaa siinä sivussa, joten ei yhtään ainakaan kaduta että lainaa otin :)
huh onneksi en ottanut opintolainaa, siitä lainasta voi todellakin sanoa, että veli otettaessa ja veljenpoika maksettaessa.